Publicerat Februari 14, 201016 yr Jag har en lång historia med luftgevär, fick mitt första egna som 12-åring, ett Diana 25 köpt för 325 kr varav jag själv arbetat ihop till 200 kr, sköt lite över 40 000 skott med den bössan, jo då det är bara 80 askar med diaboler och jag sköt minst en ask i veckan under en ganska lång tid, de eventuella levande ting som besköts med denna lilla puffra, hade en tendens att stendö. Notera att allt detta är förgången tid, som 15-åring hade jag sommarjobbat hela sommar för att då efter en ohemult svårt val mellan en Tracker och en BSA sporter Carbin välja ett Webley Tracker .22. med Trackern kom jag att nå nya höjder/avstånd och resultat, men det var många fel på den pangen, trycket, laddbulten, fjädern osv, precision som kom och gick, ibland var 50+ meter skott hur lätta som helst och ibland var det inte ens möjligt att träffa insidan på en lada. För 8 år sen fixade jag packningarna och en theoben gasfjäder till Trackern samt även trycket, allt blev lite bättre men så jag vuxit som skytt mötte den inte kraven oaktat detta. Så då jag nu varit utan luftvapen i 4 år och suget har återvänt är valet självklart, har aldrig ägt ett PCP-gevär, har läst en massa och inser att det är FX som gäller dock med ett par kvarstående frågetecken. 1 Modell 2. Energinivå Sen kommer alla efterföljande saker, optik, kulor osv men det tar jag med ro. En annan reflektion, skyddsjakt, tillstånd för jakt, familjen äger två gårdar egentligen tre, räcker dem för att motivera tillstånd, svara gärna i PM om ni tror att det ev kan medföra en utspårning av tråden. Min tanke är/var att använda FX:et till att städa runt hus o stallar hemmavid då vi har allt för mycket av flyfä där o hästar har taskiga nerver som det är. Med önskningar om goda råd/Christian
Publicerat Februari 14, 201016 yr Jag har ju en Cyclone som du kan få testa lite vettigare, Wallemannen har whisperer var det väl? Den bössan borde du kunna prova med. Ska byta glugg på min bössa när jag får tid och ork då torde det bli lite roligare att skjuta. Det du ska satsa på är en bössa med repetermekanism av något slag, tror fx har fler.. Halvautomaten är nog kul men förutsätter nästan att du skaffar dyktub o fyllkit då det går mer luft då.. dels skjuter man mer, dels går bössan fortare och dels går det luft till att driva omladdningen. Skyddsjakten.. knepigt! Tror de tre gårdarna räcker utan bekymmer, det som kan bli trassel är att gårdarna inte ligger nära ditt hem. Men skriv ihop något, påtala att du är "hemma" på gården ofta eller något sådant så kan det nog gå vägen. Just det, 5,5 är kalibern..och frågan är om inte Cyclone är bössan för dej. Betänk att du brassar igenom 4 mm plåttak om du skjuter fullfräs med dessa bössor. Alltså bra att kunna vrida ned.. Sen kommer du att få brottas med samma bekymmer som jag har dvs att kajorna flyger iväg trots ok träff Mvh!
Publicerat Februari 14, 201016 yr Författare Stort tack Hippen, nåja jag o plisen är ju goda vänner, så det gäller väl mest att ge in en vettigt underbyggd ansökan, det låter som om de gamla eternit taken ligger pyrt till om det stansas 4 mm plåt med dem där PCP-pangarna, att backa på trycket verkar vara en bra sak att kunna göra, jag skall ta mod till mig en dag o fråga Anton/dig om man får låna på sig pangen över ett skjutpass. kajor ja, kan vara sega ibland, skall prata lite med dem där hemma om hur de vill att vi skall göra, annars blir det 6 mm TCU med dämp på som får göra jobbet men det känns lite som en overkill och begränsas av kulfång mm, det är ju sällan långt till husen i Skåne. /Christian
Publicerat Februari 14, 201016 yr Fördelen med Cyklonen är den ställbara hastigheten. Nu kan jag bara jämföra lite smått mellan Whispern och Cyklonen då det enbart är dessa bössor jag testat. Samtliga Fx bössor har väl ungefär likvärdig precision, dvs tror att garantin är en 50 öring på 50 meter eller något liknande. Ligger min Whisper i fullfart så skickar den iväg en 16 grains kula i ca 270 m/s. Gör jag en liten ändring, lättar på hammarvikten, vilken tar ca 2 min så skickar den iväg samma diabol i ca 230 m/s vilket är en rätt optimal hastighet om det ska skjutas inomhus. Nu ligger visserligen min Whisper nerplockad, måste få tummen ur och beställa en packning. Men du är välkommen att testa bössan så fort jag åtgärdat detta.
