Publicerat Juni 24, 201015 yr God afton. Jag tänker börja med att fråga hur det går till om jag som ålänning vill jaga i Sverige. Behöver jag lösa svenskt jaktkort på något vis eller räcker det med ålänska? Sen så tänkte jag fiska lite efter någon som bor och jagar i Roslagen som har mycket vildsvin som kan tänkas att typ sälja en överkomlig helgjakt på åtel eller vak åt en eller två personer(jägare). Sensommar eller höst passar bäst och känns mest etiskt? Så ingen panik som sagt men jag är ute efter info redan nu. Jagar gärna annat också om det finns. Hjort? Men i huvudsak vildsvin som jag är ute efter. Har en 300winmag med swarre 3-9* 39(?) tror jag. Duger det eller behöver jag ha en 50 minst? Eller har man belysning? Mvh C-A Mattsson .
Publicerat Juni 26, 201015 yr Du måste lösa svensk jaktkort för att jaga lagligt i Sverige. Borde inte vara helt omöjligt att hitta mark att sitta på runt Norrtälje, Sundsta säteri och Adamsberg kan nog vara två ingångar. Skulle nog kunna sitta här med, men vi har ingen tradition/behov att sälja jakt så vet inte hur andra tar det. Du kommer långt med ett Swarovski 3-9x36 om riktmedlet är lämpat.
Publicerat Juni 26, 201015 yr Var får jag tag i svenska kortet då? Var jagar du då? Här på länken står det hur du betalar in för det svenska statliga jaktkortet... Statligt jaktkort
Publicerat Juni 26, 201015 yr Författare Tack! Så om jag har åländskt jaktkort så behöver jag kort och gott bara betala dessa 300 spänn och sen fara och jaga? Då är saken klar. Bara att bjuda ut lite vildsvinsjakt åt mig nu då! MKJ?
Publicerat Juni 26, 201015 yr Jag jagar i norra roslagen oftast. Kolla med mer officiella kanaler först, kör du fast så får du återkomma. Kontakta jägarförbundet i Märsta, dom har säkert ingångar.
Publicerat Juni 26, 201015 yr Författare Jag jagar i norra roslagen oftast. Kolla med mer officiella kanaler först, kör du fast så får du återkomma. Kontakta jägarförbundet i Märsta, dom har säkert ingångar. var hittar jag dom då? mvh
Publicerat Juni 26, 201015 yr Författare Fast det känns mera lockande att åka till en forumist, såklart.
Publicerat Juni 27, 201015 yr Du måste lösa svensk jaktkort för att jaga lagligt i Sverige.Borde inte vara helt omöjligt att hitta mark att sitta på runt Norrtälje, Sundsta säteri och Adamsberg kan nog vara två ingångar. Skulle nog kunna sitta här med, men vi har ingen tradition/behov att sälja jakt så vet inte hur andra tar det. Du kommer långt med ett Swarovski 3-9x36 om riktmedlet är lämpat. Adamsberg säljer ingen grisjakt, de sliter hårt för att få dem att stanna på marken och det skjuts öht inte på foderplatserna. Själv har jag ingen grisjakt att erbjuda dessvärre. Mvh!
Publicerat Juni 27, 201015 yr Hittar du inte på nå't så kan jag ev. ordna gästplats för en skytt men ni var ju två och det blir lite värre... Dyker inget bättre alternativ upp så kan du höra av dig igen, jag har tre olika marker där det finns gris.
Publicerat Juni 27, 201015 yr Författare Hittar du inte på nå't så kan jag ev. ordna gästplats för en skytt men ni var ju två och det blir lite värre... Dyker inget bättre alternativ upp så kan du höra av dig igen, jag har tre olika marker där det finns gris. Ja det är åtminstone jag som kommer isåfall. Finns det inte plats för två är det alltså ok! Men det låter trevligt annars, var är det någonstans? mvh !
Publicerat Juni 27, 201015 yr var hittar jag dom då? mvh Det verkar lösa sig ser jag, som sagt jag är inte heller omöjlig. Vi har en del yngre och marklösa som sitter här och på andras marker ibland, men oftast är det folk som vi på nåt sett känner lokalt via JRF och vi tar heller aldrig betalt. Nu tror jag ju inget illa om dig förstås, utan det är bara ett sett att förklara vår praxis. Sänk nu ett präktigt svin i Almunge
Publicerat Juni 27, 201015 yr Sänk nu ett präktigt svin i Almunge Nädu, inga svin i Almunge (ännu, tyvärr), närmsta ställe blir i så fall att jaga samma grisar som du skulle jag tro... Vi har en riktig "stor-orne" där som jag bara sett fragment och spår av och jag skulle inte bli förvånad om den väger upp emot 150 pannor!
Publicerat Juni 27, 201015 yr Nädu, inga svin i Almunge (ännu, tyvärr), närmsta ställe blir i så fall att jaga samma grisar som du skulle jag tro... Vi har en riktig "stor-orne" där som jag bara sett fragment och spår av och jag skulle inte bli förvånad om den väger upp emot 150 pannor! Mjao, är du säker på det? Var hos syrran igår kväll (vid södersjön). Tyckte mig då se bök i mittsträngen, analyserade inte så noga men är nog hyfsat säker faktiskt.
Publicerat Juni 28, 201015 yr Komma att tänka på... På Tånga gård hos "Tånga-Bengt" har man i vat fall tidigare kunnat köpa tid i grisvakkojan, kanske värt att pröva! Bengt Eriksson, Tånga på Hitta.se
Publicerat Juni 28, 201015 yr Det finns ju svin i granntrakterna runt Almunge. Så då borde dom ju komma o nöffa där också.
Publicerat Juni 28, 201015 yr Författare Lutar just nu åt Qvarnhill faktiskt Verkar lovande! Fast jag kanske kikar förbi på flera ställen samtidigt så jag får lära mig hur det funkar med grisjakt osv. Ser det mest som en erfarenhetsresa. Jag reder upp(passar och flår etc) och allt själv bara jag blir visad hur man ska göra. Inte rädd för att skita ner mig på så vis. Vad tar man som trofé på grisarna? Tänderna? Skallen?
Publicerat Juni 28, 201015 yr Det skulle väll vara tänderna du skulle ta till trofé om det finns några med rediga betar. Så kan du få en så här fin. Hoppas kan man ju. Det gör iaf jag.
Publicerat Juni 28, 201015 yr Komma att tänka på...På Tånga gård hos "Tånga-Bengt" har man i vat fall tidigare kunnat köpa tid i grisvakkojan, kanske värt att pröva! Bengt Eriksson, Tånga på Hitta.se He-he