Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lodjur i småland

Featured Replies

Publicerat

Jo jag tänkte höra med er som bor i jönköpings län och även i kronobergs län hur läget ligger till.

Har ni sett mycket lodjurslag alternativt sett lodjur in real life nu under vintern.

Jag har varit i kontakt med länstyrelsen ett antal ggr i vinter och dom har då kommit och bekräftat att så var fallet. Jag bor i ett samhälle som heter Bor strax söder om Värnamo. Vi har väl haft spår med jämna mellanrum (Bor med omnejd) under hela vintern med nån veckas mellanrum.

Det viktigaste vi kan göra nu är att fortsätta att ringa in till länstyrelsen eller ringa direkt till rovdjursspårarna.

För att bara sitta hemma och säga att fan va lodjur vi har det kommer vi ingen vart med.

Dom måste få in informationen både till länstyrelsen och naturvårdsverket för att det någonsin ska bli möjligt att vi också ska få jakt på dom.

Men det krävs då bekräftade föryngringar vilket jag inte riktigt vet om det har gjorts ännu. Jag har hört om möjliga föryngringar i mullsjö och ev i burseryd men absolut inga bekräftade uppgifter.

Publicerat

halloj

här är ett klipp från smålandsposten i slutet av januari:

Spår efter fyra vuxna lodjur och en lodjursunge blev resultatet av lördagens rovdjursinvertering.

– Ett förväntat resultat, säger rovdjursansvarige Roland Kroon på Länsstyrelsen.

Under lördagen var mellan 150 och 200 jägare från Alvesta, Älmhult, Markaryd och Ljungby kommuner ute och spårade efter rovdjur, framför allt lo. Då jägarna hittade lodjursspåren åkte Roland Kroon och hans kollegor till de olika platserna för att säkra spåren

Söder om Grimslöv hittade jägarna spår efter en hona och en lodjursunge.

– Lodjur är solitärer och enda gången de går ihop är under den här årstiden är då honorna går med sina ungar, säger Roland Kroon.

Fram i mars börjar brunsten och då betyder spår av två lodjur att det är en hona och en hane som går tillsammans.

Spår av ett vuxet lodjur spår hittade jägarna i Häradsbäck och i trakterna kring Ryssby och Agunnaryd hittade man spår av två lodjur.

– Även i Skåne hittade jägarna en föryngring, precis vid länsgränsen i Osby kommun, säger Roland Kroon.

Förhållandena under lördagens inventering var bra med mycket snö, fast Roland Kroon hade önskat sig något blötare snö så att spåren hade synts bättre. Förra året var första gången en rovdjursinventering genomfördes i länet.

själv har jag inte sett nått lodjur, men gör jag det så lovar ja att rapportera :)

Publicerat

Jag har varit ute ett par ggr för att spåra av lite efter just Lo men inte sett ett ända spår och jag är lika glad för det.

Har gått utbildningen för att spåra men har slarvat bort papprena så jag får inte betalt :huh:

/Lasse

Publicerat
  • Författare
halloj

här är ett klipp från smålandsposten i slutet av januari:

Spår efter fyra vuxna lodjur och en lodjursunge blev resultatet av lördagens rovdjursinvertering.

– Ett förväntat resultat, säger rovdjursansvarige Roland Kroon på Länsstyrelsen.

Under lördagen var mellan 150 och 200 jägare från Alvesta, Älmhult, Markaryd och Ljungby kommuner ute och spårade efter rovdjur, framför allt lo. Då jägarna hittade lodjursspåren åkte Roland Kroon och hans kollegor till de olika platserna för att säkra spåren

Söder om Grimslöv hittade jägarna spår efter en hona och en lodjursunge.

– Lodjur är solitärer och enda gången de går ihop är under den här årstiden är då honorna går med sina ungar, säger Roland Kroon.

Fram i mars börjar brunsten och då betyder spår av två lodjur att det är en hona och en hane som går tillsammans.

Spår av ett vuxet lodjur spår hittade jägarna i Häradsbäck och i trakterna kring Ryssby och Agunnaryd hittade man spår av två lodjur.

– Även i Skåne hittade jägarna en föryngring, precis vid länsgränsen i Osby kommun, säger Roland Kroon.

Förhållandena under lördagens inventering var bra med mycket snö, fast Roland Kroon hade önskat sig något blötare snö så att spåren hade synts bättre. Förra året var första gången en rovdjursinventering genomfördes i länet.

själv har jag inte sett nått lodjur, men gör jag det så lovar ja att rapportera :rolleyes:

Intressant läsning, jag var ute idag och spårade lite....tog lite kort på slag och så vidare. Vi har här hemma 2 rådjur som varit vid ensilaget men tyvärr idag var det bara en kvar. Jag tror att lodjuret har rivit det andra men spårarna ska komma imorgon och då får vi veta garanterat. Ville inte förstöra slagen innan dess !!

