Publicerat Juli 5, 201015 yr då det verkar gå lite halvtrögt med no 1 affärerna så bestämde jag mig för o titta runt lite efter nödlösningar istället, men de är bara om ruger affären inte kommer gå igenom men alltid bra o ha reservplan. mina funderingar är antingen en 223 eller 22-250 ( hipshot som satte fart på dom tankarna så de tackar jag för ) eller så skulle man ha en bössa till allt o köra på en antingen 308:a ( men de känns bara fööör tråkigt men samtidigt jäkligt vettigt o man får en ganska så bra kulbana med 110gr varmintkula! ) eller någon räcer som typ 7mm rem magnum, hittat lite i prisklassen runt 5k men upp till 6-7k kan jag tänka mig, vapenhandlare som har en passande bössa? de är bara ett plus i kanten så de gör absolut inget med såna tips! ja ös på, som de kanske märks så jagar jag mest predatorer i form av räv men mkt kråkfågel likaså, så den behöver va något så stabil för o ha en 6-24 zeiss påmonterad men samtidigt inget as till bössa, just därför jag säljer sauern nämligen. maxvikten med zeiss:en o benstöd på bössan bör ligga runt 4-max 5kg hmm många kriterier som vanligt men men de är mig det handlar om, blir någon förvånad?
Publicerat Juli 5, 201015 yr då det verkar gå lite halvtrögt med no 1 affärerna så bestämde jag mig för o titta runt lite efter nödlösningar istället, men de är bara om ruger affären inte kommer gå igenom men alltid bra o ha reservplan.mina funderingar är antingen en 223 eller 22-250 ( hipshot som satte fart på dom tankarna så de tackar jag för ) eller så skulle man ha en bössa till allt o köra på en antingen 308:a ( men de känns bara fööör tråkigt men samtidigt jäkligt vettigt o man får en ganska så bra kulbana med 110gr varmintkula! ) eller någon räcer som typ 7mm rem magnum, hittat lite i prisklassen runt 5k men upp till 6-7k kan jag tänka mig, vapenhandlare som har en passande bössa? de är bara ett plus i kanten så de gör absolut inget med såna tips! ja ös på, som de kanske märks så jagar jag mest predatorer i form av räv men mkt kråkfågel likaså, så den behöver va något så stabil för o ha en 6-24 zeiss påmonterad men samtidigt inget as till bössa, just därför jag säljer sauern nämligen. maxvikten med zeiss:en o benstöd på bössan bör ligga runt 4-max 5kg hmm många kriterier som vanligt men men de är mig det handlar om, blir någon förvånad? Jag hade samma funderingar som du i våras. Jag upptäckte då att 223 och 22-250 används främst för varmintskytte och därför är det väldigt svårt att hitta en bössa i dessa kalibrar som inte tung som f-n. Därför köpte jag en 6,5X55 istället, tråkig svenssonkaliber men den bästa kompromissen för mig. Att hitta en 6,5a som motsvarar dina krav bör inte vara svårt.
Publicerat Juli 5, 201015 yr Sådär ja, nu är du på delvis rätt spår Du hade tillgång till klass 1 som jag förstod så vad du primärt behöver är en rävracer. Tyckte mej se något i ett tidigare inlägg om skifta skjutplats pga hus och bebyggelse? Därmed går alla klass 1 varianter bort oavsett kulval så får du en hel del kula som fortsätter efter träff. Kvar blir tre alternativ, du nämner själv två i kal .224. Tror inte du ska "tänka bort" klassikern .222 för rätt laddad så får du en helt ok kulbana. Vinsten med .222 är tillgång till så otroligt mycket fler vapen! En vixen med 50 cm pipa, RCC dämpare och Zeissgluggen du surrar om samt lite kompetent skytte gör att du pliggar räv ut till 300 meter skulle jag tro. Med en 40 grains V-Max så får du nog inte genomslag på dessa avstånd vilket ger dej något bättre marginaler säkerhetsmässigt. Inte så att du kan skjuta ett farligt skott i farlig riktning och räkna kallt med att kulan stannar i räven men om det skulle skita sig på något sätt så har du via kulan och hastigheten åtminstone lite marginaler på din sida. Att betänka är även att du har en gudomlig rävjakt, du kommer att behöva skjuta en del på bana för att lära dej kulbana osv.. då blir de här småkalibrarna intressanta för det kostar inte så hysteriskt att ladda dem. Måste dock återigen framhålla att det är synd att Sauern får respass.. den pjäsen verkar grymt kompetent! Mvh!
