Publicerat Juni 15, 201016 yr Någon vänlig själ med Quickload som kan tala om för mig ca hastigheten på min senaste laddning. 57Gr URP Ballistik Tipp 140 gr 7x64 med ca 52cm pipa Provade även en laddning med 58 Gr utan problem men den spred mera La ut samma fråga på grannforat o fick tills vara att det var överladdning? Eller stort patronläge? Någon som kan få mig att förstå? //
Publicerat Juni 15, 201016 yr 824 m/s! Du ligger på knappt 3000 bar med den laddningen så det är absolut ingen överladdning.
Publicerat Juni 15, 201016 yr Författare 824 m/s!Du ligger på knappt 3000 bar med den laddningen så det är absolut ingen överladdning. Ehh nästan larvigt ju Vad är teoretiskt max? /Lasse
Publicerat Juni 15, 201016 yr Lasse, laddningen på 57 grains URP ger enligt QL en hastighet på nästan 920 m/s även ur den korta pipa och vad värre är så ger den ett tryck som ligger ca 300 bar över maxtryck för kalibern. Jag skall försöka utveckla mina tankar kring detta i morgon eftersom det inte alls är säkert att det är så illa som QL indikerar. Maxladdningen för kombinationen URP och 140 grains BT bör ge en hastighet på lite drygt 890 m/s. Vänligen, Henrik
Publicerat Juni 15, 201016 yr Prova 56 gr 204 istället. Ger 861 m/s med 3717 bar i tryck. Bör kunna vara en bra medium laddning med den korta pipan.
Publicerat Juni 15, 201016 yr Som ny vän med QL fick jag med bistånd av Henrik, tack broder, uppdaterade krutfiler, med givna invärden fick jag 4403 Bar och 913 m/s V0 Det är inte så bra, det är övertryck som något sa på RS. Enligt programmet skall 55.5 grain ge dig passabelt tryck och 889 m/s Men nu är jag novis med detta program. /Christian
Publicerat Juni 15, 201016 yr Författare Så min laddning med 58 Gr Urp var lite mer " Over the top" då Vad som är lite konstigt var att jag inte upplever några höga tryck. Tändhattar ok, slutstycke ok. Kan väl erkänna att på 58 gr kärvade slutstycket lite på första skottet men inte på de två efterföljande. Mats: Mitt krutförråd på 204 är obefintligt. Jag har alltid laddat med MRP innan men ville ha ett lite snabbare krut till lättare kulor. OM det nu är så illa att jag ligger över max, vad händer då när jag ska skjuta mitt i sommaren och det är 25 grader varmt //
Publicerat Juni 15, 201016 yr OM det nu är så illa att jag ligger över max, vad händer då när jag ska skjuta mitt i sommaren och det är 25 grader varmt // Strunta i att ta reda på det är du hygglig
Publicerat Juni 16, 201016 yr Lasse (m. fl. QL intresserade läsare), det känns som att det kan vara på plats att fundera på vad QL är och vad det INTE är. Som alla andra analysverktyg så beror resultatet på kvalitén i den data som man stoppar in i verktyget. Den data som vi känner till i denna tråd är vilken kaliber du har valt (7x64), vilken kula du har valt (140 BT), mängd och typ av krut (57.0 grains Norma URP). Med hjälp av denna indata så kan QL göra en approximation av ett antal olika parametrar som t ex hastighet och tryck, ju mer korrekt indata vi kan mata in ju bättre blir approximationen. Det finns två parametrar som QL är rätt bra på att hantera som vi inte känner till nämligen patronens total längd och hylsan volym. Genom att mata in dessa värden ger vi QL en möjlighet att arbeta med den faktiska volymen som finns för krutet att tillgå, genom att sätta ut kulan lite grann ökar vi ju faktiskt den tillgängliga volymen. Att volymen på hylsorna skiljer lite grann mellan olika fabrikat är inte heller något hokus pokus eftersom det bara är hylsans yttermått som är standardiserade. En snabb bild på hur gränssnittet för att mata in patron- och kuldimensionerna ser ut kan kanske vara ett pedagogiskt plus i detta läge För att ge en tydligare bild av hur QL funkar så klistrar jag även in bilder på några av de övriga fönstren som finns att tillgå. I fält #2 så väljer man krut och får bland annat reda på fyllningsgraden vilket är en rätt intressant siffra: Därefter följer två fönster med resultat ( man kan välja att få resultatet presenterat på olika sätt och i tabeller eller grafer beroende på vad man är ute efter), det första av dessa fönstren visar grafer över tryck och hastighet. Det sista fönster som