Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jahti Pro

Featured Replies

Publicerat

Är i krokarna att köpa ett jaktställ för o klara av att vara ute på lite olika jakter med ungdomsverksamheten. Känner inte att mitt m90 ställ är lämpligt då :wub:

Någon som har erfarenheter av detta ställ? Verkar vara generöst med bonuspaketet och allt...

Har någon erfarenhet av premium eller camostället får ni gärna dela med er!

mvh

Publicerat

har inget själv men har en kompis som använder detta http://www.eratukku.net/jakt/product_info....products_id=181

Och han är väldigt nöjd med sitt på alla vis. Precis som du säger så är det en del bonus grejer, vilket är trevligt :(

Jag hade nog själv också tänkt att köpa detta ställ lite senare :wub:

Publicerat

samma här kompisen har ett sånt ställ med han är också riktigt nöjd med det dock är det inte världens hållbaraste

Publicerat
  • Författare
har inget själv men har en kompis som använder detta http://www.eratukku.net/jakt/product_info....products_id=181

Och han är väldigt nöjd med sitt på alla vis. Precis som du säger så är det en del bonus grejer, vilket är trevligt :D

Jag hade nog själv också tänkt att köpa detta ställ lite senare :)

Har dålig erfarenhet av jaktkläder över huvud taget men det verkar som det är bra kvalité. Det svåra är att köpa kläder man inte provat :( .

Publicerat
  • Författare
samma här kompisen har ett sånt ställ med han är också riktigt nöjd med det dock är det inte världens hållbaraste

tror ni att pro stället är bättre? Lägger hällre 600 till om de håller längre.

Publicerat
tror ni att pro stället är bättre? Lägger hällre 600 till om de håller längre.

bra fråga kanske vet inte dock

Publicerat

Ska du köpa någotav dom så köp pro stället..

Har haft mitt i 3 år och jag e nöjd med tankte på priset.

Man får ju vad man betalar för det ska man ju ha i åtanke (tex köpte jag ett par kängor samtidigt och där släppte 2 öglor under första snörningen)

Publicerat

Jag har 2st ett camo och ett vanligt , jag är skit nöjd med de fast när det blir kallare så måste man ta mer kläder på sej, det är nog det enda

Publicerat

Haft ett Pro ställ i tre år och det har använts rätt flitigt, har inte haft sönder det ännu. Tycker det har varit riktigt prisvärt.

Publicerat

Mitt ställ har hållt i tre år utan problem. Det är mellanvarmt, skulle jag vilja påstå. För varmt på sommarn och på vintern måste man ha en del lager under. Blir rätt tungt när det blir blött men släpper inte igenom fukten. Radiofickan är väl inte helt topp att ha radion i men i övrigt är fickorna riktigt bra.

Klart prisvärt skulle jag vilja säga. Otroligt många gubbs ute i landet har sådana ställ som har hängt med i en del år, (i alla fall här i Värmland) :)

Publicerat
  • Författare

hittade en gammal tråd från 2006 nu där fick de mycket sämre kritik. Kan hända att det blivit bättre....

Publicerat
hittade en gammal tråd från 2006 nu där fick de mycket sämre kritik. Kan hända att det blivit bättre....

Klart att det finns bättre grejer, det gör det alltid, om man betalar för det. Frågan är om det är prisvärt, och det tycker jag.

Publicerat

Mitt Jahti/jakt set (inget pro utan det vanliga) börjar nu ha ett par år på nacken (ca 5år) och jag har även skor från Jahti/Jakt. Dock tycker jag inte kläderna är något att skryta över direkt. I början var de bra, men nu släpper åtminstone byxorna genom fukt så fort att de är värdelösa. Fleecejackan har jag använt mest och den fungerar ännu så den är faktist bra!

Negativt:

- Dålig passform

- Blir oerhört tunga när de blir våta

- Skorna släpper färg och också fogarna har börjat ge efter nu efter 2 års användning

- Skorna inte speciellt vattentäta och ganska kalla underifrån, dvs tjocka sulor ett måste

Positivt:

- Kläderna prisvärda

- Många andra kläder med på köpet

Slutsats:

Kläderna var nog bra när man köpte dem, men efter en par tvättningar så var nog inte kläderna så vattentäta längre :D

För mig som använder/jagar ca 3 dagar i veckan så blir de nog uttjänade ganska fort...efter 2-3 år så blir det nog dags att byta.

En kompis har ett Sasta ställ, kostar runt 500€ om jag minns rätt. Det stället har mycket bättre passform, det är lätt att bära, väger nästan inget. Och det är flera gånger mer vattentätt än vad Jahit/Jakt är. Ett sådant ställ håller säkert 2-3 ggr längre än Jahti/Jakt. Men för det priset får man ju flera Jahti/Jakt ställ och kan byta kläderna efter ett par år.

