Publicerat Juni 21, 201016 yr Skulle vilja ha lite tips och recept på gott matbröd Kör på samma bröd jämt känns det som så ge mej lite insperation så man kan få lite variation i brödätandet Tunnbröd, limpor, frallor, tekakor, ja fram med recepten nu
Publicerat Juni 21, 201016 yr Jag brukar baka olika limpor ur Jan Hedhs bok "Bröd". Favoriten barnens favorit är "italienare", ett bröd där man till skillnad från så många andra recept i boken slipper surdegen utan iställer jobbar med en jästbaserad fördeg. Ett sätt att variera sig är att kalljäsa brudet men ändå utgå från sitt vanliga recept. Testa att: 1/ halvera mängden jäst 2/ använd kallt vatten 3/ knåda degen utan salt i 5 minuter, häll i saltet och knåda i ytterligare 7 minuter (hushållsassistent, för han är näst intill omöjligt) 4/ första jäsning på låt säga 45-60 minuter, sedan baka ut till limpor. 5/ Ställ in dem i kall ugn och låt dem jäsa över natten. Sätt på ugnen det första du gör på morgonen. Andra tips: Strunt i tider, använd kött-termometern istället. Bröd skall upp i sisådär 96 gradr för att vara genomgräddat. Ställ en skål med vatten i botten av ugnen så får du godare skorpa på brödet.
Publicerat Juni 21, 201016 yr Här fick jag lära mig något nytt, det gillar jag! Jag köper nästan aldrig bröd utan bakar själv. Det blir en del undantag nu på sommaren om det är för varmt. Jag bakar på det jag har hemma...fiberhavregryn, kli, durumvete, dinkel, fullkornsmjöl av olika slag... Försöker använda mycket fibrer. Jag knäcker i ett ägg i degen för att det smular mindre då, och jag tillsätter alltid en liten skvätt rapsolja. Jag föredrar att använda torrjäst då det i perioder blir glest med baket (bor ensam så åtgången är inte så stor) och den håller i evigheter ( snudd på iaf). Är jag lite lat så kavlar jag ut degen efter första jäsningen skär upp portionsbitar. Lätt att ta fram det som går åt för dagen och tinar snabbare än limpa. Annars blir det typ formen av frallor - också portionsbitar. =) Frön, rivna morötter och nötter är också gott i bröd. Gör man rågkakor så är det gott med messmör och grädde i degen. Jag använder vatten till mina brödbak - utom till baguetter (grillbröd...) dä jag använder ca hälften mjölk. Leifhh: Måste testa det du föreslår. Funkar det med torrjäst till det, tror du? Torrjäst vill ju ha varmare degspad än vanlig jäst normalt.
Publicerat Juni 21, 201016 yr Författare Tack för tipsen Leifhh Måste pröva det du föreslog.. Fint med nygräddat bröd på morgonen När jag gör surdegslimpor så har jag en sprayflaska med vatten och sprayar på lite med jämna mellanrum så då blir de en krispig skal på. Och Hushållsassistenten är en bra slav Shamani, ja brukar oxå försäka slänga i lite frön, nötter när jag bakar.. Ger en liten extra piff tycker jag men jag använder oftast färskjäst. Och försöker oxå baka eget bröd för de slår ju köpebröd med hästlängder och jag får för mej att de är nyttigare.. Kanske inte är så men jag vill tror det iaf
Publicerat Juni 21, 201016 yr Tack för tipsen Leifhh Måste pröva det du föreslog.. Fint med nygräddat bröd på morgonen När jag gör surdegslimpor så har jag en sprayflaska med vatten och sprayar på lite med jämna mellanrum så då blir de en krispig skal på. Och Hushållsassistenten är en bra slav Shamani, ja brukar oxå försäka slänga i lite frön, nötter när jag bakar.. Ger en liten extra piff tycker jag men jag använder oftast färskjäst. Och försöker oxå baka eget bröd för de slår ju köpebröd med hästlängder och jag får för mej att de är nyttigare.. Kanske inte är så men jag vill tror det iaf Hur du än bär dig åt så kan det ju knappast bli sämre än köpebröd?!! Man vet åtminstone vad som är i brödet man äter när man bakar själv! Det är garanterat fritt från transfettat margarin (använder inte margarin själv - av någon sort) och inga andra konstigheter heller. Och vilken aptitretare bara med doften!
Publicerat Juni 21, 201016 yr Jag har några bra recept men tyvärr bara på sådana bröd som är godast dagsfärska. Är du ändå intresserad så kan jag maila recepten.
