Publicerat Juni 9, 201015 yr Pratade precis med en kompis och vi hade en mycket intressant diskussion om politik och jakt. Vi kom fram till, "varför finns det inget parti som tar upp jakt?" Jag vet att endel partier tar upp jakt, men de verkar ju inte jaga själva? Enligt mig ska man inte bestämma om saker man inte vet någonting om.. Han jag pratade med är en medlem i Piratpartiet och rikitigt duktig på att prata, men funderar på att gå ur eftersom han har tjatat på dem att utveckla och expandera partiet, men inget händer. Han är dessutom intresserad av jakt och djur. Min idé var att starta ett parti som tar upp bland annat jakt, det ska inte vara tätorts-bor som inte jagar, utan bl a riktiga jägare. Man ska veta vad man pratar om helt enkelt.. Nu hade jag velat se vad jägarna själva tycker om denna idén. Ni får gärna säga vad ni tycker om vad som ska tas upp! Och om det är någon som är bra på att argumentera så är det självklart att ni ska få en chans i partiet. Detta är ännu så länge bara en idé men kan mycket väl utvecklas till ett riktigt parti om vi får bra respons och bra politiker att använda. Jag har sett väldigt många på detta forum som är riktigt bra på att framför allt skriva argument och svar, är ni lika bra på att prata så är ni självklart välkomna. OM denna idén går igenom så kommer den ju självklart inte enbart handla om jakt utan mycket mer. Men jag skriver på denna sida i hopp om att någon vältalande jägare ska nappa i första hand. Sen får vi se vad som händer. Hoppas ni tycker likadant som mig; att man inte ska bestämma saker som man inte förstår sig på.
Publicerat Juni 9, 201015 yr Känns som att det blir stämplat som ett en-frågeparti vilket ses som oseriöst med omvärldens ögon. Lite som SD och PP. Förstår din tanke, absolut, men inget jag tror på i längden tyvärr. Men jag har gärna fel
Publicerat Juni 9, 201015 yr Författare Känns som att det blir stämplat som ett en-frågeparti vilket ses som oseriöst med omvärldens ögon. Lite som SD och PP.Förstår din tanke, absolut, men inget jag tror på i längden tyvärr. Men jag har gärna fel Nej men det är ju det som är grejen Vi ska i så fall framföra jakt med hjälp av RIKTIGA jägare, men samtidigt en hel del annat. Det kommer INTE att bli ett "en-frågeparti".. Det är ju därför han vill lämna PP, för att de inte vill utveckla sin politik?
Publicerat Juni 9, 201015 yr jag delar mbbohman´s rädsla att det kommer bli en "en fråge parti" tyvärr dock så ser jag gärna ett parti som sköter jakt och miljöfrågor på ett bättre sätt än vad mp gör
Publicerat Juni 9, 201015 yr Författare MEN.. kul att ni vill se att ett parti tar tag i det, men varför tror ni att det blir ett en-frågeparti? Det var ju som sagt ändå därför han fungerar på att lämna PP? Vi ska ju försöka utveckla det till ett riktigt parti som tar upp det mesta, men ändå jakt av riktiga jägare, som fattar vad det handlar om..
