Publicerat Mars 12, 201016 yr Ok då blir det nog en sådan måste man ha en uvbulvan för att få skjuta nå fågel eller kan man bara ordna ett bra gömsle och locka??
Publicerat Mars 12, 201016 yr Hur använder ni MID? Den är verkligen bra, men det är ju ett ångestläte egentligen - om man sätter ut kråkbulvaner på åtel, får ni MID:n att fungera då också? Kör ni då skrän med den? Ska snabbåtla lite och hoppas på kråkjakt söndag morgon här i Värmland - jag ser allt fler så frågan är om inte sträcket satt igång. Undrar samma sak
Publicerat Mars 12, 201016 yr Vet inte vad ja missat men vad är en MID o vart finns de?Sen vill ja tillägga att med min faulknerpipa kan ja göra ljud allt ifrån korp till skrattmås. Otroligt flexibel o tveklöst den bästa på nära håll. Håller du för med ena handen vid själva blåsdelen eller bara vid utblåset om du förstår vad jag menar.. En eller två händer ?
Publicerat Mars 13, 201016 yr Var ute på marken idag och det var endel kråkor som var i farten men det var fullständigt lögn att locka in dem. Hade kajor sittandes 70 m bort och fick till bra kajlock men de bara ruskade på huvudet. gör man så förbannat fel eller är de svåra att locka in nu ? Vädret var fantastiskt dock, solsken och knappt någon vind Mvh Bjuffe
Publicerat Januari 8, 201214 yr köp nordik crow ställde mig på en åker nära en sjö och blandade revir och hetsläte och fick in kråkor från 1,5 kilometer och dessutom är det januari en av dom sämsta kråkmånaderna iallafall i småland så om du vill få in kråka från longa avstånd köp nordik crow (skitjakt) på dig
Publicerat April 9, 201214 yr Jag har lyckats få fram kontaktlätet med min Norik Crow men någon som vet hur man får fram dom andra? Jag har kollat på youtube hur man skall göra men förklaringen suger. Han gör bara lätet för aggresion men ingen förklaring. Inte lätt för någon som är tondöv att börja härma. När jag gör kontaktlätet gurglar jag i halsen ungefär som när man skall göra en spottloska fast lite lägre ner i halsen. När jag börjar blåsa håller jag först för fingrarna lite för utblåset och öppnar sedan upp dom för fullt ljud. Skall man gurgla vid agresions lätet eller bara blåsa?
Publicerat April 10, 201214 yr Jag har lyckats få fram kontaktlätet med min Norik Crow men någon som vet hur man får fram dom andra? Jag har kollat på youtube hur man skall göra men förklaringen suger. Han gör bara lätet för aggresion men ingen förklaring. Inte lätt för någon som är tondöv att börja härma. När jag gör kontaktlätet gurglar jag i halsen ungefär som när man skall göra en spottloska fast lite lägre ner i halsen. När jag börjar blåsa håller jag först för fingrarna lite för utblåset och öppnar sedan upp dom för fullt ljud. Skall man gurgla vid agresions lätet eller bara blåsa? Ska fösöka förklara. Du ska blåsa ett skorrigt kaaa som du drar på så att säga. Som kommer från magen. Kan bita ihop membranet ytterst ytterst lite. Ska fundera lite och se om jag kan komma med en bättre förklaring. Detta är den pipa som jag skjutit tveklöst mäst fågel för. Två är Faulks S.
Publicerat April 10, 201214 yr Ska fösöka förklara. Du ska blåsa ett skorrigt kaaa som du drar på så att säga. Som kommer från magen. Kan bita ihop membranet ytterst ytterst lite. Ska fundera lite och se om jag kan komma med en bättre förklaring. Detta är den pipa som jag skjutit tveklöst mäst fågel för. Två är Faulks S. Det vore super bussigt.. Jag är helt novis när det gäller att locka med pipa och dessutom tondöv och taktlös en riktigt bra kombo Jag körde rätt mycket med den i helgen och fick några kråkor att glida förbi, men det satt en jäkel en bit bort och han bara svarade men vägrade komma och titta till uven.. Jag har nu beställt en FT2a bara för att kunna testa om han inte vill för nordiken kanske han kommer för FT2an borde vara olika ljud i dom.. Såg på tuben när han Sam lockade oj oj oj. Kunde jag locka som honom skulle jag aldrig gå hem från skogen..
