Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny strategi på kulsidan...

Featured Replies

Publicerat

Jag har retat mig en smula på att mina Hornady Accubond, 168gr i klaiber .30, inte riktigt skjuter så bra som bössan klarar av. Nu efter denna vargavinter kommer det nog att bli rätt så lite rådjurspürschande ett par år framöver (i alla fall om jag får bestämma i mitt jaktlag). Den smygande, semistillastående, stillastående jakten kommer således att ha harar, rävar, grävlingar och MÖJLIGEN högvilt/rådjur som primärt villebråd i stället för tvärtom.

Så nu tänkte jag om vad kulval anbelangar. Jag vill ha en kula med riktigt bra precision och som prismässigt och tillgänglighetsmässigt ligger så att det är lugna puckar att lägga 150-200 plugg på att skjuta in med ett par olika sikten, kolla träfflägen över 100-300-500-800 meter (ja, kulan kommer troligen att få dubblera lite som fältskyttekula). Men kulan skall kunna lägga ned ett högvilt också.

Det blev 150gr Sierra Gameking. Kommentarer på detta?

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Gratulerar till ditt val,

har använt den kulan de sista 5 åren,

inga konstigheter, sund, pålitlig effekt, den enda gången något har blivit trasig var en bogskjuten Muntjac, avstånd 12 meter.

skjuter runt 15-17 mm i min 308, dvs ungefär så bra som jag skjuter.

just det dryga 40 talet vilt har den svarat för.

/Christian

Publicerat

Skulle aldrig personligen välja en Gameking som jaktkula till längre avstånd. Bryan Litz "sågar" kulan i sin bok då blyspetsen ger upphov till varierande bc ("in mid-air" alltså) och dessutom deformeras spetsen i magasinet vilket ger ännu mer "problem" med bc:t.

Som jaktkula för korthåll (upp till 200 meter) är den säkert helt ok, men som långhållskula - nä...

Efter mina ringa tester med Sierra GK 150 i 270:n så ratade jag den kulan. Efter att ha läst herr Litz skriverier så sjönk den ännu längre ner på skalan.

Ska jag välja en kula för långhåll så blir det garanterat en hålspets eller plastspets. Blyspetsar (Partition och Gameking) finns inte på kartan för mig. Skulle satsat på en A-Max, SST, Interbond, eller Accubond om jag var du.

Mina $0.02

Publicerat

Instämmer helt med exabit!

Skjuter själv sedan flera år tillbaka endast kulor med polymerplastspets just för att slippa deformationen.

Mitt val är Hornady SST och givetvis Nosler Ball Tip.

/Micke

Publicerat

Blää på er för att ni är så sakliga,

nåja jag skjuter ju inom 200 meter och lider inte deformationsbekymmren,

inte mer än att man efter 5-9 jaktturer cirkulerar den 1 patron som man har kamrat först,

den patronen går sedan i verifieringsskjutningslådan.

Det som anförs ovan är säkerligen goda råd,

själv har jag som sagt inte följt den tidigare.

/Christian

Publicerat
Blää på er för att ni är så sakliga,

:wub:<_<

/Mike

Publicerat
Det som anförs ovan är säkerligen goda råd,

själv har jag som sagt inte följt den tidigare.

Och jag kan inte argumentera mot dig då jag inte har dina erfarenheter. Men efter att ha skjutit några olika laddningar i bössan där patronerna matades från magasinet, och sen när jag sköt en serie med matning en och en från ammolådan, så insåg jag att spridningen på 100 meter var helt olika. Det fick mig att fundera över vad den där blybiten i fronten kan ställa till med egentligen.

Terminalballistiskt verkar Gameking vara mycket bra, men det har jag dessvärre(?) aldrig provat.

