Publicerat December 26, 200520 yr Med risk för att låta gnatig men jag tycker det är bättre att skjuta bockar i maj-juni eller helst augusti-september när de har hornen kvar. Jag ser ingen glädje med att fälla en fällebock, särskilt inte en med bara ena hornet kvar. För en nybliven jägare så kan jag däremot förstå det. Annars är det bättre att låta den växa till sig till nästa säsong. Denna tid på året bör endast killingar och smaldjur fällas.
Publicerat December 26, 200520 yr det beror också lite på vars man jagar anser jag. jag har nu under 2 år av flitigt passande endast sett en bock. fick aldrig en skottchans på den. ser jag ett rådjur smäller det om jag har läget. självklart jägarmässigt(skjuter ju inte en get om jag inte är 100% säker på att den inte har killingar).
Publicerat December 26, 200520 yr det beror också lite på vars man jagar anser jag. jag har nu under 2 år av flitigt passande endast sett en bock. fick aldrig en skottchans på den. ser jag ett rådjur smäller det om jag har läget. självklart jägarmässigt(skjuter ju inte en get om jag inte är 100% säker på att den inte har killingar). precis...här uppe där det inte är särskillt gott om rådjur är man definitivt inte noga med vad man skjuter (missförstå mig rätt nu) självklart skjuter man inte en get som har killingar, det vet ju alla...men i övrigt smäller det oavsett vad som behagar att visa sig. Och man är garanterat lika glad om man skjuter en grann sexa som om man skjuter en "fällebock". nog kan jag förstå ditt inlägg Mr Fiberclass, men nu jagar du kanske på marker där rådjuren hör mer till regel än undantag...och då är det ju ganska solklart att man är lite mer selektiv i sin jakt...man kanske sparar en pinnbock till nästa sesong osv...men här uppe fungerar det inte så, försöker man att spara en bock så kan jag garantera att antingen blir den skjuten av nån annan, eller att den inte klarar vintern med kylan + 0,5-1m med snö. t,ex: i år (denna sesong) har jag sett ett (1) rådjur...ett smaldjur...den ligger nu i min frysbox, min Far har sett två st (en liten bock och ett kid) ...dom ligger också i boxen...nu är vi helnöjda med årets "skörd"...medans en jägare i syd sverige tycker att: - "vadå...det är ju inget"... Ps. GRATTIS Fredde! :D ds. Mvh Fredde
Publicerat December 26, 200520 yr att den blir skjuten av nån anan är ju heller inte så klart, mig veterligen så har det endast fallit 1 rådjur(en bock utan horn) på grannmarken(där jag jagade tidigare) under 2 säsonger.. och på min nuvarande mark så har iaf inte jag hört om nåt rådjur som har fallit iår iaf. det brukar i snitt, utan att jag ljuger allt förmycket falla 1-2 rådjur på min nuvarande mark(ca 5000ha).
Publicerat December 27, 200520 yr Författare Med risk för att låta gnatig men jag tycker det är bättre att skjuta bockar i maj-juni eller helst augusti-september när de har hornen kvar. Jag ser ingen glädje med att fälla en fällebock, särskilt inte en med bara ena hornet kvar. För en nybliven jägare så kan jag däremot förstå det. Annars är det bättre att låta den växa till sig till nästa säsong. Denna tid på året bör endast killingar och smaldjur fällas. Ja om vi skulle bli belagda att skjuta "rätt" djur med sydländska mått mätt, skulle vi aldrig någonsin fälla ett rådjur här. Har man chans att välja bland flera djur (vilket aldrig hänt mig än) skulle man ju ta t ex bockar i första hand. Men rådjuren här uppe har så stora revir och är så skygga att får du chansen, och djuret är lovligt ska du ta den. Rådjursstammen ökar sakta men säkert känns det som, men fortfarande finns det oändliga skogar att gömma sig i. Man kan säga att alla djur vi har här är som ni brukar kalla det "skogsbockar", dvs skygga och svår åtkomliga. Detta rådjur är Freddes första någonsin.. MVH Beretta
Publicerat December 27, 200520 yr Jag trodde det var viktigare att fälla rätt djur ju färre man hade... annars är det svårare för stammen att växa till sig! Jag är själv född i Boden och uppvuxen i bla Piteå och Älvsbyn och har många vänner kvar där - äger även en del i en gård och har egen mark och kan jaga på en allmänning hur mycket jag vill. Rådjur är ganska stationära och då behöver man inte vara "rädd" för att grannen skall skjuta det, särskilt som markerna är ganska stora generellt sett uppe i norr. Det är den mentaliteten som inte främjar viltvård och samarbete över gränserna som tyvärr är vanlig i Norrbotten som gör att jag hellre jagar söderöver där jag bor nu - här samarbetar de flesta. Man får den viltstam man förtjänar - glöm inte det. Som sagt som första rådjur är det alltid kul att fälla vadsomhelst - mitt första rådjur var ett getkid (hade get + 2 killingar framför mig en septemberkväll). Sedan kan man börja jaga selektivt....
