Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

När man säljer ett vapen så måste man fylla på med ett annat istället.

Featured Replies

Publicerat
Välkommen! :D Står du stabilt på fötterna? B)^_^B) Jag tänkte på rekylen bara. :P:P

Inget har lyckats slå undan dem än, om man nu inte ser till de där två mobbarna jag stod upp för en annan elev.  

En 12-årig Dunderklump var kanske inte den slugaste ungen och man var väl kanske inte så bra att hålla käft då heller... Fick iofs bara näsblod.  B)

• Svar 70
  • Visningar 10,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Inget har lyckats slå undan dem än, om man nu inte ser till de där två mobbarna jag stod upp för en annan elev.

En 12-årig Dunderklump var kanske inte den slugaste ungen och man var väl kanske inte så bra att hålla käft då heller... Fick iofs bara näsblod. ^_^

Jaja, bra att du står stabilt pöjk. B) Spjuven våran är lika gammal som du men inte en tillstymmelse till jaktintresse. :P Jag formade han till basketspelare i tidig ålder. Hans kusiner här i Kalix spelade basket också. :D Han har längden för den sporten. B)B)

Publicerat

Kanske man skulle hänga med till kalix och testa kanonen , fast jag står väl kanska inte så stadigt på fötterna, med å andra sidan sitter jag som ett 10tons betong fundament, så i bänk ska det nog funka fint ;)

En vacker bössa va det iaf

Publicerat
  • Författare
Kanske man skulle hänga med till kalix och testa kanonen , fast jag står väl kanska inte så stadigt på fötterna, med å andra sidan sitter jag som ett 10tons betong fundament, så i bänk ska det nog funka fint :)

En vacker bössa va det iaf

Tjena kompis!

Visst är du välkommen hit också. :D Du kan ju plocka upp Dunderklumpen på vägen för ni bor ju i samma län och du ska ju upp till hans marker och jaga till hösten har du avslöjat. :D;) Visst var det en 30-taggare som du har siktat in dig på??? :D;):lol:B)

Tack kompis! :D

Publicerat
Det är nog nån ganska rekylrädd som monterat den skulle jag tro :D

Jag är oskyldig :D ialla fall vad det gäller just denna bössan. Men rekylkänslig har jag alltid varit ;) Behöver nog en privatlektion av dig vad det gäller rekylupptagning :lol:

För övrigt vill jag bara instämma i gratulationerna till det nya och fina vapnet Is!

MVH/Jocke

Publicerat
Behöver nog en privatlektion av dig vad det gäller rekylupptagning :D

Det handlar mycket om att våga skjuta, att inse sin egen begränsning ("bössans spridning kanske beror på mig! ;) "), och att våga/orka ta kostnaden för träning med klubban. Gör man inte det så får man antingen förlita sig till "talang" eller så får man finna sig i att vara rekylrädd.

Det duger aldrig att skjuta 15 skott per år och tro att man kan bemästra dessa pjäser.

Publicerat
Tjena kompis!

Visst är du välkommen hit också. Du kan ju plocka upp Dunderklumpen på vägen för ni bor ju i samma län och du ska ju upp till hans marker och jaga till hösten har du avslöjat. Visst var det en 30-taggare som du har siktat in dig på???

Dem skall ni ge fan i!  :D:) Själv släpper jag gärna förbi de största tar de lite mindre 20-taggarna..  :lol:

Grannlaget sköt förövrigt min 29-taggare i höstas..  ;):D

Annars tyckte jag att det låter som en mycket bra idé om att ta upp mig på vägen.  ;)

Publicerat
Tjena kompis!

Visst är du välkommen hit också. :D Du kan ju plocka upp Dunderklumpen på vägen för ni bor ju i samma län och du ska ju upp till hans marker och jaga till hösten har du avslöjat. :D;) Visst var det en 30-taggare som du har siktat in dig på??? :D:):lol:B)

Tack kompis! :D

Går det som planerat så lär jag gästa dessa trakter till hösten,En 30taggare nä, mer än bara en vill man väl skjuta. 5-6st en helg skulle varar helt ok för min del ;)

Publicerat
  • Författare
Går det som planerat så lär jag gästa dessa trakter till hösten,En 30taggare nä, mer än bara en vill man väl skjuta. 5-6st en helg skulle varar helt ok för min del :angry:

Tjena kompis!

Jag var som bara tvungen att liva upp och reta Dunderklumpen lite. Det är inte illa det heller att få skjuta 5-6 st älgar på en helg. ^_^;)

Publicerat

Fin Noshörningsklubba -_-

Duger inte om man är rekylrädd dock ;) Väntar på rapport från provskjutning ;)

Publicerat
  • Författare
Fin Noshörningsklubba -_-

Duger inte om man är rekylrädd dock ;) Väntar på rapport från provskjutning ^_^

Tack! :D Haha! Då är det väl lite för mycket isf. :D

Man får väl se vilken som skickar iväg mest rekyl. 8 mm rem mag 860 m/s 14,26 g kula el. 416 rem mag woddleigh 400 gr 730 m/s. Samma hylslängd men skillnaden är i halsen. :D