jag vill visa är det fönster som visar på olika nyckelvärden som t ex maxtryck, tryck vid mynningen, % förbrännt krut, utgångshastighet och en del annat matnyttigt: Det finns också en del parametrar som QL inte klarar av att hantera och det är i huvudsak data som har med vapnet att göra. QL tar ingen hänsyn till räffelstigning, patronlägets utformning, diametern mellan bommarna eller val av tändhatt för att nämna dem som enligt min erfarenhet har större eller mindre inverkan på resultatet. En konsekvens av detta är att QL inte tar någon hänsyn till friflykten, övergångskonans utformning etc. Dessutom tar QL ingen hänsyn till de variationer som finns mellan olika tillverkningslotter, t ex är det så att MRP uppenbarligen är ett krut som är svårt att få till med små variationer mellan olika tillverkningslotter. Vad man kan göra för att "kalibrera" QL mot "verkligheten" är att skjuta några laddningar över kronograf och sedan jämföra resulten. Jag klistrar in ett exempel på hur det kan se ut från min egen 6.5x55: Eftersom hastigheten är en direkt funktion av arean under tryckkurvan så kan man med hjälp av en kronograf och QL med stor träffsäkerhet verifiera att man ligger på vettiga trycknivåer. Får man en lägre hastighet än vad QL förutspår för en viss laddning så kan man alltså öka på laddning fram till dess att man börjar närma sig den hastigheten som QL indikerar som max hastighet. Det som QL är riktigt bra på är att jämföra olika krut och hjälpa till med val av krut så att man får ut mesta möjliga hastighet utan att överstiga det maximala trycket. Det är också ett utmärkt hjälpmedel för att få reda på vilken hastighetspotential som en viss kombination av patron, kula och piplängd ger. Håller man sedan tungan rätt i mun kan man också laborera lite grann med maxtrycket, det kan t ex vara så att en patron har ett förhållandevis lågt maxtryck i sin standard eftersom patronen är avsedd att skjutas i mekanismer som tål lite lägre tryck (Byglar, brytvapen, halvautomater etc). Det konkreta tipset till Lasse är att verifiera hastigheterna på de aktuella laddningarna, när vi väl vet vad de ger för Vo går det betydligt enklare att komma fram till om trycken är OK eller inte. Tipset är dock att backa ned till kanske 55 grain innan provskjutning. Sedan kan vi så klart fundera på vilket som är det lämpligaste krutet till 140 grains kulor i 7x64 men det får vi ta nästa gång Henrik
Publicerat Juni 16, 201016 yr Nu är detta OT till frågan men relevant då det kom upp genom Henriks inlägg, som gammal handladdare till pistol och revolverkalibrar har jag haft goda möjligheter att prova effekten av att korta ner respektive öka den interna volymen i en laddning med 9x19 och 10 mm Auto är det sådant som har anslående inverkan. När jag labbade igår med 9,3x62 gick det bra att öka laddningen med 1-2 grain tom om man satte kulan långt ut, då kaliberna knappast behöver en djup om 12 mm för att få kulan att sitta kvar, tyckte att det var intressanta simulerade data men med Henriks notis ovan så är det bara inte en simulering utan det har bekräftats som reell möjlighet. /Christian
Publicerat Juni 16, 201016 yr Kanske är det på sin plats att visa hur jag brukar "jobba" med QL. Nedan har jag klippt in ett exempel på lite olika simuleringar som jag precis gjort när det gäller min egen 8x57 IRS: Jag börjar med en standardladdning med en 180 grains kula och Norma 203B som ger en hastighet på 809 m/s i min kommande K95:a (simulerat värde). Genom att sätta kulan 2 mm djupare i hylsan minskar vi hylsans praktiska volym, eftersom kulan då "stjäl" volym från krutet. Konsekvensen blir givetvis högre hastighet men till priset av att trycket sticker iväg över den gräns på 330 MPa som CIP anger som max för 8x57IRS. Går vi den andra vägen och sätter ut kulan 2mm så ökar vi volymen samtidgt som hastigheten och trycket sjunker. Det fjärde steget visar vad som händer om vi använder den ökade volymen till att samtidigt öka krutmängden, här vinner vi några m/s i Vo men priset för detta är att kulan hamnar lite för långt ut i halsen vilket inte är positivt. I det sista steget har jag gjort två förändringar, för det första har