Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köttmängd?

Featured Replies

Publicerat

Jag har tagit mig vatten över huvet. Jag kan fixa mat åt 200 kor men inte åt folk.

Ska bjuda lite kompisar på grillat till helgen, men frågan är bara hur mkt kött äter man i genomsnitt.Säg att det är kring 20personer i jämställd könsfördelning, dvs 50/50.

Finns det nån tumregel på ungefär hur mkt kött/person när man grillar? Potatissallad å vanlig sallad till detta...så lätt som möjligt vill säga.

Å när jag ändå är igång...potatissallad i förpackning på 800g, till hur många personer kan man räkna detta?

Eller ska man hoppas att de har så mkt dricka med sig att dom tappar fokus på maten? :D

Publicerat

Mellan 200-250 gr kött för en grill middag, kan du räkna med,

med 50/50 så kommer det att variera tillräckligt,

Pottesaladen är svår, men 120-150 gr dvs att en förpackning räcker till 5-6 verkar rimligt,

mycket handlar egentligen om vad mer man avser att servera, mer sallader, grillad majs, grönsaksspett osv,

för varje ytterligare grej man lägger på minskar åtgången av bas delarna på måltiden.

NS kan förmodligen detta bättre än jag, men ovan har du något att börja med.

/Christian

Publicerat

är du säker på att alla käkar potatissallad ??

Publicerat
  • Författare
är du säker på att alla käkar potatissallad ??

Det är ett måste...ingen potatissallad...inget kött :D

Nädå, jag vet att jag har ett specialfall i min församling så särbehandling är möjlig..

Får tacka Christian för svaret...lite mer koll har jag nu...

Publicerat

Tänk på att grillat ofta förlorar en del i vikt. så en 300 gram rått kött per skalle får man räkna med. Beror klart mycket på vad det är för kött och hur mycket fett det finns insprängt, sen att ex. grillsida med ben är just 70 procent ben.

Potatis sallad tror jag nog 200gram per pers räcker gott och väl. ett 1/2 kg mat är väl ungefär vad en normal svensk äter i ett svep då det gäller en middag.

Publicerat
Det är ett måste...ingen potatissallad...inget kött :D

Nädå, jag vet att jag har ett specialfall i min församling så särbehandling är möjlig..

Får tacka Christian för svaret...lite mer koll har jag nu...

bra att du har koll

Publicerat

Gör som jag brukar göra...

Ta i så ini h-vete så får du käka rester ett bra tag efteråt :D

Skämt åsido.

Beroende på klientelen så får du beräkna ca: 200 g kött per person (benfritt) och kanske lite mindre vad gäller potatissallad, beroende på andra tillbehör.

Ser du till att det finns någon typ av sallad oxå så är det safe.

Lycka till!

Publicerat

Fegt räknat! B)

Min dröm är en argentinsk grillfest. Där är det ordentliga foderstater. :DB)

Publicerat

Lite kompisar, 20?

Det var blygsamt.

Det mesta är ju sagt tycker jag, men det jag skulle vilja trycka på är mångfald på matbordet. 1 eller kanske 2 sallader, samt något schysst bröd med smör och kanske ost.

Det är relativt billiga tillbehör som höjer upplevelsen för gästerna, erbjuder alternativ till respektivar som inte förstår det gottiga i att fylla magen med kött, samt hjälper till att fylla de som gamat i sig så mycket kött att de skäms för att ta mer men ändå är lite hungriga.

Blir det över går det ju alltid att köra som lunch i några dagar.

Sluttipset är att göra egen potatissallad, det är ju lätt och gott! Till skillnad från köpesallad som är jätteläskig.

Publicerat
Fegt räknat! :angry:

Min dröm är en argentinsk grillfest. Där är det ordentliga foderstater. :D:lol:

Sådana fester minns jag med glädje från när jag jobbade i Argentina. Men skippa den grillade blodkorven i så fall, den är inget vidare trots att den var en lokal specialitet....

Publicerat

200gr kött/ person??!! ursäkta mig nu men är det bara jag som kan trycka i mig 400-500gr själv?? (obs..ogrillat ) utöver det mycket potatissallad och vanlig salllad.. :S då är jag inte alls stor heller.. 180 lång 63kg tung.. så brukar det ialla fall bli när jag grillar.. :rolleyes:

Publicerat
200gr kött/ person??!! ursäkta mig nu men är det bara jag som kan trycka i mig 400-500gr själv??

när jag bjuder på grillat kött brukar folk äta i princip allt som ställs fram. Det kan lätt landa på dessa mängder. Till och med min 5-åriga dotter kan klämma sisådär 200 g kött när vi grillar... Men då skall det vara putsat och mört.

Och nej - frosseri är ingen dödssynd!

Mitt förslag är att förebreda kött med råge men grillar efter behov. Det som inte går åt kan väl frysas in i marinerat skick och tas fram nästa gång det skall grillas.... Så skulle jag nog gjort.

För övrigt är det nog läge att slakta ett lamm till midsommar i år igen. Helstekt lamm har varit uppskattat tidigare gånger.

Publicerat

En stor skål sallat med toamter och gurka och lite dressing till den som vill ha och några flak öl och några pavor rödvin. :rolleyes:

Publicerat
Jag har tagit mig vatten över huvet. Jag kan fixa mat åt 200 kor men inte åt folk.

Ska bjuda lite kompisar på grillat till helgen, men frågan är bara hur mkt kött äter man i genomsnitt.Säg att det är kring 20personer i jämställd könsfördelning, dvs 50/50.

Hur gick det?

Publicerat
Sådana fester minns jag med glädje från när jag jobbade i Argentina. Men skippa den grillade blodkorven i så fall, den är inget vidare trots att den var en lokal specialitet....

Ha ha, det är alltså Argentina som är boven.

Hade en "incident" på båt i Västindien i vintras då grillmästaren kom ner i kajutan med deperation i rösten och gråt i halsen och förklarade att han vägrade grilla vidare. Korvarna sprack och innehållet vällde ut i en aldrig sinande ström.

Dom smakade inge vidare heller.

Publicerat
  • Författare
Hur gick det?

Det gick alldeles utmärkt. Måste säga att jag är imponerad...200 gram/person stämmer oerhört bra när man är en blandad skara.Så stort tack till de "kunniga".

Av nån anledning gick det dock lite mer sprit än beräknad..men å andra sidan hade jag ju inte fått hjälp med den beräkningen.... :rolleyes:

Publicerat
Det gick alldeles utmärkt. Måste säga att jag är imponerad...200 gram/person stämmer oerhört bra när man är en blandad skara.Så stort tack till de "kunniga".

Av nån anledning gick det dock lite mer sprit än beräknad..men å andra sidan hade jag ju inte fått hjälp med den beräkningen.... ^_^

Såg ingenstanns att du frågade efter rekommendationer om spritmängd, heller... <_<

Publicerat
  • Författare
Såg ingenstanns att du frågade efter rekommendationer om spritmängd, heller... :rolleyes:

Nä det har du ju rätt i...