Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Antalet vapen

Featured Replies

Publicerat

Jag undrar var SJF står i frågan om antalet vapen en jägare skall få inneha.

Är SJF nöjda med den nuvarande nivån eller?

Motivering?

Vänligen.

Publicerat

Man kan säga att vi är nöjda för det finns endast ett väldigt ljumt intresse i medlemskåren för att öka den. Se även tråden "den perfekta vapengarderoben" där jag skrivit en del.

Publicerat

Hej och tack för svar!

Läste om den perfekta vapengarderoben. Det var roande att du själv iaf bara behövde 12 eller vad det var!

Det finns alltså ett ljummt intresse för att öka vapengarderoben hos medlemmarna i Jägareförbundet.

Jag tycker nog att det låter lite märkligt måste jag säga.

Innebär det att det är mkt. få som driver frågan och alltså ett ljummt intresse

eller

innebär det att ni själva, nyligen gjort en undersökning som visat att Svenska Jägareförbundets medlemmar i genomsnitt har så litet intresse av jakt och därmed ett litet behov av vapen att de förstör för den andel jägare som verkligen behöver fler vapen?

Lägger ni er i så fall på den nivå som genomsnittet anser är ok?

Borde man inte rimligen tillgodose fler medlemmars behov genom att arbeta för att utöka garderoben?

Att genomsnittsjägaren inte behöver fler vapen betyder ju på intet sätt att denne är emot att andra jägare skall få ha fler vapen?

Publicerat

Om man har ett behov av fler än sex vapen så är det oftast inga större problem med att få tillstånd för flera. Merparten av jägarna i Sverige har dock inte det behovet.

Kan du motivera vad du ska ha alla vapen ämnade till jakt för så är det bara för dig att lämna in licensansökan.

Kan man idag som jägare med full vapengarderob köpa vapen på "målskyttelicens" utan intyg från skytteklubb eller liknande under förutsättningen att man har genomförd jägarexamen för gevärstypen/klassen?

Publicerat

Kärt gammalt ämne...

Vi jobbar efter de direktiv vi får från medlemmarna, oftast uttryckt genom vår förbundsstyrelse eller motioner till våra årsstämmor. Utökning av vapengarderoben kanske engagerar delar av en promille av våra medlemmar. Visst skulle vi kunna jobba med frågan men vi vet också att utsikterna att lyckas är mikroskopiska och det finns nog åtminstonde 100 frågor som är högre prioriterade. Tyvärr har vi begränsade resurser och då måste man välja...

Det enda som kan ändra på detta är att du som medlem skriver en motion och driver frågan. Är den "undervärderad" så lär du få gediget bifall och vi kör så det ryker...

Ola återkommer säkert i sakfrågorna.

Publicerat
Om man har ett behov av fler än sex vapen så är det oftast inga större problem med att få tillstånd för flera. Merparten av jägarna i Sverige har dock inte det behovet.

Jaså? Hur många känner du till som har fler än sex vapen? :D

Rent förnuftsmässigt så är vapengarderobsbegränsningen om sex vapen totalt onödig. Man "borde" ju kunna inneha 20 vapen utan större problem. Jag har exempelvis jaktlicens på sex stycken kulvapen idag. Innebär det att jag mer eller mindre automatiskt kan söka på ett hagelvapen som sjunde vapen? Rent praktiskt så borde det ju vara hur lätt som helst eftersom jag fått motivera mitt femte och sjätte kulvapen. Och om dessa motiveringar godtagits så borde väl motiveringen för ett sjunde vapen i form av ett hagelvapen vara hur enkelt som helst? Men i verkligheten tror jag inte att det funkar alls. Man kanske skulle prova :D

Publicerat

Jägare med kommunala uppdrag eller jägare som arbetar tillsammans med veterinär är i vissa fall berättigad till flera vapen :D

Jag känner några få som har fler än sex jaktvapen... dessa är dock även finska medborgare men bosatta i Sverige :D

Publicerat
Merparten av jägarna i Sverige har dock inte det behovet.

