Publicerat Mars 19, 201016 yr Innan jag åkte för att se ut en ny hagelbössa bestämde jag mig för att ta ut och damma av min gamla Remington 870 som jag inte riktigt kommit överens med innan. Döm om min förvåning när lerduvorna blev flis! träningen med min svs hade fått vänsterögat att sluta spöka! Jag gillar pumpsystemet, 870:n är dock på tok för kort i kolven för att passa riktigt bra. Med det i bakhuvudet åkte jag till Långås för att utse en ny slitvarg, min svs med sprucken kolv får stå kvar i skåpet som sjukpensionär och kommer fram vid jakter som kräver brytvapen eller tyst vapen, vilket 95% av min hageljakt inte gör. Väl där provades allehanda hagelvapen och tillslut utsåg jag den långa Benelli Nova till efterträdare. Den visade inga tecken på att ha använts och gick för 6900 kr inkl 3 choker. (kvart, halv, full) Arbetsdagarna slutar tidigt hos polisen på fredagar så jag får lämna papprena på måndag, men ska inte klaga då damen som handlägger vapenärenden i Varberg brukar se till att man får licensen i postlådan efter 3 dagar. Nu har jag en kråkåtel igång med som ska provjagas så fort min nya pang kommer hem.
Publicerat Mars 19, 201016 yr lär inte skjuta sämre med den. Sålde min nyss men jag träffade klart bättre med den än bocken. Vid själva anlägget känns siktet så bra. Kan inte beskriva det bra men lådan har en slags urgröpning som gör att det känns att duvan ligger i en kopp... mycket "skönt" hehe. Kul o se om du håller med
Publicerat Mars 19, 201016 yr Författare Ja klart man hoppas på att hitta en kamrat för livet. Jag tyckte den kändes lättpekad och fin i butiken iaf. Tror att den feta lådan kommer att hjälpa ögondominansen om det finns såna tendenser någon gång i framtiden.
Publicerat April 1, 201016 yr Författare Nu är Benellin hemma och har fåttplockat ner 3 trutar idag på morgonen. Bestämde mig för att bryta efter en kort stund på pass eftersom svingen kändes ovan(hämtade bössan igår). Nu ska lerduveövning genomföras så jag vänjer mig vid balansen och sen kommer inget flygfä gå säkert.
Publicerat April 1, 201016 yr Nu är Benellin hemma och har fåttplockat ner 3 trutar idag på morgonen. Bestämde mig för att bryta efter en kort stund på pass eftersom svingen kändes ovan(hämtade bössan igår). Nu ska lerduveövning genomföras så jag vänjer mig vid balansen och sen kommer inget flygfä gå säkert. Grattis du blir nog inte besviken på benellin. Köpte en begagnad Benelli vid årsskiftet (mod Beccaccia) och jag är nöjd med den. Skulle inte förvåna mig om Benelli är maknadsledande på Hagelautomater . MVH Ola.
Publicerat April 1, 201016 yr Grattis du blir nog inte besviken på benellin.Köpte en begagnad Benelli vid årsskiftet (mod Beccaccia) och jag är nöjd med den. Skulle inte förvåna mig om Benelli är maknadsledande på Hagelautomater . Hörrö Lillebror, du får tagga upp så du kommer åt Storebrors jaktdagbok.. hans återgivningar av era gemensamma svängar blir ju lite lätt partiska så att säga Benelli rules Mvh!
Publicerat April 1, 201016 yr Ang benelli har jag tittat runt lite, 1 inga Comforts i kal 20, som jag har hittat 2 ÅF Europa tar inte inte Codoba modellen, har inte ens pris på den, så i realia finns den inte jag ser en framtid med två hagel kanoner, en benelli, blev ju lite kär efter lekarna med en M2:a för tre helger sen och efter att ha tittat på en svart Cordoba, samt en svs pang av lite trevligare model, HH i köpenhamn kommer att få besök, om inte i år så nästa. /Christian
Publicerat April 1, 201016 yr Beretta, Beretta, Beretta. Bara så ni vet. Tar de varje gång. Vi får se hur det går imorgon, hehe.
Publicerat April 1, 201016 yr Författare Beretta, Beretta, Beretta. Bara så ni vet. Tar de varje gång.Vi får se hur det går imorgon, hehe. PM:a mig direkt om Beretta börjar tillverka pumpar.
Publicerat April 1, 201016 yr PM:a mig direkt om Beretta börjar tillverka pumpar. Pumpar? Vad är det? Någon slags frukt?
Publicerat April 1, 201016 yr Författare Pumpar? Vad är det? Någon slags frukt? Hjälper det om jag säger runkebössa istället?
Publicerat April 2, 201016 yr Hjälper det om jag säger runkebössa istället? Ja det har jag hört talas om. Glad Påsk
Publicerat April 2, 201016 yr det som jag tyckte var lite jobbigt var tyngden. att hålla uppe den en stund kändes i armarna. sen gjorde tyngden den härlig att svinga med hehe. gott och ont som sagt.
Publicerat April 2, 201016 yr Författare Ja den är rätt tung men det får den gärna vara för min del, uppslaget märks knappt med normalladdningar. men jag har inte knölat i några 12/89 än. Om påskfirandet inte går allt för vilt till så ska söndagen ägnas åt övning på de oranga fåglarna. Träff-%en börjar leta sig uppåt nu.
