Publicerat April 10, 201016 yr jag undrar hur det är med uppskjutningen till jägarexamen, jag vet att jag kommer göra hagel provet först, men en del säger att man kommer göra precitionsskjutningen samtidigt så man får godkänt till kulgevär upp till klass 2 , och jag börjar bli förvirrad och behöver hjälp att få rätt på det
Publicerat April 10, 201016 yr de var samma när jag hadde uppskjutningen så var det lerduvorna och sen precition skyttet med 22lr samtidigt.
Publicerat April 10, 201016 yr så var det lerduvorna och precition skyttet med 22lr samtidigt. du får ursäkta mej är bra trött men fan vad jag garvade åt den meningen hehehe kan riktig se dej stå med hagelpuffran i ena handen och .22 i andra medans du simultanskjuter dom hehehe du ska iaf ha en stor applåd att du fixade det
Publicerat April 10, 201016 yr Ja så var det när jag tog först hagelskyttet o säker vapenhantering o sen fick man gå bort o skjuta .22 lr
Publicerat April 10, 201016 yr För mig var det säker vapenhantering + avståndsbedömning först, därefter duvor och hare med hagel. Sedan sköt vi presition med 6,5:an och älgen vid det sista tillfället. För min del var det ont om tider så en forumdeltagare hjälpte mig en förmiddag med uppskjutningen. Det kan tydligen vara lite olika på olika ställen.
Publicerat April 10, 201016 yr Lokala variationer förekommer säkert, men det ä ingen slump att man börjar med säker vapenhantering innan man plockar fram kulor och krut. (Precis som att man börjar en MCuppkörning med garagevändning och bromsprov innan man släpps ut i trafiken.) Högvilt är ju egentligen ett eget prov så vanligtvis avslutar man med älgbanan.
Publicerat April 10, 201016 yr Författare du får ursäkta mej är bra trött men fan vad jag garvade åt den meningen hehehe kan riktig se dej stå med hagelpuffran i ena handen och .22 i andra medans du simultanskjuter dom hehehe du ska iaf ha en stor applåd att du fixade det haha jo det va ganska kul, måste nog prova det:D men okej, ja jag vill bara få det klart innan de 10 maj så jag kan skjuta råkor:D
Publicerat April 10, 201016 yr För mig var det säker vapenhantering + avståndsbedömning först, därefter duvor och hare med hagel. Sedan sköt vi presition med 6,5:an och älgen vid det sista tillfället. För min del var det ont om tider så en forumdeltagare hjälpte mig en förmiddag med uppskjutningen.Det kan tydligen vara lite olika på olika ställen. Tror att det var lika för mig...... Med det är runt 20 år sedan förstås.
Publicerat April 10, 201016 yr För mej var de som flera tidigare sagt att de var säker vapenhantering först och klarade man inte det så fick man inte gå vidare!! Vilket känns logiskt!!
Publicerat April 10, 201016 yr När jag sköt upp körde vi först avståndsbedömning och säker vapenhantering. Sedan sköt vi på haren och duvorna.Efter det fick vi skjuta precisionen och älgbanan ifall det fanns tid. Jag hann göra allt förutom älgbanan som jag fick göra vid ett senare tillfälle.
Publicerat April 10, 201016 yr Vi gjorde alla kulproven vid ett tillfälle och hagelproven gjorde vi någon vecka senare.
Publicerat April 10, 201016 yr För min del var det säker vapenhantering och avståndsbedömning, sedan lerduvorna och avslutnings klass 2 kulvapen. Sen fick inte jag skjuta högviltsprovet innan jag skrivit teoriprovet till högvilt och det fick jag inte skriva förrän jag var klar med skjutprovet till jägarexamen.
Publicerat April 10, 201016 yr Vi kan konstatera att dom flesta har gjort olika övningar eller gjort olika moment när dom sköt upp. Ring den som håller i skjutprovet och fråga hur det ligger till och hur momenten kommer att genomföras mvh
Publicerat April 11, 201016 yr Författare jag har bara en fråga till vad är en bra siktpunkt till älgskyttet? med framförhållning och så?
