Publicerat April 21, 201016 yr Sitter o läser Peppes inlägg i denna tråd och undrar då vem är Peppe? Deta är ett citat ur Peppes "vem är Peppe" intro tråd, "forum där det gäller o va så kaxig som möjligt eller att ha dom hippaste sakerna, sen tycker jag att det blivit en klubb för inbördes beundran,där en liten kärna av människor som känner varann inte har så mycket övers för nya eller oerfarna jägare. Jakten för mig är att få en helhet runt naturen, att ta tillvara det naturen erbjuder i form av mat, intryck, djur o naturvård, mm." Vad vill jag ha sagt med detta då, tja Peppe, ta inte med dina sårade känslor från RS hit, Int Mats kan vara en buffel men optik det kan han, han har förmodligen glömt mer än vad jag kan. Därutöver försöker vi att vara lite snällare i tonen här, det lönar sig i längden och därtill genererar det ett trevligare fora. Även jag är intresserad av dessa "nya sikten" på samma sätt som alla andra, men jag tänker inte höja min stämma för den skull. Som en intressant parallell finns det en kille i Vetlanda som är den 1, enda personen i världen som fick köpa Volvo motorer och drivlinor direkt från fabriken, han tillverkar för hand "Världens snabbaste och snyggaste Volvos", det är en tidigare anställd på utvecklingsavdelningen som gör detta till sitt liv och hobby. Var bland annat med i ett avsnitt av Top Gear. Min hänsyftning framstår förmodligen som ganska klar. Vänligen/Christian
Publicerat April 21, 201016 yr Vet inte vem "internationelle Mats" är, så för mig personligen saknar hans åsikter lite relevans därav. Därimot vet jag mycket väl vem Uro Järvinen är, är det han som skall yttra sig om siktet är jag idel öra. Väldigt få slår honom på tassarna efter alla år på Stockholms kameraverkstad. Rent teoretiskt är detta lite revolution, 10x förstoringsväxel, givet utan tubseende är fantastiskt, en smidig 1-10 med god mekanisk kvalité och vettigt riktmedel skulle jag förmodligen köpa direkt, oavsett fabrikat.
Publicerat April 23, 201016 yr har lite erfarenhet av Kina-gluggar jag med.. Fabrikerna kommer man inte åt direkt, man handlar via agenter, i detta fallet heter agenten Luo Scheng... ursäkta ev stavfel.. jag handlar med honom sedan 3 år tillbaka. En bra kille helt klart, dock inte optik... än!. hans engelska suger!! Sikten Mats tagit fram har jag sett på IWA, trevliga sikten om än lite klumpiga, det är dock en PERSONLIG åsikt. Bra FOV och "smala" kanter. (jag VET vad de kostar i inköp... ) Önskar Mats all lycka med sikten och lägger ingen värdering i siktena/ priset eller nåt! "Kinasikten" är en för stor generallisering.. Duger till vardags, duger inte till mig osv... det är lite överdivet tycker jag. Duger till mig.. visst, jag har dräpt mången djur med billiga kinaluggar och det har gått bra, när inte mörkervärdet dugt.. då fick jag gå hem... Idag har jag ett S&B som jag kunde köpa till ett bra pris när jag handlade med Normark. Idag kan man ha en "åtelbelysning", hemmabyggd eller köpt o kan i princip skjuta med öppna riktmedel på åtel.. En Kinaglugg som håller dina första 20 skott.. det håller oftast sen ett BRA tag.. o de e ju de det handlar om.. 1, duger, skymningsvärden osv.. då är det ju upp till varje jägare att ge upp i tid... likadant med skarpa bilder på långa håll, ser jag inte bra då skjuter jag inte... Jägarens ansvar 2, "håller för".. ja här är det ju et litet problem.. det gick rätt förra gången.. nån gång kommer det falera... då gäller det att det falerar när du gör din årliga provskjutning/ övningskjuter.. inte på ett djur. 3 ekonomin styr världen.. är du student o ny jägare.. köp billigt.. men om du har 2-3000kr denna månad över, då kanske du har 1000kr/ månad.. köp då på avbetlning.. enkelt. Köp ett Zeiss för 30 000, betala på 3 år... inget konstigt alls. När man beställer från Kina är det som en menu.. gasfylld, 1 USD, Tyska fyran 7 USD, Belyst riktmedel, 15 USD, enhetstub, 20 USD osv osv.. man bockar för vad man vill ha. Alla är INTE samma sikten, görs INTE i samma fabrik, plus att du kan betala för hur många av produktionen som skall testas på plats.. vilket sällan är idé för småhandlare som köper 3-500 i stöten (Yep, jag är också en småhandlare!) Röd & grön belysning... en bra idé tycker jag.. varför inte.. Spuhr eller I Mats... Spuhr gillar ju dyra fina märken...