Publicerat Juni 1, 201015 yr Hur skulle ni beskriva det bästa tillvägagångssättet att ladda en kula som det ej finns laddata till?
Publicerat Juni 1, 201015 yr Aproximering Men å andra sidan tror jag att den samlade kraften hos forat kan bistå dig med laddata, om du bara berättar vad det är du tänker ladda och till vad! Ge oss lite indata så skall du se att du får feedback, om frågan är generell blir svaret det med. /Christian
Publicerat Juni 1, 201015 yr Författare Jag har börjat ladda Prvi Partizan .30 180 gr SP till .308 win. Laddade med VV N140 39,0 gr, 39,5 gr och 40,0 gr. 39,0 sotade hylsorna och ända upp till 40,0 gr sotade bröstet. Medan jag har för mig jag sett laddata som har 41,0 gr max till 180 gr kula med VV140. Givetvis finns andra kulor som går att ladda högre, men jag började känna mig osäker när det sotade så pass många laddningar...
Publicerat Juni 1, 201015 yr Helt förståligt att man känner sig lite vilse, det gör jag med ibland, men en 180 grains SP som du har där går att byta ut mot de flesta andra SP i kal .30 och 180 gr, Vitha anger N140 Min 2,47 38.1 669 2196 Max 2,86 44.1 781 2561 Så det är bara att konstatera att du har lite marginal kvar upp till max, om det har sotat mycket i patronläget rekommenderar jag en rejäl rengörning för att få bort sotet och på så vid ta bort vidare sotning, tydligen accumulerar det bara i läget annars. Lycka till nu/Christian
Publicerat Juni 1, 201015 yr En snabb QL körning ger ett max på 43.5 grains V140 till Prvipartizan 180 grains SP. Hastigheten beror givetvis på vilken piplängd som du kör med, man kan möjligen tillägga att V140 är ett för snabbt krut för att få ut höga hastigheter med 180 grains kulor i 308 win. Henrik
Publicerat Juni 1, 201015 yr Författare En får tacke så mycket! Vilsen ja. Det är ju de första patronerna jag handladdar över huvud taget. Borde väl kanske börjat med något som det finns laddata till, men men... Jo, kanske N150 hade vart bättre. QL, är det något program eller?
Publicerat Juni 2, 201015 yr Jäpp, QL (d v s Quickload) är ett program som ganska skapligt simulerar resultaten av diverse laddningar. Det funkar rätt hyfsat för "vanliga" patroner men sämre för patroner med raka hylsor som t ex 45-70. De två kruten som brukar ge högst hastighet i 308 win med 180 grains kulor är VV N540 och Norma 203B. Både i QL och när man provar med kronografen. Vänligen, Henrik
Publicerat Juni 2, 201015 yr Författare Idag har jag skjutit 40,5, 41,0 , 41,5 och 42,0 grains laddningar. COAL ~69 mm. På 40,5 sotade en av fem patroner bröstet. På de tyngre laddningarna sotade mellan tre och fem av fem bröstet. Precision infann sig på 42 grains. Men det känns ju inget vidare när det sotar så pass högt i laddning. Sköt jaktmatch efteråt och dessa sotade bara halsen som det ska vara. Vad tror ni?
Publicerat Juni 10, 201015 yr Författare Nu har jag laddat Norma FMJ 150 gr med Norma 202 krut. Så nu har jag haft kända laddata. Ändå sotar bröstet på patronerna, åtminstone på minladdning. Kan det ha samlats sot längst framme i patronläget som gör att patronen inte tätar ordenligt? Hur rengör man bäst patronläget?
Publicerat Juni 10, 201015 yr Nu har jag laddat Norma FMJ 150 gr med Norma 202 krut. Så nu har jag haft kända laddata. Ändå sotar bröstet på patronerna, åtminstone på minladdning. Kan det ha samlats sot längst framme i patronläget som gör att patronen inte tätar ordenligt? Hur rengör man bäst patronläget? Ja är svaret på A och på B svarar jag att det finns särskilda borstar för detta men att till en kal 308 Win så kan en borste/mopp till kaliber 20 hagelgevär säkert fungera bra. Att linda lite trasa runt en gammal bronsborste är annats mitt sätt att göra det på, dirty och direkt.. /Christian
Publicerat Juni 10, 201015 yr Nu har jag laddat Norma FMJ 150 gr med Norma 202 krut. Så nu har jag haft kända laddata. Ändå sotar bröstet på patronerna, åtminstone på minladdning. Kan det ha samlats sot längst framme i patronläget som gör att patronen inte tätar ordenligt? Hur rengör man bäst patronläget? Varför börjar du med minladdning?
Publicerat Juni 10, 201015 yr Författare Christian: Jag ska köra en rengöring och se hur det beter sig efteråt. little__georges: Brukar man inte börja en laddstege från min till max? Jag har laddat från 41 till 43,6 grains som det står i laddata. Ska inte min räcka för att åtminstone fungera i bössan även om kanske inte precisionen finns med den laddningen?
Publicerat Juni 11, 201015 yr little__georges: Brukar man inte börja en laddstege från min till max? Jag har laddat från 41 till 43,6 grains som det står i laddata. Ska inte min räcka för att åtminstone fungera i bössan även om kanske inte precisionen finns med den laddningen? Va jag vet så är de väl farligare att ha för lite krut än för mkt, nu tvivlar ja ju på att de blir så lite att kulan fastnar men ändock....
