Publicerat Juni 22, 201016 yr Jag vet att detta diskuterats tidigare i andra trådar, men jag vill ha möjligheten att skjuta i klass 1 med min Win 94. Jag har en 9,3:a som i första hand är min klass 1 bössa. Men då jag ibland blir bjuden på lite jakt där det är gott om hjort så vore det bra om vapnet gick som klass 1. Jag har läst mig till att det är ammon och inte bössan som är klassad, och att det finns en fabriksammo som kommer upp i rätta värden för klass 1. Men så har jag också hört att piplängden kan vara en fällande faktor i detta, så jag undrar om någon vet minimi längden på pipan för att komma upp i klass 1. Hoppas Ni förstår vad jag är ute efter Tack på förhand Micke
Publicerat Juni 22, 201016 yr Jepp, det är solklart. Hornadys LeverEvolution klarar kl 1 med rätt piplängd, och som jag kommit fram till, så är det pipor som är mer än 20". Min Marlin 336 har en 22" pipa, och den klarar kl 1 kravet precis, men det är inte mer heller kan jag säga. Men ett kronograftest av nämnda ammo i det vapen du tänker nyttja, är nog att rekommendera, för då får du ju kvitto på att just ditt vapen fixar det.
Publicerat Juni 22, 201016 yr Författare Ok, det ska jag göra. Spelar det någon roll att man skrivit på min licens att det är ammunitionsklass 2 ??
Publicerat Juni 22, 201016 yr Njae, det kan jag ju inte tro att det ska spela någon roll. 30-30W är ju klassad som kl 2 i NVV lista, men kan du bevisa att den ammo du använder håller kl 1 i din bössa, så är du homefree. Det är ju skyttens ansvar att ammon håller den klass som krävs för det vilt man ska jaga. Därför menar jag att man ska kronografa sin egen pang, iom att man ligger på gränsen för att klara kl 1 med vissa av byglarna.
Publicerat Juni 23, 201016 yr Författare Njae, det kan jag ju inte tro att det ska spela någon roll.30-30W är ju klassad som kl 2 i NVV lista, men kan du bevisa att den ammo du använder håller kl 1 i din bössa, så är du homefree. Det är ju skyttens ansvar att ammon håller den klass som krävs för det vilt man ska jaga. Därför menar jag att man ska kronografa sin egen pang, iom att man ligger på gränsen för att klara kl 1 med vissa av byglarna. Ok, Jag skall kolla upp bössan skall inom kort åka o hämta den. Tack för infon... Micke
Publicerat Juni 23, 201016 yr Jepp, det är solklart. Hornadys LeverEvolution klarar kl 1 med rätt piplängd, och som jag kommit fram till, så är det pipor som är mer än 20". Min Marlin 336 har en 22" pipa, och den klarar kl 1 kravet precis, men det är inte mer heller kan jag säga. Men ett kronograftest av nämnda ammo i det vapen du tänker nyttja, är nog att rekommendera, för då får du ju kvitto på att just ditt vapen fixar det. Min Marlin 336W har 20" pipa är kronograferad och levererar 2005joule på 100m med Hornady Le /Mike
Publicerat Juni 23, 201016 yr Min Marlin 336W har 20" pipa är kronograferad och levererar 2005joule på 100m med Hornady Le /Mike Ja tänk vad lite vaselin på kulan kan göra.. Nä, men allvarligt..där är ju ett bevis på att det är jäkligt bra att kronografa sådana här ggr, om man skulle bli ifrågasatt av någon, och att min slutsatts av korta pipor inte var helt riktigt ( vilket jag tycker är bra ! ). Älgar och hjortar tror jag inte bryr sig riktigt lika mycket om några meter hit eller dit....
Publicerat Juni 23, 201016 yr Jag har alltid trott att man måste klassa om bössan som ett klass 1 vapen annars blir det en gråzon för dom som inte har högvilts delen o bara får ha klass2 eller är jag fel ute?
Publicerat Juni 24, 201016 yr Jag har alltid trott att man måste klassa om bössan som ett klass 1 vapen annars blir det en gråzon för dom som inte har högvilts delen o bara får ha klass2 eller är jag fel ute? Att man kan skjuta klass 1-ammo i sin bössa innebär inte att man får jaga klass 1-vilt. Har du inte avlagt högviltsproven får du inte jaga sådant vilt oavsett beväpning. Således ingen gråzon utan glasklart: För att jaga högvilt måste du ha högviltsexamen. OCH För att jaga högvilt måste ditt vapen avfyra en patron som uppfyller klass 1-kraven. I ditt exempel saknas det förstnämnda och således ingen högviltsjakt.
Publicerat Juni 25, 201016 yr Att man kan skjuta klass 1-ammo i sin bössa innebär inte att man får jaga klass 1-vilt. Har du inte avlagt högviltsproven får du inte jaga sådant vilt oavsett beväpning. Således ingen gråzon utan glasklart: För att jaga högvilt måste du ha högviltsexamen. OCH För att jaga högvilt måste ditt vapen avfyra en patron som uppfyller klass 1-kraven. I ditt exempel saknas det förstnämnda och således ingen högviltsjakt. jag tror att han menar att det kan bli en gråzon iom att utan högviltsdelen men ändå köper ammo som fixar klass 1 gränsen då blir vapnet en klass 1 som du inte får äga iom avsakaden av högviltet rörigt javisst 30-30 är lite lurig på det viset samma sak är ju med 6,5x55 undra hur många klass 1 vilt som skjuts med klass 2 ammo ?