Publicerat

Jag har hittills aldrig sett ett lospår.

Vad det verkar som i Kronoberg så är det i den västra kanten och i sydöst mot Blekinge som det finns flest lo. Men det lär dröja länge innan vi får jaga några. :rolleyes:

Publicerat
Jo jag tänkte höra med er som bor i jönköpings län och även i kronobergs län hur läget ligger till.

Har ni sett mycket lodjurslag alternativt sett lodjur in real life nu under vintern.

Jag har varit i kontakt med länstyrelsen ett antal ggr i vinter och dom har då kommit och bekräftat att så var fallet. Jag bor i ett samhälle som heter Bor strax söder om Värnamo. Vi har väl haft spår med jämna mellanrum (Bor med omnejd) under hela vintern med nån veckas mellanrum.

Det viktigaste vi kan göra nu är att fortsätta att ringa in till länstyrelsen eller ringa direkt till rovdjursspårarna.

För att bara sitta hemma och säga att fan va lodjur vi har det kommer vi ingen vart med.

Dom måste få in informationen både till länstyrelsen och naturvårdsverket för att det någonsin ska bli möjligt att vi också ska få jakt på dom.

Men det krävs då bekräftade föryngringar vilket jag inte riktigt vet om det har gjorts ännu. Jag har hört om möjliga föryngringar i mullsjö och ev i burseryd men absolut inga bekräftade uppgifter.

Jag hittade ett rådjur innan i vinter men jag kunde inte säga ifall det var räv eller lo som tagit det för det hade kommit mer snö så jag kunde inte se några slag då. Jag bor utanför lammhult mot asa. Men jag vet en som sett ett lodjur på en åtel när han vakade vildsvin i vinter. Så någon finns det säkert här runt omkring någonstans.

Publicerat

Känns som att "Kläder och Prylar" är lite fel kategori för denna tråden så jag flyttar den :rolleyes:

Mvh,

Wizard - moderator

Publicerat
  • Författare

Vad det verkar som i Kronoberg så är det i den västra kanten och i sydöst mot Blekinge som det finns flest lo. Men det lär dröja länge innan vi får jaga några. :rolleyes:

Nja säg inte det jag är i tät kontakt med länstyrelsen och det som nu skall stärkas är dessa föryngringar som är lite osäkra.

Det finns föryngringar i mullsjö och utanför gislaved 2009 sen finns det misstankar om burseryd och nåt mer ställe som jag är osäker på men alltså det som är viktigast är ju att man tar kontakt med dom DIREKT när man ser spår eller dylikt så att dom får veta att dom existerar......Vi har haft många olika personer i bygden som numera tar kontakt med spårarna och det är jätteviktigt för då kommer dom ut och kvalitétssäkrar som det så fint heter. Det är så dom inventerar lodjuren, sen skall dom spåra 3km om möjligt för att se om det är mer än ett lodjur då dom ofta går i samma slag vilket försvårar spårningen oerhört.

Keep on calling =)

Publicerat

Då är jag som bor i Skåne värre. Har faktiskt sett lospår 2 gånger. Senast häromdagen strax intill Stenshuvuds nationalpark. Ligger lite syd från Kivik. Är helt övertygad om att det var lo. Kattspår som var 70 -80 mm stora

Publicerat

Har sett lodjursspår i min trädgård för någa veckor sedan.

Tråkigt nog fick jag inte se katten för den är ett av de vackraste djuren vi har i sverige!

Publicerat

Öster om Värnamo från Fryele via Nydala sen en linje mot Rydaholm och sen till Värnamo.

Rör sig åtminstone fyra lokatter spåren går ofta runt sjöarna i området. Två olika djur har fastnat på åtelkamera bilder. Vid en runda hittades spår efter två katter mellan Fryele och Ohs och två katter i Rydaholms trakten så det finns fyra djur med säkerhet. Vid ett tillfälle spårades två djur i trakten av Nydala där en av katterna hade sprungit runt som den hade försökt leka med den andra katten (kan det var en hona med en unge) vet ej med säkerhet.

Så det finns åtminstone fyra katter med bud på en eller två till.

Lasse

Publicerat
  • Författare
Öster om Värnamo från Fryele via Nydala sen en linje mot Rydaholm och sen till Värnamo.

Rör sig åtminstone fyra lokatter spåren går ofta runt sjöarna i området. Två olika djur har fastnat på åtelkamera bilder. Vid en runda hittades spår efter två katter mellan Fryele och Ohs och två katter i Rydaholms trakten så det finns fyra djur med säkerhet. Vid ett tillfälle spårades två djur i trakten av Nydala där en av katterna hade sprungit runt som den hade försökt leka med den andra katten (kan det var en hona med en unge) vet ej med säkerhet.

