Publicerat April 29, 201016 yr I dagens Aftonbladet ( web) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7038237.ab Jag har skrivigt följande till reporten "Hej William Angående din artikel om gåsen i New Jersey så tror jag att det föreligger en del Fel och detta säger jag utan att ha talat med källan, kanske har du gjort det ? Det finns inge som heter ”jaktpil” utan skillnaden är spetsen, det finns 2 grundläggande Spetsar, 1. Tavel/fält spets som används enbart för träning/tävling på tavla eller 3D figurer. 2. Jaktspets som består av mycket vassa blad i olika storlekar. Om denna gås överlevde ett bröstskott från en pilbåge så måste det ha varit en tavelspets Samt att bågen inte är en såkallad jaktbåge, för hade personen skjutit med en jaktbåge och pil Utrustad med jaktspets hade pilen passerat igenom gåsen och inte suttit kvar i bröstet på gåsen. Denna typ av händelser är oftast när ungar eller någon omdömeslös person skjuter på vilt med Undermålig utrustning. Varför vill jag att du ska veta detta då undrar du säkert? Det ger nämligen en helt felaktig bild av bågjakt, och då Sverige nu står inför att eventuellt införa Bågjakt på samma sätt som vi gör här på Åland eller varför inte Danmark, Finland osv, vore det önskvärt Att korrekt information framkommer när denna typ av djurplågerier dyker upp i media, detta är tyvärr inte första Gången detta sker och troligen inte heller den sista, men att ge en felaktig bild av vapnet samt jaktformen Är inte bra och skickar fel signaler. Jag vill bara att rätt ska vara rätt och att fakta undersöks före man publicerar Artiklar som denna. Jag bifogar 2 bilder på tavel samt jaktspets så du ser skillnaden. Med vänliga hälsningar Ordf Åländska Bågjägar förbundent Roger Pettersson"
Publicerat April 29, 201016 yr Ypperligt! Jag hoppas de tar till sig av din information/rättelse och uppdaterar artikeln.
Publicerat April 29, 201016 yr Författare Ypperligt!Jag hoppas de tar till sig av din information/rättelse och uppdaterar artikeln. jo han beaktar säkert mitt mail så som cyklister beaktar trafikreglerna....
Publicerat April 29, 201016 yr angående "luftgevärs kulorna" om ett luftgevär klarar av att penetrera så djup i en gås så sitter gåsen knappast kvar på plast för att bli pepprad igen flera gånger " av ett luftgevär" troligen är det nån murrican goosehunter som pepprat gåsen med ett hagelgevär på allt för långt hål och använt just BB storleks hagel som veterinären blandat sig med...
Publicerat April 29, 201016 yr jo han beaktar säkert mitt mail så som cyklister beaktar trafikreglerna.... jag beaktar trafikreglerna
Publicerat April 30, 201016 yr Hmm.. Finns det nått som heter "jaktbåge" då? Är inte alla pilbågar? Jaktbågen är den utan långstabb, rosa strängdämpare och förstorande linser. Den är grymt kammofärgad och så aggresiv att den själv söker upp viltet i skogen. Skjuter, flår, styckar och bär hem den till husse som bekvämt kan sitta i stugan och dricka pilsner. Det kännetecknar en livsfarlig Jaktbåge. Jag skickade min till afrika och den kom hem med massor av trofér!
Publicerat April 30, 201016 yr Författare Hmm.. Finns det nått som heter "jaktbåge" då? Är inte alla pilbågar? ja jo igentligen, för många bågar får man inte jaga med, medan de bågar som är dugliga/lagliga för jakt är för mig jaktbåge, men hur som have fattar han kanske va jag menar hoppas jag
Publicerat April 30, 201016 yr Författare Jaktbågen är den utan långstabb, rosa strängdämpare och förstorande linser.Den är grymt kammofärgad och så aggresiv att den själv söker upp viltet i skogen. Skjuter, flår, styckar och bär hem den till husse som bekvämt kan sitta i stugan och dricka pilsner. Det kännetecknar en livsfarlig Jaktbåge. Jag skickade min till afrika och den kom hem med massor av trofér! Hoyt " Cruse missile" ?
Publicerat April 30, 201016 yr men hur som have fattar han kanske va jag menar hoppas jag Du fick inte något svar av honom ?
Publicerat Maj 1, 201016 yr Hur går det med bågjakten mån tro? blirenåtteller? Har sökt utan framgång, kanske är dålig på att söka, på såväl naturvårdverkets sida, som bågjägarnas förbunds sida och andra sidor som jag trott skulle kunna ge mig svar...men icket, nada....njet..verkar vara tyst om den frågan? eller har jag bara sökt dåligt?? Nej...jag har inte idats plöja igenom alla forum för svar....
Publicerat Maj 1, 201016 yr Hur går det med bågjakten mån tro? blirenåtteller?Har sökt utan framgång, kanske är dålig på att söka, på såväl naturvårdverkets sida, som bågjägarnas förbunds sida och andra sidor som jag trott skulle kunna ge mig svar...men icket, nada....njet..verkar vara tyst om den frågan? eller har jag bara sökt dåligt?? Nej...jag har inte idats plöja igenom alla forum för svar.... Det har inte tagits något beslut ännu hos NV som handlägger det. Detta beror tydligen på personalbrist och att andra utredningar har mer prio just nu, så att bågjaktsbeslutet har liksom hamnat lite under i högen av ärenden. Tjatigt att det ska dra ut på tiden så här, men hellre ett positivt besked som kommer sent, än ett negativt som kommer fort..
Publicerat Maj 1, 201016 yr Författare Du fick inte något svar av honom ? haha nej du, och det hade jag inte väntat mig heller
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.