Publicerat Juni 9, 201015 yr Nej men det är ju det som är grejen Vi ska i så fall framföra jakt med hjälp av RIKTIGA jägare, men samtidigt en hel del annat. Det kommer INTE att bli ett "en-frågeparti"..Det är ju därför han vill lämna PP, för att de inte vill utveckla sin politik? Juni listan och övriga borliga har ganska hyffsad jakt på agendan,tror man skulle satsa sina kort i ett parti vars inte mål är 2% av sverigs röster i bästa fall om det någonsin går ena dessa...Det handlar väl vem som har bäst utgångs läge när man köp slår sina egna agenda.. Eu parlaments pamp vore även nått.. Dock lär det bli förlorad löshunds jakt och väldigt gott om övriga rovdjur innan man fattat vilken fel bedömingen om svunnen politik varit... Dock tror jag rödgrön regering är bäst kort siktigt för kunna jaga,menar stämpla 950kr per dag för jaga!Då har man inte råd att jobba
Publicerat Juni 9, 201015 yr Jag tror det blir sjukt svårt med att ha ett enfrågeparti som jobbar med jakt. Vi kan ju inte ens ena oss i ett förbund... Vi behöver säkert minst tre eller fyra partier som driver jaktfrågor då vi inte kommer att vara överrens
Publicerat Juni 9, 201015 yr Jag tror det blir sjukt svårt med att ha ett enfrågeparti som jobbar med jakt.Vi kan ju inte ens ena oss i ett förbund... Vi behöver säkert minst tre eller fyra partier som driver jaktfrågor då vi inte kommer att vara överrens +1 och dessutom är det bara grytjägare som är riktiga jägare /Håkan H
Publicerat Juni 9, 201015 yr Anders Borg har skjutit två rävar i år, har ett rätt stort jaktintresse. Eskil är definitivt rejält jaktintresserad och jagar själv så det finns *riktiga* jägare inom Alliansen vilket jag tror märkts innevarande mandatperiod.. Mvh!
Publicerat Juni 9, 201015 yr Det enda resultatet med att bilda ett jaktparti vore att vi skulle få ett regeringskifte . Ett regeringsskifte som skulle innebära MP & V till makten, de två mest jaktfientliga partierna i Sverige. Varför byta ut en regering som utan tvekan tagit ett antal beslut som varit possetiva för jakten ? Varför byta ut ministar som trots mediastorm hållt fast vid beslut som varit possetiva ? Varför byta ut en regering som innehåller ett antal ministrar som inte sticker under stol med att de jagar ? Det ironiska är att det är glesbygden som röstar rött & därmed ser till att de jaktfientliga bildar regering. Städerna röstar blått, hade övriga Sverige röstat som Stockholm hade vi haft fler borgeliga regeringar är S-regeringar. MP är visserligen stora i Stockholm men M är största parti. //Lasse D
Publicerat Juni 9, 201015 yr Pratade precis med en kompis och vi hade en mycket intressant diskussion om politik och jakt. Vi kom fram till, "varför finns det inget parti som tar upp jakt?" Jag vet att endel partier tar upp jakt, men de verkar ju inte jaga själva? Enligt mig ska man inte bestämma om saker man inte vet någonting om.. Han jag pratade med är en medlem i Piratpartiet och rikitigt duktig på att prata, men funderar på att gå ur eftersom han har tjatat på dem att utveckla och expandera partiet, men inget händer. Han är dessutom intresserad av jakt och djur. Min idé var att starta ett parti som tar upp bland annat jakt, det ska inte vara tätorts-bor som inte jagar, utan bl a riktiga jägare. Man ska veta vad man pratar om helt enkelt.. Nu hade jag velat se vad jägarna själva tycker om denna idén. Ni får gärna säga vad ni tycker om vad som ska tas upp! Och om det är någon som är bra på att argumentera så är det självklart att ni ska få en chans i partiet. Detta är ännu så länge bara en idé men kan mycket väl utvecklas till ett riktigt parti om vi får bra respons och bra politiker att använda. Jag har sett väldigt många på detta forum som är riktigt bra på att framför allt skriva argument och svar, är ni lika bra på att prata så är ni självklart välkomna. OM denna idén går igenom så kommer den ju självklart inte enbart handla om jakt utan mycket mer. Men jag skriver på denna sida i hopp om att någon vältalande jägare ska nappa i första hand. Sen får vi se vad som händer. Hoppas ni tycker likadant som mig; att man inte ska bestämma saker som man inte förstår sig på. http://en.wikipedia.org/wiki/Hunting,_Fish...ture,_Tradition CPNT
Publicerat Juni 9, 201015 yr Författare Nu är det såhär att jag var inte helt 100 när jag skrev detta eftersom jag precis hade kommit hem från en fest Jag visste väl egentligen inte vad jag skrev riktigt, men ni får ursäkta mina konstiga idéer haha Rätt kul idé ändå tycker jag
Publicerat Juni 9, 201015 yr Jäkligt bra skrivet och välformulerat för att ha varit på fest hela natten innan! Stor eloge för det! Jag gillar tanken men trots allt är det annat än jakten som är grundbulten i samhället. Vilken typ av politik och fördelning man vill ha...det är viktigare saker men även om jakt och fritid också är jätteviktigt för väldigt många i vårt land. Deras vardag ser dock så olika ut att det blir svårt att enas om en ekonomisk politik om den inte är "mer till alla"...
