Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt på åland?

Featured Replies

Publicerat

Hej alla Bågjägare!

Jag är en blivande bågjägare som efter åratal äntligen tagit tag i det som legat och grott i så många år :D

Jag slutförde min IBEP igår då jag sköt upp hos Anders på ScandinavianBowhunting(teori sen tidigare) och nu är suget något enormt efter få åka och jaga. Jag funderar på att ta mig till åland och jaga rådjur nu till sommaren/hösten och kommer kanske åka med gruppen jag genomförde kursen med, inga datum eller så spikade men jag kan tänka mig åka en sväng utöver det.

Ni som vet eller varit där, vad är era reflektioner? Ska jag boka bums eller är tex danmark ett bättre "ny börjar ställe"?

Jag har jagat i många år med kula och även varit i afrika och jagat men känner mig ändå osäker då det gäller riktig jakt med pil & båge :)

Mvh stikkiz

Publicerat

Prata med Roger Petersson här på forumet. Han bor på Åland och borde känna till det=)

Publicerat
Prata med Roger Petersson här på forumet. Han bor på Åland och borde känna till det=)

Japp, Roger är rätt man för det. ^_^

Publicerat
Hej alla Bågjägare!

Jag är en blivande bågjägare som efter åratal äntligen tagit tag i det som legat och grott i så många år :D

Jag slutförde min IBEP igår då jag sköt upp hos Anders på ScandinavianBowhunting(teori sen tidigare) och nu är suget något enormt efter få åka och jaga. Jag funderar på att ta mig till åland och jaga rådjur nu till sommaren/hösten och kommer kanske åka med gruppen jag genomförde kursen med, inga datum eller så spikade men jag kan tänka mig åka en sväng utöver det.

Ni som vet eller varit där, vad är era reflektioner? Ska jag boka bums eller är tex danmark ett bättre "ny börjar ställe"?

Jag har jagat i många år med kula och även varit i afrika och jagat men känner mig ändå osäker då det gäller riktig jakt med pil & båge ^_^

Mvh stikkiz

http://www.aba.ax/index.php?option=com_con...7&Itemid=37

Läs igenom detta först, det mesta fakta ang bågjakt på Åland finns här

Publicerat

Hej stikkiz

Det man kan säga är att det skiljer lite mellan Danmark och Åland , del rent geografiskt då vår natur

är annorlunda men även att Dannmark har fler rådjur per hektar än vad vi har på Åland fast å andra

sidan är våra djur större. Då jag känner många som jagat i Danmark så har de sagt att även betende

skiljer sig åt mellen våra och deras rådjur. Flera har också sagt att det är lite mer av en utmaning att jaga

här, själv har jag inte jagat i Danmark så jag vet inte om detta stämmer eller inte.

Det finns flera som kan erbjuda jakt med båge här på Åland, endel har enbart bågjakt på sina områden

andra har både och, för din del är det nog mer ekonomiskt att åka till Åland då det är närmre än till Danmark

men vad jag förstår är avgifterna lägre hos oss på Åland.

När det gäller service och erfarenhet av guider får väl de här på forumet som jagat på Åland uttala sig om,

blir lite vinklat om jag gör det :lol:

Du bör vara ute i god tid, samt försöka åka med en grupp då flera av oss guider har svårt att bara ta emot

1 jägare, det kostar mer än det smakar så att säga.

hör gärna av dig om du har fler frågor

Roger

Publicerat

Som opartisk kan jag säga att Roger P är trevlig och säkert duktig jaktguide! Tror inte att någon spenderar lika mycket tid i skogen per säsong som han.

Då får du jaga i marker som för tillfället inte används till annat än BÅGjakt.

Sen finns också Peter Nordqvist på Bergö tror jag det heter. Där har jag själv varit och jagat och det funkar bra det med.

Sen finns det ett par till som jag känner till, men dom tänker jag inte nämna denna gång då jag inte känner till dom så väl..

Dessa två som jag nämnt ovan är nog trygga att vända sig till. Säg till om du vill ha Nordqvists uppgifter. Roger hittar du här ovanför.

Publicerat
  • Författare

Hej igen!

Jag tackar för info och får väl hoppas gruppresan med SBJF blir av då, jag är ju solo med mitt intresse och dom jag träffade på kursen bor på andra sidan sverige ;)

Fast......Finns ingen annan utväg får jag försöka boka mig en singeljakt och gräva djupare i lädret ;)

Sen får man be till Diana att dom svenska byråkraterna får tummen ur....

Mvh Stikkiz

• 1 month later...
Publicerat

Såg ditt mail idag. Jag skickar dig ett PM med uppgifter till en kille som anordnar jakter till viss mån. Riktigt bra sådana också. Vet dock ej hur fullt han har och jag vet att han brukar ha restriktioner med "antal helger" som det är bågjakt.