Så jag rekommenderar nog Jahti/Jakt, men det är som sagt inget "oändlighetsplagg". 3 år skulle jag säga är maxtid för användning, och det säger jag av egen erfarenhet, men också av andras erfarenhet. För här på andra sidan pölen skulle jag säga att 70% av jägarkåren har Jahti/Jakt. Skorna rekommenderar jag inte. De är inte helst prisvärda...

Däremot vet jag inte om Pro är bättre. Bättre passform tror jag att de har, men om hållbarheten är bättre tvivlar jag på...

Publicerat
  • Författare
Mitt Jahti/jakt set (inget pro utan det vanliga) börjar nu ha ett par år på nacken (ca 5år) och jag har även skor från Jahti/Jakt. Dock tycker jag inte kläderna är något att skryta över direkt. I början var de bra, men nu släpper åtminstone byxorna genom fukt så fort att de är värdelösa. Fleecejackan har jag använt mest och den fungerar ännu så den är faktist bra!

Negativt:

- Dålig passform

- Skorna släpper färg och också fogarna har börjat ge efter nu efter 2 års användning

- Skorna inte speciellt vattentäta och ganska kalla underifrån, dvs tjocka sulor ett måste

Positivt:

- Kläderna prisvärda

- Många andra kläder med på köpet

Slutsats:

Kläderna var nog bra när man köpte dem, men efter en par tvättningar så var nog inte kläderna så vattentäta längre :D

För mig som använder/jagar ca 3 dagar i veckan så blir de nog uttjänade ganska fort...efter 2-3 år så blir det nog dags att byta.

En kompis har ett Sasta ställ, kostar runt 500€ om jag minns rätt. Det stället har mycket bättre passform, det är lätt att bära, väger nästan inget. Och det är flera gånger mer vattentätt än vad Jahit/Jakt är. Ett sådant ställ håller säkert 2-3 ggr längre än Jahti/Jakt. Men för det priset får man ju flera Jahti/Jakt ställ och kan byta kläderna efter ett par år.

Så jag rekommenderar nog Jahti/Jakt, men det är som sagt inget "oändlighetsplagg". 3 år skulle jag säga är maxtid för användning, och det säger jag av egen erfarenhet, men också av andras erfarenhet. För här på andra sidan pölen skulle jag säga att 70% av jägarkåren har Jahti/Jakt. Skorna rekommenderar jag inte. De är inte helst prisvärda...

Däremot vet jag inte om Pro är bättre. Bättre passform tror jag att de har, men om hållbarheten är bättre tvivlar jag på...

Mycket bra svar. Känns som om du besvarar alaa mina frågor. Dock så jagar jag inte i närheten så mycket som du, men det är under utveckling då jag har ett enormt intresse och börjat satsa på utrustning och så nu.

Får se hur man gör... Jag HATAR kläder med dålig passform, blir inte bekväm och då skjuter jag garanterat inte bra.

Publicerat
Mycket bra svar. Känns som om du besvarar alaa mina frågor. Dock så jagar jag inte i närheten så mycket som du, men det är under utveckling då jag har ett enormt intresse och börjat satsa på utrustning och så nu.

Får se hur man gör... Jag HATAR kläder med dålig passform, blir inte bekväm och då skjuter jag garanterat inte bra.

då ska du nog inte titta efter kläder i den lägre prisklassen för enda paret byxor jag har som har bra passform för mej kostade 1200 men inget säger att billiga ställ inte passar dej för kroppsbyggnaden är otroligt olika

Publicerat

Byxorna är skit men jackorna och fleese tröjorna helt underbara, har alldrig provat skorna, men böt mitt Chevalier ställ mot ett pro.

Publicerat

Har haft det senaste pro-stället och det fungerar riktigt bra! Har iochförsig bara haft det sen i september men det används flitigt! Det fungerar till sjöfågeljakt i havsbanden och det är en riktigt ruggig jakt. Tänkte på kylan. Det fungerar till att smyga på rådjur i alla väder. Funkar även vid stillasittande jakt mycket bra! Ibland när man tar en papyrosch (svårt att få tag i snus på Åland :lol: ) så händer det att man tappar den vid óm det kommer något villebråd men det har inga varit problem det heller! Inga brännmärken men jag har iofs tagit undan den illa. Så löp och köp!

Publicerat

Har ett pro ställ och är väl halvt nöjd med det !

Minus eller Nackdelar: - Tål INTE gnistor så sitt långt ifrån elden

- Är INTE vattentätt helst när man sitter på älgpasset och det regnar så går det igenom byxorna i grenen så det är inte så trevligt efter en timme eller så.

