Publicerat Maj 14, 201015 yr Grattis, det var inte dåligt!!! Av ren nyfikenhet så måste jag fråga. Fick du klarhet i vad den använts till??
Publicerat Maj 14, 201015 yr Författare zeiss 8x60 deck mounted är tydligen rätt vanligt men denna va alltså nått richtblinker nånting. Användes till att rikta in signallampa av något slag. Troligen monterad på något skepp. Spårat kikaren bakåt och det ska vara en svensk sjökapten som tagit hem den. Tyvärr död nu så vilket skepp den kommer från är döljt i historiens dunkel. Kunde förmodligen fått mer för den på tex Ebay men det drar ju med sig en del osäkerhet. Nu fick jag kontant i näven och killen hämtade kikaren hos mig. enkelt o bra för mig.. Om han sen gör en hacka på den så är det bara till att grattulera. Men enl uppgift så köpte han den för en storsamlares (USA) räckning som en ren väntjänst. Har börjat rota mer i gömmorna... en del konst finns ju.. ett par rejäla statyer. en signerad bronsstaty.. En tavla som jag vet låg på golvet i en tysk bunker vid krigsslutet. Farsan plockade nämligen upp den där. Syns fortfarande ett stövelavtryck på baksidan... Fast oavsett så vill man ju inte sälja en sån grej...
Publicerat Maj 14, 201015 yr Med tanke på ditt flyt i antikvitetsbranschen numera, NS, kan jag ge mig fan på att det är en Matisse eller en van Gogh som tyskarna hade norpat på det lokala konstmuséet
Publicerat Maj 14, 201015 yr zeiss 8x60 deck mounted är tydligen rätt vanligt men denna va alltså nått richtblinker nånting.Användes till att rikta in signallampa av något slag. Troligen monterad på något skepp. Spårat kikaren bakåt och det ska vara en svensk sjökapten som tagit hem den. Tyvärr död nu så vilket skepp den kommer från är döljt i historiens dunkel. Kunde förmodligen fått mer för den på tex Ebay men det drar ju med sig en del osäkerhet. Nu fick jag kontant i näven och killen hämtade kikaren hos mig. enkelt o bra för mig.. Om han sen gör en hacka på den så är det bara till att grattulera. Men enl uppgift så köpte han den för en storsamlares (USA) räckning som en ren väntjänst. Har börjat rota mer i gömmorna... en del konst finns ju.. ett par rejäla statyer. en signerad bronsstaty.. En tavla som jag vet låg på golvet i en tysk bunker vid krigsslutet. Farsan plockade nämligen upp den där. Syns fortfarande ett stövelavtryck på baksidan... Fast oavsett så vill man ju inte sälja en sån grej... Vad gjorde farsan i en tysk bunker 1945? Hur marknadsförde du den? Tror du tänkte rätt, cash is king.
