Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mufflon

Featured Replies

Publicerat

Passar på att starta ytterligare en tråd om ett djur som fascinerar mig.är det någon här inne som har sådana på sin mark som har etablerat sig eller rymt från hägn?hur bedriver ni jakten på dem och har ni kort på fåren?Allt inom ämnet är av intresse

Publicerat

Får man inte panga mufflonen när som helst och nästan hursomhelst bara det är på dina marker ???

Publicerat

I tornedalen finns en firma som har ett hägn för jakt på mufflon, kolla hemsidan.

http://www.svanrek.se/mufflon.html

DT

Publicerat

Det var en intressant sida.

:D

Publicerat
  • Författare

jag är inte intresserad av hägnjakt, ville bara se om det var nån som hade förrymda exemplar på sina marker

Publicerat

var ett reportage om mufflon jakt i nya numret i jakt & jägare inte vidare intressant, det vanliga bara hundföraren gick dit och där tog x upp x antal sånna sen sköt y en bagge där...

Publicerat
  • Författare

jag har fan inte fått mitt nummer av jakt & jägare, när fick du den linus?

Publicerat

Jag ska kolla i helgen då jag ska jaga på en mark med mufflon. Jag har varit med och jagat mufflon någongång. Spontant kan man säga att dom är väldigt skygga och hyggligt svåra att komma åt. Det är svårt att könsbestämma olika djur då de är ganska lika till utseendet, kapitala baggar är självklart lätt att könsbestämma men resten måste man komma ganska nära för att se skillnaden.

Tydligen sköt dom den största baggen som är skjuten utanför ett hägn, frilevande,  i höstas i Hölö/Järnatrakten. Det ska ha varit en riktig bamse på över 70 kg, så dom kan bli riktigt stora. Hornen var 87 cm. ;D ;D

Publicerat

På min nya jaktmark för året finns frilevande mufflon. Marken ligger några mil norr om Nyköping öster om E4. Där finns en ganska stabil stam och på grannmarken skjuts ca 20-30 djur per år. Vi har inte skjutit några även om djuren setts vid flera tillfällen och som mest 6-8 baggar samtidigt, men då från bilen... Jag har själv sett en tacka med ett lamm vid ett tillfälle - dock har vi i laget beslutat att bara fälla baggar inledningsvis och då endast en per år. Annars är det skyddsjakt på mufflon och det innebär att det går bra att skjuta året om vad som helst hur mycket som helst. Vi som vill bygga upp stammen istället för att utrota dem jagar dock som sagt annorlunda... Det är dock väldigt trevligt att kunna jaga klövvilt året om (och även då vildsvin som finns på marken)...

Publicerat
jag har fan inte fått mitt nummer av jakt & jägare, när fick du den linus?

kom igår men min erfarenhet av den tidningen är att den dycker upp när den själv vill..

Publicerat
  • Författare

ja, det är väl bättre och roligare att få en jaktbar stam av så många klövviltarter som möjligt, istället för att skjuta undan dem direkt, tycker det är klokt av er som resonerar så.

linus:jag fick min tidning idag, har läst mufflonreportaget.

• 1 month later...
Publicerat

Hej,

Var och jagade mufflon i hägn för några veckor sedan, precis som orjant säger så är de väldigt varska och lite svåra att komma åt. Det var dock tydligt att i en grupp djur så var det alltid en tacka som gick först följt av lite yngre djur och de kapitala baggarna på slutet.

Det är i mitt tycke fanstastikt vackra djur som förhoppningsvis kommer att etablera sig i vilt tillstånd här i Sverige. Har inte provsmakat köttet ännu men köttet ser väldigt fint ut, lite magert möjligtvis men det kan ju skilja sig från djur till djur.

Förutom en mycket fin trofé så är skinnet väldigt fint att ta tillvara på, framförallt under tiden december till februari.

Jägarhälsningar / Kalle

Publicerat
Hej,

Var och jagade mufflon i hägn för några veckor sedan, precis som orjant säger så är de väldigt varska och lite svåra att komma åt. Det var dock tydligt att i en grupp djur så var det alltid en tacka som gick först följt av lite yngre djur och de kapitala baggarna på slutet.