Publicerat December 27, 200520 yr Klart det är kul att skjuta ett rådjur,och speciellt om det är det första..Men vi här uppe måste nog tänka oss för lite innan vi skjuter rådjur på våra marker..Skjuter själv nu för tiden, endast Bockar och bock kid...Dels så får du en svårare jakt då,och fler jakt dgr..Och ju svårare det är, ger mig en större glädje när man lyckas..Sen verkar rådjurs stammen klara av den avskjutningen,skjuter bock och kid varje år.Så jag håller nog med Mr Fiberclass. Många av våra Jvo pratar mycket om selektiv jakt på älg,och gör man fel där kan man bli avstängd,men verkar se en mentalitet på många ställen där man säger att det är bara att skjuta dom rådjur man ser..Där bryr man sig inte...
Publicerat December 27, 200520 yr Författare Jag är inte rädd för att grannen eller någon annan ska skjuta nå´t av de rådjur jag jagar. Vad är det för skitsnack! Jag säger fortfarande, att vi har en livskraftig stam, som ökar varje år, oavsett om vi skjuter 1 eller 2 djur / år. Om det då är ett bock eller get tror jag inte spelar så stor roll i det stora hela. Då har andra faktorer större betydelse. Har man möjlighet att välja, vilket vi nästan aldrig har eftersom vi nästan aldrig får sett ett djur under jakten, ska man ju skjuta bockar. Precis som Fedde gjort. (Vi sköt 25 rävar och 4 grävlingar ifjol!!! I år är vi uppe i 20 rävar och 4 grävlingar hittills!!! Kan det ha nå´t att göra med att stammen här ökar : ) De rådjur vi ser under sommarn eller under rävvak är som bortblåsta när bockjakten börjar. Jag har jagat massor efter rådjur, både med hund och vakjakt under 4 års tid, på den aktuella marken, och har hittills aldrig fått skjuta ett endaste rådjur. Fast det är ganska gott om dom. I skogen... :- Ni må tycka att mina åsikter är helt åt skogen, men jag står för dem. ""Det är den mentaliteten som inte främjar viltvård och samarbete över gränserna som tyvärr är vanlig i Norrbotten som gör att jag hellre jagar söderöver där jag bor nu - här samarbetar de flesta."" Åsikter som dessa tycker jag skapar mest osämja mellan människor som inte ens känner varann.
Publicerat December 27, 200520 yr Jag trodde det var viktigare att fälla rätt djur ju färre man hade... annars är det svårare för stammen att växa till sig!I såfall gjorde Fredde helt rätt... inget kan väl vara mer rätt än att skjuta en sådan bock... om man bara tänker på det avelsmässiga... Grattis !!!... till enhorningen.
