Publicerat Februari 16, 201016 yr Tänkte att det kunde vara kul att höra forumets argument för jakt och den livstil som den innebär. Och de som kanske hamnar i ordkrig med motståndare kan behöva ett litet lexikon. Någon som vill börja ? Ordet är fritt
Publicerat Februari 16, 201016 yr Djuren är satta på denna jord för att brukas och skördas av mannen. sedan klär jag mig naken stoppar jag fingrarna i öronen och börjar ropa BLABLA JA HÖR INTE DIG och springer iväg.
Publicerat Februari 16, 201016 yr Författare Djuren är satta på denna jord för att brukas och skördas av mannen. sedan klär jag mig naken stoppar jag fingrarna i öronen och börjar ropa BLABLA JA HÖR INTE DIG och springer iväg. Men! Du är ju själv ett däggdjur (verkar vara ett hyggligt vilt sådant dessutom) , tänk om du lyckas övertala dem vintern är ju en hungerns tid!!
Publicerat Februari 16, 201016 yr Men!Du är ju själv ett däggdjur (verkar vara ett hyggligt vilt sådant dessutom) , tänk om du lyckas övertala dem vintern är ju en hungerns tid!! okey skall då försöka lite . varför har människan ögonen som tittar rakt framåt? och inte som gräsätande djur som älgar,hästar och erm. harar? för att vi är predatorer. äta grönsaker är bra och ok.men det gjorde inte dom för några tusen år sedan i våra bredgrader? plockade dom lingon och plommon och drog upp morötter mitt i februari? nej dom åt kött som dom jagat. människan är skapad av gud,vill han att vi äter djur som han faktist har satt på jorden för oss så varför inte? trodde vi har religionfrihet i detta land att förstöra och hota folk är ett snabbt och enkelt sätt att få en betong bricka på tvären kört upp nånstans. sedan klär jag mig naken och springer därifrån?
Publicerat Februari 16, 201016 yr Allt beror på hur diskussionen börjar. Kan t a ett exempel. (Fritt återgett ur minnet från en nyårsmiddag för några år sedan, platsen var drinkbordet så minnet kan vara lite ... ) Fråga från Veg: Varför jagar du. Jag : För att jag tycker det är roligt! Veg: Va , så du tycker att bara för att du tycker det är roligt så skall du få springa runt och döda och skadskjuta massor av oskyldiga djur? Jag: Jag tycker även att det är väldigt kul att flyga. Men det innebär inte att jag får göra det hur som helst. Det finns massor med regler man måste följa både inom jakt och flyg. Veg: Men om du flyger omkring så innebär inte det något lidande för andra (hon syftar på djuren) Jag: Jasså inte. Jag trodde miljöförstöringen innebar lidande för massor av djur och människor. Dessutom så bär min jakt med sig massor med positiva saker för djur och natur. Veg: Skitsnack! Det där är bara propaganda. Jag: Vi matar djuren vintertid, anlägger villtåkrar och villtvatten, vissa arter som gynnats väldigt mycket av annan mänsklig aktivitet hålls tillbaks. Veg: Men det är ju bara för att ni skall få skjuta mer! Jag: Delvis sannt men jag tror inte att det är så mycket bättre för rådjuren att svältaihjäl än att bli skjuten. Och det är ju faktiskt inte bara jaktbara arter som drar nytta av mat/villtvatten. Veg: Så jävla duktiga är ni inte på att träffa. Det finns massor med djur som springer omkring skadskjutna och plågas till döds. Jag: Är du säker på det? De siffror jag har sett skäms man visserligen för men de är ju ändå rätt gamla och då var det ju inte ens hälften av jägarna som hade jägarexamen. (Erkänner till er som läser detta att jag inte vet om det sista var 100% sannt, dock en rimlig gissning) Jag skulle inte alls ha något emot en seriös undersökning kring skadeskjutningar och att man sen sätter mål efter det. Veg: Varför inte noll. Jag: Det är inte rimligt och eftersom lidandete "utanför" jakten inte heller är noll så förstår jag inte varför kravet på oss skulle vara noll. Veg: Så du erkänner att ni aldrig kan vara helt säkra på att träffa. Jag: Japp Veg: Då tycker jag i alla fall inte att ni skall få jaga. Varpå veganen i fråga lämnade drinkbordet med svansen högt i vädret för att hon fått sista ordet. Det kunde jag bjuda på eftersom de andra som hört på visade sig något mer förstående... MVH // Henrik