Publicerat Juli 5, 201015 yr Sådär ja, nu är du på delvis rätt spår Du hade tillgång till klass 1 som jag förstod så vad du primärt behöver är en rävracer. Tyckte mej se något i ett tidigare inlägg om skifta skjutplats pga hus och bebyggelse? Därmed går alla klass 1 varianter bort oavsett kulval så får du en hel del kula som fortsätter efter träff. Kvar blir tre alternativ, du nämner själv två i kal .224. Tror inte du ska "tänka bort" klassikern .222 för rätt laddad så får du en helt ok kulbana. Vinsten med .222 är tillgång till så otroligt mycket fler vapen! En vixen med 50 cm pipa, RCC dämpare och Zeissgluggen du surrar om samt lite kompetent skytte gör att du pliggar räv ut till 300 meter skulle jag tro. Med en 40 grains V-Max så får du nog inte genomslag på dessa avstånd vilket ger dej något bättre marginaler säkerhetsmässigt. Inte så att du kan skjuta ett farligt skott i farlig riktning och räkna kallt med att kulan stannar i räven men om det skulle skita sig på något sätt så har du via kulan och hastigheten åtminstone lite marginaler på din sida. Att betänka är även att du har en gudomlig rävjakt, du kommer att behöva skjuta en del på bana för att lära dej kulbana osv.. då blir de här småkalibrarna intressanta för det kostar inte så hysteriskt att ladda dem. Måste dock återigen framhålla att det är synd att Sauern får respass.. den pjäsen verkar grymt kompetent! Mvh! He, kul att se att man KAN lära gamla hundar sitta... Kommer ihåg hur Hippen inte var mottaglig för ungefär samma argument som han nu själv använder för inte så hemskt länge sen... Själv tror jag att en 6,5a Nosler BT 100gn i 950m/s fragmenteras vid träff men jag har ingen praktisk erfaranhet än. Kanske får jag omvärdera efter några skott och fortsätta leta 22-250 men just nu tror jag på 6,5an.
Publicerat Juli 5, 201015 yr He, kul att se att man KAN lära gamla hundar sitta... Kommer ihåg hur Hippen inte var mottaglig för ungefär samma argument som han nu själv använder för inte så hemskt länge sen... Själv tror jag att en 6,5a Nosler BT 100gn i 950m/s fragmenteras vid träff men jag har ingen praktisk erfaranhet än. Kanske får jag omvärdera efter några skott och fortsätta leta 22-250 men just nu tror jag på 6,5an. För att sno en vis mans uttryck så beror det på era pedagogiska tillkortakommanden Hade tex du varit duktigare på att förklara .224 storhet så hade jag köpt det direkt! Men så finns det grader av envishet och där vinner Mr Mauser när det gäller att vara tjurskallig Jag tror att din bössa är för kaxig ffa för tunga kulor.. Med en het .222a så får åtminstonde inte jag genomskott på grävling på lite håll.. Mvh!
Publicerat Juli 5, 201015 yr För att sno en vis mans uttryck så beror det på era pedagogiska tillkortakommanden Hade tex du varit duktigare på att förklara .224 storhet så hade jag köpt det direkt!Men så finns det grader av envishet och där vinner Mr Mauser när det gäller att vara tjurskallig Jag tror att din bössa är för kaxig ffa för tunga kulor.. Med en het .222a så får åtminstonde inte jag genomskott på grävling på lite håll.. Mvh! 6,5an riskerar helt klart att gör hål i bägge sidorna men som jag förstått det när jag läser om Nosler BT så är den konstruerad främst som en varmint kula i kalibrar under 0.30. Därav är jag ganska säker på att kulan slås sönder i djuret och de ev. genomslag kommer av kulfragment. Kulfragmenten är ju relativt ofarliga för vad som än finns bakom då energin avtar snabbt. Men som jag skrev innan så finns det en risk att jag får revidera mina tankar om kaliberns förträfflighet som varmintpang, man måste testa själv... 222R är en jäkligt trevlig kaliber som funkar förträffligt bra som Räv & Råracer. Gärna under 200m och utan vind men det är ju egentligen en erfarenhets- och lite utrustningsgrej. Har du 100% koll på kulbanan, kan bedöma vinden bra samt har ett anpassat sikte så funkar 222R ut till 300m med rätt pilot vid spakarna. Jag har faktiskt lite funderingar på att testa lite tyngre kulor i 6,5an också i framtiden men vi får se hur det blir. Med en 9,1 gr kula får man ju även panga Kronhjort o gris även om jag tycker att kalibern är för klen för klass 1 vilt och en 9,1gr kula blir lite för kraftig för ett rå. Dessa eviga I-lands problem....
Publicerat Juli 5, 201015 yr Författare hej o hå här hände det mkt, varken 6,5 eller 222 är jag spec sugen på, dom har jag ju redan haft några ggr om så vill ju testa något nytt vet dock inte vad ännu, så hipshot o RW ni får försöka komma på bra andra förslag, japp klass 1:a kan jag låna lite när jag vill så de är inga som helst problem med det inte, visst hade en klass 1:a med zeiss:en varit optimal då jag hade fått skjuta allt med rätt kula, men samtidigt så kan jag ju låna bössa och 224 kalibern är som ni säger väldigt bra på de sättet att det väldigt sällan ger genomskott, sierra varminter 40gr i 222 maxladdad gav mig inte änns genomskott på 2 harar som jag sköt förra hösten 243 känns helt fel, ingen klass 1:a men smäller nästan som en sådan
Publicerat Juli 5, 201015 yr hej o hå här hände det mkt, varken 6,5 eller 222 är jag spec sugen på, dom har jag ju redan haft några ggr om så vill ju testa något nytt vet dock inte vad ännu, så hipshot o RW ni får försöka komma på bra andra förslag, japp klass 1:a kan jag låna lite när jag vill så de är inga som helst problem med det inte, visst hade en klass 1:a med zeiss:en varit optimal då jag hade fått skjuta allt med rätt kula, men samtidigt så kan jag ju låna bössa och 224 kalibern är som ni säger väldigt bra på de sättet att det väldigt sällan ger genomskott, sierra varminter 40gr i 222 maxladdad gav mig inte änns genomskott på 2 harar som jag sköt förra hösten 243 känns helt fel, ingen klass 1:a men smäller nästan som en sådan Tja, vill du inte ha nån Wildcat så återstår 223 och 22-250 om du vill ha kal. .224. När det gäller 22-250 så kolla upp hur många skott som är skjutna. Vad jag förstått så kan en sån pipa bli utskjuten redan efter 1500 skott. Inte funderat på 6mm? En 6XC vore väl kul?
Publicerat Juli 5, 201015 yr 243 känns helt fel, ingen klass 1:a men smäller nästan som en sådan .243.. tror inte du ska avfärda den helt snabbt. Avseende smällandet så förutsätter jag att du skaffar dämpare och då är kalibern plötsligt fullt gämförbar med 22WM rekylmässigt. Skottljudet i öppen terräng är rent löjligt. 58 gr V-max i Herrejösses fart är ett mindre problem än vilken som helst tokladdad klass 1 kula oavsett konstruktion. Mvh!
Publicerat Juli 5, 201015 yr Författare hmm ja du hippen, de låter ju rätt smutt med en 58gr V-max helt klart, handlar ju om några riktigt trevliga hastigheter får studera lite mer på detta! du tövabo jag har tittat både 1 o 2ggr på din annons vill jag lova de jag drar mig mot en sån pipätare ( jag kommer alltid köra maxladdningar ) är att de är tydligen väldigt krångligt o byta pipa på dessa i börjar kommer de inte bli ljuddämpare, då jag inte kommer ha råd alls med detta men jag kommer få äga monsterzeiss:en inom 1 år ska även jag ha en 6-24x72:a på bössan. satt som ett litet mål för mig sj men de är nästa bekymmer detta, 22-250 är en riktig pipätare så man lär ju titta upp nogramt hur mycket det är skjutet med! VÄLDIGT SVÅRT DETTA! I-lands problem när dom är som värst?
Publicerat Juli 5, 201015 yr RW, jag har skjutit en del med 100 grains BT i 6.5x55 i drygt 950 m/s. Ett gäng rådjur några rävar och lite annat småknytt har tagits av daga och i samtliga fall har det blivit ordentliga genomskott. Jag testade den även i blött tidningspapper och efter ett snabbt letande hittade jag följande kulor som jag då plockade ur tidningsbuntarna, restvikten var i snitt 45% vilket också syntes på rådjuren där skottskadorna inte alls var så farliga som jag hade befarat.Även om kulorna liggat på hyllan i drygt 20 år nu så får ni kanske ändå en bild av vad man kan förvänta sig av dessa kulor När det gäller Marcus ursprungliga fråga så skulle jag utan tvekan rekommendera 222 rem eller 223 rem som lämpliga kalibrar. Är man experimentlysten och gillar att pipa om sina bössor med stor frekvens är i och för sig kanske 22-250 ett alternativ. Jag har haft två stycken genom åren och den är utan tvekan "extra allt" men kanske inte det allra slugaste valet. Jag hade en gång i tiden en tanke om att jag genom att skaffa mig en 22-250 kunna träna på låååånga apporter med min gamla labbe, som en extrabonus fick han bra med motion eftersom han fick springa rätt många gånger innan han hämtat alla delar av fåglarna Henrik
Publicerat Juli 5, 201015 yr Författare fin bild henrik! ser ut som vilken sämre blyspets som helst det där ju! haha just därför i de avseendet jag skulle vilja testa 22-250 men samtidigt så verkar 223 fullgott med effekt oxå! svårt detta, 222:an är det jag är minst sugen på men de är bara för att jag har ägt en vixen o en winchester i denna kaliber redan o ja, man vill ju testa så många olika saker som möjligt finns de någon 223 bössa i vettig prisklass?
