Publicerat Maj 1, 201016 yr Hej! Min morfar äger en Carl Gustaf 96 i 6,5x55 som jag funderar på att köpa av honom, tanken är att jag ska använda den i ett år och sedan köpa en nyare bössa i tyngre kaliber då jag inte kommer att ha råd med någon dyrare. Min fråga är om det är värt att köpa den, om någon har någon erfarenhet av denna modell? Den är i bruksskick. //Joel
Publicerat Maj 1, 201016 yr Hej Joel Det finns massvis av trådar om m/96 här på forumet och den stora slutsatsen av dessa är: Nej, köp inte den! Den tål helt enkelt inte de gastryck som moderna laddningar ger. Vill du ha en billig bössa att börja med så tror jag att en CG med 98-låda är ett betydligt bättre alternativ. Du kan få en vettig bössa utan kikare för runt 1500:- skulle jag tro i kalibrarna 8x56 eller 9.3x57 Kolla runt i forumet så får du massor av tips på olika vapen som kan vara lämpliga som första bössa
Publicerat Maj 2, 201016 yr Författare Hej JoelDet finns massvis av trådar om m/96 här på forumet och den stora slutsatsen av dessa är: Nej, köp inte den! Den tål helt enkelt inte de gastryck som moderna laddningar ger. Vill du ha en billig bössa att börja med så tror jag att en CG med 98-låda är ett betydligt bättre alternativ. Du kan få en vettig bössa utan kikare för runt 1500:- skulle jag tro i kalibrarna 8x56 eller 9.3x57 Kolla runt i forumet så får du massor av tips på olika vapen som kan vara lämpliga som första bössa Okej då får jag leta vidare. Jag har sett en Husqvarna 649 på en jaktaffärs hemsida jag funderat på, runt 2000 kr.. Det står inte mycket om den så jag funderar på om man ska åka dit och titta på. 9.3x62 tror jag kalibern är.. Tror du det kan vara något? Det sitter sikte på den. Annars finns det en Husqvarna 1640 i 30.06 i ungefär samma prisklass.
Publicerat Maj 2, 201016 yr Du slipper den där förhatliga flaggsäkringen om du skaffar 1640:n. Det kan ju vara nåt.
Publicerat Maj 2, 201016 yr Hej!Min morfar äger en Carl Gustaf 96 i 6,5x55 som jag funderar på att köpa av honom, tanken är att jag ska använda den i ett år och sedan köpa en nyare bössa i tyngre kaliber då jag inte kommer att ha råd med någon dyrare. Min fråga är om det är värt att köpa den, om någon har någon erfarenhet av denna modell? Den är i bruksskick. //Joel Hade min i 5 år och sköt med Oryx.....funkade klockrent och hade aldrig några som helst problem. Hade samma tanke då som du har nu....bara ha den en kort stund. Men eftersom den funkade så bra så behöll jag den betydligt längre än beräknat!
Publicerat Maj 2, 201016 yr Författare Du slipper den där förhatliga flaggsäkringen om du skaffar 1640:n. Det kan ju vara nåt. okej priset stiger ji lite med 1640 men jag tror det är värt det i så fall.
Publicerat Maj 2, 201016 yr Författare Hade min i 5 år och sköt med Oryx.....funkade klockrent och hade aldrig några som helst problem. Hade samma tanke då som du har nu....bara ha den en kort stund. Men eftersom den funkade så bra så behöll jag den betydligt längre än beräknat! okej.. så du menar att den tål gastrycket bättre om man skjuter oryx? Det verkar ju intressant..
Publicerat Maj 2, 201016 yr okej.. så du menar att den tål gastrycket bättre om man skjuter oryx?Det verkar ju intressant.. Fel, fel, fel! Ingen av de moderna kalibrarna har ett sådant lågt gastryck som krävs. 9,3x57 har dock ett tryck under CIP-stadarden, men inte 6,5. Be fadern att skrota m96:an och köp en m98 istället.
Publicerat Maj 2, 201016 yr Författare Fel, fel, fel! Ingen av de moderna kalibrarna har ett sådant lågt gastryck som krävs. 9,3x57 har dock ett tryck under CIP-stadarden, men inte 6,5.Be fadern att skrota m96:an och köp en m98 istället. Okej.. ska kanske satsa på 1640:n eller leta vidare istället.
Publicerat Maj 2, 201016 yr Okej.. ska kanske satsa på 1640:n eller leta vidare istället. Gör det. Det finns ju en massa fina gevär i m98-mekanism på marknaden. Lycka till i sökandet!