Publicerat Februari 16, 201016 yr Allt beror på hur diskussionen börjar.Kan t a ett exempel. (Fritt återgett ur minnet från en nyårsmiddag för några år sedan, platsen var drinkbordet så minnet kan vara lite ... ) Fråga från Veg: Varför jagar du. Jag : För att jag tycker det är roligt! Veg: Va , så du tycker att bara för att du tycker det är roligt så skall du få springa runt och döda och skadskjuta massor av oskyldiga djur? Jag: Jag tycker även att det är väldigt kul att flyga. Men det innebär inte att jag får göra det hur som helst. Det finns massor med regler man måste följa både inom jakt och flyg. Veg: Men om du flyger omkring så innebär inte det något lidande för andra (hon syftar på djuren) Jag: Jasså inte. Jag trodde miljöförstöringen innebar lidande för massor av djur och människor. Dessutom så bär min jakt med sig massor med positiva saker för djur och natur. Veg: Skitsnack! Det där är bara propaganda. Jag: Vi matar djuren vintertid, anlägger villtåkrar och villtvatten, vissa arter som gynnats väldigt mycket av annan mänsklig aktivitet hålls tillbaks. Veg: Men det är ju bara för att ni skall få skjuta mer! Jag: Delvis sannt men jag tror inte att det är så mycket bättre för rådjuren att svältaihjäl än att bli skjuten. Och det är ju faktiskt inte bara jaktbara arter som drar nytta av mat/villtvatten. Veg: Så jävla duktiga är ni inte på att träffa. Det finns massor med djur som springer omkring skadskjutna och plågas till döds. Jag: Är du säker på det? De siffror jag har sett skäms man visserligen för men de är ju ändå rätt gamla och då var det ju inte ens hälften av jägarna som hade jägarexamen. (Erkänner till er som läser detta att jag inte vet om det sista var 100% sannt, dock en rimlig gissning) Jag skulle inte alls ha något emot en seriös undersökning kring skadeskjutningar och att man sen sätter mål efter det. Veg: Varför inte noll. Jag: Det är inte rimligt och eftersom lidandete "utanför" jakten inte heller är noll så förstår jag inte varför kravet på oss skulle vara noll. Veg: Så du erkänner att ni aldrig kan vara helt säkra på att träffa. Jag: Japp Veg: Då tycker jag i alla fall inte att ni skall få jaga. Varpå veganen i fråga lämnade drinkbordet med svansen högt i vädret för att hon fått sista ordet. Det kunde jag bjuda på eftersom de andra som hört på visade sig något mer förstående... MVH // Henrik
Publicerat Februari 16, 201016 yr Den här tråden åker in bland favoriterna, kan vara bra att ha om man stöter på nån annan en den lilla "husvegetarianen" man har på jobbet som funderar på att ta jägarexaman bara för att det skulle vara jäkligt kul. Misstänker att han skulle bli populär i jaktlaget, är med och jagar och skjuter men vill inte ha nåt kött.
Publicerat Februari 16, 201016 yr Jag argumenterar inte med veganer/vegeterianer/jaktmotsåndare. Har ett standardsvar ; Jakt är som sex. Kan inte förklaras måste upplevas. Sedan går jag därifrån
Publicerat Februari 16, 201016 yr Själv argumenterar jag inte med veganer. Finns så mycket meningsfullare saker att göra. Skita på sig, dunka huvudet i väggen m.fl
Publicerat Februari 16, 201016 yr Eftersom jag har en liten fetisch i att argumentera och debattera så har jag mött många jaktfientliga personer i mitt korta liv. Brukar avreagera mig lite på bloggen med texter som bland annat; Just nu skäms jag som Svensk. Jag skäms över att det kan finnas så korkade och jägarfientliga svenskar. Tänk om vi skulle slopa all jakt? Inga eftersök på påkörda skadade djur. Ingen skadedjursjakt inom städer, samhällen och byar. Allt kött vi äter finns här på jorden till just för Dig. Köttet du sitter och äter på har levt ett liv i fångenskap och har fötts till en orsak och det är att dö, slaktas och transporteras till Ditt matbord. Vegetarianer och veganer är inte heller bättre. Skulle vi stoppa all export av exporterade grödor som sojabönor t.ex. så skulle ni inte få i er mycket näring av det som finns här hemma i det kalla, men ack så vackra Sverige. Hur många har tänkt på att fläskfilén ni sitter och äter på plågas pågrund av Dig? Eller att den holländska moroten Du sitter och äter på har släppt ut något ton koldioxid? Det finns också de som tycker att vi jägare är alldeles för tekniska som har moderna vapen, moderna kulor och för den delen moderna pilbågar. Vi som har sådant är inga riktiga jägare, för riktiga jägare dödar ett djur på samma villkor som djuret kan döda jägaren. Men vad skulle hända om vi tog bort allt som är modernt? Alla datorer, tv-apparater, bilar, motorcyklar, bussar, tåg och tunnelbanor. Hur skulle du ta dig till jobbet, skolan eller ditt barns fotbollsträning? Skulle du kunna skriva en uppsats på 30 handskrivna sidor? För mig skulle det gå bra. Jag skulle sluta min utbildning, åka till skogs och jaga för min överlevnad. Jakten skulle vara lika rolig och spännande som den är idag, kanske till och med mer spännande. Men nu har jag i alla fall fått ösa lite mer skit över er idioter som någon gång skrivit ”Hur skulle det vara om vi skulle ha jakt på jägare?” ”Han får ju skylla sig själv om han släpper hunden till vargen!” och ”Vargslakt!”