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har bössan kommit med slutsycke och ammon kommer imorgon em. så planerad provskjutning får bli på torsdag om vädrets makter tillåter det. Snövarning imorgon från väster och sedan får vi se vad det blir övriga dagar. <_<

Publicerat
  • Författare

Provskjutningen får vänta lite tills det har blivit lite varmare i luften här uppe. ;)

Publicerat
;)  Hoppas jag får hem licensen innan du hinner provskjuta.  ;):P:P
Publicerat

Fin Påk Is. Glöm inte kåperna bara när du skall provsjuta :huh:

Publicerat
  • Författare
:huh: Hoppas jag får hem licensen innan du hinner provskjuta. -_-:D:D

Har du en på g hos licenstanten? :D

SkåningenPostat Idag, 16:56 Fin Påk Is. Glöm inte kåperna bara när du skall provsjuta ;)

Tack! :D Nej, det ska jag inte!

Publicerat

Men kom igen nu! Skjut några skott i stående utan tavla eller nåt! :huh:

Publicerat
  • Författare
Men kom igen nu! Skjut några skott i stående utan tavla eller nåt! ;)

Va inte orolig broder! Nog ska jag göra det. Vi har ju gott om snö kvar här uppe ännu så man hamnar mjukt om man inte står pall för rekylen. :lol::unsure::huh: Det har ju varit så förbaskat kallt här uppe ett tag så det är därför jag har legat lågt. :rolleyes:

Publicerat
Har du en på g hos licenstanten? B)  

Det kan du hoppa upp och sätta dig på att jag har! :D:D  

Tyckte det var för osäkert med 8x57'n i m38-mekanism så jag köpte en 8x57JS i m98-mekanism av Joacim istället.  B) Lämnade in licensen 09:14 imorse...

Va inte orolig broder! Nog ska jag göra det. Vi har ju gott om snö kvar här uppe ännu så man hamnar mjukt om man inte står pall för rekylen. ;):unsure::huh: Det har ju varit så förbaskat kallt här uppe ett tag så det är därför jag har legat lågt. :rolleyes:

Äh! Kom igen nu! Be sonen spela in och lägga ut på tuben så vi kan skratta åt dig när du hamnar på baken...  :D:lol:

Publicerat
  • Författare

Nu har jag då varit och provskjutit nya byssen och det var då inga problem. 2 skott blev det och jag har nyckelben kvar utan brott och inte föll jag baklänges av rekylen. Tyvärr så finns det ingen film på det för det var väl det ni hade hoppats på. Jag håller på och jobbar på den biten för jag får inte till filen och programvaran att gå ihop. ;)

Rekylen var då inga problem för mig. :(

Publicerat
  • Författare
B) Lämnade in licensen 09:14 imorse...

...och 2 månaders väntetid ungefär va? ;)B)

Synd att våran licenstant blev förpassad till Luleå för lära licenstanterna där att arbeta effektivt. <_< Det tog max 24 tim då hon var här i Kalix. :D

Publicerat
Rekylen var då inga problem för mig. B)

Gott att höra. Med en vettig bössa så ska det inte vara några problem i stående <_<

Men det är klart att om du är van vid en 8mm Rem Mag så är du ju knappast rekylrädd från början heller ;)

Nu har du ett förjäkla bra par för en långdragen Afrikaresa. Überflackskjutande 8:a för plains game, och en mycket trevlig 416 RM för tyngre vilt. Ett superbt "two rifle battery" helt enkelt :D

Publicerat
  • Författare
Gott att höra. Med en vettig bössa så ska det inte vara några problem i stående <_<

Men det är klart att om du är van vid en 8mm Rem Mag så är du ju knappast rekylrädd från början heller ;)

Nu har du ett förjäkla bra par för en långdragen Afrikaresa. Überflackskjutande 8:a för plains game, och en mycket trevlig 416 RM för tyngre vilt. Ett superbt "two rifle battery" helt enkelt B)

Tjena!

Det gick smärtfritt att skjuta med den. Den går att skjuta med i T-shirt för så lindrig var rekylen från den. ;) Jag tycker att 8:an lämnar mer bakåt än 416. Det är iaf mer snärtt i den rekylen från 8:an om man säger så. Ja, det var ju fördelen att ha 8:an och vara inskjuten med den.

Ja, jag vet att nu har jag täckt upp mig ordentligt med 308:an, 8 mm rem mag och nu 416 rem mag. :D:D Ja, det är en komplett Afrikaarsenal. 8mm för långdistansskytte till runt 300 m och 416 för närskytte på stort vilt och isbjörn i Kanada. ;)

Publicerat
...och 2 månaders väntetid ungefär va? :D:D

Synd att våran licenstant blev förpassad till Luleå för lära licenstanterna där att arbeta effektivt. <_< Det tog max 24 tim då hon var här i Kalix. :D  

;)  Det hoppas jag inte!  ;)B)

De får banne mig ta ur tummarna ur arslet och ordna fram licensen vid påsklovet, för då är jag hemma hela dagarna för att sköta om min nya.  ;)B)

Publicerat
Men det är klart att om du är van vid en 8mm Rem Mag så är du ju knappast rekylrädd från början heller :lol:

8mm RM har en väldigt liten rekyl med tanke på att hylsan är så pass stor som den ändå är, 30-06 klass på rekylen :lol: