Publicerat Maj 12, 201016 yr Ska köpa min livsförsta hagelautomat!! Dom bössor jag har tittat på är berettas A400 & benelli comfort. Vill gärna ha lite synpunkter på för och nackdelar på båda bössorna. Bössan ska användas både på banan och till allehanda fågeljakt. MVH//Linus
Publicerat Maj 12, 201016 yr Asch... det är ju som att välja mellan porsche och ferarri... låt ögat avgöra
Publicerat Maj 12, 201016 yr Var och kände på en Comfort här om dagen. Kändes lätt och otroligt smidig trots "fullängds"-pipa. Väldigt lättpekad. Därtill slipper man gasupplåsninngen. Ska man väl upp i prisklasser runt 20k för en hagelbössa tyckte jag valet är lätt. Visst har jag känt på berettor som känts ok och lite mer än så, men det här var en olala-upplevelse.
Publicerat Maj 12, 201016 yr Jag har inte provat någon av Berettas dyrare automater, men kan lova att du inte blir missnöjd med en Comfort! Skall nog ta ut min ur skåpet och putsa lite
Publicerat Maj 12, 201016 yr Känn på båda och ta den som känns bäst. Känns de lika bra hade jag tagit Benellin för att slippa putsandet i gassystemet.
Publicerat Maj 12, 201016 yr Författare Jag hade nästan bestämt mig för en benelli, men idag när man var förbi handlarn så klämde jag på berettan o den var inte alls dum Men tror nog ändå att det får bli comforten, har fortfarande inte hört någon säga något negativt om den å det måste väl ändå vara bra Är rekylomladning att föredra ist för gasomladning?? Hur viktig är vapenvården på en automat?? Vad ska man ha för längd på pipan? Vore ju smidigt med en kort variant i kråkgömslet, men den känns kanske lite sladrig på banan?? MVH
Publicerat Maj 12, 201016 yr Kan jag ha en hagelautomat så kan vem som ha en Jag har en Beretta och innan jag köpte den så stod mitt val såsom ditt mellan den och en comfort. Comforten var på tok för kort för att passa mig så av den anledningen blev det Beretta. Troligen är rekylomladdningen aningen bättre men vafaan vem bryr sig. Ta den som känns bäst /Lasse
Publicerat Maj 12, 201016 yr Är rekylomladning att föredra ist för gasomladning?? Hur viktig är vapenvården på en automat?? Vad ska man ha för längd på pipan? Vore ju smidigt med en kort variant i kråkgömslet, men den känns kanske lite sladrig på banan?? Rekyl bättre än gas. Rengöringen viktigare med gas än rekyl, brukar göra min Comfort ren då jag märker att den segar till omladdningarna. Den laddar om men det går segt då det är dags. Piplängden är knepig, tycke och smak avgör. Korta pipan är svårskjuten om man måste svinga på lite tex på skjutbanan.. Tror jag har 66 pipa på min, hade funkat med snäppet kortare tror jag men inget som stör mej i kråkjakten. Mvh!
Publicerat Maj 12, 201016 yr Ska du skjuta jaktstigar så är gas heltklrt att föredra. pga aningen mildare rekyl och mindre piplyft. Har en Urika med 70 pipa och tycker det är i kortaste laget, men smaken är ju som baken.............. Vapenvården är ju kanske lite kinkigare på en gas, men det ska ju inte överdrivas, så jobbigt är det inte. Benelli är trevliga bössor åxå, men tycker dom rasslar lite och är rappare i rekylen vid omladdning. Ta den du tycker känns bäst, helt klart, så blir du nöjd.
Publicerat Maj 12, 201016 yr urikan e väl 28 dvs 71 cm. Trodde jag med, men min är 70, kompisens är 71..........udda, eller hur??
Publicerat Maj 13, 201016 yr Jag tycker trots min kroppslängd på 190 cm att min pump är perfekt med 58 cm pipa, även på banan. (kan iofs vara vapenmodellen som gör det) så du får nog åka och känna efter själv på olika piplängder till det vapen du väljer ut.
Publicerat Maj 13, 201016 yr Jag tycker trots min kroppslängd på 190 cm att min pump är perfekt med 58 cm pipa, även på banan. (kan iofs vara vapenmodellen som gör det) så du får nog åka och känna efter själv på olika piplängder till det vapen du väljer ut. Trivs också bäst med min pump med 56cm +2cm choke. När jag skjuter automat gillar jag min 59cm +2cm choke bäst.