Det är i mitt tycke fanstastikt vackra djur som förhoppningsvis kommer att etablera sig i vilt tillstånd här i Sverige. Har inte provsmakat köttet ännu men köttet ser väldigt fint ut, lite magert möjligtvis men det kan ju skilja sig från djur till djur.

Förutom en mycket fin trofé så är skinnet väldigt fint att ta tillvara på, framförallt under tiden december till februari.

Jägarhälsningar / Kalle

Berätta gärna mer om jakten! var du jagade hur det gick osv..  :)

Publicerat

Jagade i ett hägn i Dalarna där det finns ca 30 muffflon och ca 12 kronhjortar. Skjutbara djur var 1 och 2 åriga mufflonbaggar med horn på ca 1dm. Ingen trofé direkt men vi var mest ute efter en spännande jaktupplevelse den här gången. Det finns ett par mycket fina baggar som jag skulle tro får skjutas nästa år då de säkert ligger på 60-70 cm och uppåt i hornlängd.

Jakten bedrevs som vak/tryckjakt från ett torn i ena änden på hägnet. En av de som har hägnet gick och tjoade lite i andra ändan för att trycka ut dem. Min far skjöt ett djur efter ca 45 min. Efter att vi tagit hand om det fick jag möjlighet att dels smyga på, och dels vaka från en sk "Orsa stege" tror jad det heter, man använder den iaf för att klättra upp i träd med. Så jag kartade upp ca 5m i en björk mitt i hägnet! Efter 10 min ser jag hela mufflon flocken komma åt mitt håll tätt följda av kronhjortarna. Djuren stannar ca 150m bort och stod i klunga. OK tänkte jag nu gäller att vara kall och hitta ett skjutbart djur, vilket inte var helt lätt eftersom hornen bara knappt sticker upp över öronen...fick inget riktigt läge då de klumpat ihop sig ganska rejält och jag hade inte 100% rent skottfält.

Så börjar hjortarna stirra åt mitt håll och satte fart rakt emot mig! Pulsen upp i 180..hjortarna kommer närmare och närmare tills de är i princip rakt under mig! Då tittar ledarhjorten upp på mig från ca 6 meters håll och de bestämmer sig för att det är dags att dra..

I hjortarnas spår kom hela mufflonflocken, också dom rakt under mig, men de anade oråd när hjortarna stack så jag fick tyvärr ingen skottchans..

Hur som helst så var det en kanonupplevelse!

Jakten förmedlas av World Hunting i Borlänge som ordnar jaktresor över hela världen, någon som har erfarenhet av dom?

Mvh Kalle :)

Publicerat

Vad kostade det?

Pris på jakten samt fällavgift?

Var finns hägnet?

Publicerat

Det där är väl extremt stationära djur, så om man har en stam på sin mark så är det något man vill vårda ömt. Frågan är bara hur stammen kom dit  ::) ::) ::) :-X

Jag erbjöds en gång att skjuta mufflon i Umeåtrakten, men det kändes inte så ärorikt när jag såg hur pass mycket jakt det hade blivit. De stod och betade 40 meter från folk som tränade golfswingar på en bana... Det fick bli bäverjakt i stället, marginett svårare men mycket roligare!

Jag hörde att hundar inte kan skilja mufflonfår från vanliga tamfår - är det någon som har koll på detta? Det vore ju för jäkligt om man tränade sin hund på mufflon och får en jycke som går på tamfår också.

MVH

/HerrBerg

Publicerat

Orjant, jakten kostade 1500 kr per person och fällavgifterna ligger på ca 2000 och uppåt. Hela djuret tillfaller skytten.

Hägnet ligger mellan Mora och Orsa. Du som verkar jaga i Vingåkerstrakten, har du varit på Skenäs?

Var med som hundförare/drevare på en stor säljjakt både i och utanför hägnet, där hade dom ganska mycket mufflon.

När det gäller hundarna och tamfåren så vet jag inte hur det är, har varit med om fågelhundar som tagit sig in i våran fårhage och drev/ bet ihjäl tamfår. Det slutade inte direkt roligt..

Mvh Kalle

Publicerat
Jag hörde att hundar inte kan skilja mufflonfår från vanliga tamfår - är det någon som har koll på detta? Det vore ju för jäkligt om man tränade sin hund på mufflon och får en jycke som går på tamfår också.

