Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka stötande hundar finns det?

Featured Replies

Publicerat

Jag går nu in i fas två av hundfrågorna (snart hundägare) jag ska ha en stötande hund har jag kommit fram till efter som jag jagar småvillt, mest fågel men även rå och hare. Så hjälp mig med stötande hundar gärna en bild på dem och deras "egenskaper".

Publicerat

Funderar själv på en Kleiner münsterländer.

Rätt storlek, osv för mig.

kolla in denna sida så får du info och bilder.

http://www.grasidingens.se/html/munstern.html

Lycka till med valet.

Publicerat

Wachtel.

Öh, är inte Munterlander en stående ras?

Palmen?  :-

Publicerat

Vorsteh har jag sett att dom har anv., springer spaniel. Labbe kan man väl anv. till detta ändamål har jag för mig, utöver apporterande.

• 11 months later...
Publicerat
Wachtel.

Öh, är inte Munterlander en stående ras?

Palmen?  :-

wachteln är inte den kortdrivande????? det säger de wachtelägare jag känner i alla fall

Publicerat
wachteln är inte den kortdrivande????? det säger de wachtelägare jag känner i alla fall

Wachteln är per definition kortdrivare 5-20 minuter max på exempelvis lättdrivet vilt som rådjur. Sedan fungerar den som stöthund på vilt som inte är det primära, som i mitt fall med min Wachtel svin. Han stöter svin men jagar sällan mer än 30 sekunder vilket iofs ibland räcker för att dom skall exponera sig i pass.

Sedan finns det Wachtlar modell tuffare än min som också ställer exempelvis gris. Men till den sysslan finns bättre hundar typ spetsar enligt min uppfattning, en Wachtel som är så tuff får förr eller senare stryk då han blir för närgången och klumpig jmf med en spets.

En klok Wachtel springer till husse när grisarna stannar och vänder upp.

Publicerat

En av mina bästa jaktkompisar,kanske den bästa,har haft flera "liten Munster". Det jag sett av dessa hundar är mer än bra,men bör nog tilläggas att dom helst gillar vatten arbetet,fast dom funkar utmärkt på land också.

Jag har i alla fall bara bra erfarenheter av Liten Munster som lite av allround hund

Publicerat

Nu måste jag bara vara lite besserwisser och reda ut begreppen lite...

Stötande hund = en hund som endast stöter och inte förföljer viltet, dom enda raserna som per definition är stötande vad jag vet är spaniel. Allt annat ska nog räknas som kortdrivande.

Publicerat

Stötande hund = en hund som endast stöter och inte förföljer viltet, dom enda raserna som per definition är stötande vad jag vet är spaniel. Allt annat ska nog räknas som kortdrivande.

Äsch då...då hade jag helt fel....Har dock träffat flertalet hundar som jag anser vara ganska så stötande...känner en flat som jag är måttligt förtjust i...den är rent ut sagt ganska så jobbig.....

Publicerat

Du hade inte fel om flatten dock. Jag tycker att det är tämligen osympatiske hundar.  ;)

Publicerat

Du har så rätt..amenindian.gif

• 11 months later...
Publicerat

Tjenare min kompis har två munsterländer och jag personligen tycker det e mkt bra hundar dom jagar allt från hare fasan till gris.

Var på eftersök med den ena av dom igår det var ett fremben som var avskjutet på ett rådjur och sigge tog rådjuret inne i ett snåt och bet ihjäl det då hade det gått en timme sen dom sköt på det och det hade gått 500 meter men han fick fatt i det direkt..

Publicerat
Sedan finns det Wachtlar modell tuffare än min som också ställer exempelvis gris. Men till den sysslan finns bättre hundar typ spetsar enligt min uppfattning, en Wachtel som är så tuff får förr eller senare stryk då han blir för närgången och klumpig jmf med en spets.

Finns ju lite olika modell av Wachtel. Min är ju väldigt smidig i kroppen och rörelserna kan ju hoppa en halvmeter rakt upp i luften! Inte alls lik den man såg i Jakt & Fiske den var mer kompakt i kroppen. Ännu så länge har han klarat sig utan att få stryk, men han verkar ha lite olika arbetsätt beroende på storlek på grisen!

mvh

Publicerat

Givet din beskrivning Hallen så skulle jag satsa på en rasotypisk spaniel dvs en skalldrivande.

