Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon som sett några nya kultingar?

Featured Replies

Publicerat

Ny sugga med 4 kultingar (syns bara 3 i bild). Snacka om raggig sugga....

DSC_0025.jpg

• Svar 62
  • Visningar 10,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Oj, vilken flerfärgad sugga! :rolleyes: De små är söta, längtar till åteln så att man kanske får chansen att se några. Har inte sett några i verkligheten ännu.

Vad det gäller gyltorna som inte är betäckta visste jag inte när en sugga låter sina gyltor bli betäckta. Är det då de är ca 1 år/60 kg? Fast det är kanske inte hugget i sten...naturen är ju som naturen är. ^_^

Publicerat

Vi kommer ej upp på skogen pga oplogade vägar men grannlaget hade hittat minst 5 kultingar i ett välordnat bo imorse, tydligen var dom stora som katter.

Publicerat

tja inte sett dom än men har sett spår på åtlen

Publicerat

Jag har inte själv sett vare sig kultingar eller spår efter dom. Men nu i veckan såg Pappa en grupp med trevuxna suggor och 10-12 kultingar. Eller som han sade: Jag såg igelkottar, stora som vildsvin...

Publicerat

Minsta som fastnat på bild och minsta jag sett iår, mitt i bild ca 35-40cm höga.

post-4059-1270449391_thumb.jpg

Publicerat

Sen finns det klart en jävla massa andra grisar.

post-4059-1270449584_thumb.jpg

Publicerat

Både levande och dom döda. Som denna fjoling 38kg, en liten galta palt.

post-4059-1270449748_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

Har inte sett några randiga men jag såg några som var väldigt ljusa för en dryg vecka sedan.

Jag såg i alla fall dessa små små randiga "på nätet" - den estländska kameran visade barntv. -_-

kamera-2-suggor-och-randiga.jpg

Det var vad jag kunde se 3 suggor som hade "smått", himla gulligt. :wub:

Publicerat

Senast jag var på pass i Tornet så kom det fram ett gäng stora suggor i släptåg med...8 - 16 små kultingar som for omkring som små katter i mörkret. De lät sig väl smaka och de stora var ofta framme 2 åt gången och käkade i ljuset. Med andra ord blev det bara avlossat "lösa" skott utan något finger på avtryckaren. ;) Bra att sitta och torrträna men ändå på riktiga grisar. :D Efter någon halvtimme såg jag några mellanstora grisar som närmade sig åteln bakom lampan och jag gjorde mig beredd "på riktigt". Tyvärr så verkade det som om suggan som var framme då inte alls var så förtjust i att låta någon annan än hon och hennes småkultingar få käka just då, så de blev bortjagade ut i mörkret igen. :( Sedan kom en en bil i närheten och de ytterst vaksamma suggorna grymtade ett varningsläte och alla försvann som oljade blixtar för att inte komma tillbaka mer den kvällen. :mellow:

Någon som har koll på när/om suggorna "stöter bort" halvstora kultingar som inte passar in i flocken när de blivit stora - typ unggaltar?

Publicerat

Så har vi bevis på föryngring i år igen.

Samma åtel hade vi 3 suggor med 18 små förra året.

Misstänker att den ena suggan av de 3 blev skjuten i vintras.

De andra 2 som vi troligen ser här har nedkommit men 13 småttingar.

Blir en del o jaga i höst oxå. :D

post-348-1272695446_thumb.jpg

post-348-1272695462_thumb.jpg

Publicerat
Så har vi bevis på föryngring i år igen.

Samma åtel hade vi 3 suggor med 18 små förra året.

Misstänker att den ena suggan av de 3 blev skjuten i vintras.

De andra 2 som vi troligen ser här har nedkommit men 13 småttingar.

Blir en del o jaga i höst oxå. :D

post-348-1272695446_thumb.jpg

post-348-1272695462_thumb.jpg

Härligt att se. Skall se om jag hinner åka upp och byta kort i kameran idag, vet att det finns små men dom har ännu inte fastnat på bild.
  • 2 weeks later...
Publicerat

Vad glad man blev när man fick se detta.

3 suggor har räknat till 12 kultingar samtidigt.

mvhpost-2128-1273477474_thumb.jpg

Publicerat

Oh YES!" Såg mina första igår, från gräsmattan där hemma, inte stora...max 4 veckor. ;)

Publicerat
  • Författare

Såg dom första där hemma i lördags. 6 eller 7 hade suggan med sig.