Publicerat December 27, 200520 yr Det finns många olika metoder att förvalta en rådjursstam beroende på vad man vill uppnå,men det måste finnas tillräckligt mycket material att jobba med,annars får man aldrig skörda resultatet. Med tanke på bodenkillarnas grymt imponerande räv/grävlingsavskjutning så är ni väl värda de rådjur ni överhuvudtaget lyckas få korn på. Hur gammal bocken är,tandslitage,tidigare hornuppsättningar har vi ingen aning om....(ser välmusklad ut......bocken alltså ) /Micke
Publicerat December 28, 200520 yr Hej på er.. jag kan bara medela att den här bocken har jag haft läge att skuta tidigare. men då stog han med röven mot mig och jag bara väntade på att han skulle visa bredsida men tyvär. så när jag fick chansen tre dagar senare då fundera jag inte så mycket efter som att det är mit första
Publicerat December 28, 200520 yr Författare Hej på er..jag kan bara medela att den här bocken har jag haft läge att skuta tidigare. men då stog han med röven mot mig och jag bara väntade på att han skulle visa bredsida men tyvär. så när jag fick chansen tre dagar senare då fundera jag inte så mycket efter som att det är mit första Hej Lappen! Välkommen hit till Jaktsidan.se Här kommer jag att lägga in bilder från våra gemensamma jakter. Skriv gärna några rader då och då..
Publicerat December 29, 200520 yr Beretta - jag snackar inte skit. Jag har inte påstått att just du är rädd att grannen skall skjuta ert vilt, men såhär skriver fredde "men här uppe fungerar det inte så, försöker man att spara en bock så kan jag garantera att antingen blir den skjuten av nån annan" Det är detta jag reagerat på och det är heller inte en helt ovanlig uppfattning uppe i norrland enligt min erfarenhet. Det står jag för. Du får gärna ha en annan åsikt, men jag undanbeder mig dylika kommentarer från dig som inte hör hemma på forumet!
Publicerat December 29, 200520 yr Författare Beretta - jag snackar inte skit. Jag har inte påstått att just du är rädd att grannen skall skjuta ert vilt, men såhär skriver fredde "men här uppe fungerar det inte så, försöker man att spara en bock så kan jag garantera att antingen blir den skjuten av nån annan" Det är detta jag reagerat på och det är heller inte en helt ovanlig uppfattning uppe i norrland enligt min erfarenhet. Det står jag för. Du får gärna ha en annan åsikt, men jag undanbeder mig dylika kommentarer från dig som inte hör hemma på forumet! Japp Mr Fiberglass, du har rätt i ditt ordval. Jag har läst igenom tråden noggrant och ser att det skrivs enligt din utsago. Jag är inte sämre än att jag erkänner att jag uttryck mig dumt och slarvigt på din bekostnad. :- Sorry. Kommer att läsa noggrannare framledes. MVH Beretta
Publicerat December 29, 200520 yr Personligen tycker jag att det viktigaste för en ny jägare är att skaffa sig goda erfarenheter, att snabbt komma in i en spiral där det går bra. Man skjuter i ett bra läge, djuret dör. Det stärker självförtroendet och bygger upp en vilja att jaga. Glöm det där med avskjutningsmodeller i det läget. Är det något vi behöver i jägarkåren så är det föryngring, och att kräva att nytillskottet skall jaga med samma "mättnadskänsla" som de mer erfarna har skapat åt sig är att göra dem en otjänst. Nybörjare behöver inte vishet på burk, utan insikten om att "denna bock kunde jag gett fan i att skjuta" är som allra bäst när man kommit på det själv. Tukt och förmaningar gör vi nog bäst i att koncentrera åt dem som inte verkar tillägna sig måttfullhet och eftertanke trots att de kommit igång ordentligt med sin jakt. Förmaningar och politiskt korrekta resonemang - här tänker jag särskilt på Jägarskolans och jägarnas mantranden om att "man skall aldrig ångra ett skott man aldrig avlossat" - är nämligen inte riktigt bra för att få igång unga jägare. Problemet, som jag ser det, är den mänskliga svagheten att försöka "revanschera" skottillfällen. Tänk er en ung grabb, en nybörjare som får en perfekt bredsida på en