De har en signalkänslighet mot föraren som gör dem lättstyrda, min odåga som på intet sätt är väluppfostrad får jag utan större problem att både jobba under bössan dvs söka inom skotthåll samt att söka löpor följa dem samt resa vilt och driva dem med skall, mest rådjur. Förutom detta så är han en apportör av rang, uthållighetsmässigt piskar han alla jaktlabbar jag sett faktiskt. Däremot så är han lite sönderjagad, han lever i en föreställning om att han själv fixar allt sökarbete och behöver ytterst sällan kolla in vart husse pekar. De gånger han dock gör det så går det att dirigera honom även under söket på apporteringen. Det jag sett av hundarna från dessa linjer så verkar alla ha samma egenskaper mer eller mindre..

Jag ska sannolikt para min hane med en tik med samma egenskaper, hon är dock ett för mej oprövat kort då hon inte fått samma möjligheter att jaga som min hane. Men hennes bakgrund är den samma som min så rimligen så finns det stora förutsättningar att avkommorna blir bra. En hane från den kullen skulle nog uppfylla dina krav med lätthet!

Edit: Kollar du in hemsidan som finns i min avatar (?) så är min hane med på bilden på flocken. Tänkte på en grej, spanielerna har en signalkänslighet och vilja till sammarbete som du aldrig finner hos någon av de andra raserna... det gör dem lättjobbade helt klart. Om du sedan redan från början kör in jycken på pipa dvs stoppsignal samt inkallning så har du lagt grunden till en kanonjycke. Den enda egenskap som jag saknar hos min hane är skärpa, det är inte förrän nu när han är typ 7 år eller något, som han har kaxat till sig tillräckligt för att riva ned skadade rådjur. Sen brukar han vara försiktig med elakt vilt, skammad korp skäller han ståndskall på tex. Bråkar man på honom så kommer han givetivs med korpen men tja jag tycker inte jag måste bråka på honom därvidlag utan han anvisar vart korpen finns att hämta så tar jag den. Kråkor och mindre vilt som är elaka tar han efter div tjafs med dem. Du ska dock tveklöst ha en hane, lite mer klipp och lite mer hund i samma förpackning..

Mvh!

Publicerat

Tror vi är lite sent ute om jag inte har helt fel har Hallen en Wachtel som har samma fader som min?

Publicerat
Givet din beskrivning Hallen så skulle jag satsa på en rasotypisk spaniel dvs en skalldrivande.

De har en signalkänslighet mot föraren som gör dem lättstyrda, min odåga som på intet sätt är väluppfostrad får jag utan större problem att både jobba under bössan dvs söka inom skotthåll samt att söka löpor följa dem samt resa vilt och driva dem med skall, mest rådjur. Förutom detta så är han en apportör av rang, uthållighetsmässigt piskar han alla jaktlabbar jag sett faktiskt. Däremot så är han lite sönderjagad, han lever i en föreställning om att han själv fixar allt sökarbete och behöver ytterst sällan kolla in vart husse pekar. De gånger han dock gör det så går det att dirigera honom även under söket på apporteringen. Det jag sett av hundarna från dessa linjer så verkar alla ha samma egenskaper mer eller mindre..

Jag ska sannolikt para min hane med en tik med samma egenskaper, hon är dock ett för mej oprövat kort då hon inte fått samma möjligheter att jaga som min hane. Men hennes bakgrund är den samma som min så rimligen så finns det stora förutsättningar att avkommorna blir bra. En hane från den kullen skulle nog uppfylla dina krav med lätthet!

Edit: Kollar du in hemsidan som finns i min avatar (?) så är min hane med på bilden på flocken. Tänkte på en grej, spanielerna har en signalkänslighet och vilja till sammarbete som du aldrig finner hos någon av de andra raserna... det gör dem lättjobbade helt klart. Om du sedan redan från början kör in jycken på pipa dvs stoppsignal samt inkallning så har du lagt grunden till en kanonjycke. Den enda egenskap som jag saknar hos min hane är skärpa, det är inte förrän nu när han är typ 7 år eller något, som han har kaxat till sig tillräckligt för att riva ned skadade rådjur. Sen brukar han vara försiktig med elakt vilt, skammad korp skäller han ståndskall på tex. Bråkar man på honom så kommer han givetivs med korpen men tja jag tycker inte jag måste bråka på honom därvidlag utan han anvisar vart korpen finns att hämta så tar jag den. Kråkor och mindre vilt som är elaka tar han efter div tjafs med dem. Du ska dock tveklöst ha en hane, lite mer klipp och lite mer hund i samma förpackning..

Mvh!

Om man ställer wachtel och en skalldrivande spaniel bredvid varandra som kortdrivare/eftersök/apportering? +/-  ;D

Ska försöka få hit mbbohman med sin unghund för att se hur en spaniel jobbar.

/Må

Publicerat
Tror vi är lite sent ute om jag inte har helt fel har Hallen en Wachtel som har samma fader som min?