Publicerat April 10, 201214 yr Det vore super bussigt.. Jag är helt novis när det gäller att locka med pipa och dessutom tondöv och taktlös en riktigt bra kombo Jag körde rätt mycket med den i helgen och fick några kråkor att glida förbi, men det satt en jäkel en bit bort och han bara svarade men vägrade komma och titta till uven.. Jag har nu beställt en FT2a bara för att kunna testa om han inte vill för nordiken kanske han kommer för FT2an borde vara olika ljud i dom.. Såg på tuben när han Sam lockade oj oj oj. Kunde jag locka som honom skulle jag aldrig gå hem från skogen.. FT2an är den enda pipa jag lakt åt sidan som jag inte behärskar. Får inte til ljudet i den alls? Vet inte vad jag gör för fel men så är det? lässnade tillslut och skaffa crow och Faulks och nu dhemmels. S.
Publicerat April 10, 201214 yr FT2an är den enda pipa jag lakt åt sidan som jag inte behärskar. Får inte til ljudet i den alls? Vet inte vad jag gör för fel men så är det? lässnade tillslut och skaffa crow och Faulks och nu dhemmels. S. Aj då.. Då kanske 400 pix gick åt skogen den var ju inte direkt billig.. Jag får testa när den dyker upp..
Publicerat April 11, 201214 yr Aj då.. Då kanske 400 pix gick åt skogen den var ju inte direkt billig.. Jag får testa när den dyker upp.. jag vill inte skryta med crowen men den är extremt bra till nordiska kråkor grejen med den är att du kan verkligen verkligen göra vartenda ljud från en kråka med den genom att blåsa på olika sätt hålla händerna på ett vist sätt och särskilt bita ihop munstycket om du biter ihop munstycket lite så blir tonen skarpare och ljusare och du kan få en kråka att låta ännu mera förbannad och du kan härma utländska kråkor med den jag har till och med lyckats göra korpens läte med och konstigt nog så är den riktigt het på korp om jag ska vara helt ärlig när man gör kråkans läte. dom kommer som flugor. så om man blåser rätt så funkar den riktigt bra och det gör du för den är väldigt lättblåst och den går verkligen att få naturtrogen för jag vände en kråka 3 gånger för uven med brorsan för förra söndagen
Publicerat April 11, 201214 yr Lär du dig FT2an är den grymm! Men innan dess bli man bara förbannad på den! S.
Publicerat April 12, 201214 yr jag vill inte skryta med crowen men den är extremt bra till nordiska kråkor grejen med den är att du kan verkligen verkligen göra vartenda ljud från en kråka med den genom att blåsa på olika sätt hålla händerna på ett vist sätt och särskilt bita ihop munstycket om du biter ihop munstycket lite så blir tonen skarpare och ljusare och du kan få en kråka att låta ännu mera förbannad och du kan härma utländska kråkor med den jag har till och med lyckats göra korpens läte med och konstigt nog så är den riktigt het på korp om jag ska vara helt ärlig när man gör kråkans läte. dom kommer som flugor. så om man blåser rätt så funkar den riktigt bra och det gör du för den är väldigt lättblåst och den går verkligen att få naturtrogen för jag vände en kråka 3 gånger för uven med brorsan för förra söndagen Kan du inte beskriva hur du gör för att få dom olika lätena.. Som sagt är jag tondöv så mecka själv för att få fram rätt ljud är helt omöjligt för mig.
