Publicerat December 28, 200520 yr Äntligen har man varit och hämtat hem ny bössan...4,9 kg "killing machine"...känns hur stabilt som helst när man siktade på gatlyset på 200m+ Nu gäller bara lite Break-in på pipan i helgen och sen är man "fit for fight" med Räven och Orrarna Mvh Fredde
Publicerat December 28, 200520 yr Grattis till en snygg bysse och hoppas att den fungerar bra och gör ett gott arb.
Publicerat December 28, 200520 yr Mmmmm ser helmumsig ut Schmitten ser kanonfin ut,kan inte se ett endaste märke.Vad kostade den ? Träffbildsvisning på måndag tack! /Micke
Publicerat December 28, 200520 yr Författare Tackar tackar Grabbar!! :D Micke: Den kostade 4000kr...Dom sa på affären att man inte får räkna med några milimeter träffbilder dom första 150 skotten,tydligen skulle man räkna med 30-40mm 5 skott´s bilder :-...åja, lägger ändå in dem. Mvh Fredde
Publicerat December 28, 200520 yr Detta är ju rena vapenporren skjutbanan i morrn då?? //hlr på att ladda för fullt nu =)
Publicerat December 28, 200520 yr Författare Detta är ju rena vapenporren skjutbanan i morrn då?? //hlr på att ladda för fullt nu =) nja inte imorrn..för kallt...du vet...måste ju Breaka-in pipan, å då får ju it solventen och de övriga medlen frysa ...men det blir ju mildre till helgen, bara det blir under -10 så ska det nog inte va några stora problem med att hålla värmen uppe....så då blir det en heldag på banan...och jag räknar kallt med att du hänger med. Mvh Fredde
Publicerat December 29, 200520 yr Schysst bössa, bra sikte! Har ett lika Schmidt&Bender 10X42 på min Sako Varmint .243W ;D Är justerbar kolvkam standard på Ruger varmint numera eller är det gjort efteråt? Kombinatinen av laminatträ och rostfritt stål är verkligen skitsnyggt. 5 smällar på 30-40 mm är faktiskt helt OK precision med en ny "otrimmad" fabriksbössa, speciellt om du skjuter fabrikspatroner. Jag tror säkert att du kommer att bli nöjd med prylarna. Min egen .243:a kommer kanske att bli en .243 Ackley improved i framtiden, men inget bestämt ännu. Hastigheterna med orginalpatronen räcker ju bra dom också 8) mvh Danne
Publicerat December 29, 200520 yr Författare Är justerbar kolvkam standard på Ruger varmint numera eller är det gjort efteråt?Hastigheterna med orginalpatronen räcker ju bra dom också 8) mvh Danne Har ingen aning om jag ska va ärlig...dom hade en likadan fast i 22-250 och den hade det inte...det kan kanske vara nån kund som beställt med och sen ändrat sig ???...eller så kanske det går att beställa med ???...som sagt ingen aning. jepp...hastigheten räcker och blir över...hade tänkt ladda lite kråksprängare till nästa sesong...58gr Hornady V-Max i ca 1200m/s...borde räcka 8) ;D Mvh Fredde
Publicerat December 29, 200520 yr För ca ett år sedan monterade jag justerbart kind stöd på en laminerad ruger..har för mig det var fritid & vildmarksliv i piteå som beställde det . jag känner igen stocken, om stål plattan som är infälld i stocken är värme blånerad och tapparna har ett cc på 50 mm så är det min konstruktion.. mvh Andreas
Publicerat December 29, 200520 yr Författare För ca ett år sedan monterade jag justerbart kind stöd på en laminerad ruger..har för mig det var fritid & vildmarksliv i piteå som beställde det .jag känner igen stocken, om stål plattan som är infälld i stocken är värme blånerad och tapparna har ett cc på 50 mm så är det min konstruktion.. mvh Andreas Jajamensan, stämmer bra det...initialerna AF fanns där med. Mvh Fredde
Publicerat December 29, 200520 yr hmm mycket intressant val av kikarsikte. nu vill jag väldigt gärna att du provar den under kvällstid och ger ditt omdöme här på sidan, för jag själv är ute efter ett rent vakt/toppfågelsikte, men med moderat vikt så jag orkar bära på gammelsakon med kikaren.. SuB 10x42 hade nog passat som handen i handsken, och med tanke på priset är det ju avsevärt mycket trevligare än ett nytt kvalitetsikte för 10k+. undrar om det finns nåt liknande fast med 12ggr förstoring..... PS. grattis till ett mycket fint justerbart kindstöd