stillastående råbock. Avstånd 25 meter. Skakad av stundens allvar blir han rädd för sin egen upphetsning, tror att han inte har koll, vågar inte, väntar på ett läge som är "bättre" (fastän det redan är perfekt), och avstår skott. Oavsett vad som sägs kommer denne nybörjare att på hemvägen grunna på om man inte borde ha tagit det där skottet i alla fall. Nästa gång ett halvtaskigt skottillfälle dyker upp bubblar en revanschlusta upp och skottet går i ett läge där det nog skulle krävt en mycket erfaren skytt för att skjuta... Nybörjaren är naturligtvis jag själv, för ett antal år sedan. Bocken dog, men det var nog kanske mer tur än skicklighet från min sida. Jag har varit mentor åt en kompis som börjat jaga, och hans kunskap om skog, natur och jakt var noll när vi startade. Det är inte så att det ens riktigt satt med kunskap om långa och korta barr :-) Jag valde en annan attityd och ett annat mantra: om han ALLTID skjuter i bra lägen och ALDRIG skjuter i dåliga så kommer han att tvingas in i en spiral av gott självförtroende och en känsla av bara behöva "lyda" händelseutvecklingen - och i sanning aldrig behöva fundera över om skott borde lossas eller ej. Han sköt en fin bock första gången han jagade ensam, och en älgkviga första älgjaktsdagen! Viltvården är kapitel 2 (inte 1 och inte heller 7-8, märk väl!) i jägarens utveckling. En enhornad bock i december kan vara det vackraste vilt i världen, sådant ligger i betraktarens öga. Viltstammarna skadas i regel inte nämnvärt av att enstaka djur försvinner. Och ja, jag är bereddd att tumma på en avskjutningsplan för att nybörjare skall få komma till skott. Vi skjuter inte kid i september där jag jagar, men min kompis fick stränga order att inte bry sig om den regeln när han började jaga för några år sedan. Och nu i höstas släppte han en älgtjur på 1,5 meters avstånd - som var skjutbar - men han avstod eftersom en älg nyss var påskjuten på annat håll i såten och skytten ännu inte hade rapporterat per radio att det djuret låg ned. Dumt, resonerade han, att ha två eftersök samtidigt om hans skott går åt pepparn och tjuren finns ju kvar om man inte skjuter den... Ibland är man stolt över att man har fått igång en så pass tänkande jägare! Vissa fattar snabbt... Hade jag skrämt honom med att man nog, helst, aldrig ska skjuta alls egentligen (nu raljerar jag, men ni förstår vad jag menar) hade det kunnat blivit en helt annan utveckling. MVH /HerrBerg
Publicerat December 29, 200520 yr Personligen tycker jag att det viktigaste för en ny jägare är att skaffa sig goda erfarenheter, att snabbt komma in i en spiral där det går bra. Man skjuter i ett bra läge, djuret dör. Det stärker självförtroendet och bygger upp en vilja att jaga. Glöm det där med avskjutningsmodeller i det läget. Är det något vi behöver i jägarkåren så är det föryngring, och att kräva att nytillskottet skall jaga med samma "mättnadskänsla" som de mer erfarna har skapat åt sig är att göra dem en otjänst. Nybörjare behöver inte vishet på burk, utan insikten om att "denna bock kunde jag gett fan i att skjuta" är som allra bäst när man kommit på det själv. Tukt och förmaningar gör vi nog bäst i att koncentrera åt dem som inte verkar tillägna sig måttfullhet och eftertanke trots att de kommit igång ordentligt med sin jakt. Förmaningar och politiskt korrekta resonemang - här tänker jag särskilt på Jägarskolans och jägarnas mantranden om att "man skall aldrig ångra ett skott man aldrig avlossat" - är nämligen inte riktigt bra för att få igång unga jägare. Problemet, som jag ser det, är den mänskliga svagheten att försöka "revanschera" skottillfällen. Tänk er en ung grabb, en nybörjare som får en perfekt bredsida på en stillastående råbock. Avstånd 25 meter. Skakad av stundens allvar blir han rädd för sin egen upphetsning, tror att han inte har koll, vågar inte, väntar på ett läge som är "bättre" (fastän det redan är perfekt), och avstår skott. Oavsett vad som sägs kommer denne nybörjare