Publicerat April 12, 201214 yr Såg på tuben när han Sam lockade oj oj oj. Kunde jag locka som honom skulle jag aldrig gå hem från skogen.. Exakt vilket klipp såg du? Jag har sett ett klipp där han hänger ut från passagerardörren på en bil och blåser.. På avstånd ser man en större flock kajor och några kråkor som blir vettskrämda och drar upp på höjd. Fattar inte varför han lagt ut det klippet, visar mest att fåglarna blir rädda och tar höjd! Däremot när han gör samma grej med MID-tutan och lurar upp ett bra gäng skator på läktaren, det är coolt! De blir verkligen snorförbannade och kommer farande från alla håll.. Exakt samma grej har jag gjort med skator hemma. Funkar. Om man nu tycker det är jättekul att skjuta skator
Publicerat April 16, 201214 yr Exakt vilket klipp såg du? Jag har sett ett klipp där han hänger ut från passagerardörren på en bil och blåser.. På avstånd ser man en större flock kajor och några kråkor som blir vettskrämda och drar upp på höjd. Fattar inte varför han lagt ut det klippet, visar mest att fåglarna blir rädda och tar höjd! Däremot när han gör samma grej med MID-tutan och lurar upp ett bra gäng skator på läktaren, det är coolt! De blir verkligen snorförbannade och kommer farande från alla håll.. Exakt samma grej har jag gjort med skator hemma. Funkar. Om man nu tycker det är jättekul att skjuta skator Det kanske inte är kråkjakt av din kaliber men när en annan lyckas panga 2-3 per jakt dag så blir man imonerad..
Publicerat April 16, 201214 yr Spännande!!! Nu vet jag inte hur det ser ut i Belgien men om han bara ändrade sättet att blåsa lite lite så skulle det fungera grymt bra här! Ljudet är rätt, sättet han blåser på kräver åtgärd.. Vet ju hur kråkorna låter då de åker ned och då hundarna hämtar dem så tjoar de tidvis.. Det har väl kanske hänt någon enstaka gång att jag låtit en ännu levande kråka bo kvar i munnen på någon labrador bara för att hinna skjuta fler som kommer som idioter på ljudet av den skadade polaren. Men hur som, detta var imponerande! Mvh!
Publicerat April 16, 201214 yr Lär du dig FT2an är den grymm! Men innan dess bli man bara förbannad på den! S. jag har just fått hem FT2an och shit pomfritt vad svår den var o få nått vettigt ljud i den.. Låter mer som en trumpet än ett kråkskrän. Tror jag har många timmars träning framöver för att få det till att ens likna en kråka!! Nordik Crow är bra mycket lättare att få fram skrän med.
Publicerat April 16, 201214 yr Då är de bara att öva! Och när du lärt dig kan du lära mig Såg att du är från söe de är inte långt härifrån. S.
Publicerat April 16, 201214 yr Då är de bara att öva! Och när du lärt dig kan du lära mig Såg att du är från söe de är inte långt härifrån. S. Jag lovar att om jag tillslut behärska den här så skall du få privat lektioner men du får nog vänta några år Vart är du ifrån?
Publicerat April 17, 201214 yr Jag lovar att om jag tillslut behärska den här så skall du få privat lektioner men du får nog vänta några år Vart är du ifrån? Öva som fan nu Gotland men bor nu utanför Nynäshamn. S.
Publicerat Oktober 22, 201213 yr Öva som fan nu Gotland men bor nu utanför Nynäshamn. S. Ot Hur kan man flytta ifrån Gotland? Ni har ju super bra kanin och fågel jakt där borta. Skulle kunna flytta dit bara för att jaga kaniner.. Jag har äntligen lyckats locka kråka med min FT2a. Var ute igår och gick med dottern i barnvagn men för att inte ha så tråkigt tog med mig min FT2a och övade lite. Jag ställde mig under ett träd och körde med kråka i nöd lätet och vipps hade jag ca 10 kråkor skränandes över mig. Jag bor mitt i stan så kråkorna är inte så rädda för människor. När dom hade skränat ett tag gick jag bort från trädet då tog kråkorna höjd och försvann. Små leendes gick jag bort till ett annat träd några hundra meter bort och provade igen.. Vipps så var kråkorna tillbaka. Trädet jag stod under hade riktigt tätt lövvärk så dom kunde inte se mig.. Jäklar vilka skott tillfällen jag hade (om jag nu hade fått skjuta mitt i stan:( ) Samma visa när jag gick bort från trädet kråkorna tog höjd och försvan. Jag lyckade även en tredje gång denna dag.. Hoppas jag nu får riktigt kläm på detta tills vårsträcket börjar. FT2an är skitsvår att använda, ibland får man till lätet riktigt bra för att i nästa blås låta mer som en trasig trumpet..