Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny bössa

Featured Replies

Publicerat

Har ju letat en längre tid efter nåt att byta min nuvarande Räv o Rå bössa, C-G 3000/Sauer 90 222R. Anledningen är att 222R känns lite för klen för skotthåll upp mot 300m. Därför tänkte jag ha tag i nått som var kraftigare men ändå klass 2. 22-250 har varit en het kandidat, 243W har också varit på tapeten men många har problem att hitta bra precision så den var väl sådär het. 6XC finns bara inte att få tag i...

Bössan skulle gärna vara oöm och lätt så det har varit mycket plast och rostfritt jag tittat på.

Idag har jag därför tagit en runda bland handlarna i trakten och hittat min nya bössa. Det blev en...... Varberger 6,5X55 lyx!!

Snacka om lappkast men när jag fick bössan i näven så infann sig habegäret och jag kunde inte låta bli.

post-424-1275744096_thumb.jpg

Bössa ser helt ny ut och därför var priset inte mycket att pruta på fast det låg lite högre än normalt. Stocken är en grade 5+ och har kostat en bra slant. Nu finns ju inte Varberger mer men tittar man vad en helt ny Sako/Blaser/Sauer i liknande skrud kostar så har jag gjort ett klipp.

Jag gav ca 5500:- i mellanpris vilket känns helt ok. :D

Publicerat

Fin bössa, precision garanterad :D

Finns ingen bättre klass 2 kaliber än 6.5x55 :o

Publicerat

Fint!  :blink:

Publicerat
  • Författare
Fin bössa, precision garanterad :blink:

Finns ingen bättre klass 2 kaliber än 6.5x55 :lol:

Tack!

Tänkte ladda med 6,16 g V-max kula som borde gå att få upp i 980-990m/s. ;)

Publicerat
  • Författare
Fint!  :blink:

Tack! :lol:

Publicerat

Shit!

Kräktråkig kaliber som inte riktigt stämmer med kravspecen men i den kostymen så kvittrar det, otroligt fin bössa!!!!

Länge leve skall/halsskott :blink:

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Shit!

Kräktråkig kaliber som inte riktigt stämmer med kravspecen men i den kostymen så kvittrar det, otroligt fin bössa!!!!

Länge leve skall/halsskott :P

Mvh!

:lol:

Jepp, mainstream kaliber men bössan ville komma hem med mig, jag kände det.... :lol:

Publicerat

Men....................Överge .222 :lol:

Nåväl kan väl bara instämma i kören om utseendet på vapnet, mycket stiligt.

Skjuter den lika bra som den ser ut så klarar du dig.

/Lasse

Publicerat

Trevlig bössa dessa brukar skjuta bra även om märket inte fallit mig riktigt i smaken

Vad gäller kalibern skulle jag vilja påstå att den är minst 100 meter bättre än 222 i praktiskt möjliga avstånd på en räv :lol:

Publicerat
  • Författare
Men....................Överge .222 :lol:

Nåväl kan väl bara instämma i kören om utseendet på vapnet, mycket stiligt.

Skjuter den lika bra som den ser ut så klarar du dig.

/Lasse

Vi får väl se vid nästa års rävjakt på Skurebo... :lol:

Publicerat
  • Författare
Trevlig bössa dessa brukar skjuta bra även om märket inte fallit mig riktigt i smaken

Vad gäller kalibern skulle jag vilja påstå att den är minst 100 meter bättre än 222 i praktiskt möjliga avstånd på en räv :lol:

Jag har aldrig haft Varberger så vi år väl se om den passar mig.

Publicerat

En mycke vacker pang för en bra peng :lol: Hoppas den skjuter bra? Du får komma med recension när du pangat lite med den?:lol:

mvh

Publicerat
  • Författare
En mycke vacker pang för en bra peng ;) Hoppas den skjuter bra? Du får komma med recension när du pangat lite med den?B)

mvh

Jag är verkligen nöjd med priset. :D

Jag kollade vad påslaget på en Sauer 202 blir om man går från standard till grade 4 kolv och då talar vi om påslag som är större än vad jag gett för hela bössan. Sen tillkommer bössan i Sauerfallet.

Rapport kommer såfort jag fått hem bössan och kulor att ladda med. Köper man från Vapex kanske kulorna inte kommer förrän till hösten. :D

Publicerat

Kul! Jag slog ju själv till på en Lakelander i 6.5x55 som ju är en tidigare inkarnation av det som sedan blev Varberger, och väntar bara på licensen. Den jag hittade var försedd med varmintpipa och skall ha varit ett specialbygge åt firmans grundare. Den var försedd med en stock som inte var sådär grymt rolig, så är den så mysig som jag tror att skjuta med så är det inte omöjligt att jag satsar på att byta ut stocken - tack Lars för länken.

RW: du har en utmärkt bössa för säljakt nu - får jag lite grepp om den saken här i höst, som jag hoppas, är du välkommen! :lol:

Publicerat

RW, jag började min jaktvapenbana med en varberger 6.5x55 för snart 25 år sedan. Dock var min utrustad med de vid det tillfället moderiktiga vita effektplattorna och montecarlokolv med rolloverkindstöd :lol: Med andra ord är din bössa väldigt mycket snyggare än vad min var. Dock sköt min bössa precis som de flesta andra Varberger jag har testat eller känner till riktigt bra, jag tror att det är svårt att hitta en annan standardstudsare som skjuter lika bra...