. Så nu ska jag fortsätta med att skriva min uppsats på datorn, laga mig en redig frukost och koka mig lite kaffe så jag blir på bättre humör. _______________________________________________________________ Nu har äntligen en text skriven av en rovdjursexpert kommenterat de galna åsikter om vargjaktens vara eller icke vara. Det går inte hålla en vargstam som hela tiden blir mindre och mindre skygg, och orsaken till detta är bland annat på grund av att det finns de som tycker att den skall vara toppredator och andra som tycker att vi människor endast ska köpa sitt kött från köttdisken, inte djurens mat. En varg kan inte vara toppredator, då det fortfarande är människan som styr över jorden. Men visst finns de som verkligen är fanatiker och fundamentalister som har åsikter om att människan skall lämna naturen i fred och låta djuren reglera djurpopulationerna själva. Människan skall ha förturen att bo, existera och ha ett bedräglig tillvaro med fritidsaktiviteter och friluftsliv. Det skall inte varg, björn, lodjur eller något annat djur ha. Vi kan inte be människor på landsbygden att bosätta sig någon annanstans, ”för här ska det finnas varg”. Ska vargen vara en bidragande orsak till den urbanisering som pågår i landet? Ska vargen vara den käpp som satte sista käppen i hjulet? Min åsikt är faktiskt att det inte finns plats för oskygg varg i Sverige. Vi jägare som är i minoritet av landets befolkning måste få fortsätta med vårt fritidsintresse, vi måste skjuta av skogens stammar av djur, både rovdjur och bytesdjur. Den löshundsjakt som vi har i Sverige är i princip ”one of a kind” och bedrivs endast i ett par andra länder i världen. Därför måste vi värna den svenska löshundsjakten och det med både skyggare och färre antal vargar i Sverige och att det dessutom skall finnas områden som skall vara fri från varg, som Sapmi där samerna bedriver rennäring. När det dessutom talas om det kött de flesta svenskar äter som är uppfött till att dö och ätas av människan blir jag ännu mer förbannad. De djur jag skjuter i skogen finns inte bara till för att ätas av mig, utan de finns till hela naturen. En älg kan bli allt från att bli sliten i stycken av vargar till att bli avlivad med hjälp av en kula från ett modernt kulgevär. Jag skulle i alla fall välja det sistnämnda sättet. Att viltkött dessutom är närproducerat, ekologiskt och snällt mot både djur och natur hör kanske också till en orsak till att jag hellre äter detta kött än det som säljs på ICA. ______________________________________________________________ Just nu i dagens Sverige finns det jaktmotståndare, vegetarianer och veganer som för allt i världen vill få de som inte bestämt sig om vad de tycker om jakt och jägare att ta åt sig deras åsikter. Det finns också de som är religiöst övertygade, som t.ex. extremister och självmordsbombare, som med eller utan våld försöker påtvinga andra deras personliga åsikt eller religion. Enligt mig finns det ingen skillnad på dessa, då de alla försöker övertyga andra människor att deras synsätt, deras värderingar och deras mat är bättre och mer etiskt försvarbar än just den som du har. Därför frågar jag mig själv om det är det fel att döda ett djur i syfte för att äta dess kött? Är det fel att döda vargar för att få en mindre stam och mer skyggare djur? Kanske är det till och med fel av oss människor att just födas som den art som just nu regerar på jorden, då vi nu inte vill bära det ansvar vi har? Alla får självklart försöka svara på dessa frågor själv och skapa sin egen övertygelse eller tro. Jag kommer inte att försöka påverka en annan hur de skall tycka, tänka eller äta. Detta hoppas jag