Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Perazzi MT6,PMT HJÄLP!

Featured Replies

Publicerat

Var på Kjells vapen i Götene idag och blev smått förälskad i en Perazzi MT6, 6 st choker i bra skick.

Vet her Hassel eller nån annan prisbild??? Fördelar??? Nackdelar??

Den kostar 24900:-..............

Publicerat

Det man skall betänka är att MT6 kom på 70-talet och var en bössa framtagen för OS 1976 (om jag inte minns helt fel) vilket gör att historiken på bössan kan vara tämligen okänd. Vidare så skiljer sig de tidiga bössorna mot de senare vilket kan ha påverkan på reservdelar om du har en tidig men jag tror ändå att man kan få en Perazzi lagad oavsett ålder :lol:

Vilket utförande har bössan? (De finns i dessa modeller: American Trap, American Skeet, Olympic and Doubles Trap, Olympic Skeet, Pigeon och Sporting)

Personligen tycker jag att Browning har bättre balans än Perazzi och det var därför jag sålde min MX8 men det var en mycket trevlig bössa.

För att kunna avgöra om prisbilden är bra krävs ett tillverkningsår men kort kan man ändå säga att Perazzi inte har tillverkat några skitbössor direkt! Dock är nog 25000 inte ett högt pris för en MT6 om den är i bra skick.

Publicerat
  • Författare

Tack Wizard! Vet ej vilken model det är tyvärr, men det är mest sannolikkt att det är en skeet modell.

Har också hört att MT6 togs fram inför OS 76, så jag är ju medveten om att det inte är en ny bössa.

Kompisen som var med berättade att Leo (Lars Erik Olsson) från Örebro, skjutit runt 1miljon!!!!! skott i sin MT6.........låter ju helt otroligt.........men det kanske stämmer, tänkte prata med honom idag.

Som du säger så har väl Perazzi knappast producerat nåt skit direkt......Skicket på bössan var ju välanvänt, men på intet sätt misshandlat, den var tät å fin osv.

Publicerat
  • Författare

Så här ser den ut............post-2136-1269170258_thumb.jpg

Publicerat

fan vad vass den såg ut.

Publicerat

Ser ut som en trap-bössa på bilden men jag är inte 100 på gamla Perazzi.

Men, känns den som en gud och du har chans att prova den så du vet att den funkar för dig så varför inte slå till?

Publicerat
Var på Kjells vapen i Götene idag och blev smått förälskad i en Perazzi MT6, 6 st choker i bra skick.

Vet her Hassel eller nån annan prisbild??? Fördelar??? Nackdelar??

Den kostar 24900:-..............

Vi tar det underifrån....

24900 för en använd MT6 känns som ett "handlarpris" - privat kan man hitta dem från 15000:- av den tidiga modellen, den senare kostar som regel lite mer....

Fördelar: ja du har ju nu lämnat "Volvo träsket" bakom dig, det får räknas som en premiumbössa. Passar den och du har pengarna är det bara att grattulera. Utom de som man gjorde en period med uniforma pipprofiler - de anses på sin höjd kunna tillfredsställa primater som hålls med en standardberetta eller annat primitivt i eldpåksväg. Perazzi är den billigaste med unika pipprofiler, man försökte smyga in uniforma profiler - men det bidde revolution hos köparna som mangrannt krävde pengarna tillbaka.

Nackdelar: det är en premiumbössa som man får hantera som en sådan - då håller den 10 miljoner skott. Men ska du skjuta flitigt ska den in på service årligen - annars kan den bli en smula kinkig. Se på den som en Ferrari - och sköt om den som en Ferriari så uppför den sig som en Ferrari. Behandla den som en gammal Volvo 240 och den "förtvinar"..... Jag skämtar inte - annat primitivt grovsmide kan en blind bysmed skruva i - en premiumbössa lämnar man till en mycket kompetent smed men då är den outslitlig.

