Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Deer eller elk ?

Featured Replies

Publicerat

När jag letar i US efter älgar på Youtube så Söker jag både på Deer eller elk ... men det är sällan man får se en älg typ svensk.

Finns de i US? ... Alaska vet jag har. Canada? :rolleyes:

Publicerat
När jag letar i US efter älgar på Youtube så Söker jag både på Deer eller elk ... men det är sällan man får se en älg typ svensk.

Prova med att skriva Moose istället för Deer eller Elk det fungerar :lol:

Publicerat
  • Författare
Prova med att skriva Moose istället för Deer eller Elk det fungerar :lol:

Så heter de.....ja :rolleyes:

Publicerat

elk är älg på engelsk engelsk :lol: elk på amerikat är wapiti hjort. och deer är som sagt gjort :P

rätta benämningen på älg på murricanska är Moose lajk choklad moose

Publicerat
och deer är som sagt gjort :lol:

Näää, dä häter HJORT! :rolleyes:

Publicerat
Näää, dä häter HJORT! ^_^

är du säker?

*slår upp i radiumnaska-maricanengelska ordboken*

:lol:

Publicerat

"Deer" är ett samlingsnamn för "alla" de vanliga hjortdjuren såsom älg, rådjur, vitsvans, wapiti, osv.

Älg = Moose

Wapiti = Elk

Rådjur = Roe deer

Kronvilt = Red deer

Dovvilt = Fallow deer

osv osv..

Publicerat
"Deer" är ett samlingsnamn för "alla" de vanliga hjortdjuren såsom älg, rådjur, vitsvans, wapiti, osv.

Älg = Moose

Wapiti = Elk

Rådjur = Roe deer

Kronvilt = Red deer

Dovvilt = Fallow deer

osv osv..

När man i USA pratar om deer så menar man vitsvanshjort.

Publicerat
När man i USA pratar om deer så menar man vitsvanshjort.

Nähä du Pekka !

beror alldeles på VART i USA du är, Deer i Kalifornien är antingen Mule deer eller Black Tails ,, så de så !

Publicerat
Nähä du Pekka !

beror alldeles på VART i USA du är, Deer i Kalifornien är antingen Mule deer eller Black Tails ,, så de så !

Paavo Perkele!

Jamen, då får jag väl förtydliga mig. California undantagen kanske. Vitsvanshjort är ju den absolut populäraste och talrikaste hjorten over there. Det handlar iaf inte om rådjur som kvällspressen skriver så fort det visas en bild på en vitsvanshjort. :excl:

Publicerat
Paavo Perkele!

Jamen, då får jag väl förtydliga mig. California undantagen kanske. Vitsvanshjort är ju den absolut populäraste och talrikaste hjorten over there. Det handlar iaf inte om rådjur som kvällspressen skriver så fort det visas en bild på en vitsvanshjort. :o

I Texas (där jag höll hus i närheten av San Antonio) är det mest muledeer man menar. Sen är Wapiti, Elk och Red deer allihopa raser av Kronhjort (finns massor av raser av Cervus elaphus) och de hybridiserar friskt där båda är införda (Nya Zealand tex).

Publicerat
  • Författare

Ujuj ... Det var mycket nytt att lära sig. Moose= Älg kommer jag inte att glömma igen. Men allt det andra ........... :huh:

Publicerat
Ujuj ... Det var mycket nytt att lära sig. Moose= Älg kommer jag inte att glömma igen. Men allt det andra ........... :huh:

Jaga gris bara,, enklare :rolleyes:

• 5 weeks later...
Publicerat

tänk bara på att de knapps har sus scrofa i USA, OM det väl finns är det rymlingar från hägn... det är feral hogs, förvildade tamgrisar (Förvildade sen flera hundra år...) sen finns det fler underarter osv.. Javelina.. en typ av gnagare som ser ut som en liten vildsvin.... de e inte lätt...

Texas-jakt:

"is it a shooter?..." "-yes!" sen skjuter man.. så går det ofta till..

OBS lite skämtsamt och lite ironi... bara en uns sanning.. så hoppa inte i taket nu.

Ps.. säger man Deer i USA menar man till 90% Vitsvanshjort, det är vår "älg".. det högst ärade djuret... även om det självklart skiljer sig geografiskt men även från folk o fä.. har man bara åsnehjortar, men man ju det o inte vitsvans....

precis som här i Blekinge, säger vi hjort menar vi till 90% kronhjort... åk till trakterna kring Svartsjön, tex så menar de till 99.99999% dov-vilt...

Publicerat
tänk bara på att de knapps har sus scrofa i USA, OM det väl finns är det rymlingar från hägn... det är feral hogs, förvildade tamgrisar (Förvildade sen flera hundra år...) sen finns det fler underarter osv.. Javelina.. en typ av gnagare som ser ut som en liten vildsvin.... de e inte lätt...

Texas-jakt:

"is it a shooter?..." "-yes!" sen skjuter man.. så går det ofta till..

vad jag fattat har dom också en hel del sus scrofa i amerika, inplanterade "russian boars" som spridit sig väldigt bra + feral piggarna.

"The First "Pure Russian" wild boars were brought into the US by Austin Corbin. They were released into a 20,000 acre enclosure in Sullivan County New Hampshire in 1890. "

Publicerat
vad jag fattat har dom också en hel del sus scrofa i amerika, inplanterade "russian boars" som spridit sig väldigt bra + feral piggarna.

"The First "Pure Russian" wild boars were brought into the US by Austin Corbin. They were released into a 20,000 acre enclosure in Sullivan County New Hampshire in 1890. "

jovisst finns det.. men i extremt liten skara, frilevande! I hägn.. jovisst.. ( jag var i ett hägn i Texas nyss (15 000hektar) o där kunde jag jaga Zebra tex... så "allt" finns...)

men frilevande blir de inte "pure russians" så länge.. för mycket feral hogs, så de blandas ut. I texas räknar man med att det finns ca 4 000 000 feral grisar... De jagar dem med helikopter och skjuter typ 200-300/ dag...

• 3 weeks later...
Publicerat

Sus scrofa är precis vad de har i USA, på Nya Zealand, i Australien, Tyskland, Sverige och på danska svingårdar, Tamsvin och Vildsvin är nämligen samma art (Sus scrofa), men det vi kallar vildsvin heter på engelska Wild boar, medan förvildade tamsvin mycket riktigt heter feral hog eller feral pig.