även att du som läser inte heller gör, eftersom detta kommer att göra dig föraktad. Förmodligen inte bara av mig, utan av flera andra som förespråkar demokrati och yttrandefrihet. Därför föraktar jag de som tycker illa om jakt, jägare och vårt synsätt på naturen. Det har även skrivits en artikel i illustrerad vetenskap för några år sedan, där den moderna forskningen visade att den allt ökande urbaniseringen i världen gjorde att allt fler människor lever ett för människan onaturligt liv. Detta leder till att tätortens människor inte mår bra, utan de får ofta våld och missbruk som följd. Likt ett djur som lever i bur, blir nutidsmänniskan i allt större grad inte tillfreds med sitt liv. Nutidsmänniskan måste hitta substitut för sina medfödda jakt och samlarinstinkter genom att idka sport, göra karriär och jakt på pengar för att skaffa sig en matriell standard, vilket har lett till det konsumtionssamhälle vi har idag. Fler och fler börjar dock inse vart världen är på väg, men jag tror det är för sent., då det samhälle vi lever i håller sakta men säkert på att förstöra vårt klimat och därmed hela ekosystem som hotar att utrota tusentals djurarter världen över. Tätortens människor mår inte bra eftersom man inte kan leva ett naturligt liv där människan lever av och med naturen, men tittar vi på landsbygden där människor fortfarande lever ett mer eller mindre naturligt liv så finns inte samma problem med jakt efter prylar och status. Nu kan man kanske till och med säga att jaktmotståndarna är ett av dom största hoten vi har mot vår natur och djur. En annan intressant sak jag upptäckt är att det är mer accepterat för den ”moderna” människan att fiska och döda dessa varelser, då de tycker att det är mer etiskt försvarbart och mer politiskt korrekt att fiska än att jaga. Själv kan jag inte se att en fisk är mindre värd än en älg eller varg, även om de sistnämnda är gulligare, mer intelligenta och att de dessutom lever på land. Man kan väl inte tycka att ett djur som är mer intelligent är mer värt än ett ointelligent? Jag har fler än en gång propagerat om att vi människor inte skall vara och är en åskådare till naturen, utan vi är och kommer förhoppningsvis fortsätta vara en del av den. För jag kommer då alltid jaga, fiska och tillhöra naturen. Då dtta är just den orsak till att vi måste decimera vargstammen, björnstammen och älgstammen. En människas liv är mer värt än en vargs och därför går det inte komma med påståenden och yttranden som; ”Varför flyttar du inte in till stan om du nu inte tycker om vargar?” eller andra mindre intelligenta uttalanden. Men visst har vi stora naturområden i Sverige och övriga Skandinavien och nog kan nog en vargstam kunna rymmas där, men människorna som bor där är de som skall få bestämma detta. Inte politikerna i Rosenbad eller de i Strassbourg. Människor som bor inom de områden i mellansverige som har stora problem med varg måste bestämma själv om de skall ha vargar, inte stadsbor som har en alltför disneyfierad syn på naturen och dess innevånare. Det går helt enkelt inte säga att man ”vill ha varg, men inte här”. _____________________________________________________________ Mvh
Publicerat Februari 16, 201016 yr Författare Själv så brukar jag ge de personer som är jaktmotståndare en motfråga , äter du kött från affären? om svaret blir ja , Hycklare! Varför behöver jag väl aldrig påpeka då viltkött är både mer ekologiskt och humanare även om du skjuter av bägge frambenen först. (Jag är bondpojk så jag äter det mesta men jag föredrar att skjuta /slakta själv för jag är djurvän innerst inne och de långa turerna till slakthuset är lite svårare att rättfärdiga än ett skott och sen ridå.) Om svaret blir nej så kommer nästa fråga äter du ägg? kaviar? fisk? mjölk? eller något animaliskt överhuvud taget eller går du klädd i ull osv! om ja , hycklare ! varför? varje animalisk produkt innebär ju att man dödat något på vägen dit Ägg =höns hålls i fångenskap vart tar tupparna vägen??? Kaviar =fisk slaktas också, hanarna har ingen kaviar! Mjölk =samma som ägg fast utan tupp men med tjur Det är tufft att vara man i en kvinnlig värld Ull=Man kan väl inte befolka världen med enbart får de förökar sig ,ät dem! om svaret ändå blev nej! =Du är Vegan! lycka till i livet som villebråd!