Publicerat December 29, 200520 yr Författare hmm mycket intressant val av kikarsikte. nu vill jag väldigt gärna att du provar den under kvällstid och ger ditt omdöme här på sidan, för jag själv är ute efter ett rent vakt/toppfågelsikte, men med moderat vikt så jag orkar bära på gammelsakon med kikaren.. SuB 10x42 hade nog passat som handen i handsken, och med tanke på priset är det ju avsevärt mycket trevligare än ett nytt kvalitetsikte för 10k+. undrar om det finns nåt liknande fast med 12ggr förstoring.....PS. grattis till ett mycket fint justerbart kindstöd Ligger ett steg före dig min vän...har redan testat ;D...jag jämförde med en Leupold VXII Scandinavian 3-9x50, och eftersom S&B:en är en fast 10:a så vred jag Leupolden på 9ggr...och resultatet blev näst intill exakt samma...såg lika bra i S&B:en som i Leupolden fastän S&B:en bara är en 42:a, enda nackdelen är riktmedlet i S&B:en...det är nån form av duplex, fast det är lika mycket tunnt streck som det är tjockt sträck...lite svårt att förklara :, men precis lika mycket tjockt som smalt i riktmedlet...i övrigt ser det ut som duplex...och det tunna är i det närmaste hårkors...det är jätte tunnt, perfekt för toppfågel men mindre bra för vak...men det går att skjuta om det är lite månljus...det är det enda som Leupolder vinner i...men det beror inte på själva kikaren utan mer på riktmedlet ... Mitt Betyg:Fyra smileys av fem möjliga (tappar en pga riktmedlet) Mvh Fredde
Publicerat December 29, 200520 yr det lät ju onekligen intressant=) har en helia 3-9x42 nu skulle vilja testa den mot den. vi får se vart det leder ;D
Publicerat December 29, 200520 yr Författare Tål ju att nämnas att ändå har leupolden större "insläpp" med sina 50 + att den hade 1ggr mindre förstoring...och jag tror faktiskt att den lilla fördelen med förstoringen gör skillnad...hade man vridit ner Leupolden på 7ggr (optimala "ljusförmedlingen" till ögat för min ålder) så tror jag däremot att S&B:en hade fått det kämpigt... Mvh Fredde
Publicerat December 31, 200520 yr Författare Har nyss kommit hemfrån skjutbanan, Break-in är klar...bössan är inskjuten...allt är frid och fröjd... är ganska nöjd med resultaten, Break-in gick relativt fort (inte tidsmässigt men ammo mässigt) skjöt 6 enkelskott med noggrann rengöring imellan, och sen två serier med dubbelskott...sen var det klart (otroligt nog)...skjöt ca 10-15 skott i följd efter Break-in och rengorde när jag kom hem...inga problem, gick jättebra, den hade inte mantlat av speciellt mycket. Sen skjöt jag en serie (bara en...det var -12 och jag hade redan varit ute i ett par timmar...frös som f*n) för att testa precisionen...med 5 skott Norma Helmantel (fabriksladdad) så blev träffbilden ca 35-40mm...vilket var precis vad säljaren på affären sa att det skulle vara dom första skotten innan pipan blivit ordentligt "inskjuten"...så det får man vara nöjd med. Här är träffbilden:
Publicerat Januari 2, 200620 yr Hej Fredde På Fritid&Vildmarkslivs lista över beg. optik så finns mitt sikte fortfarande kvar: ett S&B 10X42, riktmedel 4, ID 269. Jag antar att det är den andra S&B 10:an i listan som du lade vantarna på! Kan du/ni skjuta sådana serier under dom förhållanden som bilderna visar så har du ALL anledning av vara nöjd med både prylarna och skyttet! mvh Danne
Publicerat Januari 2, 200620 yr Författare Hej FreddePå Fritid&Vildmarkslivs lista över beg. optik så finns mitt sikte fortfarande kvar: ett S&B 10X42, riktmedel 4, ID 269. Jag antar att det är den andra S&B 10:an i listan som du lade vantarna på! jajamen, det siktet blev mitt . Mvh Fredde
Publicerat Januari 12, 200620 yr Jag uppar den här tråden lite. Var det 4-6 mån leveranstid på alla modeller? Är sugen på en likadan som din fast utan varmint-pipa. Annars kanske man skulle ta och slå till på en Tikka T3 lite. Borde vara kortare leveranstid på dom
Publicerat Januari 12, 200620 yr Författare Jag uppar den här tråden lite. Var det 4-6 mån leveranstid på alla modeller? Är sugen på en likadan som din fast utan varmint-pipa. nja...beror lite på vilken kaliber som du ska ha, och om dom finns i lager hos generalagenten. Har du tur kanske till-och-med F&V har en som du vill ha i lager. Finns den inte i lager varken hos F&V eller hos generalagenten så skulle det ta ca 4-6 mån innan leverans...så om du beställer nu så har du den lagom till nästa sesong Mvh Fredde
Publicerat Januari 12, 200620 yr hehe. grejen är att det är just en 243 win jag är ute efter. Jaja jag får åka och höra med dom så fort jag får tid. Hur är trycket på din bössa förresten?