Publicerat Maj 14, 201015 yr Författare Vad gjorde farsan i en tysk bunker 1945? Ang kikaren så va jag o la lite krokar på forum lite här o där.. Farsan.. Han va s.k. "svensk krigsseglare". Gick till sjös när han va 13-14 år och va på sjön många år, i princip hela kriget.. Smugglade de mesta... jobbet som skepps kock gjorde det lite enklare o "muta" med riktigt kaffe osv.. Sänkt flera ggr. torpederad i nordsjön och låg o flöt en 8 timmar innan han hittades. När de gick med last till tyskland, polen så sköt engelsmännen på dem o när de gick till England sköt tyskarna på dem.. Va i Dresden när stan bombades och allt i princip brann. Köpte en tysk sportbåt i kringsslutet med skinklädsel m. hakkors o allt för en limpa ciggaretter.. Den krossades dessvärre i lasten när de gick in i en storm utanför göteborg och lasten försköts så den båten sänktes innan de gick iland.. Köpte tvål i Sverige delade den i 4 delar o sålde dem dyrt i polen mfl ställen. Köpte sprit o smullgade hem till sverige. han va vid ett tillfälle miljonär i slotti... 3 resväskor fulla.. Men då va den valutan inget värd.. Tex stumpbyxor va hårdvaluta... Han smugglade även över några judar till Sverige. SS officer och SS soldater va efter honom ett par ggr men han klarade sig bevisligen.. Fast han la av när det blev allt för hett om öronen.. Typ upptryckt mot väggen och förhörd i sin egen kabyss av SS soldater.. de missade hans plånbok som då va överfull och låg längs in i hans skrivbordslåda. Officern drog inte ut lådan tillräckligt långt för att se den.. Växlade förresten själv till mig polska pengar idag.. de är ju värda 3 ggr mer än svenksa kronor idag.. Synd han inte sparade de han en gång hade... Så att han va i en tysk bunker isamband eller direkt efter att tyskarna kapitulerat tror jag nog på.. Hans hat mot svenska staten och skatter gick alldrig ur... Sjömän tjänade bra, sänktes de fick de sänkbidrag att köpa nya kläder osv för. När de sen kom hem och skulle mönstra av så tog staten någonstan kring 60-80 % i skatt enl gubben.. Han fick förresten sjömanspension på 70 spänn i månaden eller va de nu va.. Gubben dog förra sommarn 89 år, Envisare gubbe får man leta efter.... Vi brukade säga att han flöt iland på en järnspis.. Han skrev ett par böcker och tryckte upp själv.. Har några kvar om det finns intresse
Publicerat Maj 14, 201015 yr Okej, alltid kul med lite historia bakom prylarna. Tror du fick skäligt betalt för den, grattis igen! Det var nog ganska många som var och rotade i Tyska bunkrar 1945, min farfar var en av dom. Men vad han hittade och fick hem är fortfarande höjt i dunkel. Jag lär inte få reda på det förrän min far går hädan, vilket jag hoppas dröjer!
Publicerat Maj 14, 201015 yr Farsan..Han va s.k. "svensk krigsseglare". (...) Han skrev ett par böcker och tryckte upp själv.. Har några kvar om det finns intresse Undertecknad skulle mycket gärna köpa ett exemplar! Är mycket intresserad av både spännande levnadsöden, sjön och krigshistoria, och din far låter som en mycket speciell människa. Hälsningar, Martin
Publicerat Maj 15, 201015 yr Författare Undertecknad skulle mycket gärna köpa ett exemplar! Är mycket intresserad av både spännande levnadsöden, sjön och krigshistoria, och din far låter som en mycket speciell människa.Hälsningar, Martin Jepp.. han va j-vligt speciell, vi var sällan eller alldrig överens om något... Hans favvorit talesett.. "En Niklasare spräcker hellre en aln i ryggen än backar en tum..." Va det gäller jakten så va han inge kul o ha med... man visste alldrig på vilken sida rågången han va eller vad han kunde ställa till med... Vågar inte ens berätta... Skicka ett PM med din adress så fixar vi väl en bok. Han skrev 3 böcker, fast jag har bara läst en o hoppat över mycket i den... Försökte läsa en när han tryckte dem men kom bara till sidan 13 sen la jag ner... Va visst en del om tidig sexdebut o de va inget jag ville läsa då... Hur mycket som är sant är ju svårt o säga men mycket hörde man ju berättas mer än en gång så jag tror jag kunnat sålla lite. Läste den första så sent som i sommras.. hoppade över de mesta i fruntimmersväg.. Är skrivet i romanstuk eller va de heter.. Du kan iallafall få ett ex av den första. vet att det ligger några på Torpet. Tycker du de är nått värda så kan du ju skicka nån krona när du läst den.
Publicerat Maj 15, 201015 yr Vad spännande och grattis till din försäljning! Det finns nog otroligt mycket antikviteter/guldklimpar som ligger o skräpar. Man får ju lite blodad tand när man läser hur detta gått till. Såfort man ser antikrundan med folk som ska sälja begagnade tändsticksaskar så tappar man lusten igen