är han proffsig nog att vara objektiv..? kan han riskera sitt "rykte" genom att lämna ett ok på en Kinaglugg.. vet inte.. HOPPAS det.. De gånger jag talat med han verkar han MYCKET proffsig i testerna. Han hade ju problem med typ 3 st Swarre inför ett vapen/ siktes test förra året.. det skrev han om i testet. I Mats är nog bara en anal glad amatör med en fetisch för hårda tester. han skulle säga ÄRLIGT vad som skedde med sikten efter hans tester.. ala´"2 dygn infruset i en hink vatten.. sedan in i ugnen.." tror inte detta täcks av garantin och undrar om någon skulle göra så med sitt eget Zeiss/ Swarre...? Skulle jag göra ett nytt sikte igen skulle jag skicka det till någon som har nåt form av renome att vara objektiv och ärlig. Jag skulle skicka det till Ulf Lindroth/ Spuhr o för forumens skull till I Mats. (vi har "tjabbat" på forum i flera år) men man kan inte kräva samma sak av Jahtia, Oxo, osv som av ett Zeiss.. men när man jämför skall man jämföra med HELA sikten och under liknande förhållanden, och även låta prislappen styra testresultatet. Tror fan att Zeiss är mycket bättre än ALLT under typ 10 000kr.. men om siktet du köpt håller för kaliber osv.. då är det ju du som jägare som avgör när det är ok/ ej... är det för mörkt/ långt, skjut inte.. Betänk dock.. dyra US-sikten är prissatta med HÖGA marginaler från fabrik med många led... ett trijicin i Sverige kostar 10 000 sek i USA kanske 5-600 usd.,. sen skall imkportör ha, staten ha, frakter ha, skatten ha (moms o skatt e olika saker!) o sen skall handlare en ha sina 20%... jag menar bara att bara för att det ä rdyrt här´behöver det inte vara dyrt och bra! Dollarn har gått upp 20%, siktet går upp 20%.. är då Leupold/ Bushnell 20% bättre? nåja.. whiskey-glaset e slut nu och jag skall se om jag kan övertala min familj om att ta hem en pizza så jag slippe ställa mig o göra tacos.. frun flög till Fjollträsk o skall titta på Bounce avskedshow ikväll..(Priset för mina jaktresor... )
Publicerat April 23, 201016 yr Oavsett om whiskyn är slut eller inte hos Racerback är det bara att konstatera att det var kanske den nyktraste analysen vi sett på länge i kinafrågan - den tackar vi för!
Publicerat April 23, 201016 yr Först o främst herrberg så kan du ta o veva ner ett par varv!! Jag försöker inte lära dig nått. Min personliga åsikt är att! varför detta otroliga mikroskopiska, sönderplockande, testande, för nått som i andra vardagssammanhang inte verkar ha ngn som helst betydelse. Jag menar!! inte plockar du isär din nya bil för att se att den funkar innan du köper den o inte gör du det med din dator heller!??? o tänk!!! att dom sakerna kostar MYCKET mer??? Visst vill vi alla ha så bra saker till så lågt pris som möjligt, men det går nästan aldrig att få BRA o BILLIGA saker. Det är alltid en kompromiss, detta sikte tror jag är precis en sådan kompromiss. Jag tror att du får ett sikte som är värt 5000 kr i detta fallet. O du skriver att du ska bli övertygad??? o hur övertygad är du att ett Swarovski för 20000 kr är så bra då ??? mej vetilgen har ingen fått låna ett sånt sikte en höst för att prova det !?? O det är väl ändå då som du skulle kunna säga att du är övertygad!?? Så vad gör man, Man lyssnar på en kompis i lycksele som har ett Swarovski eller läser en jakttidning o sen tror man att man är övertygad!?? /Peppe jag har sagt det förut och säger det igen att jämföra detta sikte med ett sikte som kostar fyra gånger mer är inte intressant hur många biltester ser du som har rubriken skoda vs bentley. jag vill veta hur det står sig mot jänkarna i samma prisklass. man får även tänka på att det går att handla jänk sikten billigt via nätet hade dessa sikten funnits att köpa från tex england för 3000 kr hade siktet varit mer intressant det är ju så jag själv köper kikare tyvärr. jag tycker om att köpa inom landet och visar sig denna kikare sig hålla måttet så varför inte.
Publicerat April 23, 201016 yr Idag kan man ha en "åtelbelysning", hemmabyggd eller köpt o kan i princip skjuta med öppna riktmedel på åtel.. Nu har ju inte alla gris på sina marker, utan det finns ju vi norrlänningar som sitter i mörka storskogen och vakar räv också, och då är det ju no no med belysning.. I övrigt så håller jag med HerrBerg om att det var bra skrivet.
Publicerat Maj 24, 201015 yr Det verkar inte ha kommit ut någon mer info. Inga tester är publicerade, vad jag vet. Vad gäller pris gentemot prestanda får man ju jämföra antalet mellanhänder med. Speciellt om vi snackar mot Kina. Där kan man, om man är lagom stor, få ner priset på kvalitet genom att skära bort en av agenterna mellan. Man behöver inte ha både en agent för produktionen och en för försäljningssidan. Så kan man då klippa en av mellanhänderna så har vi tagit bort 30-50% av slutpriset utan att skära i kvallan. Och ja, jag vet vad jag pratar om generellt, då jag har varit återförsäljare för ett varumärke inom flugfiske vars produktion av spön låg i Kina. Med produkter som i kvalitet matchade det mesta på marknaden för 1/3 slutpriset i Sverige. Så vi skall inte ropa något ännu. Jag hoppas att det, om inte är suveräna sikten så bra sikten i alla fall! För vilken otrolig förmåga att funka till nästan vad som!