Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäverjakt och web tidning

Featured Replies

Publicerat

Bäverjakten är på gång nu. På finska skogstyrelsens marker kan man jaga bäver med 8 euro /säsong. Bäverstammen är nu bra för sista våren var besvärlig att jaga. Det var mycket kallt i hela April.

Jag hittade intresant webtidning www.huntx3.com Där finns mycket om bågjakt också.

Skarpa pilar.

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag har precis kommit hem från en kväll ute vid bävervatten här i Gästrikland. Underbar vårkväll men inte speciellt mycket aktivitet på bävrarna.

Men ändå så kom en hyfsad bäver simmande mot mig och min kompis. Vi såg den redan på 100 meters håll. Den välkända V-fåran i vattnet avslöjade den.

Jag gjorde mig klar med 30-06:an och bävern fortsatte sakta mot oss. Den simmade in i ån där vi på ena stranden hade spanat in den. Vattnet stod högt och strömmen var ganska snabb.

På ca 8 meters håll simmar den förbi oss och jag har redan fångat in bäver i kikarsiktet och kramar avtryckaren.

Kulan skickar en kaskad av vatten i luften och bävern ligger livlös i vattnet.

Sen börjar våra bekymmer med hur vi ska bärga den. Den biten löser sig ganska snabbt då bävern sjunker och försvinner i det strömmande vattnet. Normalt sett brukar ju bävrar kunna flyta längre än några minuter, men inte min bäver. Den hade förmodligen käkat sten och var tung!

Eftersom både jag och min kompis har jagat med båge i ett antal år så tittar vi på varandra med en blick som kort kan förklarars med: Vad f-n håller vi på med?

I detta läge skulle ju en jaktbåge med linförsedd pil gjort bärgningen till en enkel sak är vår gemensamma åsikt,

Men nu får vi ju av någon konstig anledning inte använda detta suveräna jaktredskap i konungariket Sverige. I vårt östra grannland, Finland, har jakt på bäver med pilbåge bara ökat i popularitet. De korta skotthållen är som gjorda för jakt med pil.

Många som tidigare jagat med gevär har helt gått över till att använda båge av den enkla anledningen att djuret kan bärgas även under en iskant tidigt på våren.

Läs mer om bäverjakt i Finland på: http://www.bagjakt.org/jaga-b%C3%A4ver-med-b%C3%A5ge

Man kanske ska ta med sig bågen nästa gång och använda den till att bärga bävern efter att man först skjutit den med bössa. Trots att en jaktspets gör jobbet precis lika effektivt. Men så är läget och det är bara att gilla det! Det finns säkert nån paragraf, som jag inte känner till, som inte låter mig ens bärga bävern med pilbåge! :lol:

Vi fick iallafall jaktsekvensen på film. Jag ska försöka lägga ut den här senare.

Publicerat
Jag har precis kommit hem från en kväll ute vid bävervatten här i Gästrikland. Underbar vårkväll men inte speciellt mycket aktivitet på bävrarna.

Men ändå så kom en hyfsad bäver simmande mot mig och min kompis. Vi såg den redan på 100 meters håll. Den välkända V-fåran i vattnet avslöjade den.

Jag gjorde mig klar med 30-06:an och bävern fortsatte sakta mot oss. Den simmade in i ån där vi på ena stranden hade spanat in den. Vattnet stod högt och strömmen var ganska snabb.

På ca 8 meters håll simmar den förbi oss och jag har redan fångat in bäver i kikarsiktet och kramar avtryckaren.

Sen börjar våra bekymmer med hur vi ska bärga den. Den biten löser sig ganska snabbt då bävern sjunker och försvinner i det strömmande vattnet. Normalt sett brukar ju bävrar kunna flyta längre än några minuter, men inte min bäver. Den hade förmodligen käkat sten och var tung!

Eftersom både jag och min kompis har jagat med båge i ett antal år så tittar vi på varandra med en blick som kort kan förklarars med: Vad f-n håller vi på med?

I detta läge skulle ju en jaktbåge med linförsedd pil gjort bärgningen till en enkel sak är vår gemensamma åsikt,

Men nu får vi ju av någon konstig anledning inte använda detta suveräna jaktredskap i konungariket Sverige. I vårt östra grannland, Finland, har jakt på bäver med pilbåge bara ökat i popularitet. De korta skotthållen är som gjorda för jakt med pil.

Många som tidigare jagat med gevär har helt gått över till att använda båge av den enkla anledningen att djuret kan bärgas även under en iskant tidigt på våren.

Läs mer om bäverjakt i Finland på: http://www.bagjakt.org/jaga-b%C3%A4ver-med-b%C3%A5ge

Man kanske ska ta med sig bågen nästa gång och använda den till att bärga bävern efter att man först skjutit den med bössa. Trots att en jaktspets gör jobbet precis lika effektivt. Men så är läget och det är bara att gilla det! Det finns säkert nån paragraf, som jag inte känner till, som inte låter mig ens bärga bävern med pilbåge! :P

Vi fick iallafall jaktsekvensen på film. Jag ska försöka lägga ut den här senare.

Hmm, ta med kastspöt och en stor flyt wobbler näska gång, kan man t.o.m bärga säl med :)

Publicerat

Man kanske ska ta med sig bågen nästa gång och använda den till att bärga bävern efter att man först skjutit den med bössa. Trots att en jaktspets gör jobbet precis lika effektivt. Men så är läget och det är bara att gilla det! Det finns säkert nån paragraf, som jag inte känner till, som inte låter mig ens bärga bävern med pilbåge! :)

Har tänkt tanken flera gånger då det blivit att man fått bada. Men är inte ägare av nån båge och tror inte jag är nått vidare på hantera en heller :P

Publicerat
Har tänkt tanken flera gånger då det blivit att man fått bada. Men är inte ägare av nån båge och tror inte jag är nått vidare på hantera en heller :P

Har du provat att skjuta en modern compoundbåge? Vi hade en 16 årig tjej på en mässa som inte heller trodde att hon kunde skjuta. Hon provade och satt alla pilarna i träffområdet på en rådjursbild på 15 meters håll. Hon hade aldrig skjutit båge tidigare.

Då kan du ju tänka dig hur man träffar när man tränat ett tag och har en båge som är intrimmad efter skytten. Bara att handla en och komma ner till mig utanför Sandviken så ställer vi in prylarna. Men jag får varna dig att bågjakt är starkt vanebildande. :)

Publicerat

Nu ligger filmen på youtube.