Plus eller fördelar: - billigt

jag köper INTE ett likadant ställ igen

Det är mina erfarenheter av stället hoppas du hittar nåt bra ställ som e användbart

Mvh

// JägarNNNNNN

Publicerat
  • Författare
Har ett pro ställ och är väl halvt nöjd med det !

Minus eller Nackdelar: - Tål INTE gnistor så sitt långt ifrån elden

- Är INTE vattentätt helst när man sitter på älgpasset och det regnar så går det igenom byxorna i grenen så det är inte så trevligt efter en timme eller så.

Plus eller fördelar: - billigt

jag köper INTE ett likadant ställ igen

Det är mina erfarenheter av stället hoppas du hittar nåt bra ställ som e användbart

Mvh

// JägarNNNNNN

Jag har hört för många som är missnöjda med det för att köpa. Så känns som det är bättre att hitta ett dyrt goretex på rea istället. Måste leta lite bättre bara

Publicerat

Jahti/Jakt kläderna har ju en tendens att vara onödigt pösiga och stora. Är man lite kraftigare byggd så passar kläderna "bra" men är man lång och smal så är nog åtminstone inte jackan särskilt bra i passform. Såvida det inte är kallt och man flera ylletröjor under.

Det finns ju inga kläder som tål hur mycket vatten som helst... även regnkläder kan bli fuktiga rakt genom om man varit ute hela dagen i regn. Duggregn borde jaktkläderna åtminstone klara. Men som så mycket annat nuförtiden så får du vad du betalar för.

Om du inte jagar så mycket kan jag nog ändå rekommendera Jahti/Jakt till en början. Fast passformen inte är så bra... Byxorna kan du ha bälte på och man kan bra använda fleecejackan istället för den vanliga jackan. Fleecejackan har mycket bättre passform och tål vind och vatten minst lika bra som den vanliga jackan. Fleecejackan är dessutom lätt att bära och är det kallt så är det bara att lägga till ett plagg under. Sen tror jag också att om man skippar tvättmaskinstvätt och handtvättar istället i ljummet vatten så håller kläderna vattenavvisningen längre. För jag tycker nog kläderna bara blir sämre med vattenavvisningen efter varje tvätt.

Publicerat
  • Författare

Nu beställde jag Rivers West från usa då de är minst sagt svårt att få tag på hemmaplan. Blev Lakota jacket och outback byxor plus en kondom med hål för ögon och så.

ca 264 dollar totalt. hoppas mitt gift message gör så jag slipper tull. Blir i så fall ca 1900 spänn....

Publicerat
Negativt:

- Dålig passform

Positivt:

- Kläderna prisvärda

Hur får du ihop det där? :)

/Må

Publicerat

JahtiJakts kläder är enligt mig mycket bra.

Har ett Pro-ställ och har då aldrig varit missnöjd med det, håller tätt hyfsat länge i normalt regn och bra rivstyrka i tyget. Men som sagt så är det inte det varmaste stället som finns.

Ett tips är att kolla på www.idefixteko.se , där har de många olika ställ och även lösa delar... har köppt 3 par friluftsbyxor i deras TP-X serie och är VÄLDIGT nöjd med kvaliten och väldigt bra passform... har dock inte provat deras vattentäta jaktkläder men håller de lika bra kvalite som de byxor jag köpt så är de värda vartenda öre... har länge gått i tankarna att jag ska köpa nya jaktkläder och då blir det nog därifrån...

Och bara för att men lägger 4-5000 kr på jaktkläder så betyder inte det att de håller längre eller är bättre för det...

David

Publicerat

Hej

Skulle vilja lägga ett gott ord för engelsons.

www.engelsons.se

har själv ett järpen sett och är mkt nöjd, medel varmt är det, men än så länge har det hållt tätt och är bra passform.

har även ett par av deras bobergs byxor o de är jag jätte nöjd med.

Publicerat
Hur får du ihop det där? :rolleyes:

/Må

Antar att du syftar på prisvärda saken...

Med prisvärda menar jag främst alla extra kläder man får med då man köper Jahti/Jakt. Man får underställ, fleecejackor, mössor och annat lull lull. För endast 150-200€. Det tycker jag är prisvärt, för man får inte mycket till jaktkläder för de pengarna. Alla extra kläder som kommer med står ju nästan för halva priset.

Så säg att byxorna och jackans värde är ca 100-120€ efter att man räknat bort allt extra. Och lägg därtill till att fast kläderna har dålig passform och annat negativt så håller de bra i 3 år. Så det blir en kostnad på 40€/år i kläder. Mycket förmånligt tycker jag...