Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jajamän, jag gillar att döda...

Featured Replies

Publicerat

Kom just tänka på en text jag skrev ihop tidigare i vinter på en annan sida, tänkte att den kanske kan passa här oxå...

Hade egentligen inte tänkt reagera på vargfrågan men den har varit i hetluften nu ett tag och med tanke på vissa reaktioner så tänkte jag delge lite av mina tankar.

Det är väldigt lätt att sitta på avstånd och tycka. Jag har inte varg på mina marker, bortsett från nån som passerar förbi, men dom stör mig inte. Men jag har full förståelse för de som bor där det finns gott om varg och att dessa invånare klagar över vad vargen ställer till med.Vi som bor på landsbygden har valt detta av flera olika skäl.För min egen del så driver jag ett jordbruk med allt vad det innebär, min fritidssysselsättning är jakt med hundar.Jag tar inte en enda dag ledig under sommaren, jag jobbar betydligt fler timmar än vad en "normal" människa gör, mina lediga dagar sparar jag till hösten då jag vill jaga.Detta är mitt liv...och för många andra ser det likadant ut.Antingen så bedriver dom jordbruk eller så lever de för att jaga.Att då "drabbas" av varg, nånting som i stort sett kan förstöra hela deras liv, det måste kännas förjäkligt.

Från stadsborna(jag tar mig friheten att generalisera nu) så får man höra argument som att: "ja, men ni har ju själva valt att släppa ut djuren på bete och då får ni ju ta konsekvenserna.

Ett annat argument ang. jakthundarna är:" att ni har ju själva släppt lös hundarna och då får ni vara beredda på att vargarna tar era hundar, håll era hundar kopplade så får de också leva" Ja, visst.Håller vi våra hundar kopplade så får de leva.Men vi då?Livskvalite?Hört talas om det?Vi har valt att bo och leva på landet för att få syssla med det vi gillar, det går inte att jaga med hund i stan.Inte heller bedriva jordbruk på asfalt..

Vi jägare blir ofta betraktade som blodtörstiga, känslokalla mördare från "eran" sida....men jag skulle säga att vi har ett sunt synsätt på djuren.Vi förmänskligar inte djuren...djur är djur och ska behandlas som djur...därmed inte sagt att de då behandlas illa.

Ska man se på den sista tidens rubriker och uppståndelse så verkar det vara värre att skjuta en varg än att knivhugga en människa till döds.Vart är vi på väg?

Jag gillar liknelser.......

....och jag skiter fullständigt i huruvida ni stadsbor tycker det är otäckt att gå ute på gatorna sena kvällar.Jag skiter även fullständigt i om ni blir nedslagna, rånade eller kanske våldtagna på väg hem från krogen efter att nån har drogat dina drinkar. Och det bekommer mig inte heller ifall era barn råkar ut för samma sak.Är ni dumma nog att släppa lös era barn och ungdomar i denna miljö får ni tametusan skylla er själva.

Ni har själva valt att bosätta er där och leva det livet, då får ni också ta konsekvenserna.....

Som sagt var, jag gillar att döda. Men det gör inte att jag inte har känslor för djur, jag har förmodligen gjort mer för djuren än vad många stadsbor gjort. Kan inte räkna alla gånger jag sprungit ute på fälten och flyttat på harungar.Alla gånger jag sprungit kors å tvärs över fälten för att flytta tofsvipeungar...jag har till och med fångat dem och lagt dem i min keps och förvarat dem i traktorn under tiden jag harvat klart...och dom jäklarna sket i min keps som tack.Ändå skulle jag göra det igen. Å endast Gud själv vet hur många storspovungar man flyttat...å endast Gud vet hur många pinnar jag satt upp vid alla dessa fågelbon för att inte köra över dessa nästa vända. Jag..och förmodligen Gud vet också att jag idag körde ut en rundbal till rådjuren för att de ska klara vintern..och nej, det är inte för att jag ska kunna skjuta fler rådjur nästa säsong, jag jagar knappt rådjur alls...utan det är för att jag har den kunskapen att djuren har det svårt i detta djupa snöföre och kyla....kanske är jag lite blödigt också...

Publicerat

Bra skrivit!

Publicerat

Bra skrivet.

Publicerat

Som sagt "bra skrivet"

Publicerat

Riktigt bra text!

Publicerat

Mkt bra text och en perfekt liknelse bra skrivet :excl:

Publicerat

Kan bara upprepa vad alla andra sagt!! Mycket bra skrivet!! Lite nyfiken vad fick du för reaktioner på de på den andra sidan du lagt ut detta på??

Publicerat
  • Författare
Kan bara upprepa vad alla andra sagt!! Mycket bra skrivet!! Lite nyfiken vad fick du för reaktioner på de på den andra sidan du lagt ut detta på??

Fick väldigt positiva reaktioner där oxå, några som tyckte texten skulle komma fram där fler kunde läsa den.Så jag tänkte börja här å kolla lite mer reaktioner. Nu tar jag för givet att de flesta härinne är hyfsat likasinnade så jag räknar inte med att bli totalsågad som man kan bli bland "vanligt" folk.

Publicerat
...bland "vanligt" folk.

Tror nog du vinner på att ändra "gillar att döda" till att du inte har något emot dödandet eller liknande. Vanligt folk köper nog inte gillandet utan kan såga hela texten just pga det.

Annars var det bra skrivet!

/Per

Publicerat
  • Författare
Tror nog du vinner på att ändra "gillar att döda" till att du inte har något emot dödandet eller liknande. Vanligt folk köper nog inte gillandet utan kan såga hela texten just pga det.

Annars var det bra skrivet!

/Per

Ligger absolut nåt i det...

Publicerat

Bra skrivet

Publicerat

Jag får lov att sålla mig massan och applådera dig - bra skrivet. Själv uttryckte jag mig precis som du för tio år sedan, att det var roligt att döda. Nu tänker jag annorlunda. Själva dödandet är ett nödvändigt ont eftersom jag äter kött och tycker att alla som gör det bör ta ansvar för hanteringen. Däremot är naturligtvis själva jaktsituationen spännande och rolig. Det dödande skottet är dock bara roligt för mig när djuret dör omedelbart - en nyansskillnad alltså.

Det sorgliga med den mest högröstade delen av jaktmotståndarna, är att de vill få helt slut på jakten, men det är en annan fråga.

Publicerat

Mycket bra skrivet!

Publicerat

Bra skrivet.......

Publicerat

Riktigt jävla idiotiskt och barbariskt skrivet! Eller inte.  :);)

Bra argument och bra text!  :)

Publicerat

Jag tycker att sensmoralen i texten är jättebra, och jag håller med om det mesta. Lika som någon ovanstående har skrivit så skulle jag omformulera "gillandet".

Sen har jag inte helt bestämt mig för löshundsjaktens varande motför vargens varande...