Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Ha inte mer än ett krut framme åt gången"

Featured Replies

Publicerat

Har ett antal gånger roat mig över denna formulering i laddmanualerna. Ikväll gick jag själv på pumpen...

Satt och vägde upp Norma 200-krut i 20 st. 222-hylsor. Krutburken stod i hyllan bakom mig. På bänken framför mig hade jag en burk 203-B stående sen laddandet av 375-patroner tidigare under dagen. När jag var färdig med krutvägandet så tog jag helt sonika burken som stod på bänken, satte i min urborrade "kruttillbakahällartratt", och lät en dryg kaffekopp med krut rinna tillbaka ner i burken. Plötsligt såg jag etiketten på burken: 203-B. Hjärtat frös till is :D

Genast fick jag utröna om det verkligen var 200 jag laddat hylsorna med. Jo, det var det. En visuell inspektion av kornstorleken visade tydligt att det var 200-krut i hylsorna. Men 203-B-burken är alltså kontaminerad så jag hällde över allt innehåll i min burk för slaskkrut (när jag drar kulor från patroner och tömmer dem på krut så brukar krutet gå ner i denna burk. Med jämna mellanrum eldar jag sen upp detta krut under ordnade former utomhus). Så där rök 2-3 hg krut på ett bräde :(

Så det stämmer som det står i manualerna: ha inte mer än ett krut framme åt gången... B)

Publicerat

Helt sant.

Jag har iofs två krut framme, men det ena, N320, är alltid i doseraren på turettpressen som enbart laddar 38spc.

Annars ställer jag alltid burken med det krut jag använder för stunden bakom krutmåttet, och ställer tillbaka burken i krutskåpet efter avslutad laddning.

Att slarva här kan ju bli det sista man gör.. :D

Publicerat
  • Författare
Att slarva här kan ju bli det sista man gör.. :D

I det här fallet kunde det blivit en "duplexladdning" i 375:an nästa gång. Men man kan göra betydligt större misstag än att förväxla 200 och 203-B B)

Publicerat
Men man kan göra betydligt större misstag än att förväxla 200 och 203-B B)

Min skräck skulle ju vara pistolkrut i 444:an.. :D

Publicerat

är det fel att jag lite småler ? :D

Publicerat

Beror ju på vad du småler åt.

Publicerat
Beror ju på vad du småler åt.

att han har blivit gammal och klantig :D

Publicerat

Absolut. Tycker det är skrämmande, men det är ju en fördjävla tur att det upptäcktes och att det inte hände någon mer än att du blev rädd.  B)

Publicerat
  • Författare

Nu vet jag inte om vi ska överdriva här. Men det är ju såna här saker som sätter sig i erfarenhetsbanken på ett nyttigt sätt. Minns fortfarande när jag satte handen på en varm spisplatta när jag var två eller tre år. Det misstaget har jag inte gjort om sen dess....

Jag är bara tacksam att jag upptäckte misstaget och inte bara ställde tillbaka burken som vanligt. Och att det inte var större skillnad än mellan 200 och 203-B. Inte för att jag är jättesugen på att ladda 300 grains kulor i 375:an med 69 grains av 50-100% Norma 200... :D

Publicerat

okej folk kanske fatta lite fel vad jag menade.

alltså jag skratta inte åt att det kunde gått illaåt.

utan åt det klumbedunsande vilket kostade en liten slant för vår älskade trådstartare (som borde ha en ganska lång efarenhet av just handladdning ifall jag fattat rätt) :D

Publicerat

Jag brände en gång ett kilo Vv135 på det sättet. Kasserade allt för att lära mig en läxa :D

Publicerat

För en som har noll erfarenhet och koll. :D

Vad är skillnaden mellan pistol- och gevärskrut? Brinner dem olika fort eller genererar de så pass olika gastyck att det blir riskfyllt att blanda?

Mvh

Publicerat
  • Författare
Vad är skillnaden mellan pistol- och gevärskrut? Brinner dem olika fort eller genererar de så pass olika gastyck att det blir riskfyllt att blanda?

Ja, pistolkrut brinner snabbare än gevärskrut. Så kör du exempelvis med pistolkrut i en patron för långsamma gevärskrut (såsom MRP som i en 6,5x55) så kan det gå riktigt illa. Trycket går genom taket innan kulan hinner iväg genom loppet. Lite som att tanka en personbil med nitrometan.

Publicerat
Ja, pistolkrut brinner snabbare än gevärskrut. Så kör du exempelvis med pistolkrut i en patron för långsamma gevärskrut (såsom MRP som i en 6,5x55) så kan det gå riktigt illa. Trycket går genom taket innan kulan hinner iväg genom loppet. Lite som att tanka en personbil med nitrometan.

Ahaa tack för ett (som alltid ;) ) snabbt och bra svar.

Mvh

Publicerat

En himla tur att du var "lite" uppmärksam och upptäckte misstaget i tid ;)

Det är väl som de säger, när man kan något det är då det börjar bli farligt.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Det är väl som de säger, när man kan något det är då det börjar bli farligt.

Ligger mycket i det! När det börjar gå på rutin så kan det slira duktigt...

Publicerat
Ligger mycket i det! När det börjar gå på rutin så kan det slira duktigt...

Eftersom jag bara laddar två.....nu mera tre olika kalibrar så anser jag mig ha koll på hur mycket krut jag ska ha i varje patron men varje gång får jag dubbelkolla anteckningarna en extra gång. O tur är nog det....

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Ett urval ur kalibrarna i min laddlogg ;)

post-296-1270239966_thumb.jpg

Publicerat
Ett urval ur kalibrarna i min laddlogg ;)

post-296-1270239966_thumb.jpg

:lol:

Visst är det kul :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Ska inte säga hur många krutsorter jag har hemma, men det är fler än två...

Publicerat

Måste nog åka på studieresa ;)

/Lasse

Publicerat

Är det bara "fler än två" så slår jag dig med hästlängder :lol:

Jag har minsann fler än 5 :lol:;)

MVH/Jocke

Publicerat
Är det bara "fler än två" så slår jag dig med hästlängder :lol:

Jag har minsann fler än 5 :lol:;)

MVH/Jocke

en person jag känner mycket väl har över 15st.

Publicerat
en person jag känner mycket väl har över 15st.

Detta med antal krutburkar kanske är som med skidvalla, jag hade få burkar men lärde mig att blanda dem rätt istället

en burk R-1 och en MRP sedan är man hemma :lol:

PS: Har ett minne att du hade svårt att släppa värdet av Norma 6br ammunition i ett rum en gång :lol:

Publicerat
Detta med antal krutburkar kanske är som med skidvalla, jag hade få burkar men lärde mig att blanda dem rätt istället

en burk R-1 och en MRP sedan är man hemma :lol:

PS: Har ett minne att du hade svårt att släppa värdet av Norma 6br ammunition i ett rum en gång :lol:

japp har inte släppt det än det var en underbar syn. hade det varit lapua hade jag fått kortslutnig i hjärnan.