Publicerat Maj 2, 201016 yr Författare Gör det. Det finns ju en massa fina gevär i m98-mekanism på marknaden. Lycka till i sökandet! Okej tackar. Vad är det för mekanism på 1640? Vet du?
Publicerat Maj 2, 201016 yr Fel, fel, fel! Ingen av de moderna kalibrarna har ett sådant lågt gastryck som krävs. 9,3x57 har dock ett tryck under CIP-stadarden, men inte 6,5.Be fadern att skrota m96:an och köp en m98 istället. Så du menar att min 6.5 aldrig klarade av att skjuta Oryx.........??
Publicerat Maj 2, 201016 yr Okej tackar.Vad är det för mekanism på 1640? Vet du? http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=176938 här står en del
Publicerat Maj 2, 201016 yr C-78, visst "klarade" din m96 säkert att skjuta Oryx i den mening att mekanismen inte gick i bitar. På samma sätt tror en del bilförare att de "klarar" att köra 200 km/h, det lite mindre begåvade i dylika idéer brukar inte bli uppenbart förrän det är för sent och då kan konsekvenserna bli väldigt tråkiga. Fakta är att 6.5x55 är godkänd för betydligt högre tryck än vad en m 96 är avsedd att arbeta med, konsekvensen av att då skjuta dagens 6.5x55 ammunition är i bästa fall bara materialutmattning som på längre sikt leder till att mekanismen havererar. I sämsta fall riskerar skytten en vapensprängning, dylika vapensprängningar har vi sett ett antal av i jaktpressen genom årens lopp och de är ingen vacker syn. Givetvis är det inte oryxen i sig som är boven i dramat utan allt hänger på vilken laddning man kör med, en beskedligt laddad oryx som håller sig inom tryckgränserna för m96 kan man givetvis skjuta utan någon oro men då pratar vi inte längre om köpeskott utan om handladdad ammunition. Vänligen, Henrik
Publicerat Maj 2, 201016 yr C-78,visst "klarade" din m96 säkert att skjuta Oryx i den mening att mekanismen inte gick i bitar. På samma sätt tror en del bilförare att de "klarar" att köra 200 km/h, det lite mindre begåvade i dylika idéer brukar inte bli uppenbart förrän det är för sent och då kan konsekvenserna bli väldigt tråkiga. Fakta är att 6.5x55 är godkänd för betydligt högre tryck än vad en m 96 är avsedd att arbeta med, konsekvensen av att då skjuta dagens 6.5x55 ammunition är i bästa fall bara materialutmattning som på längre sikt leder till att mekanismen havererar. I sämsta fall riskerar skytten en vapensprängning, dylika vapensprängningar har vi sett ett antal av i jaktpressen genom årens lopp och de är ingen vacker syn. Givetvis är det inte oryxen i sig som är boven i dramat utan allt hänger på vilken laddning man kör med, en beskedligt laddad oryx som håller sig inom tryckgränserna för m96 kan man givetvis skjuta utan någon oro men då pratar vi inte längre om köpeskott utan om handladdad ammunition. Vänligen, Henrik Hmm...... ...Ja det var ju spännande läsning! Då vi köpte vapnena för ca 8 år sen var det då ingen som nämnde nå´t om något så allvarligt. Då var vi 3 st i samma jaktlag med likadana vapen som skjutit FabriksOryx i nästan 8 år ( redan då var vapnena väl använda)....inget av vapnen visade nån tendens till nånting under dessa år....så egentligen hade vi då bara tur att olyckan inte var framme, är det det du menar?
Publicerat Maj 2, 201016 yr Hmm...... ...Ja det var ju spännande läsning! Då vi köpte vapnena för ca 8 år sen var det då ingen som nämnde nå´t om något så allvarligt. Då var vi 3 st i samma jaktlag med likadana vapen som skjutit FabriksOryx i nästan 8 år ( redan då var vapnena väl använda)....inget av vapnen visade nån tendens till nånting under dessa år....så egentligen hade vi då bara tur att olyckan inte var framme, är det det du menar? Någon klok man har sammansatt det då här; "Det är ungefär som att köra bil fast med en spik riktad mot huvudet på ratten. Vissa klarar sig utmärkt och ingen olycka händer, men när det händer är det ganska kört." Det finns mer än en tråd som behandlar ämnet här på forumet, men sammanfattningsvis: Skrota bössorna och köp gevär i m98-mekanismer istället. Inte bara för din egen skull, utan även för dina närmaste.