Publicerat

Sierra GameKing 150 är en förträfflig kula (säger jag utan att ha nedlagt vilt med den ännu). Den är (riktigt) billig och skjuter våldsamt bra i min Remington LTR, jättelätt att få att skjuta tätt i den bössan. Träffbilder med den kulan och 43.0 grains N202 nedan (första med magnumhatt, därav den något högre träffpunkten):

post-2319-1266690267_thumb.jpg

Plastspetsar är ju dock ofta snyggare, för att ta upp ett sakligt argument. <_<

Har inte haft några träffbildsproblem trots att patronlängden gör att spetsen skrapar hårt i backen upp mot patronläget vid matning.

Publicerat

noldorin: har du provat den på 800 meter? <_<

Publicerat
noldorin: har du provat den på 800 meter? <_<

Nej. :wub: Men ska göra på 300 så fort snön smält iväg..

Publicerat

Har skjutit ett gäng fabriksladdade Nosler Partition som kasserats av Norma pga att blyspetsarna blivit sneda i laddningsmomentet.

Träffbilderna på 100m översteg diametern på en snusdosa varje gång,men dom funkar ju givetvis i en eftersöks/avlivningssituation.

Åtminstone i min LTR så blir blyspetsarna ganska deformerade efter ett antal jaktturer,jagade därför bara en vinter med dom.

/Micke

Publicerat
  • Författare

(väntar på pendeltåget, skriver på min iphone)

deformation i magasinet är otänkbart, det är en .308 på över 5kg med ljuddämpare och pluggen sitter i ett HS-magasin som är ruskigt tight, det är knappt så att man kan få ut pluggen med slutstycket :phear: och varierande BC - räcker det inte om Ballistiken är likfomig för en och samma laddning?

Publicerat
räcker det inte om Ballistiken är likfomig för en och samma laddning?

Av vad jag LÄST så deformeras spetsen i luften pga det mycket höga trycket i hastigheter runt 800-900 m/s. Så det verkar inte spela nån roll om spetsarna inte deformerats i magasinet.

Givetvis ganska obetydligt på "korthåll", men du vill ju ha en 800-meterskula, och jag kan inte se att denna kvalar in. Men det är ju jag det <_< Det är ju egentligen bara att prova och se hur det går.

Publicerat
(väntar på pendeltåget, skriver på min iphone)

deformation i magasinet är otänkbart, det är en .308 på över 5kg med ljuddämpare och pluggen sitter i ett HS-magasin som är ruskigt tight, det är knappt så att man kan få ut pluggen med slutstycket :phear: och varierande BC - räcker det inte om Ballistiken är likfomig för en och samma laddning?

Vilken 308 tror du att jag använde dåra <_< appropå vikt,mina Partition var för övrigt laddade till en sådan längd att ordet tight fick en ny innebörd.

/Micke

Publicerat
  • Författare

jag passar mig för de där riktigt tighta patronlängderna och hastigheterna, för att komma igång med dessa nu laddade jag 70 plugg med 42,4 gr norma202 (en laddning som fungerar finfint för 150-gr-kulor hittills) så jag lär nog jazza omkring på en v0 på knappt 800... Inga heta saker alltså... Hm.. Om den fungerar på bana (100&300) testar jag den för jakt under en säsong eller två.... Jag återkommer med rapporter men håll inte andan medans ni väntar <_<

Publicerat
jag passar mig för de där riktigt tighta patronlängderna och hastigheterna, för att komma igång med dessa nu laddade jag 70 plugg med 42,4 gr norma202 (en laddning som fungerar finfint för 150-gr-kulor hittills) så jag lär nog jazza omkring på en v0 på knappt 800... Inga heta saker alltså... Hm.. Om den fungerar på bana (100&300) testar jag den för jakt under en säsong eller två.... Jag återkommer med rapporter men håll inte andan medans ni väntar <_<

Vi får se hur den kulan funkar på 1000 meter på Remmene :wub:

Publicerat
  • Författare
Vi får se hur den kulan funkar på 1000 meter på Remmene <_<

1000m?

