Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad har vi för ryggsäckar?

Featured Replies

Publicerat

Många ryggsäckar har passerat, någon har slitits ut-någon inaktiverats p.g.a. missnöje.

Just nu använder jag en liten fauna-säck.En liten modell utan stol, men den har inte det bösskoger jag sett på en liknande.Bra säck för mina behov som är dagsturer i fjäll/skog under någon vecka på jaktsemester.

Köpte en väldigt liten hundförarsäck (Härkila). Den var svår att få med allt jaktnyttigt  i, och blir troligen säck för längre träningsturer. Stolryggsäckar har jag försökt med flera gånger. Inte bra att bära, inte bra att sitta på. Senaste var en Fauna.

En jätteskön Haglöfs av äldre modell med löstagbar mes fungerar just som bärmes och är ypperlig t.ex. att bära ut saltstenar med.

Första egna säcken var en enklare skinnryggsäck som efter ett linoljebad även berikades med blod från min första tjäder. Hopplös att bära mer än termos och tre knäckebröd i, men är kvar p.g.a. sentimentalitet.

Stora problemet tycker jag remmarna står för, särskilt vid hagelskytte, och för det mesta funkar det bra utan säck vid min jakt. Nödvändigheterna finns i bältet eller i min jaktväst.

• Svar 52
  • Visningar 16,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

--

• 2 weeks later...
Publicerat
Även Bergans Tuva har koger för bössan. Tittade på den häromdagen och fick en otäck vill-ha-känsla. Jag gick hem för att se om det gick över så jag kunde spara en slant... Verkar inte gå någe bra :(

Hur gick det ? Blev det affär?  ;D Har en kompis som köpte en sån i höstas och han säger att den är toppklass, mycket skön att bära med kanonskönt bärsystem. Den jag handlade, faunasäcken, är väldigt enkel och lätt men funkar ändå när man inte släpar på så mycke packning...

• 3 months later...
Publicerat

Jag använder Härkilas combibag, som går att använda både som midjeväska och ryggsäck. Säcken innehåller dessutom en varm och skön sittdyna.

2003_0405Image0059.JPG2003_0405Image0061.JPG

Publicerat

jag har pensionerat min lilla grå efter 18 års prickfri tjänst :'( men ett vadmalstyg från en kassrock i det militära håller inte hur länge som helst och när risken att det uppmortnade tyget rämnar och lämnar gps och dylika attiraljer fick den gå hädan har nu köpt mig en Bergans Hein....bara hunnit ut med den en gång men den verkar bra....löstagbart/inrullningsbart fågelnät.(1200 kr)

post-81-1147509452_thumb.jpg

post-13-1147509452_thumb.jpg

• 1 month later...
Publicerat

Jag har tre olika, en billigare Jaktia med stol i nylon som mest bara kommer med på älgjakten. Den föregicks av ett auktionsinrop, en klassisk ryggsäck från 40-talet med stålmes. Denna tjänar idag mest som förvaring åt diverse jaktkläder. Numera har jag införskaffat en mjuk meslös tysk ryggsäck i segelduk av kontinentalt snitt, detta för att slippa skav och skrammel från stolen som fallet är på Jaktia ryggsäcken. Istället tar jag med en liten ihopfällbar trebenstol.

Publicerat

Jag använder Blackhawk Hydrastorm Cyclone.

Lagom storlek om man vill ha med en tjockare tröja/jacka, lite mat och ett spritkök.

Den har ett huvudfack och två ytterfack. Försedd med många fästpunkter för ytterigare fickor. Har inbyggt vätskesystem med plats för totalt två vattenblåsor.

Avbärarbältet och axelremmarna är helt ok. Ryggpanelen har ventilationskanaler för att svalka ryggen lite.

bild0061pz.th.jpg

Publicerat

Förra året var jag nära att köpa vaude ripa. Men efter att flera avrått mig pga dom sladdriga bärremmarna och ammobältet så sket jag i det.

För nån vecka sen när L-O (Beretta) på trapper här i boden ringde mig och sa att han hade fått in Ripa:n så gick jag dit och kikade. Till mig förtjusning så har vaude gjort om bärremmarna och ammobältet. Habegäret blev för stort :)

Har provat att lasta riktigt tung, hemma, och remmarna känns riktigt bra, ammobältet håller också patronerna riktigt hårt.

Ska bli kul till hösten och se vad säcken går för.

Publicerat

Haglöfs Tight XXS.

Tror tyvärr inte att den går att köpa längre.

Publicerat

Hej

Är det nån som har erfarenhet av ryggsäcken Grouse pack, 40l, från Chevalier? Funderar på att köpa en till frugan. Själv har jag en Norröna Hjerkin som jag är nöjd med, men Grouse packen ser ju också bra ut.

• 4 months later...
Publicerat

Hade också velat veta om nån provat chevalier grouse?!

