Publicerat Juni 27, 201015 yr Hoppas detta är rätt ställe att posta på.. Frågan lyder som följer. Om jag har licens på klass 1 vapen, kan jag då fara till vapenhandlaren och skriva lånelicens på plats på en 22 lr och ta med den hem direkt eller måste jag ansöka om licens på riktigt och sen när licensen dimper ner i lådan fara och hämta 22:an då? Mvh/ Robster
Publicerat Juni 27, 201015 yr Hoppas detta är rätt ställe att posta på..Frågan lyder som följer. Om jag har licens på klass 1 vapen, kan jag då fara till vapenhandlaren och skriva lånelicens på plats på en 22 lr och ta med den hem direkt eller måste jag ansöka om licens på riktigt och sen när licensen dimper ner i lådan fara och hämta 22:an då? Mvh/ Robster Alla licenser är ju knutna till exakt en vapenidivid. För att få ta hem 22an behöver du en licens på denna. Så normalt får du inte ta hem 22an direkt. Handlaren kan iofs skriva ut en lånelicens till dig (om han vill). Men en sån licens gäller max 2 veckor och det kan ju ta längre tid att få din riktiga licens beviljad. I så fall kanske du måste lämna tillbaka bössan till dess du fått licensen...
Publicerat Juni 27, 201015 yr Du skall ansöka om tillstånd att låna vapen. Sen ska du ha lånelicens. Men prata med licenstanten på din ort så hjälper dom dig.
Publicerat Juni 28, 201015 yr Du skall ansöka om tillstånd att låna vapen. Sen ska du ha lånelicens. Men prata med licenstanten på din ort så hjälper dom dig. Men om han redan har licens på klass 1 (eller annan klass för den delen) behövs inte tillstånd att låna vapen, utan bara lånelicens... Numera är de flesta handlare mycket restriktiva med att skriva ut lånelicenser på mer tid än ett par dagar (om ens det). Därmed måste man ha god tumme med sin Tillståndsmyndighet om man skall kunna låna med sig ett vapen hem direkt, så att man får licensen behandlad bums. Fråga kan man dock alltid... förklarar man exempelvis problemen med att skicka vapen just nu osv så kan självfallet en handläggare välja att vara snabb i handläggningen.
Publicerat Juni 28, 201015 yr Jag har för mig att jag läst på detta forum att man kan ansöka om ett visst typ av vapen även om man inte har individ nummer etc. Och således ha en licens klar fast man inte har någon bössa i handen, när man till sist hittar bössan med stort B så skickar man in kompletterande uppgifter och får ta hem bössan direkt. Någon som har prövat detta sätt?
Publicerat Juni 28, 201015 yr Jag har för mig att jag läst på detta forum att man kan ansöka om ett visst typ av vapen även om man inte har individ nummer etc. Och således ha en licens klar fast man inte har någon bössa i handen, när man till sist hittar bössan med stort B så skickar man in kompletterande uppgifter och får ta hem bössan direkt. Någon som har prövat detta sätt? Så är det. Att söka ett inköpstillstånd tar lika lång tid som att söka licens, men när man har det i sin hand kan man köpa med sig ett vapen direkt vid besöket i affären. Du söker då på märke, modell och kaliber men utan att ange tillverkningsnummer. När du hittat ett vapen av angiven modell och kaliber skickar handlaren/säljaren och du in uppgifterna. Vet man exakt vad man skall ha och bara letar efter rätt exemplar, så löser detta med andra ord alla problem.
Publicerat Juni 28, 201015 yr Så är det. Att söka ett inköpstillstånd tar lika lång tid som att söka licens, men när man har det i sin hand kan man köpa med sig ett vapen direkt vid besöket i affären. Du söker då på märke, modell och kaliber men utan att ange tillverkningsnummer. När du hittat ett vapen av angiven modell och kaliber skickar handlaren/säljaren och du in uppgifterna. Vet man exakt vad man skall ha och bara letar efter rätt exemplar, så löser detta med andra ord alla problem. Mao så räcker det inte med att man vet vilken typ av vapen man ska ha utan det bör alltså vara produktspecifikt. Är ju pa jakt efter en halvauto hagelsprakare men vet inte riktigt vad jag vill ha än. Mvh
Publicerat Juni 28, 201015 yr Författare Får tacka för alla svar:) Blir nog att fara i morgon och betala och fylla i licensansöken och sen vänta tills den kommer och då fara och hämta pangen.. Bara synd att det är ca 10 mil enkel väg till handlaren.. Btw nån som har koll på hur lång tid det tar med licensen i skellefteå? Mvh/Robster
Publicerat Juni 28, 201015 yr Får tacka för alla svar:) Blir nog att fara i morgon och betala och fylla i licensansöken och sen vänta tills den kommer och då fara och hämta pangen.. Bara synd att det är ca 10 mil enkel väg till handlaren.. Btw nån som har koll på hur lång tid det tar med licensen i skellefteå? Mvh/Robster Har du klart för dig vad du ska ha be han skicka dig licenshandlingar för lämna in är väl enklare slippa åka i väg Så slipper du ju en resa dit
Publicerat Juni 30, 201015 yr Får tacka för alla svar:) Blir nog att fara i morgon och betala och fylla i licensansöken och sen vänta tills den kommer och då fara och hämta pangen.. Bara synd att det är ca 10 mil enkel väg till handlaren.. Btw nån som har koll på hur lång tid det tar med licensen i skellefteå? Mvh/Robster Cirka två veckor. Det är för övrigt mycket trevliga licenshandläggare i Skellefteå!