nu vet jag att detta är sjf tråd och vi dödliga inte får svara i den,men då du redan starta så :D

vem har dött och gjort dig kung ?:D hur vet du vem har vad för behov och nytta för vilka vapen?B)

sedan min syn på saken, är en svensk jägare med 6 vapen mindre farlig än en finsk jägare med 10 vapen?

majoriteten av alla jägarna har endå bara 2 händer

Publicerat

Görs det nåt för att det inte ska dras ner nåt på garderoben? Man har ju hört rykten om att nåt kan va på gång ;)

Publicerat
Görs det nåt för att det inte ska dras ner nåt på garderoben? Man har ju hört rykten om att nåt kan va på gång ;)

Det går alltid rykten om att vapengadroben skall dras ner det kommer påståenden från polismyndigheter emellnåt att den är fyra vapen när den är sex.

För att ändra vapengadroben behövs ett rikdagsbeslut - en lagändring inget parti driver idag detta .

Behovet att ha fler vapen än sex kan diskuteras men kan du motivera ett större behov så är det inget större problem.

//Lasse D.

Publicerat

jaha, efter widforss auktion idag minskar ju iaf inte mitt problem........

För övrigt tycker jag ex. att bara vildsvinen som sådana skulle berättiga till ytterligare ett vapen i garderoben.

Alla som jagar vildsvin borde ha ett vapen anpassat till detta. Blir galen när folk går efter grisar med 56-kikare och tror att dom kan skjuta (och träffa) om grisen kommer springande.

Jag tycker dessutom att om nu jägareförbundet tycker de e så viktigt med övningsskytte, säkervapenhantering, säker jakt mm borde ex. en 22:a inte belasta vapengarderoben då folk som är på banan och övar har en helt annan relation till sina vapen än de som är på banan en gång om året och skjutet några skott.

Jag tycker också att det är riktigt iq-befriat att vi har en vapengarderob samtidigt som det tillåts en massa andra sportskyttevapen.

Jag har själv en hagelbössa på sportskyttelicens. Är den på något vis annorlunda än mina andra hagelvapen? Mindre farlig? Är den mindre dödlig för djuren? Va e problemet??? Uppenbarligen inte

antalet iaf.

Publicerat

Jag tycker det är märkligt system med en gardrob där det är möjligt för en man att ha 6 jaktvapen o 10 enhandsvapen

men nästan omöjligt att enbart ha 7 jaktvapen :wub:

Publicerat

Jag får nog kliva in här med ett litet inlägg. Jag jagar ju en hel del eller rättare sagt väldigt mycket ca, 5 dagar i veckan men blev nekad en revolver 6-skottare i cal,22 och fick då höra av handläggaren i Örebro län ( jag bodde där då ) att han skulle höra med Jägareförbundet först vad dom tyckte. Men min undran är då, vad i helvete vet dom om hur jag jagar och vad mitt behov är, så nu är man fristående utan att vara med i SJF det känns ju lite avigt efter alla år som provledare och skjutledare.

Så åter igen vad i helvete har SJF med att göra hur många avlivningar jag har varje år att göra ? Jag har ca 40-50 katter och hundar om året som jag avlivar åt folk + grävlingar i egna fällor, men det kanske inte duger som anledning till att man söker på en 22,a, men det är ju konstigt att man klassas tydligen som livsfarlig med en 6skottare men fullt pålitbar med en enskottare !

Nej skit på er SJF det ska mycket till för att jag ska bli med i ert förbund igen !!!

Publicerat

Hoppsan, får nog be er läsa intruktionerna för denna arean...

Som många noterat så baseras inte vapengarderoben eller vapenlagstiftningen, precis som all annan lagstiftning, alltid på rationalitet eller "sunt förnuft". När allmänheten kräver starkare lagstiftning för vapen blir jägarna de lättaste och minst farliga att klämma åt, trots att vi inte är problemet. Det är ingen nyhet.

Jag har inte hört någon med något att säga till om ha synpunkter på ytterligare minskning av vapengarderoben.