Jag jagade väldigt intensiv med den under 5-6 år och sköt mycket vilt med den bössan. Det enda problemet jag hade var att jag spräckte varbygeln på den annars fungerade den klanderfritt. Anledningen till att jag bytte bort den var att den ihop med ett S&B 3-12x50 och de gamla swedemount helstålsfästena vägde en bit över 4.5 kilo.

Jag tror att du kommer att bli väldigt nöjd med bössan och kan bara gratulera till en riktigt bra affär, det är nog svårt att se hur du skulle kunnat få mer vapen för pengarna i något annat vapen.

Vänligen,

Henrik

Publicerat
  • Författare
Kul! Jag slog ju själv till på en Lakelander i 6.5x55 som ju är en tidigare inkarnation av det som sedan blev Varberger, och väntar bara på licensen. Den jag hittade var försedd med varmintpipa och skall ha varit ett specialbygge åt firmans grundare. Den var försedd med en stock som inte var sådär grymt rolig, så är den så mysig som jag tror att skjuta med så är det inte omöjligt att jag satsar på att byta ut stocken - tack Lars för länken.

RW: du har en utmärkt bössa för säljakt nu - får jag lite grepp om den saken här i höst, som jag hoppas, är du välkommen! :mad:

Säljakt!!!! ;)

Har du förresten inte en Varberger sen innan eller misstar jag mig nu?

Publicerat
  • Författare
RW, jag började min jaktvapenbana med en varberger 6.5x55 för snart 25 år sedan. Dock var min utrustad med de vid det tillfället moderiktiga vita effektplattorna och montecarlokolv med rolloverkindstöd ;) Med andra ord är din bössa väldigt mycket snyggare än vad min var. Dock sköt min bössa precis som de flesta andra Varberger jag har testat eller känner till riktigt bra, jag tror att det är svårt att hitta en annan standardstudsare som skjuter lika bra...

Jag jagade väldigt intensiv med den under 5-6 år och sköt mycket vilt med den bössan. Det enda problemet jag hade var att jag spräckte varbygeln på den annars fungerade den klanderfritt. Anledningen till att jag bytte bort den var att den ihop med ett S&B 3-12x50 och de gamla swedemount helstålsfästena vägde en bit över 4.5 kilo.

Jag tror att du kommer att bli väldigt nöjd med bössan och kan bara gratulera till en riktigt bra affär, det är nog svårt att se hur du skulle kunnat få mer vapen för pengarna i något annat vapen.

Vänligen,

Henrik

Kul!

Jag vill minnas att det var stålvarbygel på "min" men det är en model 777 och din var kanske av en annan model (717, 757 ?).

Enda minuset på "min" bössa är att det är slutstycksspärr av gammal model men P-O Stenmark säljer den nyare förstärkta modellen som jag funderar på att få monterad.

Vikten... tja, min C-G 3000/222R som jag bytte med vägde 3,7kg utan kikare så jag misstänker att Varbergen är ca 0,5kg lättare.

Publicerat
Säljakt!!!! :P

Har du förresten inte en Varberger sen innan eller misstar jag mig nu?

Jag hade en Varberger 777 i 30-06, som jag bytte bort för några år sedan... Det var väl en gemensam bekant till oss som liksom inspirerade till vapenbyten... :)

Publicerat

Oavsett vad alla andra som tror sig veta ngt har du en kanonkaliber till ALLT. Att bössan sen vart skitsnygg gör ju inte saken sämre B)

Publicerat

RW, när jag köpte min Varberger fanns det vare sig några 717,757 eller 777 modeller utan bara en enda modell. Däremot är jag ganska säker på att du har någon form av metallvarbygel medan min var i plast..

Som renodlad bock och rävbössa har du säkert hittat helt rätt!

Henrik

Publicerat

RW. Jag ringde på denna bössa för cirka en månad sen tyckte också att den är skitsnygg plus att jag var ute efter

6,5a! Köpet gick stöpet för att det dom tyckte det blev besvärligt med inbyte då jag bor Härnösand

Så det blev en Heym sr20 med en leupold 4-12 från fritid o vildmarksliv istället.

Lycka till med detta kanon förvärv B)

Publicerat

Hut va du handlar! Kolla magasinet bara, kusin hade en varberger där ibland samtliga patroner flög upp då du repeterade.. :/

Publicerat
  • Författare
Hut va du handlar! Kolla magasinet bara, kusin hade en varberger där ibland samtliga patroner flög upp då du repeterade.. :/

Kan vara lite opraktiskt när patronerna rasslar ut ur magasinet när dubblen är på gång.. :)

Troligen är det en justeringssak men jag ska vara observant.

Publicerat
  • Författare
RW. Jag ringde på denna bössa för cirka en månad sen tyckte också att den är skitsnygg plus att jag var ute efter

6,5a! Köpet gick stöpet för att det dom tyckte det blev besvärligt med inbyte då jag bor Härnösand

Så det blev en Heym sr20 med en leupold 4-12 från fritid o vildmarksliv istället.

Lycka till med detta kanon förvärv ;)

Tack!

Tur att du bor så långt bort... :)