Publicerat Juni 21, 201016 yr Författare Hur du än bär dig åt så kan det ju knappast bli sämre än köpebröd?!! Man vet åtminstone vad som är i brödet man äter när man bakar själv! Det är garanterat fritt från transfettat margarin (använder inte margarin själv - av någon sort) och inga andra konstigheter heller. Och vilken aptitretare bara med doften! Nej det är faktiskt sant!! Använder heller inte margarin.. Kör på äkta smör ja Mmm doften av nybakat brö
Publicerat Juni 21, 201016 yr Författare Jag har några bra recept men tyvärr bara på sådana bröd som är godast dagsfärska. Är du ändå intresserad så kan jag maila recepten. Jatack Kristin Det kan du få göra Här kommer mailadressen: need_blessing@hotmail.com
Publicerat Juni 21, 201016 yr Här kommer Matte Holst's recept på Kånkelbärslimpa. Gott som fan. 2 Bröd 7 dl Vetemjöl 4dl grahamsmjöl 2 dl grovt rågmjöl 1 tsk salt 1 dl solrosfrön 1 dl linfrön 1 dl hela torkade aprikoser (ca 100g) 1 dl russin 1 dl hasselnötter 1 liter filmjölk 1 1/2 tsk bikarbonat 2 dl mörk sirap gör så här 1). Sätt ugnen på 175 g 2). Blanda ihop mjölsorterna med salt,solrosfrön, linfrön, aprikoser russin och nötter i en bunke. Nötterna kan grovhackas eller användas hela. 3). Blanda noga ihop filmjölk med bikarbonat och sirap. Tillsätt mjölblandningen och rör mycket försiktigt till en jämn, tjock smet. Smörj två 1 1/2 liters brödformar väl eller använd bakplåtspapper i formen. Fyll den med smeten och strö över lite mjöl. 4). Grädda bröden i formarna i nedre delen av ugnen, ca 1 1/2 timme. Täck med folie om de blir för mörka. Pröva med sticka så att de känns torra. Stjälp upp bröden på galler och låt dem vila inlindade i kökshanddukar i minst 5 timmar. Nästan lika bra som fikabröd
Publicerat Juni 21, 201016 yr Författare Blev lite skeptisk till namnet men den verkar vara god ändå får pröva den framöver
Publicerat Juni 21, 201016 yr Här kommer Matte Holst's recept på Kånkelbärslimpa. Gott som fan.2 Bröd 7 dl Vetemjöl 4dl grahamsmjöl 2 dl grovt rågmjöl 1 tsk salt 1 dl solrosfrön 1 dl linfrön 1 dl hela torkade aprikoser (ca 100g) 1 dl russin 1 dl hasselnötter 1 liter filmjölk 1 1/2 tsk bikarbonat 2 dl mörk sirap gör så här 1). Sätt ugnen på 175 g 2). Blanda ihop mjölsorterna med salt,solrosfrön, linfrön, aprikoser russin och nötter i en bunke. Nötterna kan grovhackas eller användas hela. 3). Blanda noga ihop filmjölk med bikarbonat och sirap. Tillsätt mjölblandningen och rör mycket försiktigt till en jämn, tjock smet. Smörj två 1 1/2 liters brödformar väl eller använd bakplåtspapper i formen. Fyll den med smeten och strö över lite mjöl. 4). Grädda bröden i formarna i nedre delen av ugnen, ca 1 1/2 timme. Täck med folie om de blir för mörka. Pröva med sticka så att de känns torra. Stjälp upp bröden på galler och låt dem vila inlindade i kökshanddukar i minst 5 timmar. Nästan lika bra som fikabröd Blir det tillräckligt med jäsing med bara bikarbonat?
Publicerat Juni 21, 201016 yr Ingen aning, men bra blir det Frugan bakar ett bröd med ungefär samma innehåll gott och mättande. Lasse
Publicerat Juni 22, 201016 yr shamani: jag kan inget om torrjäst, har aldrig provat så jag vet faktiskt inte.... Ett tips när man använder torkad frukt i bröd är att först lägga frukten i blöt någon timme. Frukterna täcks med vetemjöl innan de slängs ner i degen. Helst mot slutet, det är lätt att de blir lite mosiga annars. En kul blogg med många bra recept är http://www.paindemartin.blogspot.com/
Publicerat Juni 23, 201016 yr Mycket gott mörkt, grovt bröd som kräver liten och enkel arbetsinsats. Man bara blandar ingredienserna och gräddar brödet. Ingen jäsning! Ingredienser: •4 dl vetemjöl •3 dl grahamsmjöl •3 dl rågsikt •4 dl blandade frön t.ex: linfrö, rågkross, solrosfrön, vetekli •4 tsk bikarbonat •ev. 1 tsk salt •0,5 dl olivolja •eller matolja •0,5 dl mörk sirap •1 liter filmjölk Gör så här: Blanda vetemjöl, grahamsmjöl, rågsikt, bikarbonat och salt i en stor bunke. Häll på olja, sirap och filmjölk och rör om till en jämn smet. Häll smeten i smorda avlånga formar. Grädda i nedersta delen av ugnen i 175 grader i 100 minuter. (Under tiden bröden gräddas blir de mörkare och mörkare. Färgen kommer från den mörka sirapen. När de är klara ska de vara riktigt mörka.) Låt bröden stå några minuter i formarna och stjälp sedan upp dem på galler. Lägg över formarna och bakhandduk och låt svalna ytterligare. Ät dem gärna ljumna nybakade eller frys in dem när de svalnat helt.
Publicerat Juni 23, 201016 yr shamani: jag kan inget om torrjäst, har aldrig provat så jag vet faktiskt inte....Ett tips när man använder torkad frukt i bröd är att först lägga frukten i blöt någon timme. Frukterna täcks med vetemjöl innan de slängs ner i degen. Helst mot slutet, det är lätt att de blir lite mosiga annars. En kul blogg med många bra recept är http://www.paindemartin.blogspot.com/ Den sidan kan jag varmt rekomendera bakar enbart efter hans recept och enbart med surdeg (har dock i lite jäst ibland men bara när han har det. Finns ett bröd som jag tror heter levainbröd inte säker men jag ska kolla upp det) det är standard hemma Prova att släng in ett par isbitar när brödet åker in. Blir bra ånga av det sen kör jag med med termometer då vet man att det är färdigt och så ska du ha mycket varm ugn så mö det går och sen sänk lite när dubsatt in brödet. Återkommer med mer info senare