Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.223 rem vs .243 win

Vad skulle du välja till Rådjur, Räv och Toppfågel?? 30 röster

1. 1.

• .223 rem
      40%
      12
    • .243 win
      60%
      18

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat
Det blev en helt annan bössa än vad jag hade tänkt mig...Det blev en Ruger M77 mkII Target (varmint)...i kaliber...(hata mig inte Micke ;) ;D)....243 win...dom hade den ståendes i affären så jag slog till.

Mvh Fredde

Ingen risk Fredde :D

Mina komplimanger till ett ännu bättre bössval blir lite smått avis faktiskt,har tittat på den modellen några gånger och får ett starkt habegär.

Kolven är jämfört med Remingtons 700 vls mycket bättre för sittande och framförallt liggande skytte.

Kalibern blir säkert bra med rätt kulvikt ;)

/Micke

Publicerat
  • Författare
Ruger 77 Target är en rejäl varmintbössa som brukar få bra omdöme när det gäller precision.

Det som ev. behöver åtgärdas/bytas är trycket men det är inte säkert. Den Ruger varmint .22-250 som jag klämde på en gång hade helt OK trycke från fabrik.

Följer det med Rugers orginal kikarfästen? Var försiktig när du drar fast skruvarna till ringarnas överdelar. Skruvarna kan vara jäkligt mjuka och blir lätt förstörda.

Vilket sikte blir det?

mvh Danne

Trycket tyckte jag kändes ganska Ok faktiskt...var visst ett matchtryck enligt säljaren. fästena har jag ingen aning om vilka det blir...tror inte att det är orginal, för att dom är gjorda för 1" tub och det är 30:s tub på kikaren jag köpte till (Schmidt o Bender 10x40...bättre begagnad)...men fästen skulle säljaren fixa till imorrn när jag hämtar bössan.

Mvh Fredde

Publicerat
  • Författare
Hej igen

Ska kolla upp några laddningar.

Titta även www.reloadersnest.com och välj .243 och sedan kulvikten.

mvh Danne

Man tackar och bockar! :D

Publicerat
  • Författare
Ingen risk Fredde :D

*pustar ut* :-* ;) ;D

Mina komplimanger till ett ännu bättre bössval blir lite smått avis faktiskt,har tittat på den modellen några gånger och får ett starkt habegär.

Kolven är jämfört med Remingtons 700 vls mycket bättre för sittande och framförallt liggande skytte.

Man tackar för komplimangen :) :)

Kalibern blir säkert bra med rätt kulvikt ;)

rätt kulvikt...hmmm...55gr? ;) ;D

Mvh Fredde

Publicerat

Micke.. Jag hade en dålig dag, anade nästan att du avsåg något specifikt med det du skrev.. jag hjälpte dej bara att nyansera det lite  ;D

Annars håller jag med.. vem det nu var.. en 95-100 grains kula i runt 950 m/s är förbannat flackskjutande. Jag hade en mediokert laddad Nosler BT 75 grain när jag sköt en kidde på 260 m och jag vart faktiskt förbluffad över att det tog så bra efter att kompisen stegat upp avståndet! Tyckte inte det såg så fruktansvärt långt ut innan jag sköt.. Det var förövrigt under ett eftersök där en kidde var påskjuten, därför sköt jag. Samma läge med vetskap om att det är ett fullt friskt djur så skulle jag nog inte skjuta, det stod snett mot mej när jag sköt. Hur som, den blev på plats iaf och var dessvärre inte det påskjutna djuret  :'(

Nåväl.

Nu ska Rikard sova!!!! Körde bil hela natten från Skåne för att slippa ovädret och sen en timmes sömn därefter grisjakt i detta j-la väder..usch!

Mvh!

Publicerat

Fick jag välja fritt så blev det en vildkisse till. Skulle kraga upp 223;an till 6mm och räta ut hylsbröstet lite till en 6mm TCU. Fördelen med både tyngre kulor och billiga hylsor i överflöd. Med lätta kulor klarar den nästan samma fart som en .223 och det blir mindre kråkeldning än med .243 som är en känd pipätare. Men det är om jag fick välja, tycker man att det är enkelt att gå till vapenaffären och kunna hämta en ask färdiga när det är slut så accepterar jag det också.

Publicerat

Jag har ingen erfarenhet av 222 eller 223, men min Ruger 243 skjuter nästan 3st skott under en lapp på 150 meter. Sedan har jag en tabell i flipplocket i kikaren där jag har en skala som visar + eller - beroende på avstånd till bytet. Som mest är det + eller - 38mm och det tycker jag är helt perfekt.

Publicerat
  • Författare

Jag sköt in .243:an nu med ett  överslag på ca 30mm på 100m...då ska den enligt Normas ballistik program ha ca 30mm underslag på 200m, borde räcka åt Toppjakten i alla fall.

Mvh Fredde