Publicerat April 15, 201016 yr Jag skulle behöva lite råd och tips från alla jägare och markärgare där ute! Jag och min sambo funderar på att köpa en bit mark (ca 16 ha åker, 18 ha blandad skog och 4 ha bete/äng). Planen är att bygga en liten hästgård med stall (med inackroderingar). Givetvis skulle jag vilja bedriva lite småviltjakt och hundträning på marken. Marken ingår för övrigt i ett VVO. Nu har jag kontaktat kommunen för att höra mig för om hur läget är för bygglov och sånt, och blev lite tveksam när jag fick deras svar om detaljplan i området: "Det pågår planarbete Översiktligt i området..." "Innan vi kan ge besked (om möjlighet till bygglov) i området behövs en större översyn. Det innebär att vi inte kan lämna besked om vad som är möjligt på platsen. Det innebär att det troligtvis kommer plankrav när formell förfrågan inkommer." Borde jag tolka det som att man kommer att upprätta detaljplan så fort vi ansöker om bygglov? Eftersom jag inte äger någon mark sedan tidigare skulle jag vilja ha lite tips från er som kan detta bättre: Jakt: Om man lägger detaljplan (stadsplan) utesluter väl det all form av jakt utom fäll-jakt på marken? Skog: Det finns en del avverkningsbar skog och en del som är redo för gallring. Om det upprättas detaljplan, påverkar det möjligheten att bedriva skogsbruk (avverka, ev markberedning, plantering, gallring?) Har aldrig hört talas om att man bedriver skogsbruk i planerat område, men jag vet inte så mycket om det. Åker: Planen var att arrendera ut åkermarken (finns en intressent). Hur påverkas åkerbruk av en detaljplan? Åkermarken har EU-stödrätter för närvarande. Bete/Djurhållning: Brukar man kunna få ha djurhållning (hästar) i planerat område? Övrigt: Finns det annat att tänka på? T ex, hur påverkas möjligheten att stycka av några tomter på sikt? Brukar detaljplan innebära högre eller lägre marknadsvärde? Tacksam för all information jag kan få
Publicerat April 15, 201016 yr Svårt att svara på dina frågor utan att veta mer MEN: På detaljplanerat område kan du få jaga med skjutvapen om du får tillstånd av Polisen. Det är dock sällsynt att privatpersoner får tillstånd till detta. Det kostar dessutom en slant att söka tillstånd. Detaljplanering av område gör knappast kommunen för skoj skull så troligen är de intresserade av att köpa in marken och bebygga den. Du kommer i s f knappast att få köpa den för kommunerna brukar har nån form av förköpsrätt. Å andra sidan kan de ju bestämma sig för att marken inte är intressant men då blir den knappast detaljplanerad heller och då faller en del av dina funderingar.
Publicerat April 15, 201016 yr om jag minns rätt skall de vara minst 200 m mellan hästgård och bebyggelse. om du funderar på att bygga en hästgård eller liknande och kommunen har planer på detaljplanering så skulle jag tro att din ansökan inte kommer att gå igenom. det enda jag kan se vad man kan göra är att söka ett preliminärt bygglov, ett sk förhandsbesked om bygglov för typ 2000 kr vilket bara kommer att avslöja kommunens ställningstagande och inte länsstyrelsens. svårt att ge dig bra besked på det du skriver, men kommunen gör inte upp detaljplan för att hindra dig, de kommer neka bygglov helt enkelt. miljönämnder brukar dessutom hänga upp sig på lukt och gödslplatta i ansökan för att ge dig fler tips. speciellt om de har planer på bebyggelse. Dock så har ju stora områden fallit under "översikt " på sistone vilket i många fall inte kommer innebära ett skit. blev du klokare? Kalle
Publicerat April 15, 201016 yr Författare Är det kanske därför de säljer? Jo, så kan det vara... blev du klokare?Kalle Klokare? Nja... Men jag samlar på mig lite intelligenta frågor att ställa till kommunen! Tack för svaren hittills, hoppas på mer synpunkter.
Publicerat April 16, 201016 yr Svårt att svara på dina frågor utan att veta mer MEN:På detaljplanerat område kan du få jaga med skjutvapen om du får tillstånd av Polisen. Det är dock sällsynt att privatpersoner får tillstånd till detta. Det kostar dessutom en slant att söka tillstånd. Detaljplanering av område gör knappast kommunen för skoj skull så troligen är de intresserade av att köpa in marken och bebygga den. Du kommer i s f knappast att få köpa den för kommunerna brukar har nån form av förköpsrätt. Å andra sidan kan de ju bestämma sig för att marken inte är intressant men då blir den knappast detaljplanerad heller och då faller en del av dina funderingar. Bara ett tillägg till denna aspekt, den kommunala förköpsrätten försvinner 1 maj 2010 (se länk). http://www.trelleborg.se/bygga-bo/byggande...ng/forkopsratt/ I övrigt är jag skeptisk just med tanke på djurhållning och lukt om det planeras för bebyggelse i området vilket väl detaljplanen måste tyda på. MVH Alias
Publicerat April 24, 201015 yr Jag är fena på detta (lantmätare) men behöver veta vad de planerar att bygga för att kunna ge vettiga svar. Industri? bostäder? Grönområde? Handel? En sak du kan göra innan köpet är att ansöka om förhandsbesked, man behöver inte äga marken för detta. Kostar några tusenlappar och brukar vara billigare än bygglov. Risken är att säljaren höjer priset om det beviljas dock. Förhandsbesked innebär "lokaliseringsprövning", dvs "bostad på hur många kvadrat och våningar och var". Enklare än bygglov där ritningar och så vidare skall bifogas.
Publicerat April 24, 201015 yr Författare Har pratat lite mer med några som jobbar med stadsplaner i aktuell kommun och fått lite (konstiga) svar... Denna mark ligger söder om ett litet samhälle, och på norra sidan har man nyligen lagt stadplan. På den sidan är det villatomter som gäller. Eftersom man räknar området som "attraktivt" vill man från kommunen fundera på om man inte ska ordna för villaområden även på södra sidan. MEN (och detta är det märkliga) eftersom man nyligen jobbat med norra sidan vill man inte prioritera södra sidan. Därför kommer man i princip att avslå alla ansökningar om bygglov tills man bestämt sig. Vilket kan ta "några år"... På södra sidan (den sida "min" mark ligger på) ligger redan ett antal små gårdar och minst 2 hästgårdar, så ett möjligt beslut från kommunen är att låta denna sida vara helt och hållet (och det verkar kanske troligt tycker jag själv). Skogen på marken saknar i alla falll nästan helt bruksvärde, och det är nog för lite åkermark för att vara ett intressant förvärv för en åkerbrukare. Så man kan ju hoppas på ett bra pris...