Publicerat

Såg de första nu i veckan också 2 stora med fem små varav 1 var vit med svart huvud, det är den första riktigt flerfärgade vi sett.

Publicerat

Har en sugga med tre små kultingar vid sin sida som besöker regelbundet ;)

Publicerat

På våran mark har vi inte heller några obs. på randgrisar men vi har dock sett enstaka spår.

Men att vi inte har sett några ännu tycker jag är mycket lustigt. Förra året när vi satt på åteln en kväll så kom det 3 vuxna och det var minst 20 randiga, hela marken rörde sig. Tror vi lyckades räkna till 20-25 smågrisar i alla fall.

Var tog alla de vägen? Man tycker ju att det borde finnas mycket årsgris med tanke på sådana kullar? :P

Nu har vi lyckats skjuta 3 galtar i rad, endast en sugga observerad i år.

Publicerat

Samma här, har sett spår men ännu inga på bild, Verkar ligga väldigt lågt. Har sett en sugga så nygrisad så, ja man kunde glo rakt igenom henne på filmen, så dom finns. Kan ju vara så att dom är lite sena iom. denna kalla vinter och vår. Har 4 grupperingar som kommer + 2 galtar så nog satan måste det finnas randiga också. Skall byta korten idag så får man se om dom varit framme sen förra tisdagen. Skall klart även sitta på vak nu när man är ledig några dagar, börjar bli kort med grillköttet i frysen :lol:

Publicerat

Ja nu äntligen.

post-4059-1273759935_thumb.jpg

Publicerat

Börjar bli bra fart på de små här hemma. Ca 25-30 kultingar fördelat på 3 grupper. :D

13maj.jpg

Publicerat

Jag såg en ny sugga igår med nio randiga, det konstiga i detta är att det var mitt på dagen och att vi körde med en grävmaskin 200 meter därifrån, Hon verkade inte bry sig någonting om oss. Jag kunde smyga in på 70 meter innan hon gick iväg lite sakta in i planteringen.

Vi har nu en sugga med 5 kultingar plus ett stort djur i en grupp som alltid håller till på en liten åkerbit, 200 meter därifrån går 2 stycken vuxna vet ej kön på dem, sen nu har denna nya suggan börjat visa sig max 500 meter därifån. Plus att fyra stycken i 60-80 kg klassen som springer där till och från. Hur långt ifrån varandra kan dessa har sina daglegor med tanke på att de alltid är på samma ställe både morgon och kväll? De går aldrig tillsammans så det borde ju inte tillhöra samma grupp.

Publicerat
  • Författare
Jag såg en ny sugga igår med nio randiga, det konstiga i detta är att det var mitt på dagen och att vi körde med en grävmaskin 200 meter därifrån, Hon verkade inte bry sig någonting om oss. Jag kunde smyga in på 70 meter innan hon gick iväg lite sakta in i planteringen.

Vi har nu en sugga med 5 kultingar plus ett stort djur i en grupp som alltid håller till på en liten åkerbit, 200 meter därifrån går 2 stycken vuxna vet ej kön på dem, sen nu har denna nya suggan börjat visa sig max 500 meter därifån. Plus att fyra stycken i 60-80 kg klassen som springer där till och från. Hur långt ifrån varandra kan dessa har sina daglegor med tanke på att de alltid är på samma ställe både morgon och kväll? De går aldrig tillsammans så det borde ju inte tillhöra samma grupp.

Ni verkar ha lika gott om gris som vanligt. Är det på åkrarna utmed kanalen?

Publicerat
Ni verkar ha lika gott om gris som vanligt. Är det på åkrarna utmed kanalen?

Ja jag trodde det skulle bli lite mindre iår. Det är längs med kanalen plus på en åker på andra sidan vägen. Tyvärr så hörde jag att de hade sett en gris som haltar på ett ben, så jag ska försöka få tag på den så fort som möjligt. Du kanske är sugen att komma med någon hund om vi får syn på den igen?

Publicerat
  • Författare
Ja jag trodde det skulle bli lite mindre iår. Det är längs med kanalen plus på en åker på andra sidan vägen. Tyvärr så hörde jag att de hade sett en gris som haltar på ett ben, så jag ska försöka få tag på den så fort som möjligt. Du kanske är sugen att komma med någon hund om vi får syn på den igen?

Jo jag testar gärna. Bara slå en signal om ni ser den.