Så det finns åtminstone fyra katter med bud på en eller två till.

Lasse

Ja jag har hört det också.....Men när sågs dom antagna lodjurspåren efter hona och unge ??

Vart jagar du Lasse ??

Publicerat
Ja jag har hört det också.....Men när sågs dom antagna lodjurspåren efter hona och unge ??

Vart jagar du Lasse ??

Februari sågs spåren.

Själv jagar jag på ett par ställen öster om Värnamo.

Var håller du hus själv.

Lasse

Publicerat
  • Författare
Februari sågs spåren.

Själv jagar jag på ett par ställen öster om Värnamo.

Var håller du hus själv.

Lasse

Okej men dom har dom kvalitétssäkrat eller ??

För det finns ingen bekräftad föryngring på det hållet så då är det ju extremt viktigt !!

Jag jagar strax söder om värnamo med Bor med omnejd och några ställen till

Publicerat

Kvalitetssäkra?

De "rovdjursexperter" vi har, brukar ju skylla rivna lamm på grävlingen. Så om det går så mörkar de väl spåren också. :D

Publicerat

Vi har 2 garanterade/ säkrade föryngringar i norra/nordöstra skåne. En mellan Lönsboda och Olofström och en strax norr om Osby mot Älmhult.

Vet ej hur många ungar som fortfarande lever men en har iaf blivit påkörd av tåget.

Så visst finns här några stycken katter här nere me...

Publicerat
  • Författare
Kvalitetssäkra?

De "rovdjursexperter" vi har, brukar ju skylla rivna lamm på grävlingen. Så om det går så mörkar de väl spåren också. <_<

Alltså det är just detta som är problemet att folk tror att dom mörkar....Varför skulle dom göra det ??

Dom som spårar i jkpgs län är jägare som är bönder eller har bra jobb som det är lätt att sticka ifrån nån timme för att just kvalitétsäkra spåren. Dom som är lospårare i jkpgs län är mycket duktiga och även hon som är chef över dom på länsstyrelsen är mycket sympatiskt och duktig. Dom vill ha jakt på dom precis som vi, det är bara det att allt ska skötas korrekt vilket jag anser mkt bra, sköter vi detta så har vi också nåt lodjur på licensen om några år.

Problemet som jag ser det är att majoriteten av jägarna är kraftigt emot lodjur vilket jag kanske kan förstå till viss del men det jag inte förstår är att man kan bara prata illa om spårare eller dylikt utan att göra nåt konkret av det. Dom är ju inte synska, det är tillräckligt svårt att hitta lospår som det är men dom kan ju inte veta att dom är här om man inte ringer dom eller hur ??

Jag vet inte hur det funkar i kronoberg men här har jag blivit mkt positivt bemött. Men som sagt jag gör detta för att få jakten i framtiden och kanske ett visst intresse av just lo som jag tycker är väldigt fascinerande.

Vi måste dra åt samma håll !!

• 6 months later...
Publicerat

Bumpar denna lite , nån som vet hur de ser ut runt Ryd/Tingsryd samt söderut mot blekinge med lodjur ?

Mvh

Publicerat

Vet att det springer en del Lo i osby trakten, dom har setts till ibland, ska enligt rykte finnas en hona med kull men det va i våras vet inte hur det ser ut nu

Publicerat

Vi hade "katt" strax utanför Fågelmara (Blekinge) förra jaktsäsongen.

• 3 months later...
Publicerat

hur ser det ut i era trakter nu, efter en säsong med bra spårningsmöjligheter? här i boråsområdet springer det en del, ännu osäkert hur många, förra vintern sas det vara 6 olika individer i vårat område.

Publicerat

Min jaktkompis sa till mig häromdagen att han hade sett lodjursslag på de marker vi jagar. Det ligger strax söder om Braås. Men han har tyvärr inte rapporterat in detta. Så det kan finnas lo även norr om Växjö. För övrigt litar jag fullständigt på honom då han har jagat över 50 år och är en mycket duktig jägare, får upplysa honom om att ringa länsstyrelsen om han ser några igen.

Publicerat

Fanns en märkt hane (om jag inte minns fel) som rörde sig runt Ramkvilla/Bäckaby under stor del av förra vintern. Men tror batterierna på den sändaren tog slut innan de hann o byta dem. Så nu vet i tusan var den är...

Publicerat

Det var en som såg ett lodjur på en åtel norr om växjö i asa förra vintern, men denna vintern har jag inte hört om någon har sett någon.

Men jag hittade baklåren på ett rådjur i sommras uppe på en rätt hög sten och jag tror knappast en räv hade fått upp det där så det kan nog ha varit lodjur.

• 2 weeks later...
Publicerat

På denna sida går det att följa de märkta lodjuren i götaland samt även se inrapporterade obsar.

Min länk