jag kontrollerat den verkliga volymen (mätt i grains vatten) och justerat volymen i QL efter detta värde. dessutom har jag accepterat ett högre tryck än vad som standarden ger. Anledningen till detta är dels att vapnet som sådant klarar betydligt högre tryck än de 360 MPa som jag justerat upp det till dessutom har jag haft en diskussion med Norma om vad som skiljer deras 8x57 IRS hylsor från deras 8x57IS hylsor och fått svaret att det bara är randen som skiljer. Med andra ord klarar 8x57 IRS hylsorna från Norma samma tryck som deras 8x57 IS hylsor och då är det realistiskt att lägga maxtrycket på samma nivå för de båda kalibrarna. Summa summarum så "vinner" jag knappt 30 m/s på detta manövrerande, om det är värt mödan eller ej blir upp till var och en att bedöma. Henrik
Publicerat Juni 16, 201016 yr Författare Henrik: Vill bara passa på att tacka för att du tar dig tiden med att hjälpa noviser som mig själv och andra Och även alla andra som ställer upp med sitt Know How Jag kan ha svaret på varför jag inte upplever några höga tryck i mitt vapen även med denna " heta" laddning. Jag ser i dina bilder att COL är 84,00. Jag har ett COL på 85,73 vilket ju gör att jag ökar hylsvolymen med nästan 2mm som u visar i ditt senaste exempel. Kan detta vara nog för att jag ska komma ner i tryck? Om jag räknar rätt så sätter jag kulan med lite drygt 7 eller kanske närmare 8 mm ner i hylsan vilket jag har fått för mig räcker. kanske har jag fel även där //
Publicerat Juni 16, 201016 yr Lasse- med den COL som du anger och 57 grains laddningen är du fortfarande i det röda men inte med mycket, med 56,5 är du inne på tryck som är ok. Hoppas du tycker det är ok att jag svarar här, en liten avbackning på laddningen och du är gtg. /Christian
Publicerat Juni 16, 201016 yr Författare Lasse- med den COL som du anger och 57 grains laddningen är du fortfarande i det röda men inte med mycket, med 56,5 är du inne på tryck som är ok.Hoppas du tycker det är ok att jag svarar här, en liten avbackning på laddningen och du är gtg. /Christian Klart det är ok Skit, inte inne på grönt ännu.... jag som gillar den laddningen. Får nog anse den som för het med andra ord, jag vill ju kunna skjuta med en i alla förekommande väderlekar så då blir den ett stort NO NO Nu skjuter ju inte 56 Gr laddningen illa heller så jag tror att skiten bakom kolven gör mer skada en vad laddningen gör nytta om du förstår vad jag menar Kan du se vad 56 gr ger för hastiget? Eller ska jag kanske ner lite till i laddning?............................................. Nej trodde inte det //
Publicerat Juni 17, 201016 yr Det här med tryck och vad som bygger tryck och inte minst värdet av olika trycktecken skulle utan tvekan kunna ge material för ett mastodontinlägg men det får nog vänta ett slag I ditt fall Lasse skulle jag säga att du bör ligga under 900 m/s med 140 grains BT och N203B för att ligga på vettiga trycknivåer. Vill du nå högre hastigheter än så med godkända tryck är det komprimerade MRP laddningar som gäller och då är hastigheter på 910-920 m/s möjliga. För att vi skall kunna hjälpa till med bättre värden skulle det underlätta om du kunde mäta hur mycket vatten du får i en kalibrerad hylsa. Väg bara hylsan tom, fyll den med så mycket vatten du får i och väg den för att kontrollera hur mycket vatten det blev. Med det måttet kan vi sedan få simuleringar från QL med större precision. Henrik
Publicerat Juni 17, 201016 yr Som sagt 56 gr ser ok ut i mina ögon. // Är du så säker skytt så att du litar på en 3-skottare? Det skottet som stack iväg i 55 och 57gr laddningen, är det laddningens eller ditt fel? Du borde kanske skjuta något eller några fler skott för varje laddvikt. Tips i all välmening! /Peter