Publicerat April 12, 201016 yr Ja, kan inte ni som har varit med om provet förklara lite för oss "gröningar". Tex, vad man kanske bör tänka på lite extra mycket. Avståndsbedömningen, vad händer om man säger att det är för långt/kort mot vad det är, kuggas man då och får lov att göra om det? Mvh
Publicerat April 12, 201016 yr jag har bara en fråga till vad är en bra siktpunkt till älgskyttet? med framförhållning och så? Grabbar, dvs både Almen och Gustens, det löser sig, jag tog min examen som 13 åring, är i idag lite äldre så jag vet inte om det som gällde då gäller idag, ex hade jag ingen hare att banka på, bara kravet att klara 3 av 6 frånduvor, så jag sköt de tre första och lämnade skjutplatsen, ja innan det var det visst säker vapenhantering och avstådsbedömningen, det jag minns var att det var solklara fall, dvs inget som låg på gärsgården, Utöver det kommer det svåra, försök att inte vara spända, att lyssna, gärna fråga osv. Jupp just det, om hagelbrakaren står ihop slagen vid inledningen på säker vapenhanteringsdelen, betyder det något. Minns inte mina kulprov idag, konstigt men det kan bero på att jag mest bara led mig genom dem, var nog en bättre skytt då än idag, då var det aldrig någon tvekan om något alls, man bara bankade på. Den avhållning/framförhållning som så många anger är i en tänkt linje från skägget på älgen, inte vet jag vad som är fel med mig men håller jag där o skjuter hamnar jag generellt sätt alltid långt fram, undantaget är med 9,3:an lite långsammare laddning, då vill det till att hålla fram lite till. /Christian
Publicerat April 12, 201016 yr jag har bara en fråga till vad är en bra siktpunkt till älgskyttet? med framförhållning och så? Nu blir jag lite konfunderad! Har du inte övningsskjutit innan uppskjutningen? Om inte så är det att rekommendera, för att slippa onödiga och dyra omprov! Här är en länk till jägarförbundets sida där alla krav finns. http://www.jagareforbundet.se/Utbildning/Jagarexamen/
Publicerat April 12, 201016 yr Den avhållning/framförhållning som så många anger är i en tänkt linje från skägget på älgen,inte vet jag vad som är fel med mig men håller jag där o skjuter hamnar jag generellt sätt alltid långt fram, undantaget är med 9,3:an lite långsammare laddning, då vill det till att hålla fram lite till. /Christian Jag brukar få hålla lite lågt i framkant på bogen...... Antar mina hemladdade 7mm rem mag är lite snabbare än en fabriksladdad 9,3. Så det hänger nog på vilken kaliber och hur snabb kula du har, om man ska veta vart "hållpunkten" är! Bästa sättet är att åka till banan och skjuta några kvällar för att lära sig vart det träffar.
Publicerat April 12, 201016 yr Avståndsbedömning, säkervapenhantering var det för mig först sen blev det skott på hare med hagel. kula, sen hagel mot lerduva sist klass 1 skjutningen. Så var det för oss när jag sköt upp
Publicerat April 12, 201016 yr Jag brukar få hålla lite lågt i framkant på bogen......Antar mina hemladdade 7mm rem mag är lite snabbare än en fabriksladdad 9,3. Så det hänger nog på vilken kaliber och hur snabb kula du har, om man ska veta vart "hållpunkten" är! Bästa sättet är att åka till banan och skjuta några kvällar för att lära sig vart det träffar. Kan bara hålla med, fick rådet att hålla i hakskägget med 308:an men de skotten satt väl långt fram i älgen (kanske är jag som vinglar med bössan, men jag är i alla fall konsekvent i min oskicklighet isf. ). Håller med om att framkanten på bogen är ett bra riktmärke. MVH Alias
Publicerat April 12, 201016 yr För mig var det först avståndsbedömningen, säkervapenhantering, lerduvor, älgbana, precitionskjutning Det vanligaste man säger att man ska hålla på älgbanan är att om du skjuter med en vanlig fabriksladdad kula i en vanlig kaliber så ska du hålla under vita fläcken i örat på pappälgen.... Dåmommer det att ta där det ska om vapnet är korrekt inskjutet
Publicerat April 12, 201016 yr Agående riktpunkt på älgen så höll jag på och "letade efter skägget" och tänkte punkter hit och dit, det blev mest pankaka. Nu skjuter jag första smällen repeterar snabbt går ikapp bakifrån och tänker bara på höjden. När jag precis passerar träffområdet trycker jag av. För mig är det här enklare än att försöka tänka sig en fast punkt att hitta.
Publicerat April 12, 201016 yr Författare Nu blir jag lite konfunderad! Har du inte övningsskjutit innan uppskjutningen? Om inte så är det att rekommendera, för att slippa onödiga och dyra omprov!Här är en länk till jägarförbundets sida där alla krav finns. http://www.jagareforbundet.se/Utbildning/Jagarexamen/ nej jag har inte skjutit på älg innan ,men skjutit med studsare på bana och så,men hur svårt kan det va?
Publicerat April 13, 201016 yr För en del jevfligt svårt för andra väldigt lätt! Det är ganska stor skillnad att skjuta på precisionsbanan jämfört med älgbanan, även när älgen står still. När den sedan börjar röra på sig så blir det genast lite svårare! Därför kan det vara en klar fördel att göra åtminstone en eller två övningsserier innan uppskjutningen, så man åtminstone har en hum om vad som händer! Dessutom är det som så att ”övning ger färdighet”! Och ska man bli en bra jägare och skytt så är det mycket övning som gäller, även efter man tagit jägarexamen!
Publicerat April 13, 201016 yr Författare För en del jevfligt svårt för andra väldigt lätt! Det är ganska stor skillnad att skjuta på precisionsbanan jämfört med älgbanan, även när älgen står still. När den sedan börjar röra på sig så blir det genast lite svårare! Därför kan det vara en klar fördel att göra åtminstone en eller två övningsserier innan uppskjutningen, så man åtminstone har en hum om vad som händer! Dessutom är det som så att ”övning ger färdighet”! Och ska man bli en bra jägare och skytt så är det mycket övning som gäller, även efter man tagit jägarexamen! jo det är sant, men jag har inte hittat nån bana i närheten som har älgbana öppen för allmänheten o så,