MVH

/HerrBerg

Jo, jag var på bröllop Mjölbytrakten för ett par års sedan och när vigselakten var över släppte man in jakthundarna i kyrkan, som tydligen var traditionen i de "finare" familjerna.  ;) ;) Senare vid middagen upptäcktes det att ena wachteln saknades och dagen efter fick de samtal från polisen som hade hunden i en cell. Hunden fick f ö sitta i 3 nätter för ingen hade tid att hämta hunden. ;) Hunden hade varit med på mufflonjakt ett par veckor tidigare, endast på eftersök, och han jagade prästens får för glatta livet. Han var "får-ren" innan eftersöket på mufflon. Det vart ett herrans  ;D liv då prästen var sur redan innan för att man tog med sig egen präst från Stockholm och bästa avelstackan hade förståss blivit mest jagat osv.

Du som verkar jaga i Vingåkerstrakten, har du varit på Skenäs?

Mvh Kalle

Nej tyvärr men jag gör gärna det. ;D ;D ;D

Vi har marken i närheten av Forssby och Gimgöl.

Publicerat

hehe kul story orjant..stackars jycke som fick sitta tre dar i finkan!

Ang hundarnas intresse för mufflon kontra tamfår så är det kanske svårt för hunden att skilja dem åt, mufflon luktar nämligen ganska mycket får, körde skinnet ner till konservatorn i förrgår, och en viss doft verkar ha satt sig i regionen runt bakluckan..tycker iofs att det är lite konstigt att de luktar så lika, till skillnad från tamfåren har ju mufflonen mer päls medans tamfårens ull blir ganska fet och därmed luktar på ett speciellt sätt.

MVH !

Publicerat
hehe kul story orjant..stackars jycke som fick sitta tre dar i finkan!

Hunden har aldrig haft det så bra som när han blev ompysslad av alla i häktet och han satt verkligen i fyllecell då det inte fanns något tillgängligt hundpensionat i närheten. ;D ;) ;)

Publicerat

Kalle.

Kan ni inte äta en mufflonstek i helgen så jag får veta hur du tycker köttet smakar? Snälla :P

Ingen jag känner som jagar har någonsin ätit mufflon.....nyfiken.

/Micke

Publicerat

Steken får nog vänta men filén och sadeln skall provsmakas i helgen, smakrapport kommer.

Mvh Kalle

Publicerat

Vad jag vet ska man väldigt noga med att ta bort hinnorna på äldre mufflon annars kan det smaka gammal ullsocka och man också vara noga när man flår djuret så att det ej blir hår på köttet, detta lär också gen en viss bismak. Mufflon är ett väldigt gott viltkött och man tillagar det som allt annat vilt.

Fråga Schenan, han har skjutit ett 20-tal mufflon. Fast han jagar och är ute i naturen mer än vad han är på nätet.....

• 2 months later...
Publicerat

Hej på er alla glada jägare nu har jag haft lite tid framför datorn.

Är så fruktansvärt mycke att göra i skogen just nu (Grisar) avskjutningen ska ökas.

Vi skjuter just nu bara gris hulliganer som förstör. Det är förmycke årsgris kvar sedan jaktsesongen på marken som ligger på ett stort gods i Södermaland.

Men snart blir det tuffa dagar och nätter när bönderna börjar såå, då kommer första svängen när vi är ute dag och natt, sedan blir det andra perioden när allt är mjölkmoget då sker största avskjutningarna.

Vad det gäller mufflon så ska man vara noga med hinnor att få bort dom ,och så är det noga att inte få kontakt med ull på köttet det sätter smak på köttet. Annars är mufflon ett mycket bra kött, det godaste är att röka det tycker jag.

Publicerat

Hej

Ang. mufflon så kan jag rapportera att köttet smakade kanon! Lagade till en stek nu i påskas och det blev jättegott, dock kan jag tipsa om att ta ut steken redan vid drygt 50 grader och sedan låta den vila en halvtimme. Jag tog ut vid ungefär 56 grader och det blev nästan lite torrt.

Fick hem skinnet från konservatorn häromdagen, blev jättefint även det.

Mvh Kalle