Helvete, du har ju helt rätt.. Skit samma, Hallen får skaffa en hund till  ;D ;D ;D

Mvh!

Publicerat
Om man ställer wachtel och en skalldrivande spaniel bredvid varandra som kortdrivare/eftersök/apportering? +/-  ;D

Ska försöka få hit mbbohman med sin unghund för att se hur en spaniel jobbar.

/Må

Wachteln.. Mer skärpa oftast!

Spanieln.. även en novis får till en bra apportör av en spaniel medan många wachtelförare sliter sitt hår då apportering ingår i wachtelhundarnas jaktprov  ;D ;D

Mvh!

Publicerat

Om det är den tiken som jag tror det är ska du verkligen ta en valp. Jag vill ha en valp från den tiken men Frugan säger nej så länge vi bor i stan. Tiken i fråga är helt suverän fast hon jagar alldeles för lite pga att ägaren är insnöad på taxjakt (med riktigt bra resultat, bör tilläggas)  ;) ;)

Publicerat

Ok så du tycker hon går bra?? Det var faktiskt kul att höra, har ingen större koll därvidlag.. Hmm kneigt.. Finns inte utrymme för en parningsvalp men det hade varit kul..

Mvh!

Publicerat

Låna henne!

Jag tror att du får ett ok så länge det inte är på gris.  ;) ;)

Publicerat

Ett ok? Fått en order att göra det  ;D Problemet därvidlag är att vi har rätt gott om jyckar själva som vi vill använda.. Tvingades lämna min spaniel hemma här om dagen då vi hade ett överskott på apportörer, skitsurt då man vet hur kul han tycker att det är..

Han ska dock få kuta nu i veckan och jag tror det blir något släpp i helgen med så det löser sig. Hade tänkt ta med Rumba till ett större projekt den 18:e som jag tror passat henne, massor med klövvilt dock inga grisar, men så vart det inställt  >:(

Mvh!

Publicerat

Du får väl komma ner till vår mark i Sörmland i mellandagarna och släppa jyckarna. Vi snackade om att få tag i några till hundar då vi endast har en spaniel och basset petit. Sugen på lite Sörmlandsjakt i mellandagarna?  ;) ;) Kolla om du kan, Hästveda kan väl inte locka allt för mycket trots dottern. Våra skaffade kille i Vänerborg; via nätet; när hon var 14 och det blev världens liv när hon fick åka dit på sportlovet själv.  :P

Jag ska på harjakt på Loarp och Rönhult den 15 december så jag kan tala om hur det var att jaga i Skåne.  ;D ;D ;D ;D ;D Har aldrig gjort det tidigare och Frugan är också medbjuden.  ;) ;) Vi ska bo i Röstånga och hoppas på att får jaga lite i bokskogarna den 16/12.  ::) ::)

Publicerat

Hmm det låter faktiskt intressant! Vi ska försöka lära Wilda att sova i egen säng i eget rum i julhelgen och givet detta framhöll Mrs P det olämpliga i att jag for till Skåne. Hon sa faktiskt att om jag blev hemma denna julhelg så fick jag åka VARJE julhelg framöver till tidens slut  ;D ;D Tror fan jag nappar på det! Skämt osido så kommer jag att ta största smällen med Wilda nattetid då jag är lite bättre på just den grejen än Mrs P så tja det känns dessvärre helt logiskt att stanna hemma. Givet det så kan man alltså göra några utflyckter dagtid! Tid och plats så ska jag kolla hur det ser ut!

Låter som en bra idé att du berättar om skånsk harjakt för mej, kan ju vara så att leran där du ska trampa är annorlunda mot leran nere på Österlen där RW huserar  ;D Varit ned där ett antal gånger just i mellandagarna och det är så sjukt kul! Harjakten är väl sisådär.. eller nja den är skitkul den med men jag är lite sisådär intresserad av haren som käk och givet det så känns det lite tveksamt att skjuta dem. Men när de väl drar iväg så brukar det smälla ändå  ;D Vi har kört sån här Kesslerring några gånger och det är verkligen maxat då det går upp hare i ringen!!!

Sen brukar vi jaga både änder och gäss under dessa dagar även så tja hela projektet är right up my alley! Förutom det så tillkommer en fetbouns och träffa RW med fler som brukar vara med på dessa äventyr! Förrförra året var ett rejält äventyr, de som bor i skåne minns snöovädret som drog in över Skåne just i mellandagarna.. då var vi ute och trampade hare  ;D

Hoppas det är ngr plusgrader och att ni ska gå över en massa plöjen, då lär du få puls  ;D

Mvh!

Publicerat

Tax  ;D ;D ;D