Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur ofta ska man dra rent bössan med läskstång?

Featured Replies

Publicerat

Wizard,

var kommer information att rostfria pipor skulle kräva mer vapenvård ifrån? Är det från någon Sakosäljare eller är det från något allmännt tillgängligt material? Anledningen till min fråga är att påståendet går tvärt emot den konsensus som nog får sägas råda att både slitage och vårdbehov är områden där rostfria pipor har fördelar framför "kolstålspipor".

Sedan kan jag konstatera att om jag hade en pipa som verkligen krävde en riktig rengöring efter 20 skott så skulle den vara föremål för omedbar kassation. För den typen av skytte jag bedriver skulle den nämligen vara rätt värdelös eftersom det kan bli allt mellan 20-100 skott per träningstillfälle. Jag kommer precis från en långhållskytte tillställning där de mer optimistiska skyttarna räknade med att skjuta 3-400 skott under en helg. För att inte missa någon "trigger time" under en dylik tillställning kan man egentligen bara göra rent vapnet efter avslutat skjutpass på kvällen.

Observera att jag givetvis vårdar mitt vapen med avtorkning och inspektion som fett där så behövs efter varje skjutpass, jag brukar också dra en boresnake genom pipan när jag packar ihop bössan.

En riktig rengöring gör jag emellertid bara när det behövs, givetvis varierar denna tidpunkt mellan olika pipor men även vad du skjuter och hur du skjuter påverkar vilken rengörningsfrekvens som kan sägas vara rimlig. Min rostfria T3 pipa i 6.5x55 brukar jag göra ren när jag märker att den bröjar vilja sprida lite grann och detta sker efter 4-500 skott. Då gör jag dock den riktigt ren :(

Nu skall inte detta tolkas som lättja utan det är ett mycket medvetet val från min sida, jag anser faktiskt att en alltför frekvent rengöring av pipan är mer till skada en till nytta för att inte tala om att det är synnerligen opraktiskt eftersom CCBS problematiken blir ständigt närvarande på det sättet. Det finns rätt goda grunder till att påstå att man faktiskt också förkortar pipans livslängd genom att göra rent den så ofta som var 20 skott. Nu är det väl givetvis så att alla är vi saliga i vår egen tro och om man känner att man får en "warm and fuzzy feeling" av en strikt rengöringsregim skall man givetvis fortsätta med det :) .

Vänligen,

Henrik

Publicerat
Wizard,

var kommer information att rostfria pipor skulle kräva mer vapenvård ifrån? Är det från någon Sakosäljare eller är det från något allmännt tillgängligt material?

Japp, från en Sako säljare... Han kanske talade med kluven tunga?

(nu gör det visserligen inte så mycket eftersom jag ändå putsar bössorna :) )

Publicerat
Japp, från en Sako säljare... Han kanske talade med kluven tunga?

(nu gör det visserligen inte så mycket eftersom jag ändå putsar bössorna :) )

jag tror ta mig tusan det, jag tycker det snarare är tvärt om.

Publicerat

Jag kör på samma sätt som jag blev lärd i det militära. Torka rent vapnet på kvällen och smörj rörliga delar med oljad linnelapp. Torrdra pipan och använd den oljiga linnelappen du smort med till att olja pipan med. Får man rutin på det så tycker jag det funkar bra. Skjuter jag mycket under en säsong ( mer än 50 skott) så tar jag och kör den mjuka viskan i pipan med olja (solvent). Annars kör jag en vårddag någon gång på våren när jag går över alla vapen. Fungerar i allmänhet bra tycker jag. Långhållsbössan är jag noggrannare med, men vill ha så få hårda föremål i pipan som möjligt.

Detta har fungerat bra både civilt som militärt. Har jag gjort det vet jag att jag kan lita på mitt vapen. Jag kör ej med läskstång utan med läsklina.

allt från mig

Publicerat

Här är en länk det där står...

Ja, jag vet inte om det är ett bra svar men.. kontentan är att..

http://www.6mmbr.com/borebrushing.html

..var och en är salig i sin egen tro.. -_-

Micke.

Publicerat

"Torrdra pipan och använd den oljiga linnelappen du smort med till att olja pipan med"

Donny- Jag vill inte vara elak men ibland är det militära mer praktiskt inriktat än smart.

Jag skulle inte dra en ens misstänkt kontaminerad lapp genom min pipa, ie ren med lite olja på ok, inget annat,

du ville väl göra rent pipan?

Nu skall vi se, min 308:a pipa har 283 skott sedan senaste rengörningen och min 6 mm pipa har blygsamma 47 nu men innan förra rengörningen var det visst 219 skott, något för många för bibehållen precision.

/Christian

Publicerat

Att man inte vill avbryta ett pågående skyttepass eller skyttehelg för att skrubba kan jag förstå. Men att ställa in en bössa för längre förvaring med krutrester och kopparavlagringar dikt an på ett naket kolstål kan väl knappast vara bra i 'långa loppet'? Luftfuktighet och sura krutrester lär väl borga för en galvanisk korrosion där kopparn är den ädlare metallen och därmed den som inte förgås?