Publicerat Maj 3, 201016 yr Att olika vapenkonstruktioner tål olika höga tryck är givetvis fakta, att till ex många m96, brytvapen och bygelrepetrar klarar betydligt lägre maxtryck än vad en modern cylindrrepeter gör är inte så konstigt utan fakta. Nu finns det dessutom både bygelrepetrar och brytvapen som klarar ganska höga tryck men ni förstår nog vart jag vill komma. Nu påstår jag inte att dessa vapen på grund av sin "klenare" konstruktion skulle vara sämre MEN däremot så bör man såklart inte använda ammunition i dem som ger högre tryck än vad konstruktionen är avsedd för. Egentligen är detta samma problem som när en del överentusiastiska handladdare laddar sin ammunition betydligt hårdare och får ut betydligt högre hastigheter än vad som rekommenderas i trycktestad laddata. Även om man inte ser några "trycktecken" så är trycket högre än det som patronen alternativt vapnet är godkänt för. Med god förståelse och bra kunskaper så kanske man klarar av att balansera på rätt sida gränsen men man har förbrukat hela eller delar av den säkerhetsmarginal som alltid bör finnas när vi hanterar våra vapen. Vilka konsekvenser detta får varierar såklart från fall till fall, i bästa fall så blir det bara en extra materialutmattning men i sämsta fall så står man där med en vapensprängning. Vänligen, Henrik
Publicerat Maj 3, 201016 yr Hoppas att det är många fler än jag som läser detta då man vet att det med all säkerhet finns många av dessa gammelvapen ute i stugorna runt om. Dessa fakta som ni besitter är det nog tyvärr många som inte har/hade en aning om, och det inkluderar mig... . Nåja nu är ju mitt vapen borta för längesen och tur verkar det ju vara. Tack ska ni ha för den viktiga upplysningen, nu ska jag försöka sprida infot vidare och hoppas att många kommer att ta det allvarligt!
Publicerat Maj 3, 201016 yr Så länge man använder vettiga laddningar händer det inte ett förbannad dugg.....
Publicerat Maj 4, 201016 yr Ursäkta tråd kapningen. Länge sen man har sett skymten av dina inlägg Klasse, stämmer ryktet att du har varit med om nån trafikolycka?
Publicerat Maj 6, 201016 yr Ok, rent konkret: Hur hårt tryck tål en M96? Jag har själv en 8x57 så jag blir ju intresserad. Trodde att denna problematik bara bekymrade handladdare som vill piska upp hastigheterna men en del menar ju att även standardammo inte duger.
Publicerat Maj 6, 201016 yr Ok, rent konkret: Hur hårt tryck tål en M96? Jag har själv en 8x57 så jag blir ju intresserad. Trodde att denna problematik bara bekymrade handladdare som vill piska upp hastigheterna men en del menar ju att även standardammo inte duger. Fabriksladdade patroner i 8x57JS har en högre gastryck än vad jag någonsin kommer att trycka av i en m96:a igen iaf... Har själv en m38 i kalibern som skall få gå i pension, för skjuta patroner med högt gastryck kommer jag aldrig riskera att göra i bössan iaf.
Publicerat Maj 6, 201016 yr Ska man målskjuta med den (vilket nu inte är fallet) så kan man ju använda Normas Rekrutt. Dessa patroner är väll lite klenare. Det är vad jag hört iaf.
Publicerat Maj 6, 201016 yr Ursäkta tråd kapningen. Länge sen man har sett skymten av dina inlägg Klasse, stämmer ryktet att du har varit med om nån trafikolycka? Jag kapar väl tråden igen då Tolma. Jodå det stämmer, några dagar innan julafton på väg hem från jobbet......långtradare med sladd på släpet kom över på bägge körfälten. Min bil totalkvaddad, och jag är glad att jag lever idag. Dock så är högerbenet från knät och neråt trasigt, men fylld med Titan nu. Förhoppningsvis ska jag väl kunna gå i skog och mark igen ....
Publicerat Maj 9, 201016 yr Jag kapar väl tråden igen då Tolma. Jodå det stämmer, några dagar innan julafton på väg hem från jobbet......långtradare med sladd på släpet kom över på bägge körfälten. Min bil totalkvaddad, och jag är glad att jag lever idag. Dock så är högerbenet från knät och neråt trasigt, men fylld med Titan nu. Förhoppningsvis ska jag väl kunna gå i skog och mark igen .... Half man half machine - ROBOCOP Det var ju skönt att du överlevde, du får väl tänka på det ifall det blir en massa tjorv med din rehab.