Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag är en idiot...

Featured Replies

Publicerat

Tog precis på mig ett eftersöksuppdrag.

en gris av 5 påskjuten kl 23.00 igår.. 2 hundar har redan försökt under dagen utan resultat. Jag kan inte vara där förren tidigast 18.30 ikväll.

Blod är hittad på skottplats och en bit i spåret.

Jag känner mig iallafall j-vligt skeptiskt till om vi lyckas reda ut detta o få hem grisen..

Med tanke på att spåret hinner bli 19 timmar och 2 andra hundar och okänt antal 2-beningar som redan försökt.

Idiotoskt att inte ringa direkt men inget jag kan göra nått åt.

O jag ännu dummare som greppar minsta halmstrå...

Publicerat
Tog precis på mig ett eftersöksuppdrag.

en gris av 5 påskjuten kl 23.00 igår.. 2 hundar har redan försökt under dagen utan resultat. Jag kan inte vara där förren tidigast 18.30 ikväll.

Blod är hittad på skottplats och en bit i spåret.

Jag känner mig iallafall j-vligt skeptiskt till om vi lyckas reda ut detta o få hem grisen..

Med tanke på att spåret hinner bli 19 timmar och 2 andra hundar och okänt antal 2-beningar som redan försökt.

Idiotoskt att inte ringa direkt men inget jag kan göra nått åt.

O jag ännu dummare som greppar minsta halmstrå...

Lycka till!! Det kan bara bli bättre än nuläget dvs en skadad gris forsätter att vara skadad :wacko:

Publicerat

Jag har fått lära mig att inte säga emot folk. :D :D

Vad det gäller eftersöket så blir det ju jävligt svårt, för att inte säga omöjligt.

Men man måste ju göra ett försök. Finns ju inget att förlora på att testa.

Publicerat

Snart dax då, good luck! Bara naturen gör det värt det. :D

Publicerat

Jag sätter en öl på att du lyckas.

/Lasse

Publicerat

Hoppas det går vägen! Jag tror på dig och vovven. Håller tummen på att det går bra.

Lite OT: Synd att man inte bor närmare så att man kunnat gå 5 steg bakom dig och lärt sig ett och annat om eftersök... :D

Publicerat
  • Författare

:D:D

post-348-1274037280_thumb.jpg

:)

Publicerat

Stående ovationer :D

Publicerat

Åh,så skönt att allt gick bra stort grattis :D

Publicerat

Busvisslingar, stampningar i golvet och så där....

Stort grattis Niklas,

måste vara skönt att göra skillnad.

/Christian

Publicerat

OJOJOJ fyfan vilken härlig känsla det måste varit att hitta den där! BRA JOBBAT!!!!

Ge blacki en stor bit lever från mig :D

Dom skulle ringt proffset direkt :)

GRATTIS!

Publicerat

Skoj o läsa att du fixa det. Stort grattis :D:D:D

Är en historia på G så man får gotta sig hur jobbet gick vägen? :)

Publicerat

Respekt

Väntar med spänning på hela historien, är nyfiken på tidigare aktörers arbete.

Publicerat
  • Författare

Måste ju dra hela storryn…

En gris av 5 sköts alltså på vid 23.00 igår kväll. Grisen stod stilla och ensam i skottögonblicket.

9,3x62 va kalibern.

Det ska ha spårats med en tax… :D i morse. De hittade lite blod i löpan ett 50 tal meter.

Hur länge killen lufsat runt o letat vet i faen. Han ringde mig vid 13.00 nånting.

Förklarade att jag jobbade till 18.00. Han hade en annan med 8 årig östlaika att ta till.

Han va där med de blev inget av det. laikan va visst lös ett tag oxå..

De hittade ett par bloddroppar till..

De hade finkammat marken krypandes på alla 4:ra…

Misstänker att det varit folk där hela dan…

Snackade med den hundföraren som trodde att grisen klarat sig rätt bra ändå.. den blödde ju så lite.

Jag ringde förresten själv och "bjöd" in mig.. de hade vid det laget tydligen gett upp..

Jag gör gärna ett försök sa jag, tycker bara de är kul.

