Publicerat Juni 5, 201015 yr Ciao alla glada. Någon som har tips på rökning av älgstek? Är inte alls hemma med detta område då jag oftast kör skav eller tjälknöl oftast. Men nu till årets första grabb-"fiske" resa så ville jag bjuda på något annorlunda. Har en stor grilltunna med lock som jag tänkte använda för att röka köttet, sedan frysa ner för att sedan göra skav på det. Någon som testat eller har tips? (Går det över huvudtaget att röka älgstek?) Mina frågeställlningar * ca tid? * tempen (innertemp 65grader)? * typ av ved? * saltlag (den vanliga som finns i andra forum, ca 3,2,1.)? * Saltlag efter eller före rökning? * Rökas tinad eller fryst? Vill ju inte att det ska bli för torrt och helt förstört, därav jag söker svar från er experter! Tackar för svar.
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Blir ett sent svar..... Har inte sett tråden förens nu. Ciao alla glada. Någon som har tips på rökning av älgstek?Är inte alls hemma med detta område då jag oftast kör skav eller tjälknöl oftast. Men nu till årets första grabb-"fiske" resa så ville jag bjuda på något annorlunda. Har en stor grilltunna med lock som jag tänkte använda för att röka köttet, sedan frysa ner för att sedan göra skav på det. Någon som testat eller har tips? (Går det över huvudtaget att röka älgstek?) Ålgstek går utmärkt att röka. Tveksam på hur det blir att göra skav på sedan, men det kan mycket väl funka! Mina frågeställlningar * ca tid? Långsamt, gärna min 8-10 timmar/kg (givetvis så spelar formen på köttet roll. Långsmal bit så går det fortare. En rund "knul" tar längre tid. Men det får inte gå för fort för då blir köttet mer stekt än rök i mitten.) * tempen (innertemp 65grader)? Vill gärna upp i runt 72-75 när det gäller vilt.... * typ av ved? Naturligtvis så är Al bäst, men gran och någon björk pinne ibland, med färska ene kvistar och "dutta" på lite rökspån ibland. * saltlag (den vanliga som finns i andra forum, ca 3,2,1.)? Jag använder 6 msk nitritsalt 8 msk grovsalt+ någon msk svartpeppar till 2l vatten.(Inget socker....Nitrit för smak och färg, men så lite som det bara går eftersom det är mindre "nyttigt" än vanligt salt. Nitrit finns fö i all korv och smörgåsskinka eller köttpålägg i allmänhet) * Saltlag efter eller före rökning? Låt ligga i lag 2-3 dygn före rökning.(Köttet blir inte saltare av att ligga länge men saltet drar in genom hela köttbiten.) * Rökas tinad eller fryst? Den bör vara någorlunda tinad innan köttet går ner i lagen. Vill ju inte att det ska bli för torrt och helt förstört, därav jag söker svar från er experter! Vira in köttet i en bit bomullstyg före rökning, så slipper du sot.. Tackar för svar.
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Personligen stannar jag på 69-70 grader på älgkött. Blir saftigt o gott. Till souvas som det låter som du ska göra så ska väl köttet bara vara lättrökt tror jag. Större bitar, brukar köpa rimmad skinka billigt efter jul, så röker jag 3-4 timmar sen kör jag det i ugnen till rätt temp. 69 grader på skinkan så rinner det om den då du skär den. Sjukt gott på mackan.
Publicerat Augusti 18, 201015 yr som sagt, om du ska göra skav på köttet så hadde jag sattsat på kallröka det som souvas. om du varmröker det så tror jag inte det blir nån höjdare att skav och sen steka. Mvh Rikard