Publicerat Juni 25, 201016 yr finns massor av jägare som ej har jägarexamen som har klass 1 vapen mm så högviltprovet har ej nått med detta ogöra så för o jaga högvilt ifall du har klass1 vapen innan jägar examen kom behöver du ej högvilts prov mm
Publicerat Juni 25, 201016 yr Vad du skjuter i bössan spelar ingen roll, vapeninnehav och jakt är skilda saker. Polisen ger licens för INNEHAV av ett visst vapen, och det baserar de på Naturvårdsverkets tabell över ammunitionsklasser. De bryr sig inte om vad du stoppar i bössan eller vad du jagar, deras enda intresse är vapeninnehavet. Naturvårdsverket sätter regler för vilken JAKT som får bedrivas, och de bryr sig inte om vilket vapen du har, utan bara huruvida den patron du avfyrar uppfyller klasskraven. Det är alltså fullt möjligt att ha ett vapen vars patron hos NVV klassas som klass 2 och ladda det med ammunition som uppfyller klass 1, däremot får du inte jaga högvilt såvida du inte har avlagt högviltsprov. Att du har tillstånd för ett vapen vars patron klassas som klass 2 betyder inte att du inte får inneha ammuniton som uppfyller högre krav i den aktuella kalibern. Har du ett vapen i kalibern får du inneha ammunition i densamma, oavsett om den är hårt eller svagt laddad.
Publicerat Juni 25, 201016 yr finns massor av jägare som ej har jägarexamen som har klass 1 vapen mm så högviltprovet har ej nått med detta ogöraså för o jaga högvilt ifall du har klass1 vapen innan jägar examen kom behöver du ej högvilts prov mm Ja, för de som skaffat klass 1-vapen INNAN jägarexamen infördes så är det på det viset, däremot får ingen som börjat jaga efter införandet jaga högvilt om de inte har högviltsexamen, oavsett om de kan ladda upp en klass 2-kaliber så den klarar klass 1.
Publicerat September 3, 201015 yr Författare Efter många om och men så har jag nu kollat bössan.....och den fungerar som klass 1. Det var inte mycket men likväl så funkar den. ..... Så detta ser jag fram emot... Micke
Publicerat September 3, 201015 yr Efter många om och men så har jag nu kollat bössan.....och den fungerar som klass 1. Det var inte mycket men likväl så funkar den. ..... Så detta ser jag fram emot... :P Micke Kul !
Publicerat Mars 10, 201115 yr Såg diskussionen kring 30-30 som klass 1. Jag har kollat upp vilken amm det är som gäller och det är hornadys leverevolution 160gr ftx. Det står klart, men vart får ni andra 30-30 skyttar tag på hornady ammo?
Publicerat Mars 10, 201115 yr Såg diskussionen kring 30-30 som klass 1. Jag har kollat upp vilken amm det är som gäller och det är hornadys leverevolution 160gr ftx. Det står klart, men vart får ni andra 30-30 skyttar tag på hornady ammo? Stämmer bra att det är den ammon som gäller, och jag har fått mina från Walter Borg i Tokholm, och Svante Nilsson i Uppsala. Handladdning är ju ett alternativ också, dock har jag inte lyckats komma upp i kl 1 med mina FTX-laddningar ännu.
Publicerat April 2, 201511 yr Min Marlin 336W har 20" pipa är kronograferad och levererar 2005joule på 100m med Hornady Le /Mike Hej du kan möjligen inte skicka mig en kopia ,,,,mvh Larry
Publicerat April 2, 201511 yr Hej du kan möjligen inte skicka mig en kopia ,,,,mvh Larry Det räcker att det står klass 1 på din ask, du behöver ingen kopia.
Publicerat April 2, 201511 yr Nu var det förvisso över 30 år sedan och minnet är vagt, men jag skrev vad jag kan minnas ett högviltprov redan innan jägarexamen kom...
Publicerat April 2, 201511 yr Stämmer bra att det är den ammon som gäller, och jag har fått mina från Walter Borg i Tokholm, och Svante Nilsson i Uppsala. Handladdning är ju ett alternativ också, dock har jag inte lyckats komma upp i kl 1 med mina FTX-laddningar ännu. Det går ju att komma upp med en marlinbygel men det är i min erfarenhet hylsan som inte pallar laddningen riktigt.Provade i min naiva ungdom att skotta upp den i kl 1 och det gick. Men hylsan fick kasseras då den inte hade stöd lika långt bak som en bultbössa. Det bulade ut lite Men om man ligger 200J under tycker jag inte är det viktiga, även om lagen säger sitt. Det gör jag med fabriksammo på en 55cm 6,5x55 oxå så det är den måttstocken man bör hålla sig till tycker jag. Matcha redan använd och funkis ammo.
Publicerat Februari 18, 20179 yr Lite sent kanske. Men ny bliven vapen ägare Men denna kula borde väl funka. https://vildsvin.se/ammunition/gevar/30-30/partizan-30-30-11-9-7-gram/ 9,7g Bra pris på denna kula med. Har själv en winschester m94 i 30-30 som jag har samma fundering över.
Publicerat Februari 18, 20179 yr 1 hour ago Glidarn sweden sa: Lite sent kanske. Men ny bliven vapen ägare Men denna kula borde väl funka. https://vildsvin.se/ammunition/gevar/30-30/partizan-30-30-11-9-7-gram/ 9,7g Bra pris på denna kula med. Har själv en winschester m94 i 30-30 som jag har samma fundering över. Det är E0 som visas i texten men det är E100 som styr vilken klass det bli. Vad jag har hittat så är det Hornady FTX som har klass 1 Thommy