Publicerat April 2, 201016 yr Ja den är rätt tung men det får den gärna vara för min del, uppslaget märks knappt med normalladdningar. men jag har inte knölat i några 12/89 än.Om påskfirandet inte går allt för vilt till så ska söndagen ägnas åt övning på de oranga fåglarna. Träff-%en börjar leta sig uppåt nu. köp 89or. smäller nästan mer än fyverkerier och är roligare med
Publicerat April 2, 201016 yr Författare Ja det är klart att jag måste prova ett paket eler två. Men tror knappast att det blir standard, 12/70 fäller det mesta;)
Publicerat April 2, 201016 yr Ja det är klart att jag måste prova ett paket eler två. Men tror knappast att det blir standard, 12/70 fäller det mesta;) jaja behövs inte mer men finns det de är måste man ju testa! jag köpte två askar om 10. 125 kr asken. skickade me 10 när jag sålde bössan så de blev inte skjutet mö me dem. kändes lite som om man var startplatta för en häst som skulle springa 100 meter tog en kråka på ca 15 meter. lite overkill tycker jag allt me halv borrning. fin bössa tycker jag. tog ett tycker jag omöjligt skott på en duva på ca 40m med 24 g stål med den en gång. trodde aldrig jag skulle träffa. benelli har ju någon slags kallhärdning som de påstår ska ge bättre strutformade träffbilder kallat criotech tror jag det hette.
Publicerat April 2, 201016 yr Författare jaja behövs inte mer men finns det de är måste man ju testa!jag köpte två askar om 10. 125 kr asken. skickade me 10 när jag sålde bössan så de blev inte skjutet mö me dem. kändes lite som om man var startplatta för en häst som skulle springa 100 meter tog en kråka på ca 15 meter. lite overkill tycker jag allt me halv borrning. Att du inte behöll den och gjorde av med bocken istället.
Publicerat April 2, 201016 yr Att du inte behöll den och gjorde av med bocken istället. jag la till lite i inlägget innan.... ja du, kul att du säger de. ville egentligen det men att ara ha ett hagel och det då ett som inte bryts kändes inte aktuellt. fingrade på en benelli m2 sist jag var i jaktaffären som jag blev sugen på. hade ju äntligen tagit bort gummiytan på kolven som slits så förbannat. hade även en supernova inne som jag först ville ha. blir nått av dem i framtiden tror jag. studerar nu så allt är inte lätt att få ihop.
Publicerat April 2, 201016 yr Författare jag la till lite i inlägget innan....ja du, kul att du säger de. ville egentligen det men att ara ha ett hagel och det då ett som inte bryts kändes inte aktuellt. fingrade på en benelli m2 sist jag var i jaktaffären som jag blev sugen på. hade ju äntligen tagit bort gummiytan på kolven som slits så förbannat. hade även en supernova inne som jag först ville ha. blir nått av dem i framtiden tror jag. studerar nu så allt är inte lätt att få ihop. Nova eller Supernova spelar inte så stor roll för min del, jag sökte ett bra begagnat vapen. Men om det skulle vara nytt så hade det blivit Supernova, prisskillnaden är tillräckligt liten för att comforttech-kolven ska vara värt det tycker jag.
Publicerat April 2, 201016 yr Nova eller Supernova spelar inte så stor roll för min del, jag sökte ett bra begagnat vapen. Men om det skulle vara nytt så hade det blivit Supernova, prisskillnaden är tillräckligt liten för att comforttech-kolven ska vara värt det tycker jag. ja, den ger ju möjlighet att vinkla kolven samt köpa högre kolvkam. lite mindre "rattel" i den med tyckte jag.
Publicerat April 2, 201016 yr Författare ja, den ger ju möjlighet att vinkla kolven samt köpa högre kolvkam. lite mindre "rattel" i den med tyckte jag. Provade du att dra åt skruvarna på framstocken? Sen jag gjorde det skramlar det ungeför som en normal remington 870 eller winchester 1300, dvs det ofrånkomliga pumpskramlet. Men det var rena mardrömmen när den stod i butiken.
Publicerat April 2, 201016 yr Provade du att dra åt skruvarna på framstocken? Sen jag gjorde det skramlar det ungeför som en normal remington 870 eller winchester 1300, dvs det ofrånkomliga pumpskramlet. Men det var rena mardrömmen när den stod i butiken. drog åt lite grann, men drog man för mycke blev den trög. var tvungen att hitta balansen. men som sagt det blev bättre än i butik ja
Publicerat April 2, 201016 yr Författare drog åt lite grann, men drog man för mycke blev den trög. var tvungen att hitta balansen. men som sagt det blev bättre än i butik ja Det stämmer, men jag fick skruva rätt långt. Jag tror inte det lilla skramlet som är kvar gör någon skada, ska man jaga vilt som går mycket på hörsel går samtliga halvautomater och pumpar bort ändå eftersom de inte är så tysta som ett brytvapen. Men eftersom jag jagar mycket fågel är det trevligt med 3 skott och att kunna slänga geväret och springa efter hunden om han dummar sig, utan att oroa sig för sprickor och dylikt.