46gr VV150 borde avgöra diskussionen om huruvida den deformeras i luften :phear: :wub:

Publicerat
1000m?

Ja, eller 800 om du insisterar (då Sierra MK 168:or faller pladask <_< )

Publicerat
  • Författare

800 that is! Det BORDE gå men jag kanske smyger in några lapua scenar 155or :wub: dessa var riktigt vassa på 820-gongen sist <_<

Publicerat

Kan säga att jag har fått väldigt bra resultat med Barnes TSX, 165grs. Den har en BC kring 0,4 och skjuter tätt i min .308 med Walther-pipa. Och det var trevligt eftersom man kan få minst sagt varierande resultat med Barneskulor.

Har iof inte testat på några 500-800 meter men skulle inte tveka att skjuta långt med den om det skulle bli aktuellt.

Finns med plastspets numera också.

Vill nu även testa deras MRX BT som har högre BC och plastspets. Tänkte försöka få tag 150grs varianten.

Annars har jag hört gott om Hornady SST som långhålls jaktkula. T.o.m. i .50BMG har den laddats för jakt, där man får.

mvh Danne

Publicerat

pssst Danne för 50 BMG gör Hornady bara tre kulor,

en 750 grains A-max,

en 570 grains DGS (Solid)

en 570 grains DGX (PP)

de två sista kulorna är avsedda för DS och riktiga studsare men går iofs att skjuta genom en BMG med.

Efter lite småsnack med Mike igår, skall jag göra tillägget i tråden att för mina behov har SGK 150 grains varit långt mer än adekvata i funktionen,

för andra mer krävande skytte&skyttar förefaller den falla till korta.

TSX har jag aldrig fått att skjuta, har testat den i fem vapen och i tre kalibrar.

/Christian

Publicerat
TSX har jag aldrig fått att skjuta, har testat den i fem vapen och i tre kalibrar.

Sånt där är intressant. TSX 140 går som en bat out of hell i 270:n.

Publicerat

Ja, helt rätt. A-max är det, inte SST. Sorry...

Och vad gäller Barnes fick jag dom inte att slå i 6,5X55, men i .308 pipan går TSX bra. Sierrakulor slår väl nästan alltid tätt. Man jag har aldrig skjutit på något levande med en Sierrakula.

/Danne

Publicerat

Danne,

det är lugnt, anledningen till att jag visste, var att jag var där o snokade efter BC uppgifter häromdagen,

skjuta på saker med SGK, tja det dör om man träffar,

tråden tar en klurig vändning men jag undrar lite över, har gjort länge, vad det är utöver handladdarens förmodade o/förmåga som gör att TSX skjuter bra i vissa vapen och skit i andra.

Min lista är 6,5x55, 120/140 TSX no go, två vapen en tikka och en Blaser, min 308 Win, sako, 130/150/168 TSX, no go, min 9,3x62 Husqvarna 250 TSX, no go

Blaser samma kaliber, ok resultat.

Extremt fundersam är vad jag är.

/Christian

Publicerat

Det är, som jag skrev tidigare, varierande resultat med Barnes. Min gamla Tikka Master 6,5X55 skjuter snortätt med nästan allt mellan 100-156 grs, men bössan grinade blod när jag försökte med Barnes 140grs. Och mantelresterna sen...!!

När jag hade fått igång .308 pipan så testade jag några TSX som var laddade lågt eftersom jag var rädd för höga tryck och andra otäckheter jag hört om kopparkulor. Fick direkt fina små treklövrar så jag fortsatte trixa med kulan. Att inte pipan mantlar så mycket beror på att jag startat den på rätt sätt, vilket aldrig gjordes med 6,5:an, tyvärr.

Kan också erkänna att jag absolut inte är någon rutinerad laddare. Man kan ju ha tur - eller otur. Jag har även lyckats få Lapua Mega att slå dåligt. Nästan också en bedrift.

//Danne