Publicerat Februari 16, 201016 yr Författare Eftersom jag har en liten fetisch i att argumentera och debattera så har jag mött många jaktfientliga personer i mitt korta liv. Brukar avreagera mig lite på bloggen med texter som bland annat;Just nu skäms jag som Svensk. Jag skäms över att det kan finnas så korkade och jägarfientliga svenskar. Tänk om vi skulle slopa all jakt? Inga eftersök på påkörda skadade djur. Ingen skadedjursjakt inom städer, samhällen och byar. Allt kött vi äter finns här på jorden till just för Dig. Köttet du sitter och äter på har levt ett liv i fångenskap och har fötts till en orsak och det är att dö, slaktas och transporteras till Ditt matbord. Vegetarianer och veganer är inte heller bättre. Skulle vi stoppa all export av exporterade grödor som sojabönor t.ex. så skulle ni inte få i er mycket näring av det som finns här hemma i det kalla, men ack så vackra Sverige. Hur många har tänkt på att fläskfilén ni sitter och äter på plågas pågrund av Dig? Eller att den holländska moroten Du sitter och äter på har släppt ut något ton koldioxid? Det finns också de som tycker att vi jägare är alldeles för tekniska som har moderna vapen, moderna kulor och för den delen moderna pilbågar. Vi som har sådant är inga riktiga jägare, för riktiga jägare dödar ett djur på samma villkor som djuret kan döda jägaren. Men vad skulle hända om vi tog bort allt som är modernt? Alla datorer, tv-apparater, bilar, motorcyklar, bussar, tåg och tunnelbanor. Hur skulle du ta dig till jobbet, skolan eller ditt barns fotbollsträning? Skulle du kunna skriva en uppsats på 30 handskrivna sidor? För mig skulle det gå bra. Jag skulle sluta min utbildning, åka till skogs och jaga för min överlevnad. Jakten skulle vara lika rolig och spännande som den är idag, kanske till och med mer spännande. Men nu har jag i alla fall fått ösa lite mer skit över er idioter som någon gång skrivit ”Hur skulle det vara om vi skulle ha jakt på jägare?” ”Han får ju skylla sig själv om han släpper hunden till vargen!” och ”Vargslakt!”. Så nu ska jag fortsätta med att skriva min uppsats på datorn, laga mig en redig frukost och koka mig lite kaffe så jag blir på bättre humör. _______________________________________________________________ Nu har äntligen en text skriven av en rovdjursexpert kommenterat de galna åsikter om vargjaktens vara eller icke vara. Det går inte hålla en vargstam som hela tiden blir mindre och mindre skygg, och orsaken till detta är bland annat på grund av att det finns de som tycker att den skall vara toppredator och andra som tycker att vi människor endast ska köpa sitt kött från köttdisken, inte djurens mat. En varg kan inte vara toppredator, då det fortfarande är människan som styr över jorden. Men visst finns de som verkligen är fanatiker och fundamentalister som har åsikter om att människan skall lämna naturen i fred och låta djuren reglera djurpopulationerna själva. Människan skall ha förturen att bo, existera och ha ett bedräglig tillvaro med fritidsaktiviteter och friluftsliv. Det skall inte varg, björn, lodjur eller något annat djur ha. Vi kan inte be människor på landsbygden att bosätta sig någon annanstans, ”för här ska det finnas varg”. Ska vargen vara en bidragande orsak till den urbanisering som pågår i landet? Ska vargen vara den käpp som satte sista käppen i hjulet? Min åsikt är faktiskt att det inte finns plats för oskygg varg i Sverige. Vi jägare som är i minoritet av landets befolkning måste få fortsätta med vårt fritidsintresse, vi måste skjuta av skogens stammar av djur, både rovdjur och bytesdjur. Den löshundsjakt som vi har i Sverige är i princip ”one of a kind” och bedrivs endast i ett par andra länder i världen. Därför måste vi värna den svenska löshundsjakten och det med både skyggare och färre antal vargar i Sverige och att det dessutom skall finnas områden som skall vara fri från varg, som Sapmi där samerna bedriver rennäring. När det dessutom talas om det kött de flesta svenskar äter som är uppfött till att dö och ätas av människan blir jag ännu mer förbannad. De djur jag skjuter i skogen finns inte bara till för att ätas av mig, utan de finns till hela naturen. En älg kan bli allt från att bli sliten i stycken av vargar till att bli avlivad med hjälp av en kula från ett modernt kulgevär. Jag skulle i alla fall välja det sistnämnda sättet. Att viltkött dessutom är närproducerat, ekologiskt och snällt mot både djur och natur hör kanske också till en orsak till att jag hellre äter detta kött än det som säljs på ICA. ______________________________________________________________ Just nu i dagens Sverige finns det jaktmotståndare, vegetarianer och veganer som för