Publicerat Juni 17, 201016 yr Författare Det här med tryck och vad som bygger tryck och inte minst värdet av olika trycktecken skulle utan tvekan kunna ge material för ett mastodontinlägg men det får nog vänta ett slag I ditt fall Lasse skulle jag säga att du bör ligga under 900 m/s med 140 grains BT och N203B för att ligga på vettiga trycknivåer. Vill du nå högre hastigheter än så med godkända tryck är det komprimerade MRP laddningar som gäller och då är hastigheter på 910-920 m/s möjliga. För att vi skall kunna hjälpa till med bättre värden skulle det underlätta om du kunde mäta hur mycket vatten du får i en kalibrerad hylsa. Väg bara hylsan tom, fyll den med så mycket vatten du får i och väg den för att kontrollera hur mycket vatten det blev. Med det måttet kan vi sedan få simuleringar från QL med större precision. Henrik Så mitt MRP kasnke lämpar sig bra även till denna kulan.... Jag ska väga en hylsa i kväll så får vi se vad det ger. Är du så säker skytt så att du litar på en 3-skottare? Det skottet som stack iväg i 55 och 57gr laddningen, är det laddningens eller ditt fel?Du borde kanske skjuta något eller några fler skott för varje laddvikt. Tips i all välmening! /Peter Visst är jag så bra nej nu ska vi vara ärliga, visst vet jag att jag borde skjuta ett par skott till för att verkligen hamna rätt. Felmarginalen minskar. Nu kändes det rätt på vissa av laddningarna medans andra kändes mindre bra och det är ibland ett lika bra verktyg som träffbilden. Svammel.....ja Troligen //
Publicerat Juni 17, 201016 yr Författare Sådär äntligen inne igen efter att ha målat huset samt matat grisarna som verkar vara tillbaka åtminstone en av dom kalibrerade en hylsa och satte fingret för tändhattshålet och fyllde i vatten hällde ut vattnet i vågskålen och vägde det. Kunde inte väga hylsan med vatten i tyvärr. 65 gr vatten blev det. Kontrollmätte även pipan och mitt minne svek mig, 57,5 cm var den Hoppas detta hjälper er att hjälpa mig /Lasse
Publicerat Juni 18, 201016 yr Lasse, visst är det så att MRP förmodligen är det lämpligaste krutet om du vill ha höga hastigheter från din 7x64. När det gäller volymen som du mätt upp från dina hylsor blir jag lite fundersam, har du fyllt hylsan hela vägen upp? 65 grains är en rätt begränsad volym för en 7x64, QL räknar med 69 grains som standardvolym för 7x64. Problemet blir såklart att om dina hylsor håller en volym på 65 grains så blir trycket ruskigt högt. Skulle din uppmätta volym stämma så måste dina URP laddningar vara rejält komprimerade, är dem det? //Henrik
Publicerat Juni 18, 201016 yr Författare Lasse,visst är det så att MRP förmodligen är det lämpligaste krutet om du vill ha höga hastigheter från din 7x64. När det gäller volymen som du mätt upp från dina hylsor blir jag lite fundersam, har du fyllt hylsan hela vägen upp? 65 grains är en rätt begränsad volym för en 7x64, QL räknar med 69 grains som standardvolym för 7x64. Problemet blir såklart att om dina hylsor håller en volym på 65 grains så blir trycket ruskigt högt. Skulle din uppmätta volym stämma så måste dina URP laddningar vara rejält komprimerade, är dem det? //Henrik Jag ska mäta om i kväll då jag bara mätte en gång... Laddningen är inte på något vis komprimerad utan jag har ( fritt ur minnet) inte fyllt krut upp till halsen ens. Lätt vatten? //
Publicerat Juni 18, 201016 yr Lasse, det är något i ekvationen som inte stämmer. QL ger en fyllnadsgrad på 106% med din laddning, även om den räknas på den effektiva volymen (d v s med kulan i hylsan) så borde det vara såpass mycket krut att du är tvungen att ladda med droptube eller dylikt. Antingen ligger felet följdaktligen hos QL eller också är din volym större än 65 grains vatten. Det som skulle kunna ge svar på frågan är nog att skjuta ett par av laddningarna över kronograf. hmm... en intressant fråga är det under alla förutsättningar... Henrik
Publicerat Juni 18, 201016 yr Författare Lasse, det är något i ekvationen som inte stämmer. QL ger en fyllnadsgrad på 106% med din laddning, även om den räknas på den effektiva volymen (d v s med kulan i hylsan) så borde det vara såpass mycket krut att du är tvungen att ladda med droptube eller dylikt. Antingen ligger felet följdaktligen hos QL eller också är din volym större än 65 grains vatten. Det som skulle kunna ge svar på frågan är nog att skjuta ett par av laddningarna över kronograf. hmm... en intressant fråga är det under alla förutsättningar... Henrik Om jag bara fått tummen ur o skaffat en kronograf så vore saken enkel.... jag ska även mäta volymen igen. /Lasse
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.