Publicerat Februari 14, 201016 yr Författare Idel goda råd här, ser fram emot lite "playtime" med din whisper Walleman, vad har du kört med för ammo förresten? /Christian
Publicerat Februari 14, 201016 yr Använder några superlätta kulor för tavelskytte, Jsb Rs, tror dom väger drygt 13 grain. För jakt inomhus kan jag rekomendera Baracuda extra heavy, dom väger runt 22 grain tror jag och ger en krokigare kulbana men det är sak samma inomhus. Ställer du bössan på ca 200m/s med dessa så blir det god effekt i fågeln. Min erfarenhet säger att en diabol som visslar igenom en fågel i dryga 280m/s inte är det optimala. Visst man kan skjuta på långa håll men det är först när du sänker hastigheten som diabolen verkar lämna tillräckligt med energi i fågeln för att det ska bli knall och fall effekt. I övrigt så funkar dom flesta av Jsb bulorna bra i min bössa, sen självklart även Fx egna ammunition som tillverkas av Jsb.
Publicerat Februari 14, 201016 yr Författare Angående effekten i vilt har du helt rätt, med Trackern var rena VC kulor dvs flatnosade mest effektiva om än att de sköt skit efter 15 meter så var de dödliga inom det hållet. många råttor blev det. /Christian
Publicerat Februari 15, 201016 yr Flatnos är nog bland det bästa tror jag.. Stod m Matte Holst och mulade råttor med Cyclonen en morgon. Sköt med Fx rundnos (JSB) och trots rätt bra träffar tidvis så kutade råttorna iväg en bit. För mycket snurr helt enkelt... Minns inte om vi sköt på fullfräs eller ej iofs.. Mvh!
Publicerat Februari 15, 201016 yr Flatnos är nog bland det bästa tror jag.. Stod m Matte Holst och mulade råttor med Cyclonen en morgon. Sköt med Fx rundnos (JSB) och trots rätt bra träffar tidvis så kutade råttorna iväg en bit. För mycket snurr helt enkelt... Minns inte om vi sköt på fullfräs eller ej iofs..Mvh! Vill inte vara en besserwisser men varken rundnos eller flatnos är någon godkänd ammo för skyddsjakt. Det måste vara en kula som är gjord för att expandera vid träff. Själv kör jag med ett G-sor Light till skyddsjakt. Har den för närvarande på 240mps men tycker att det är lite för hög hastighet. Då Kajor och duvor gärna vill flyga några meter vid träff, bäst är träffar rakt framifrån eller bakifrån. Tidigare körde jag med ett Webley FX2000 med en utgångshastighet på 280mps med en 16 grains kula. det fungerade ypperligt om man vill skjuta på 50m osv men väldigt dåligt innomhus. Och med tanke på att luftgevär är vindkänsliga så bör ej skjutavstånd ej översiga 30m och då räcker det med betydligt moderatare hastigheter. Runt 200-220 mps ger en fin knall och fall effekt med tex RWS Super Hollow Point. Ang vapenval så finns det många fina vapentillverkare att välja mellan, G-sor och Bsa är två andra än Fx! Mvh Öberg
Publicerat Februari 15, 201016 yr Författare Ja du är en besservisser, tack för att du bjöd på den, (edit ett större stycke text, där slutsatsen var att det är lätt att rapa upp lagstiftningtext där ingen, ens lagstiftaren/regelverksmakaren har varit explicit i sin avsikt) för tydlighetens skull ser jag inget val av PCP-gevär utanför FX-tillverkning, av ett otroligt stort antal skäl som jag inte ens orkar att ange. För det fall att du vill fjärma dig från messerschmidt stämpeln så kan du ju istället ange vilket underlag du hade för din licensansökan. Slutligen är det kanske passande att önska dig välkommen hit. /Christian Kungörelse med föreskrifter om jakt (jaktkungörelse); SNFS (1994:3) Föreskrifterna är upphävda genom NFS 2002:18, NFS 2002:19 och NFS 2002:20 