allt i världen vill få de som inte bestämt sig om vad de tycker om jakt och jägare att ta åt sig deras åsikter. Det finns också de som är religiöst övertygade, som t.ex. extremister och självmordsbombare, som med eller utan våld försöker påtvinga andra deras personliga åsikt eller religion. Enligt mig finns det ingen skillnad på dessa, då de alla försöker övertyga andra människor att deras synsätt, deras värderingar och deras mat är bättre och mer etiskt försvarbar än just den som du har. Därför frågar jag mig själv om det är det fel att döda ett djur i syfte för att äta dess kött? Är det fel att döda vargar för att få en mindre stam och mer skyggare djur? Kanske är det till och med fel av oss människor att just födas som den art som just nu regerar på jorden, då vi nu inte vill bära det ansvar vi har? Alla får självklart försöka svara på dessa frågor själv och skapa sin egen övertygelse eller tro. Jag kommer inte att försöka påverka en annan hur de skall tycka, tänka eller äta. Detta hoppas jag även att du som läser inte heller gör, eftersom detta kommer att göra dig föraktad. Förmodligen inte bara av mig, utan av flera andra som förespråkar demokrati och yttrandefrihet. Därför föraktar jag de som tycker illa om jakt, jägare och vårt synsätt på naturen. Det har även skrivits en artikel i illustrerad vetenskap för några år sedan, där den moderna forskningen visade att den allt ökande urbaniseringen i världen gjorde att allt fler människor lever ett för människan onaturligt liv. Detta leder till att tätortens människor inte mår bra, utan de får ofta våld och missbruk som följd. Likt ett djur som lever i bur, blir nutidsmänniskan i allt större grad inte tillfreds med sitt liv. Nutidsmänniskan måste hitta substitut för sina medfödda jakt och samlarinstinkter genom att idka sport, göra karriär och jakt på pengar för att skaffa sig en matriell standard, vilket har lett till det konsumtionssamhälle vi har idag. Fler och fler börjar dock inse vart världen är på väg, men jag tror det är för sent., då det samhälle vi lever i håller sakta men säkert på att förstöra vårt klimat och därmed hela ekosystem som hotar att utrota tusentals djurarter världen över. Tätortens människor mår inte bra eftersom man inte kan leva ett naturligt liv där människan lever av och med naturen, men tittar vi på landsbygden där människor fortfarande lever ett mer eller mindre naturligt liv så finns inte samma problem med jakt efter prylar och status. Nu kan man kanske till och med säga att jaktmotståndarna är ett av dom största hoten vi har mot vår natur och djur. En annan intressant sak jag upptäckt är att det är mer accepterat för den ”moderna” människan att fiska och döda dessa varelser, då de tycker att det är mer etiskt försvarbart och mer politiskt korrekt att fiska än att jaga. Själv kan jag inte se att en fisk är mindre värd än en älg eller varg, även om de sistnämnda är gulligare, mer intelligenta och att de dessutom lever på land. Man kan väl inte tycka att ett djur som är mer intelligent är mer värt än ett ointelligent? Jag har fler än en gång propagerat om att vi människor inte skall vara och är en åskådare till naturen, utan vi är och kommer förhoppningsvis fortsätta vara en del av den. För jag kommer då alltid jaga, fiska och tillhöra naturen. Då dtta är just den orsak till att vi måste decimera vargstammen, björnstammen och älgstammen. En människas liv är mer värt än en vargs och därför går det inte komma med påståenden och yttranden som; ”Varför flyttar du inte in till stan om du nu inte tycker om vargar?” eller andra mindre intelligenta uttalanden. Men visst har vi stora naturområden i Sverige och övriga Skandinavien och nog kan nog en vargstam kunna rymmas där, men människorna som bor där är de som skall få bestämma detta. Inte politikerna i Rosenbad eller de i Strassbourg. Människor som bor inom de områden i mellansverige som har stora problem med varg måste bestämma själv om de skall ha vargar, inte stadsbor som har en alltför disneyfierad syn på naturen och dess innevånare. Det går helt enkelt inte säga att man ”vill ha varg, men inte här”. _____________________________________________________________ Mvh Shit! Dunderklumpen! Jag blev snurrig av allt det där, det var för mycket att smygläsa på jobbet jag blir nog tvungen att skriva ut och ha det som kvällslektyr