att på hemvägen grunna på om man inte borde ha tagit det där skottet i alla fall. Nästa gång ett halvtaskigt skottillfälle dyker upp bubblar en revanschlusta upp och skottet går i ett läge där det nog skulle krävt en mycket erfaren skytt för att skjuta... Nybörjaren är naturligtvis jag själv, för ett antal år sedan. Bocken dog, men det var nog kanske mer tur än skicklighet från min sida. Jag har varit mentor åt en kompis som börjat jaga, och hans kunskap om skog, natur och jakt var noll när vi startade. Det är inte så att det ens riktigt satt med kunskap om långa och korta barr :-) Jag valde en annan attityd och ett annat mantra: om han ALLTID skjuter i bra lägen och ALDRIG skjuter i dåliga så kommer han att tvingas in i en spiral av gott självförtroende och en känsla av bara behöva "lyda" händelseutvecklingen - och i sanning aldrig behöva fundera över om skott borde lossas eller ej. Han sköt en fin bock första gången han jagade ensam, och en älgkviga första älgjaktsdagen! Viltvården är kapitel 2 (inte 1 och inte heller 7-8, märk väl!) i jägarens utveckling. En enhornad bock i december kan vara det vackraste vilt i världen, sådant ligger i betraktarens öga. Viltstammarna skadas i regel inte nämnvärt av att enstaka djur försvinner. Och ja, jag är bereddd att tumma på en avskjutningsplan för att nybörjare skall få komma till skott. Vi skjuter inte kid i september där jag jagar, men min kompis fick stränga order att inte bry sig om den regeln när han började jaga för några år sedan. Och nu i höstas släppte han en älgtjur på 1,5 meters avstånd - som var skjutbar - men han avstod eftersom en älg nyss var påskjuten på annat håll i såten och skytten ännu inte hade rapporterat per radio att det djuret låg ned. Dumt, resonerade han, att ha två eftersök samtidigt om hans skott går åt pepparn och tjuren finns ju kvar om man inte skjuter den... Ibland är man stolt över att man har fått igång en så pass tänkande jägare! Vissa fattar snabbt... Hade jag skrämt honom med att man nog, helst, aldrig ska skjuta alls egentligen (nu raljerar jag, men ni förstår vad jag menar) hade det kunnat blivit en helt annan utveckling. MVH /HerrBerg Bra skrivit HerrBerg .....Amen!
Publicerat December 29, 200520 yr men såhär skriver fredde "men här uppe fungerar det inte så, försöker man att spara en bock så kan jag garantera att antingen blir den skjuten av nån annan" Alldeles rätt...MEN jag skrev även "eller att den inte klarar vintern med kylan + 0,5-1m med snö". och det tror jag är mer troligt än att jägare skjuter dom...men chansen är hyffsat stor att nån jägare hinner före också, tyvärr är det så på min mark...eftersom att det är en fruktansvärd konkurans om dom få rådjur vi har (inte nu så att vi bråkar om dom, men det gäller att vara ute i tid annars är passet upptaget.)...Under högsesongen (16/8 till slutet på oktober ungefär). Speciellt den 16/8...då är det jägare precis överallt...då måste man vara ute REJÄLT i förväg om man ska hinna vara med. Är i stort sett omöjligt att se ut ett djur i förväg för att skjuta det nästa höst...kan nästan ge min högra hand på att antingen vintern eller nån annan jägare hinner före (oftast vintern). Och så är det ju en sak till...När man är ute och rekar på vårkanten och sommaren så kan man se relativt mycket rådjur för att vara i Norrbotten, Jag hade till och med sett ut en bock...men den bocken såg jag en gång..mitt i sommaren...han är sen den dagen spårlöst borta...och inte bara han är spårlöst borta, de flesta rådjuren försvinner f.o.m då jakten börjar, tills det börjar bli lite snö, för då snön kommer tvingas dom ut att äta på åkrarna. och har man då tur får man en skottchans. Och vi har precis som er oskrivna regler om vad man ska skjuta och inte skjuta... Fel av mig att skriva "men här uppe fungerar det inte så"...ber om ursäkt för det. Skulle ha stått "på min mark fungerar det inte så". Herrberg: Fan så bra skrivet...man blir nästan tårögd. Mvh Fredde