beslutade den 26 juni 2002 Med stöd av 7, 10, 12, 34, 38, 39, 41, 42, 45 och 46 §§ jaktförordningen (1987:905) samt 19 § naturvårdsförordningen (1976:484) föreskriver Statens naturvårdsverk följande. "54 § Kulpatroner laddade med kula som konstruerats för att expandera (t.ex. blyspets, hålspets eller vissa blykulor) får användas vid jakt efter samtliga viltarter. Kulpatroner laddade med kula som konstruerats för att inte expandera (t.ex. helmantel) får användas endast vid jakt efter viltarter som enligt 53 § får jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 3 och 4"
Publicerat Februari 15, 201016 yr Visst är det så att det krävs expanderande sen om kulan fyller sin funktion är jag rätt osäker på, känns som man får genomskott oavsett hastighet. Ska iaf testa RWS hålspetsen på skoj, i den bästa av alla världar finner man en tillräckligt mjuk kula (hålspets eller ej) som förmår avge energin på rätt ställe som man kan skjuta på fullfräs. Jag personligen är mer intresserad av bra resultat dvs en kula som skjuter exakt samt förmår döda fågeln direkt än en sämre expanderande som sprider alt blåser rätt igenom utan större effekt i viltet. Hyfsat less på att dirigera jycke in på tomter.. Just det, Christian.. den kaja som vi mulade sköts med en hålspets Mvh!
Publicerat Februari 15, 201016 yr Skyddsjakt med luftgevär medges av naturvårdsverket. Luftgevär med en minsta kaliber av 5,5mm (.22) får användas vid skyddsjakt om projektilen har en minsta utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den är konstruerad att expandera/deformeras. Detta innebär att även gevär som inte klarar kraven för klass 4 kan användas vid skyddsjakt. Lagrum:NFS 2002:18 19§ 20§ Skyddsjakt = "på annans uppdrag" efter ett begränsat antal arter: Råttor, mullvad, sork, möss, stadsduva, skata, kaja, råka, björktrast, pilfink och gråsparv. Skyddsjaktslicens ansökes hos Polismyndigheten. Jag kan gärna behålla den titeln! Men för upplysningens skull så krävs det att man har en uppdragsgivare som lider ekonomiska eller sanitära problem av någon av ovanstående arter! Tex en lantbrukare, Ridhus, komun osv Det är tyvärr inte ett legalt skäl att man tycker att man har för många kajor i trädgården som skränar och käkar upp frugans körsbär Så skaffa dig ett intyg från någon lämplig uppdragsgivare och traska till länsman med det om du vill söka skyddsjaktslicens på ett luftgevär. Gäller det i stadsplanerat område så krävs även ett intyg att få lossa skott i bebyggelse oxå, men det visste du säkert redan. Vidare så bör du motivera varför inte hagel eller 22lr fungerar där du tänkt skyddsjaga.
Publicerat Februari 15, 201016 yr Författare Men du Öberg, en 17-åring med Googlefuu klarar av den delen av det hela, frågan var vilket var ditt underlag för tillstånd var, jämte om du var intresserad av att att dela med dig av det samma, Jag har 3 separata fastigheter med hästar/odling och bete som kan skriva under på mitt behov/uppdrag, ev anses det vara adekvat vid en tillståndsprövning, att avlossa krutvapen bland hästar är inte att tänka på. Nåja tack för att du svarade. /Christian
Publicerat Februari 15, 201016 yr Varför så avog? Har jag förnärmat dig på nåt sätt? Konstig insällning att fråga saker och sen idiotförklara Jag skaffade intyg hos en lantbrukare som bedriver nötdjursuppfödning. Där fåglar skiter i maten bla (smittspridning) Vidare tog jag kopior på lagtext osv (tillståndsmyndigheter är inte så pålästa). Motiverade även varför inte krutvapen kunde komma ifråga. Tack och hej!