Publicerat April 1, 201016 yr Eftersom jag har en liten fetisch i att argumentera och debattera så har jag mött många jaktfientliga personer i mitt korta liv. Brukar avreagera mig lite på bloggen med texter som bland annat;Just nu skäms jag som Svensk. Jag skäms över att det kan finnas så korkade och jägarfientliga svenskar. Tänk om vi skulle slopa all jakt? Inga eftersök på påkörda skadade djur. Ingen skadedjursjakt inom städer, samhällen och byar. Allt kött vi äter finns här på jorden till just för Dig. Köttet du sitter och äter på har levt ett liv i fångenskap och har fötts till en orsak och det är att dö, slaktas och transporteras till Ditt matbord. Vegetarianer och veganer är inte heller bättre. Skulle vi stoppa all export av exporterade grödor som sojabönor t.ex. så skulle ni inte få i er mycket näring av det som finns här hemma i det kalla, men ack så vackra Sverige. Hur många har tänkt på att fläskfilén ni sitter och äter på plågas pågrund av Dig? Eller att den holländska moroten Du sitter och äter på har släppt ut något ton koldioxid? Det finns också de som tycker att vi jägare är alldeles för tekniska som har moderna vapen, moderna kulor och för den delen moderna pilbågar. Vi som har sådant är inga riktiga jägare, för riktiga jägare dödar ett djur på samma villkor som djuret kan döda jägaren. Men vad skulle hända om vi tog bort allt som är modernt? Alla datorer, tv-apparater, bilar, motorcyklar, bussar, tåg och tunnelbanor. Hur skulle du ta dig till jobbet, skolan eller ditt barns fotbollsträning? Skulle du kunna skriva en uppsats på 30 handskrivna sidor? För mig skulle det gå bra. Jag skulle sluta min utbildning, åka till skogs och jaga för min överlevnad. Jakten skulle vara lika rolig och spännande som den är idag, kanske till och med mer spännande. Men nu har jag i alla fall fått ösa lite mer skit över er idioter som någon gång skrivit ”Hur skulle det vara om vi skulle ha jakt på jägare?” ”Han får ju skylla sig själv om han släpper hunden till vargen!” och ”Vargslakt!”. Så nu ska jag fortsätta med att skriva min uppsats på datorn, laga mig en redig frukost och koka mig lite kaffe så jag blir på bättre humör. _______________________________________________________________ Nu har äntligen en text skriven av en rovdjursexpert kommenterat de galna åsikter om vargjaktens vara eller icke vara. Det går inte hålla en vargstam som hela tiden blir mindre och mindre skygg, och orsaken till detta är bland annat på grund av att det finns de som tycker att den skall vara toppredator och andra som tycker att vi människor endast ska köpa sitt kött från köttdisken, inte djurens mat. En varg kan inte vara toppredator, då det fortfarande är människan som styr över jorden. Men visst finns de som verkligen är fanatiker och fundamentalister som har åsikter om att människan skall lämna naturen i fred och låta djuren reglera djurpopulationerna själva. Människan skall ha förturen att bo, existera och ha ett bedräglig tillvaro med fritidsaktiviteter och friluftsliv. Det skall inte varg, björn, lodjur eller något annat djur ha. Vi kan inte be människor på landsbygden att bosätta sig någon annanstans, ”för här ska det finnas varg”. Ska vargen vara en bidragande orsak till den urbanisering som pågår i landet? Ska vargen vara den käpp som satte sista käppen i hjulet? Min åsikt är faktiskt att det inte finns plats för oskygg varg i Sverige. Vi jägare som är i minoritet av landets befolkning måste få fortsätta med vårt fritidsintresse, vi måste skjuta av skogens stammar av djur, både rovdjur och bytesdjur. Den löshundsjakt som vi har i Sverige är i princip ”one of a kind” och bedrivs endast i ett par andra länder i världen. Därför måste vi värna den svenska löshundsjakten och det med både skyggare och färre antal vargar i Sverige och att det dessutom skall finnas områden som skall vara fri från varg, som Sapmi där samerna bedriver rennäring. När det dessutom talas om det kött de flesta svenskar äter som är uppfött till att dö och ätas av människan blir jag ännu mer förbannad. De djur jag skjuter i skogen finns inte bara till för att ätas av mig, utan de finns till hela naturen. En älg kan bli allt från att bli sliten i stycken av vargar till att bli avlivad med hjälp av en kula från ett modernt kulgevär. Jag skulle i alla fall välja det sistnämnda sättet. Att viltkött dessutom är närproducerat, ekologiskt och snällt mot både djur och natur hör kanske också till en orsak till att jag hellre äter detta kött än det som säljs på ICA. ______________________________________________________________ Just nu i dagens Sverige finns det jaktmotståndare, vegetarianer och veganer som för allt i världen vill få de som inte bestämt sig om vad de tycker om jakt och jägare att ta åt sig deras åsikter. Det finns också de som är religiöst övertygade, som t.ex. extremister och självmordsbombare, som med eller utan våld försöker påtvinga andra deras personliga åsikt eller religion. Enligt mig finns det ingen skillnad på dessa, då de