Och framgent kommer du att få kväljningar om du tar i en tafflig 686:a, skulle du av rent misshugg få händerna på en Lincoln eller en turkisk Classic kommer du i fasa att hugga av dig händerna i tron att du annars drabbas av galopperande cancer i kroppens alla organ..... Man byter så lätt upp sig, men det går omöjligen att gå tillbaka....

Så här långt är det väl ganska enkel fakta som de flesta som provat pangen i fråga kan hålla med om.

För den pengen hade jag hellre valt en bra britt eller den enda vettiga bocken: B25. Men det är bara vad jag tycker, egenskapsmässigt är den ganska "berettalik" om nu jmf tillåts. Är man browningmänniska så "skaver den lite", i det sammanhanget håller jag den spanska kopian som en smula bättre(läs mer Browninglik i sina egenskaper): Kemen.....

/T

Publicerat
  • Författare

Tack PMT!!

Ett uttömmande svar som vanligt!! Kan ju bara säga att min 686:a som jag varit nöjd med kändes som ett jävla tackjärn när jag svingade den direkt efter...........så jämföreseln med 240 och Ferrrari stämmer ganska bra......

Tycker jag blev bjuden ett hyggligt inbytespris för 686:an, men ska givetvis försöka pressa ner det ytterligare.

Wizard- kan inte tänka mig att det är en trap-modell, kolven är ganska hög visserligen och jag måste ta ner den en smula.

Publicerat

Det är 71 pipor på den så gissar på skeet modell

Har själv varit där och klämt på den men jag tyckte priser var väl tilltaget till skicket!

Härlig läderkoffert med 70tals fluff. Kommer inte på det rätta ordet med det va sånt som man ser i smågrabbarnas epatraktor.

/Nicke

Publicerat

Har själv varit där och klämt på den men jag tyckte priser var väl tilltaget till skicket!

Härlig läderkoffert med 70tals fluff. Kommer inte på det rätta ordet med det va sånt som man ser i smågrabbarnas epatraktor.

/Nicke

Plysch. Personligen tycker jag att plyschklädda koffertar är lika smaklöst som tysk tomtegravyr - krossad plysch blir direkt vulgärt...

Sånt kan man lämpligen låta sitta kvar i Epa-traktorn....

/T

Publicerat

Håller med!

Gillade inte den kofferten....

/Nicke

Publicerat
Håller med!

Gillade inte den kofferten....

/Nicke

Klä om den med filt.....

/T

Publicerat
  • Författare

/Nicke

Visst var den använd, men inte på något sätt misshandlad. Är ju lite dålig på prisbilden på Perazzi, så svårt för mig att avgöra om den är prisvärd, dock fick jag ett ok inbytespris för min 686:a.

Kan ju hålla med om att kofferten var retro............cool eller inte........hmmm, men visst skulle ju bli en uppryckning med att klä om den med filt.

Publicerat
  • Författare

Jaha, efter lite förhandling med Kjell idag så blev jag med en Perazzi. Imorgon bär det av till Farbror Polisen och be snällt om att det ska gå fort!!! Kompisen fick sin licens på 2dar för 2 veckor sen........... :(

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

JULAFTON!!!!!!!!!!!!!!

Nu är den hemma....................fortsättning följer........ :D:D:D

Publicerat
JULAFTON!!!!!!!!!!!!!!

Nu är den hemma....................fortsättning följer........ :angry::blink::ph34r:

Grattis!!! Upp med massor med bilder snarast. Och viktigast av allt; Kom till Gnesta på söndag och skjut jägarduvan... så att jag får behandla underverket. Och med behandla menar jag klämma, pilla etc :blush:

//F

Publicerat
  • Författare
Grattis!!! Upp med massor med bilder snarast. Och viktigast av allt; Kom till Gnesta på söndag och skjut jägarduvan... så att jag får behandla underverket. Och med behandla menar jag klämma, pilla etc :angry:

//F

Haha..........sorry, det blir jaktstig i Floda och Söderköping. Floda är väl inte så långt från Gnesta??