Lyckades komma ifrån jobbet lite tidigare och Jacob hängde på också.

Va på plats 18.30 som lovat, 3 hundar i bilen för säkerhetskull… de va då faen om vi inte skulle få stopp på en ev skengris..

Satte Blackie på löpan o hon va klart intresserad men ville kolla av hela åteln först. B)

Vi drog oss mot där de hade hittat blod i löpan hon nöp in bloddoften o de såg rätt bra ut.

Kom fram där de hittat sista dropparna.

Tiken fortsätter men så lyfter hon huvudet o drar vind.. ut mot en sjövik. Står länge o luktar. Sen går vi ytterligare 50m däråt o då börjar hon leva rövare o tjoar o nästan står på bakbenen o dummar sig..

Nä.. inte ens en idiot som hon kan skalla i en löpa som är såhär gammal. :)

Kollar av en liten bäck med mjuka kanter o det ser ut som där gått nått rådjur.

Skytten informerar om att de sett 3-4 hjortar under dagen och passera där vi va…

Tar tillbaka jycken där vi viste att det va blod i morse o hon suger in doften igen o börjar plocka spåret igen. Kommer över diket o där är grisspår.

Vi rör oss hela tiden i storstammig skog… :o

Hmmm.. borde inte en skadad gris gå längs sjön, i vassen eller åtmindstonde mot den där granplanteringen? Men nä…

Efter en bit o en 20 m från grusvägen hittar jag lite blod i mossan där jycken precis markerat o nosat intensivt.

Vi är nu på en viltstig som passerar grusvägen. Vi är garanterat rätt hit.

Inga spårngspår alls någostans.. grisen har bara gått hela tiden.

Funderar på att släppa för hon är ”tung” i linan. Men så lyfter hon huvudet igen o vädrar, står stilla länge o sen går hon vinkelrät från spåret mot vinden. Sätter ner huvudet o börjar spåra igen…

Känslan av att nått är fel infinner sig…. Men vi låter henne gå vidare. Hittar klövtramp på en backe men de ser för stora ut…

Så säger Jacob som går bakom mig.

Öpp! Öpp!....

Blackie vrålar rakt ut o 2 m framför henne reser sig en nyfödd älgkalv upp på ostadiga ben… :D

H-vete också!..

Drar in tiken som vrålar som besatt. Vi kollar runt oss men ser ingen Kossa.

Drar oss snabbt ut mot grusvägen igen, vill ju inte bi kullsprungen av en ilsk älgmorsa.. eller störa kalven för den delen. Tänkte först ta en bild men lät bli.

Jaha.. ett ev provsläpp känns inte direkt som någon bra ide nu….

Är väl bara o ge upp tänkte vi.. men vi gick tillbaka och nu hade vi väl gått 1,6 km sen start.

Vi kom tillbaka där vi va säkra på att tiken hade rätt löpa när vi korsade vägen.

Väl där så tar hon löpan igen men nu med näsan i backen o rakt fram inte mot vinden.

Ligger en vindfälld gran som vi krånglar oss igenom. Jag har blicken fastspikad i backen o letar kvitto på att vi är på rätt löpa.

Ser lite lustigt ut i mossan mellan några stenar, som något har vinglat fram…

Känner på mossan för o se om nått fastnar på mina fingrar.

Då slaknar linan i min andra hand, j-vävla hund.. vindar hon kalven igen… vi är inte mer än hundratalet meter därifrån.

Tittar upp o då står hon o luggar grisen som ligger stendöd i mossan mitt i storskogen med en träff mitt i… syns på bilden.

Är 300m fågelvägen till skottplats, gissningsvis har grisen gått, inte sprungit en 400 meter med träffen mitt i.

Med facit i hand så va blodet rätt mörkt.. borde noterat det tidigare…

Men det känns rätt bra o knäppa gubbarna på näsan lite.

Faen de borde lärt sig att man ringer omgående när det skiter sig..

Nu skulle iallafall inte jag äta köttet på den grisen… o jag tog betalt också..

Hoppas de lärde sig något.. synd på fint kött att låta det ligga o förstöras i onödan..

