Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon som sett några nya kultingar?

Featured Replies

Publicerat

Har det börjat dyka upp några nya kultingar vid era åtlar än?

Själv har jag inte några grisar alls där jag fodrar.

• Svar 62
  • Visningar 10,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Har inte sett till några nya ännu!

Men vi hade ju en hel del nya i oktober så jag vet inte hur det blir. ;)

/ ekebo

Publicerat

Har fått flera rapporter om döda kultingar i närheten till foderplater senaste veckan:-( femkilos..

/jonas

Publicerat

Inga spår av de små i snön inte heller några på kamera, dåligt med gris överhuvudtaget på åtlarna :ph34r: Var är de!!???

Publicerat
  • Författare
Har fått flera rapporter om döda kultingar i närheten till foderplater senaste veckan:-( femkilos..

/jonas

Förstahands info eller? Vi vet ju alla hur det kan bli om det går genom ett par munnar.

Publicerat

Vi har gott om gris på åtlarna även suggor med mindre brungris .

Däremot så är det så att suggor med smågrisar har ännu ej kommit fram med dessa till åtlarna.

Vad man nu kan uppleva vid åtlarna är att ensamma stora djur (suggor)är framme på åtlarna några minuter .

De stoppar i sig så mycket som möjligt på några minuter sedan rusar de tillbaka till dikultingarna som ligger boade någonstans.

Nu när det är så mycket snö så är det bra att ställa ut några höbalar eller liknande vi foderplatserna som suggorna kan samla ihop till bomatrial .

//Lasse D.

Ps det är just vid denna period på året som det är enklast att av misstag skjuta diande suggor .

Publicerat
Har det börjat dyka upp några nya kultingar vid era åtlar än?

Själv har jag inte några grisar alls där jag fodrar.

Såg bilder på 6 kultingar som var några veckor gamla nu i helgen. Tagna av en åtelkamera där vi brukar jaga. Vi har kunnat följa dom sen dom var nyfödda, föddes nog precis efter nyår. Dom har hållit sig i samma bokebacke hela vintern.

\Mats

Publicerat
  • Författare

Är rätt konstigt. Jag har aldrig sett några små kultingar under dec-feb, vilket på många håll verkar vanligt. Men kan ju bero på att jag inte åteljagar.

Publicerat

Har inte sett några småttingar men många i olika storlekar från 20 - 60 kg. Vanligast är nog att de ligger kring 30 - 35 kg tror jag - av de jag sett. För någon månad sedan såg jag över 10 st och de var nog under 20 kg-storlek tror jag. De kom tillsammans med en mellanstor och en jättestor. En av mammorna och en galt eller ev en fjolårsunge och en stooor sugga?

Publicerat

Min spaniel har apporterat 5-kg kultingar och wachteln har gått på bobalar både i dec och jan här nere i Roslagen.. lite läskigt faktiskt, grymt tacksam för att jyckarna är mesproppar för ingen har gått åt..

Mvh!

Publicerat

Inga småttingar ännu här heller! De minsta ligger på ca 50kg L.V

Jag brukar inte ha små kultingar på åtlarna förrän i slutet av april.

Publicerat

Såg 4 stora suggor som hade 2 pyamasgrisar med sig i går natt, faktiskt första i år.

Publicerat

Såg mina första 4 idag + tillhörande sugga. Såg lite kul ut då dom formligen var omringade av rådjur som stod och blängde. Det som lockade var ensilage på åkerböna och vårvete i blandning. Småttingarna såg fina ut, säkert 2 månader minst.

Publicerat
  • Författare
Inga småttingar ännu här heller! De minsta ligger på ca 50kg L.V

Jag brukar inte ha små kultingar på åtlarna förrän i slutet av april.

Jag är ju inte precis någon åteljägare så jag har ju inte så stor koll på det här. Hur gamla brukar kultingarna vara när de börjar gå med på åtlarna?

Publicerat
Jag är ju inte precis någon åteljägare så jag har ju inte så stor koll på det här. Hur gamla brukar kultingarna vara när de börjar gå med på åtlarna?

Det beror helt och hållet på hur nära suggan har boat. De kan mycket väl följa med fram redan efter ett par veckor. På min mark trivs inte grisarna och suggorna ligger då inte i närheten heller och därför har jag inte kultingar på åteln förrän lite senare på våren.

Att här är mycket gris beror på mina åtlar!

Publicerat

Har haft nyfödda ända sedan i November på åtlarna och det kommer fram nya kullar var vecka fortfarande, så det ser bra ut hos oss.

Publicerat
Har haft nyfödda ända sedan i November på åtlarna och det kommer fram nya kullar var vecka fortfarande, så det ser bra ut hos oss.

Kul med föryngring men nya randiga i November är ingen höjdare, då är dom födda i Sep-Okt. Förmodligen ett 1,5 kulls fenomen.

Publicerat

Denna storleken ligger mina kultingar på nu... Konstig gris som somnade mitt i maten i kväll! :lol:

IMG_1390.jpg

Publicerat
Denna storleken ligger mina kultingar på nu... Konstig gris som somnade mitt i maten i kväll! :lol:

IMG_1390.jpg

Oj, så det kan gå! Fast små barn somnar snabbt då de ätit har jag hört! :lol::lol::lol:

Vad är det för storlek på den? Jag sköt en 22 kg liten galt i mitten på februari och den såg ut att vara i den sömniga storleken.

22 kg mitt i februari...känns inte som en optimalt född kulting. Kan de vara födda i oktober/november då? De var många i flocken så jag tror nog de klarat sig bra trots allt.

Publicerat
Oj, så det kan gå! Fast små barn somnar snabbt då de ätit har jag hört! :rolleyes::lol::lol:

Vad är det för storlek på den? Jag sköt en 22 kg liten galt i mitten på februari och den såg ut att vara i den sömniga storleken.

22 kg mitt i februari...känns inte som en optimalt född kulting. Kan de vara födda i oktober/november då? De var många i flocken så jag tror nog de klarat sig bra trots allt.

42 kg l.v Född i somras!

Publicerat

Första små kultingar på denna marken. :rolleyes:

0313.jpg

Publicerat
Kul med föryngring men nya randiga i November är ingen höjdare, då är dom födda i Sep-Okt. Förmodligen ett 1,5 kulls fenomen.

Det var som låg i bon och var nyfödda i november.

Publicerat

Och här är hennes fjolingar, två gyltor som inte är betäckta. Nu skjuter jag inte dessa, för jag är rädd att suggan skall flytta med sina små till en annan mark där de inte är lika nogräknade som jag...

2gyltor.jpg

Publicerat
Och här är hennes fjolingar, två gyltor som inte är betäckta. Nu skjuter jag inte dessa, för jag är rädd att suggan skall flytta med sina små till en annan mark där de inte är lika nogräknade som jag...

2gyltor.jpg

Ser ju trevligt ut det där! :blink: Man blir avundsjuuuk på din åtelkamera...vill också ha roliga leksaker! :P

Jag undrar bara hur du kan veta att de två gyltorna inte är betäckta?

För några veckor sköt ju jag på en gylta, men hon var som sagt betäckt... <_< ...det var lite otäckt...

Publicerat
Ser ju trevligt ut det där! :P Man blir avundsjuuuk på din åtelkamera...vill också ha roliga leksaker! :lol:

Jag undrar bara hur du kan veta att de två gyltorna inte är betäckta?

För några veckor sköt ju jag på en gylta, men hon var som sagt betäckt... :D ...det var lite otäckt...

Gyltorna tillhör suggan med kultingarna och suggan tillåter inte att hennes döttrar blir betäckta förrän till hösten.