Publicerat

Grattis och lycka till med nyförvärvet!

Hoppas du har mer glädje än vad jag hade med min MX-8 :angry:

Den kan kännas lite framtung och klumpig så ge den lite tid och kärlek så skall det nog bli bra!

Behöver jag nämna att vi vill se bilder :blink:

Publicerat
  • Författare

Ska försöka hinna med att ta lite bilder imorgon!!

Får se om jag går på med raspen och fixar kolven själv eller om jag lämnar bort den, gör jag det själv så ska det givetvis dokumenteras!!

Publicerat
Haha..........sorry, det blir jaktstig i Floda och Söderköping. Floda är väl inte så långt från Gnesta??

Ska inte vara mer än 6 mil. Kan det stämma verkligen? Jag borde veta egentligen, har åkt Stockholm-Katrineholm jag vet inte hur många gånger i 2 års tid. Tycker att det låter kort men det är säkert jag som är ute och cyklar...

//F

Publicerat
  • Författare

Sådärja...........första fasen i kolvjusteringen inledd...........gick på med fil å rasp och fick till det hyffsat, tanken är att jag ska få till kolven så den passar och sedan lämna den för nätskärning och finlir när säsongen är slut. Tyvärr har jag inte skjutit med den än, så vi får väl se om man kan träffa med den..........post-2136-1270924201_thumb.jpgpost-2136-1270924272_thumb.jpg

Före och efter, syns kanske inte så mycket, men känns desto mera.

Publicerat
  • Författare

Ett par bilder till.post-2136-1270924486_thumb.jpgpost-2136-1270924570_thumb.jpg

post-2136-1270925149_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Sköt 10 Skeet duvor i Söndags och det kändes inte riktigt hemma. Efter tyyterligare lite filande å putsande på kolven var det dags för ett lite snabbtest idag på fm. innan jobbet. Testade på tavla ,och svärmarna satt hyffsat bra, kanske ngt högt om man ska vara petig. Kompisen släppte 13 duvor till mig och jag petade ner 11, så än så länge funkar det ok. Blir förmodligen nån insats skjutning på duvor på nån jaktstig till helgen så man kan testa ytterligare, och nästa vecka börjar skeet och sportingen i klubben.

Kan nog bli en trevlig vår...............

Glömde ju nämna att känslan och balansen i bössan är något HEEEELT annat än en rutten Beretta som man bökat med förut........... :lol:<_<;)

Publicerat

Jag är med förälskad i Perazzis bössor. :wub:

Samtidigt skulle jag i nuläget inte vilja ha en då den skulle bli sönderrepad under jakt. :P Bättre att behandla pumpen på det viset. :lol:

Jag tror f.ö att en äldre herre på den lokala NT banan har en likadan som du. Perazzi är populärt bland gubbarna där, de lite yngre som har familj eller motsvarande pengaslukare nöjer sig med Beretta/Browning.

Publicerat
  • Författare
Jag är med förälskad i Perazzis bössor. :wub:

Samtidigt skulle jag i nuläget inte vilja ha en då den skulle bli sönderrepad under jakt. :P Bättre att behandla pumpen på det viset. :lol:

Jag tror f.ö att en äldre herre på den lokala NT banan har en likadan som du. Perazzi är populärt bland gubbarna där, de lite yngre som har familj eller motsvarande pengaslukare nöjer sig med Beretta/Browning.

Är väl inte tänkt att jag ska använda Perazzin till jakt så mycket, men va fan............en bössa ska är ju till för att användas!!

Pengaslukare vet jag inte om jag håller med om direkt, jag anser ju att en beg. Perazzi för 25000:- är ett bättre köp än en ny Beretta/Browning, det är ju samma pengar vi snackar om. Kollade faktiskt runt efter en Ultra XS, men va fan, dom har ju ett listpris på över 40000:-!!!!