Själv blev jag mest förvånad att vi överhuvudtaget lyckades…

Behöver ju inte alls betyda att jag har en bra hund.. skulle lika gärna kunna va de andra som va så j-vla dåliga..

Misstänker att laikan är nergrävd innan veckan är slut… :D

o inte blev det till o släppa hund ikväll heller.... :D

Faen va jag e sugen på lite "riktigt" eftersök.. ;):D

Jo.. förresten... jag är rätt nöjd med Blackie :D

Publicerat

Lyfter som vanligt på hatten.

Det är bra att det finns idioter som du :)

Mvh Micke

Publicerat

Satan vad bra jobbar Niklas :D

Hund och förare när de är som bäst :)

/Lasse

Publicerat

Härligt jobbat Niklas. Känns rätt skönt va? :)

Men man hoppas ju att folk snart börjar fatta.

Har man inte hundar tillgängliga som klarar av ett eftersök på natten så får man ge fan i att åteljaga. :angry:

Och att gå och spåra med en tax utan att ha en släpphund med. :angry: :

Publicerat
  • Författare
Härligt jobbat Niklas. Känns rätt skönt va? :)

Men man hoppas ju att folk snart börjar fatta.

Har man inte hundar tillgängliga som klarar av ett eftersök på natten så får man ge fan i att åteljaga. :angry:

Och att gå och spåra med en tax utan att ha en släpphund med. :angry: :

Jepp! de där fåniga leendet som är svårt o få bort lär hålla mig vaken inatt.. ;)

O nä.. jag tror vissa alldrig kommer lära sig...

Nu vet jag att skytten är snålare än mig.... så att han fick pröjsa o sen kasta köttet svider rejält :)B)

Fast.. faen vet... han äter de nog ändå... :huh:

Publicerat
Nu vet jag att skytten är snålare än mig....

Åh fan!!! :angry: :angry: :)

Känns åtminstone som den här grisen ändå dog rätt snabbt efter skottet, eller?

Men hade de tagit eftersöket på natten så borde de nog klarat upp det relativt lätt.

Publicerat

Grattis Niklas och Blackie!

Ett enastående utfört arbete och en målande beskrivning av eftersöket.

Som jag sagt förut - du borde skriva ner mer historier från olika jaktliga äventyr!

Lyfter på hatten!

Publicerat

Grattis!

Det var nog många här på forumet som inte tyckte du var någon "idiot" som gav dig iväg på eftersöket och än mindre nu när du/ni åter igen lyckats bra. *tar av hatten och bugar av vördnad*

Lite märkligt med de som sköt att de trots en hel dag i skogen inte hittar den döda grisen som inte ligger mer än 300 meter från skottplatsen! Jag vet att saker kan "gömma sig" i skogen men har man gått och letat och letat så borde man sett grisen om man dessutom har en aning om åt vilket håll den sprang, i synnerhet i glesskog! I snårskog, granplanteringar och sly är det en annan sak...

Ser på bilden ut som om skottet tog långt bak och högt upp. Nästan lite märkligt att kulan inte tog ryggraden eller strök den precis under?

Vet du vilken kula skytten använde? Inte så att det har en extrem avgörande skillnad kanske men nyfiken som man är... <_<

Publicerat
  • Författare

Nä, jag vet inte vilken kula.

Tror nog inte grisen levde längre än det tar den att gå 400m.

Det som syns på bilden är ingång, tarmar o sånt trycker ju ut av gaserna.

Ser ut till att va längre bak på bilden men jag fick för mig att det va mer mitt i.

Flycktsträckan var vinklad från sjön och tät granplantering.

Misstänker att det las mycket tid i den riktningen.

Finns många hundar i kommunen som kunnat leta upp den grisen under natten...

Ska ringa killen idag, glömde nog säga till om att de kan ringa dygnet runt o när som.

Kan inte jag så har jag lite kontakter med fungerande hundar o ringa.

Publicerat

Riktigt snyggt jobbat. Det är aldrig lätt att komma efter andra hundar och mäniskor.

Publicerat

Hatten av för :huh: Tur att de finns sånna "idioter" som dej ;) Skulle de finnas Nobelpris i eftersök så skulle de gå till dej och hundarna!!!

Riktigt imponerad av er :D