Publicerat Juni 11, 201015 yr När man blir varmare i kläderna så är det vanligare att man har en uppfattning om var precisionen finns och då lägger sig där inom ladd intervallet, det underlättar och föränklar. /Christian
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Författare OK! Nu har jag provat rengöra patronläge, köpt hylstumlare, tumlat hylsor, provat två sorters tändhattar, provat fyra olika kulor, fyra olika krut, helkalibrerat och anpassad kalibrering. Det sotar fortfarande. Mitt i laddintervallet kan det sota bak mot slutstycket. Har provat en laddning med VV N150 44,8 gr och Lapua Scenar 167 gr. Då är hylsan tämligen full. Dessa sotade aldrig bak mot slutstycket men väl bröstet och det är ju inte bra heller. Denna laddning gav dessutom dålig preciscion medan 43 gr gav jättebra. Metoden med att trä en revolverhylsa över bröstet och mäta fungerade inte bra för mig. Kanske för att jag använde en .38 Spl-hylsa. När jag enligt denna mätning hade tryckt hylsbröstet tillbaka 0.1 gick det inte att kamra. Jag använde mig istället av metoden att ta en hylsa som gick för tungt att kamra och sedan skruva hur tändhattsutstötaren och sedan kalibrera och skruva ner verktyget mycket lite åt gången till det gick att kamra. Detta inträffade precis när verktyget nuddade hylshållaren. Kan det vara så att det är mitt verktyg som inte ära bra på något sätt? Det är ett nytt RCBS grupp-A verktyg?
Publicerat September 8, 201015 yr Har varit med om att bössor (om det är en 308) som blivigt ombrotchade till nato amunition haft svårt att senare täta med jaktamunition. Då mej veterligen patronläget för nato amo är aningen större .
Publicerat September 8, 201015 yr Det mycket mystiska med det hela är att det inte sotar med köpesammunition för pojkstackarn. Eller är det det som gör att man lätt kan klara upp fallet?
Publicerat September 9, 201015 yr Försök få patronläget uppmätt. Det känns som att patronläget är lite rymligt. Däremot tyder utebliven sotning med köpeammo på att verktygen kan vara lite felaktiga och det testar man enkelt genom att låna ett annat verktyg som funkar.
Publicerat September 9, 201015 yr Jag tjyvsvarar lite här. Jag tror att det är engångsskjutna normahylsor han använt, skjutna i samma gevär. Han har även lånat ett annat verktyg, RCBS om jag inte har fel.
Publicerat September 9, 201015 yr Det mycket mystiska med det hela är att det inte sotar med köpesammunition för pojkstackarn.Eller är det det som gör att man lätt kan klara upp fallet? Är det bara halsen som blir sotig är det helt normalt nya hylsor är mjuka och tätar bättre.
Publicerat September 9, 201015 yr Det mycket mystiska med det hela är att det inte sotar med köpesammunition för pojkstackarn.Eller är det det som gör att man lätt kan klara upp fallet? Tål att upprepas: Sprojlans, oskjutna hylsor är rätt mycket mjukare än engångsskjutna så man skall nog inte hänga upp sig för mycket på det faktumet att fabriks tätar och inte handladdat. Någonstans finns en avvikelse som en ny hylsa klarar att täta men en skjuten blir för oflexibel. Felet måste, efter att så många laddningar testats med samma resultat, finnas i kalibreringsverktyget eller i patronläget. Det faktum att det inte går att kamra trots att bröstet tryckts tillbaka 0,1 mm tyder på att svaret finns där någonstans för den patronen skall gå att kamra helt utan motstånd om allt är normalt.
Publicerat September 9, 201015 yr Jag har ett jäkla konstigt problem med sotning jag också, det är i kaliber .308 Win. Med 42,5gr Vv N-140 och en Sierra 168gr matchking så sotar kanske 2-3 av 5 skott ända ner till utdragarspåret. Detta med engångsskjutna Norma Golden Target hylsor. Har inte upplevt detta problem tidigare med andra hyslor men samma laddning så jag börjar fundera på om dom laddar Golden Target serien med begade hyslor. Laddningen som sådan ligger 0,3grs från max enligt Vv:s tabell och ger 778m/s så jag tycker nog att det borde täta. Sist jag sköt så sotade inte de 5 första skotten men sedan började det, precis som om det har med värmen att göra. Jag tycker dock att patronläget borde bli trängre när det blir varmt eftersom det värms innifrån och inte utifrån, man brukar ju värma saker på yttermnaterialet för att det ska bli ett större hål på t ex en koppling som ska på en motoraxel. Dessutom så verkar mitt patronläge vara ganska trångt eftersom jag måste dra kalibreringsverktyget i botten för att kunna kamra patronerna utan motstånd. Jag har provat rengöra patronläget och det hjälpte inte. En fråga är om det spelar någon roll om det sotar på detta vis om man bara ser till att rengöra patronläget ofta och noga, jag har några hundra patroner uppladdade nämligen. Det sotar inte på stötbotten på slutstycket utan bara på kanterna runt om och på hylsan som sagt.
Publicerat September 9, 201015 yr Är det bara halsen som blir sotig är det helt normalt nya hylsor är mjuka och tätar bättre. Även bröstet blir sotigt. Ofta även kroppen. Försöker få tag i den lille gynnaren för att höra om han inte även har provat Redding verktyg, jag har som för mig det.
Publicerat September 9, 201015 yr En sak som gav en viss förbättring för mig när det sotade hej vilt var att hålla hylsorna så nära maxlängd som möjligt.