Micke: Det kan knappast vara vårt fel att polisen väljer att rådfråga oss. Det gör en massa myndigheter i en massa ärenden varje dag. Eftersom jag inte kan just ditt fall kan jag inte gärna uttala mig om vår roll i just det fallet men det verkar en smula konstigt att du är sur på oss för att polisen inte beviljade dig licens... Att få licens på en sexskjutare är idag närmast omöjligt. De förhållanden du räknar upp räcker knappast idag, men det är inget vi bestämmer, det gör polisen.

• 4 weeks later...
Publicerat
Kan man idag som jägare med full vapengarderob köpa vapen på "målskyttelicens" utan intyg från skytteklubb eller liknande under förutsättningen att man har genomförd jägarexamen för gevärstypen/klassen?

Den här frågan tyckte jag var intressant, men ingen från SJF har svarat ännu.

Jag delar upp den i 2 delar:

Dvs är det lätt att med full vapengarderob köpa vapen för målskytteändamål?

Intyg från skytteklubb misstänker jag är ett krav, eller?

Publicerat

Jakt och målskytte är två olika saker och påverkar inte varandra, så det skall gå bra. Däremot är det som är gemensamt - förvaringen - så där kan det sätta stopp, om man inte uppgraderar sig när man börjar få mycket vapen. Intyg - ja det brukar polisen vilja ha.

• 1 month later...
Publicerat

Vad anser SJF om tanken om att alla jägare bör få ha en 22LR utanför garderoben, då detta är kanske det ultimata övningsskjutningsvapnet för kulskytte både i utövning och ekonomi?

Så rent praktiskt en 7vapnig-garderob, under förutsättning att ett av vapnena är en 22LR?

Publicerat

Mig veterligen har det aldrig diskuterats och således har vi aldrig tagit fram någon "uppfattning".

Min spontana magkänsla säger mig att vi i det ökade övningsskyttets namn skulle tycka det är en bra idé. Vad som sedan händer är att någon får uppdraget att gå till de som bestämmer med denna förfrågan. Myndigheterna skulle säga tokblankt nej och vi skulle antagligen bedömma det som helt omöjligt att få igenom kravet och lägga våra resurser på något annat.

Publicerat

Du kan redan idag få ett sådant vapen, om du söker på det för ändamål målskjutning.

Publicerat
Mig veterligen har det aldrig diskuterats och således har vi aldrig tagit fram någon "uppfattning".

Min spontana magkänsla säger mig att vi i det ökade övningsskyttets namn skulle tycka det är en bra idé. Vad som sedan händer är att någon får uppdraget att gå till de som bestämmer med denna förfrågan. Myndigheterna skulle säga tokblankt nej och vi skulle antagligen bedömma det som helt omöjligt att få igenom kravet och lägga våra resurser på något annat.

Vad anser du som person, jägare och officiell talesman om grundtanken?

Publicerat

Grundtanken är god och som Ola poängterar finns till viss del möjligheten redan idag.

Efter att ha diskuterat vapenfrågor med såväl polis som departement inser jag dock att vi har mycket begränsade möjligheter att utöka, det handlar mer om att förhindra ytterligare begränsningar. Man har inte alltid logiska eller relevanta argument för detta men det är inget unikt för denna typ av ärenden.

Publicerat
Du kan redan idag få ett sådant vapen, om du söker på det för ändamål målskjutning.

Och för att få det måste jag ansluta mig till ytterligare en form av organisation för att få intyg, om jag har förstått det rätt?

Publicerat

Ja en jaktskytteklubb är en bra början, men det är inte alltid polisen kräver det.

Publicerat

Så, bara för att ställa en förtydligande fråga, kan man få möjlighet att få en 22a på målskyttelicens utan att vara medlem i någon skytteklubb och utan intyg?

Inte för att det är aktuellt för mig i dagsläget, eftersom jag "bara" har fyra vapen och ett av dem är en 22a som är reggad för jakt, som jag vill ha den.

Publicerat

Ja som sagt det är inte alltid polisen kräver det, men oftast.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.