Publicerat Juni 9, 201015 yr Författare Jäkligt bra skrivet och välformulerat för att ha varit på fest hela natten innan! Stor eloge för det!Jag gillar tanken men trots allt är det annat än jakten som är grundbulten i samhället. Vilken typ av politik och fördelning man vill ha...det är viktigare saker men även om jakt och fritid också är jätteviktigt för väldigt många i vårt land. Deras vardag ser dock så olika ut att det blir svårt att enas om en ekonomisk politik om den inte är "mer till alla"... Men jag var tydligen tillräckligt borta för att gå in här och göra bort mig Det där går inte att säga emot, så tycker antagligen de flesta. Men det är lite synd att det alltid är några som inte är nöjda. Det finns ju tyvärr inget som passar alla, om man säger så.
Publicerat Juni 9, 201015 yr Sanningen får man endast av barn, fullskallar och idioter. Du var ju iaf full och därmed är ju det ett intressant ämne, vilket jag själv vore intresserad i. Dessvärre fungerar det inte att starta ett parti upp och ner och tro att man kan hamna i riksdagen, för så många jägare som är less på den förda politiken finns det tyvärr inte. Om ni dessvärre går med i andra, större partier så blir det lättare att påverka jaktfrågorna. Satsa hellre på detta.
Publicerat Juni 10, 201015 yr Tror inte heller att ett jägarparti skulle få stor framgång, jägare är inte överens sinsemellan, jaktmotståndarna får en ypperlig möjlighet att peka ut "mördarna", och den absolut största majoriteten, de som inte bryr sig om jaktfrågor fortsätter att inte bry sig. Ett alternativ till miljöpartiet, en motpol vore kanske ändå på plats. Miljön, människans förhållande till våra natur resurser, är tydligen ett tillräckligt vitt fält för partipolitik. I stället för det traditionella miljöpartiets dåligt dolda motto "skydda naturen mot människan" kunde ett parti med mottot "skydda (förvalta) naturen för människan" vinna gehör. Jakt, fiske och all naturbruk samt eventuella vettiga delar av naturskyddspolitiken skulle då centralt ingå i agendan, och självfallet traditionella socialpolitiska ställningstaganden. (Mot förmodan och vana är jag nykter då jag skriver detta, men jag vågar vara enfaldig ändå )
Publicerat Juni 10, 201015 yr Tror inte heller att ett jägarparti skulle få stor framgång, jägare är inte överens sinsemellan, jaktmotståndarna får en ypperlig möjlighet att peka ut "mördarna", och den absolut största majoriteten, de som inte bryr sig om jaktfrågor fortsätter att inte bry sig.Ett alternativ till miljöpartiet, en motpol vore kanske ändå på plats. Miljön, människans förhållande till våra natur resurser, är tydligen ett tillräckligt vitt fält för partipolitik. I stället för det traditionella miljöpartiets dåligt dolda motto "skydda naturen mot människan" kunde ett parti med mottot "skydda (förvalta) naturen för människan" vinna gehör. Jakt, fiske och all naturbruk samt eventuella vettiga delar av naturskyddspolitiken skulle då centralt ingå i agendan, och självfallet traditionella socialpolitiska ställningstaganden. (Mot förmodan och vana är jag nykter då jag skriver detta, men jag vågar vara enfaldig ändå ) Beror lite på vad man är ute efter. Vill man skapa ett parti för att få möjlighet att vara grundare till ett parti som sitter i Riksdagen/Kommunfullmäktige så har du nog rätt i att detta är "möjliga" frågor att grunda ett parti på. Om man verkligen vill göra något för att skydda/utveckla naturen för människan så tror jag det är bättre att satsa på att engagera sig i något av de befintliga partierna. Centern borde kunna utnyttja det här som en profilfråga. Kan nog finnas utrymme för både ett borgerligt och ett vänstervridet miljöalternativ. Borde finnas MP röster som egentligen inte är så nöjda med MP's vänster politik men som tycker att miljön fått för lite fokus hos de borgerliga. OBS, jag säger inte att borgarna skiter i miljön. Långt ifrån. Men jag är övertygad om att det finns människor med borgerliga sympatier som önskar ett större fokus på dessa frågor. MVH // Henrik
Publicerat Juni 10, 201015 yr Beror lite på vad man är ute efter. Vill man skapa ett parti för att få möjlighet att vara grundare till ett parti som sitter i Riksdagen/Kommunfullmäktige så har du nog rätt i att detta är "möjliga" frågor att grunda ett parti på. Om man verkligen vill göra något för att skydda/utveckla naturen för människan så tror jag det är bättre att satsa på att engagera sig i något av de befintliga partierna. Centern borde kunna utnyttja det här som en profilfråga. Kan nog finnas utrymme för både ett borgerligt och ett vänstervridet miljöalternativ. Borde finnas MP röster som egentligen inte är så nöjda med MP's vänster politik men som tycker att miljön fått för lite fokus hos de borgerliga.OBS, jag säger inte att borgarna skiter i miljön. Långt ifrån. Men jag är övertygad om att det finns människor med borgerliga sympatier som önskar ett större fokus på dessa frågor. MVH // Henrik Hmmm. Det smartaste vore väl då att infiltrera miljöpartiet, och förklara varför "förbjud-fridlys-hands off" inte är det givna svaret på alla frågor beträffande miljöskydd eller miljövård, även om unga och/eller gröna forskare, sakvetare gärna presenterar dylika lösningar för sina ekosofi-trogna i miljöpartiet. Men javisst, det kan tänkas vara omoraliskt att infiltrera ett parti för att ändra dess agenda. Ett redigare och ärligare alternativ är nog att föredra. Målsättningen behöver inte vara att komma in i Riksdagen/Kommunfullmäktige utan att konkurrera om de "gröna" rösterna. Allt som är bort från miljöpartiet är positivt för jakten (drack nyss en öl ute på verandan, om det nu är någon ursäkt )
Publicerat Juni 10, 201015 yr FI mm funkade inte pga av att dom inte hade en samsyn om människovärdet. Så för att starta något nytt parti så måste man först bestämma sig för vilken människosyn partiet skall ha. (Förbruknings varor som alliansen eller, alla har ett värde som S,V,MP. Mer i klarspråk: Om du är stark så får du trampa ner dom som är svagare än dig! eller att den starke ska hjälpa den svage) Sen kan ev sakfrågor bli aktuella.
Publicerat Juni 10, 201015 yr Författare (drack nyss en öl ute på verandan, om det nu är någon ursäkt ) Måste vara skönt för din plånbok att du blir påverkad av bara en öl
Publicerat Juni 11, 201015 yr Måste vara skönt för din plånbok att du blir påverkad av bara en öl Jag har mig veterligen aldrig druckit så många öl att jag skulle ha försökt göra det skönt för min plånbok. Visste inte ens att plånböcker kan njuta Jädrans, att så sådana ideer i folk, visserligen rätt oskyldigt så länge det är ett förhållande med en vuxen plånbok, men ändå på något sätt preverst