Den måste ju vara perfekt vid "Indianjakt" eller stötjakt. Det är allt för ofta som bärremmarna

varit ivägen vid snabba skott.

post-1184-1163365673_thumb.jpg

Publicerat

Jag använder en Normark(kopia av Vaude Ripa), är nöjd med den. Annat tyg, lite plastigare och sämre kvalité än originalet, men den är nog samma sak på ryggen. Tycker inte att dom "korvar" sig så mkt, det stör inte mig destomer iaf, går mycket bra att skjuta. Använder bara övre avlstningsremmen och har ett vanligt patron-bälte istället för det på ryggsäcken. Kanske inte det roligaste säcken att ha på ryggen om det blir mycket vikt, men antar att flesta inte brukar har så många kg prylar med sig. Men dom positiva sidorna överväger lätt dom negativa.

Rekommenderar varmt en sådan, men då som Vaude.

MVH T.S

• 2 weeks later...
Publicerat

Någon som testat Swedteams kombibag?

post-1184-1164205587_thumb.jpg

Publicerat

Den måste ju vara perfekt vid "Indianjakt" eller stötjakt. Det är allt för ofta som bärremmarna

jag har en och den är som du säger perfekt till uppflogsjakt men den är inte så dum till annan jakt heller.

mitt råd löp och köp 185 kr betalade jag på norrlands vapen i sundsvall en av dom mest prisvärda saker jag äger.

Publicerat

Tja!!

Tänk på att man kanske ska bära skjutet vilt en heldag på eller i säcken det blir väldigt tungt med trekantiga eller midjeväskor skjut en hare eller kanske 3-4 tjädrar så får ni se.

Publicerat
Tja!!

Tänk på att man kanske ska bära skjutet vilt en heldag på eller i säcken det blir väldigt tungt med trekantiga eller midjeväskor skjut en hare eller kanske 3-4 tjädrar så får ni se.

jag har förberedda repnören med i säcken som jag fäster i hals och ben. inte perfekt men det funkar bra tycker jag.

Publicerat

http://www.salomonoutdoor.com/se/product.a...&currItem=6

Bilden var visst hemligstämplad men kolla länken så går det nog se, lite kass i sömmarna men sitter bra och så får jag med mig 1,5 l vatten i snutteslangen.

Publicerat
Jag använder Härkilas combibag, som går att använda både som midjeväska och ryggsäck. Säcken innehåller dessutom en varm och skön sittdyna.

2003_0405Image0059.JPG2003_0405Image0061.JPG

Härkilas combibag verkar vara fin. Får du platts med mycket i enbart "midjeutförandet"?

• 2 weeks later...
Publicerat

Nån toppfågeljägare som testat denna? Skulle vara intressant med recension innan jag införskaffar en...

Den ser i allafall rejäl ut och rymmer det nödvändigaste för en dagstripp efter toppfågel. Händerna fri för stavar och skidåkning.

Säcken tillverkas av Kuhdar i Sävar, Umeå :  http://www.kuhdar.has.it/

/Henke

Publicerat

Jag har en sån och den är fantastiskt bekväm. Har bara haft med den en gång i skogen och det var en ren njutning. En 4-kilos sako kändes inte alls farlig.

Någon med mer erfarenhet av säcken kanske kan fortsätta recensionen  ;D

Publicerat
Nån toppfågeljägare som testat denna? Skulle vara intressant med recension innan jag införskaffar en...

Den ser i allafall rejäl ut och rymmer det nödvändigaste för en dagstripp efter toppfågel. Händerna fri för stavar och skidåkning.

Säcken tillverkas av Kuhdar i Sävar, Umeå :  http://www.kuhdar.has.it/

/Henke

Nr 12 2006 av jakt & jägare så är den med i test bland några andra!

Publicerat

Camelbak M.U.L.E

+ PLUS

1 eller flera vätskeblåsor vid behov

går att packa tungt i den utan att axlar och rygg går av

många fickor i olika storlekar

mycket fäst möjligheter utanpå säcken

den håller för allt och lite till

Tyst

Stor nog för 2-3 dagar i skogen

- minus

lite dyr (dock prisvärd)

breda tjocka axelremmar, problem vid snabba skott

förstor för dags turen

den har hängt med på jakt, fiske, friluftsliv, resor  m.m m.m

älskar den och kommer aldrig göra mig av med den

letar dock efter en mindre dags säck

då jag tycker den e lite stor för det

• 2 weeks later...
Publicerat

Har själv en Noröna 35 L combat säck vilket jag är riktigt nörjd med. mycket slitstart material, skjutvänliga axelremar (dvs platta), delad säck dvs, nedre, samt övre förvaring och förvaring i locket.Kommer i skogsgrönt. Priset kan diskutteras för en så pass liten ryggsäck (1600 :-) men man köper ju inte ryggsäkar varje år så det känns bra att lägga lite mer och vara helnöjd. Köpte min på naturkompaniet, du kan ju kolla deras hemsida om det verkar interesant.

MVH PK.

post-1218-1166149404_thumb.jpg

Publicerat

Savotta 123 använder jag.

15_2.jpg

Publicerat

Har en likadan som på bilden men i äkta läder. Kanon, axeln är fri, rymer kaffe + slaktar grunker+yxa ;D