alla försöker övertyga andra människor att deras synsätt, deras värderingar och deras mat är bättre och mer etiskt försvarbar än just den som du har. Därför frågar jag mig själv om det är det fel att döda ett djur i syfte för att äta dess kött? Är det fel att döda vargar för att få en mindre stam och mer skyggare djur? Kanske är det till och med fel av oss människor att just födas som den art som just nu regerar på jorden, då vi nu inte vill bära det ansvar vi har? Alla får självklart försöka svara på dessa frågor själv och skapa sin egen övertygelse eller tro. Jag kommer inte att försöka påverka en annan hur de skall tycka, tänka eller äta. Detta hoppas jag även att du som läser inte heller gör, eftersom detta kommer att göra dig föraktad. Förmodligen inte bara av mig, utan av flera andra som förespråkar demokrati och yttrandefrihet. Därför föraktar jag de som tycker illa om jakt, jägare och vårt synsätt på naturen. Det har även skrivits en artikel i illustrerad vetenskap för några år sedan, där den moderna forskningen visade att den allt ökande urbaniseringen i världen gjorde att allt fler människor lever ett för människan onaturligt liv. Detta leder till att tätortens människor inte mår bra, utan de får ofta våld och missbruk som följd. Likt ett djur som lever i bur, blir nutidsmänniskan i allt större grad inte tillfreds med sitt liv. Nutidsmänniskan måste hitta substitut för sina medfödda jakt och samlarinstinkter genom att idka sport, göra karriär och jakt på pengar för att skaffa sig en matriell standard, vilket har lett till det konsumtionssamhälle vi har idag. Fler och fler börjar dock inse vart världen är på väg, men jag tror det är för sent., då det samhälle vi lever i håller sakta men säkert på att förstöra vårt klimat och därmed hela ekosystem som hotar att utrota tusentals djurarter världen över. Tätortens människor mår inte bra eftersom man inte kan leva ett naturligt liv där människan lever av och med naturen, men tittar vi på landsbygden där människor fortfarande lever ett mer eller mindre naturligt liv så finns inte samma problem med jakt efter prylar och status. Nu kan man kanske till och med säga att jaktmotståndarna är ett av dom största hoten vi har mot vår natur och djur. En annan intressant sak jag upptäckt är att det är mer accepterat för den ”moderna” människan att fiska och döda dessa varelser, då de tycker att det är mer etiskt försvarbart och mer politiskt korrekt att fiska än att jaga. Själv kan jag inte se att en fisk är mindre värd än en älg eller varg, även om de sistnämnda är gulligare, mer intelligenta och att de dessutom lever på land. Man kan väl inte tycka att ett djur som är mer intelligent är mer värt än ett ointelligent? Jag har fler än en gång propagerat om att vi människor inte skall vara och är en åskådare till naturen, utan vi är och kommer förhoppningsvis fortsätta vara en del av den. För jag kommer då alltid jaga, fiska och tillhöra naturen. Då dtta är just den orsak till att vi måste decimera vargstammen, björnstammen och älgstammen. En människas liv är mer värt än en vargs och därför går det inte komma med påståenden och yttranden som; ”Varför flyttar du inte in till stan om du nu inte tycker om vargar?” eller andra mindre intelligenta uttalanden. Men visst har vi stora naturområden i Sverige och övriga Skandinavien och nog kan nog en vargstam kunna rymmas där, men människorna som bor där är de som skall få bestämma detta. Inte politikerna i Rosenbad eller de i Strassbourg. Människor som bor inom de områden i mellansverige som har stora problem med varg måste bestämma själv om de skall ha vargar, inte stadsbor som har en alltför disneyfierad syn på naturen och dess innevånare. Det går helt enkelt inte säga att man ”vill ha varg, men inte här”. _____________________________________________________________ Mvh Suveränt Dunderklumpen Mycket kloka ord av en inte alltför gammal medborgare i detta land. Ett argument till, till dessa veganer, kan ju vara att fråga dem varför de äter upp maten till alla djuren i landet. Var är deras humana syn i detta fall ? Annars helt suveränt... // Jägare utan gränser
Publicerat April 4, 201016 yr Jag argumenterar inte med veganer/vegeterianer/jaktmotsåndare.Har ett standardsvar ; Jakt är som sex. Kan inte förklaras måste upplevas. Sedan går jag därifrån Den var jä_ligt bra! måste köra den nästa gång man springer på en sån med protein brist. Jimmy
Publicerat April 4, 201016 yr Vill man göra det enkelt för sig så kan manvända på det hela och fråga vad de har för genomförbart, alternativ till jakt?
Publicerat April 4, 201016 yr Det är vell kanske okej med vegeterianer, bara de inte betar på min mark