Publicerat Maj 13, 201016 yr Författare Ska iväg å klämma på en comfort i helgen, för typ hundrade gången Hoppas jag kan få tummen ur o bestämma mig sen!! Men skulle gärna känna på en med den korta pipan (51cm va?). Annars tror jag att 66cm pipa kommer passa bra både till bana å jakt. Hur är det med ammon till comforten, någon som har haft problem att den inte laddar om med någon viss sorts ammo??
Publicerat Maj 13, 201016 yr Hur är det med ammon till comforten, någon som har haft problem att den inte laddar om med någon viss sorts ammo?? Nope, men jag har låtit bli att testa Gyttorps 20 grammare. 24 grammarna går som en klocka.
Publicerat Maj 13, 201016 yr Ska iväg å klämma på en comfort i helgen, för typ hundrade gången Hoppas jag kan få tummen ur o bestämma mig sen!! Men skulle gärna känna på en med den korta pipan (51cm va?). Annars tror jag att 66cm pipa kommer passa bra både till bana å jakt. Hur är det med ammon till comforten, någon som har haft problem att den inte laddar om med någon viss sorts ammo?? 20 gram går ibland.. 24 gram går i princip alltid, stod och bankade kajor i kylan i våras och då var omladdningen seg milt sagt med 24 gram. Mvh!
Publicerat Maj 13, 201016 yr 20 gram går ibland.. 24 gram går i princip alltid, stod och bankade kajor i kylan i våras och då var omladdningen seg milt sagt med 24 gram.Mvh! Det är ju ett problem oavsett vilket märke man använder... så... jaga på vintern och öva på sommaren
Publicerat Maj 13, 201016 yr Nja.. när jag fick problem så hade jag olja i systemet dvs obra. I normala fall så funkar 24:orna bra.. Holst och jag fick ett parti ovanligt usla trap från Gyttorp en gång då vi bankade råttor och då sket det sig rejält faktiskt, massor med oförbränt krut i lådan efter varje skott. Gick en stund men så vart både Mattes och min Comfort konverterade till straight pull bössor Mvh!
Publicerat Maj 13, 201016 yr Nja.. när jag fick problem så hade jag olja i systemet dvs obra. I normala fall så funkar 24:orna bra..Holst och jag fick ett parti ovanligt usla trap från Gyttorp en gång då vi bankade råttor och då sket det sig rejält faktiskt, massor med oförbränt krut i lådan efter varje skott. Gick en stund men så vart både Mattes och min Comfort konverterade till straight pull bössor Mvh! Det händer aldrig med en bock
Publicerat Maj 13, 201016 yr Det händer aldrig med en bock Hur många tripplar har du skjutit med din Browning? Mvh!
Publicerat Maj 13, 201016 yr Hur många tripplar har du skjutit med din Browning? Mvh! Jag laddar om en bock mycket snabbare än en halvautomat... två patroner mellan fingrarna under förstocken när man skjuter så har man i princip 4 skott på riktigt kort tid... övning ger färdighet
Publicerat Maj 13, 201016 yr Hur många tripplar har du skjutit med din Browning? Mvh! MASSOR!!! 5 krossade lerduvor i luften samtidigt har jag iaf grejjat på en flush med laddare.
Publicerat Maj 14, 201016 yr Med laddare ja.. fusk Dahla En Trippel är ju som en dubblé fast då tre fåglar. Tar du ned bössan för att hiva i två nya puppor så är det ingen tripplé Mvh!
Publicerat Maj 14, 201016 yr Med laddare ja.. fusk Dahla En Trippel är ju som en dubblé fast då tre fåglar. Tar du ned bössan för att hiva i två nya puppor så är det ingen tripplé Mvh! Så sant... Sköt faktiskt en trippel med bock på uppskjutningen för jägarexamen en gång i tiden... Jag ropade på duvan... i samma stund lyfter det en björktrast från marken som kommer i exakt samma höjd som duvan och jag klipper båda i en smäll samt nästföljade duva som blir en skottdubblé/trippel Jag var lessen i en hel sekund...