Publicerat Februari 15, 201016 yr Författare Öberg, var det så svårt? Här inne är tonen ganska mjuk i förstonde och ditt anslag i detta inte helt harmoniskt, men oaktat det, kul att du slutligen ville dela med dig av lite mer nyttigheter än att copy pasta NNV:s regelverk. Nu när du värmt upp lite, berätta istället varför du valt en Logun? /Christian
Publicerat Februari 15, 201016 yr G-sor Light är en smidig bössa som jag har en riktig vänsterkov till med grymt fint trä. Vidare så gillar jag repeteringen bättre än Fx2000 (den har jag kvar på målskjutningslicens) och jag tycker avtrycket + indexeringen är bättre. Man vill ju inte ha en tom pipa när duvan sitter vackert Detta + att det är livstids garanti på bössan gjorde att jag bytte vapen för skyddsjakt. Längden på bössan är viktig för mig då jag smyger runt bland maskiner och prylar i ladugården. Och Lighten tycker jag behåller balansen bra trots att den är lite kortare.
Publicerat Februari 16, 201016 yr Författare öberg- den ser verkligen kompakt ut eller så har pistolgreppet gigantiska proportioner, men oaktat det verkar den passa dig, Hur skjuter du med den som vänsterskytt o med vredet på höger sida? Är det funkis eller bara precis, orkar du repetera med stödhanden istället? Håller envist fast vid FX som förmodad lösning men berätta gärna mer, har du lekt med de nya FX modellerna med? FX2000 är ju trots allt ganska åldersstigen vid detta lag. /Christian
Publicerat Februari 16, 201016 yr Christian.. min bössa är ganska smutt när jag tar väck dämparen med Mvh!
Publicerat Februari 16, 201016 yr Författare Hippen- den är smutt med dämparen med, jag skulle lätt kunna tänka mig en kusin till din, med lite roligt tub på toppen. har funderat på detta PCP -optik, FFP, mildot och milrad justeringar har sina fördelar även där, får titta på vad som finns i "funny money" påsen tills det är dags att handla. /Christian
Publicerat Februari 16, 201016 yr I höst/sensommar köper jag mig en ny fx, blir en Royal Drygt 50 skott i maxfart (300 m/s) med den stora tuben som följer med. Kan bli en kul leksak vid sidan av 22lr. Kommer väl mestadels användas till långhåll typ 70m.
Publicerat Februari 16, 201016 yr Författare Wallle du har precis sålt bort din gamla pang till mig, är det inte så? Nåja kul grej du siktar på att köpa, den ser sjukt fin ut.. /Christian
Publicerat Juni 24, 201015 yr La precis in en beställning på denna: http://www.outdoorexperten.se/c-968-luftgevr.aspx Återkommer när jag provat den. Jag hade också tänkt använda den för att hålla dom vidriga kråkorna på avstånd !
Publicerat Juni 24, 201015 yr Angående om matchammo är expanderande eller inte så har jag gjort test och de jag har skjutit i ca 230 m/s har expanderat nästan lika mycket som en kråkmagnum. En .22:a blir ca 8 mm vid träff. Titta på Verminpell, matchammo till dubbla priset...
Publicerat Juni 24, 201015 yr Angående om matchammo är expanderande eller inte så har jag gjort test och de jag har skjutit i ca 230 m/s har expanderat nästan lika mycket som en kråkmagnum. En .22:a blir ca 8 mm vid träff. Titta på Verminpell, matchammo till dubbla priset... Hittat ngn expanderande, som funkar, som skjuter bra även? Mvh!
Publicerat Juni 24, 201015 yr Hittat ngn expanderande, som funkar, som skjuter bra även?Mvh! I den bössa jag testat har de matchkulor jag testat + Verminpell skjutit bra (Enkrona på 30m eller bättre) trots att man hejar på den som tusan och alla har expanderat snyggt. Har inte klockat den med matchammo men JSB gör ca 260 m/s. Med ställbart tryck skulle jag tro att runt 220 skulle vara lagom beroende på hållet.