Publicerat Juli 5, 201015 yr Köp en 22-250. Jag är riktigt nöjd med hur min har fungerat jag har haft den i ganska precis 2 år nu och har skjutit cirka 75 vilt med den. Med dem kulorna jag har använt mig utav och dom gångerna det blir genomslag tror jag inte att fragmenten från kulan är speciellt skadliga när dom har passerat en bit på andra sidan viltet. Med en 22-250 kommer du alltid vara nöjd, vad du än har för ändamål!
Publicerat Juli 5, 201015 yr Författare Köp en 22-250. Jag är riktigt nöjd med hur min har fungerat jag har haft den i ganska precis 2 år nu och har skjutit cirka 75 vilt med den. Med dem kulorna jag har använt mig utav och dom gångerna det blir genomslag tror jag inte att fragmenten från kulan är speciellt skadliga när dom har passerat en bit på andra sidan viltet. Med en 22-250 kommer du alltid vara nöjd, vad du än har för ändamål! se va trevligt att vi får finbesök i denna tråd! visste ju att du hade en men va aldrig med när du sköt något med din så den erfarenheten missa jag ju totalt! finns en 22-250 som ska enligt säljaren gått ca 60skott har jag för mig, han ville ha 5500kr för den med tasco kikare, gammal annons som jag inte vet om den är aktuell längre men iaf, den vart jag lite intresserad av, ruger med laminat o rostfritt, fult men praktiskt
Publicerat Juli 5, 201015 yr Slå till bara! Jo nästa vapen jag köper blir med laminat eller "plaststock" mina bössor blir så slitna, vet inte vad som är problemet med dom :S Kanske för att dom föjer med överallt! Dämpare, benstöd och bra trycke så har du det ultimata vapnet.
Publicerat Juli 5, 201015 yr Behålla Sauern, köpa gymkort? Nej seriöst kan jag bara slå ett slag för magnumen som nämndes i början av tråden, dels för att jag är nöjd med min och dels för att jag vet att du är intresserad av långhållsskytte. Inget ont om klass 2 kalibrarna alls, men jag har inte själv ägt någon sådan än.
Publicerat Juli 5, 201015 yr För att sno en vis mans uttryck så beror det på era pedagogiska tillkortakommanden Sådär ja kalla mig gärna den upplysta...eller förkunnaren Angående .243 kontra 224-fjollorna så är valet enkelt Om du tycker att 243 smäller för mycket så går även 22-250 fetbort! Problematiken med kort pipliv för såväl 243 som 22-250 lär vara ett ickeexisterande problem för marcus då han säkerligen bytt bort den här bössan mot någon annan innan denna tråden hunnit bli ens halvkall Hursomhelst så kommer det en dag marcus när man bara inser att ordet pipätare är en kvalitetsstämpel. Pipor är förbrukningsmaterial och fabrikspipor är bara ett hinder i vägen mot nirvana En 70grains Speer TNT med ett V0 om 1100 skjuten i gelatinblock på 100m har en i princip obefintligt restvikt så lättare kulor lär vara totalt riskfria i 243. 243-all the way
Publicerat Juli 5, 201015 yr Författare sidelock, den dagen du hittar ett bra hjärtgym åt mig så ska jag gott o väl köpa ett kort där! magnum låter ju roligt men samtidigt är de ju det att jag får låna klass 1:or ja när jag behöver utav snälla bekanta, o jag jagar 97%av tiden rådjur o neråt, nu kommer det kanske bli en del vildsvin men har 2st bössor som de sitter zeiss värstingkikare på som jag kan låna om jag vill, samt snart en 6,5:a som jag nästan borde ha licens på med ett trijicon 2,5-10x56 så klass 1 är inge problem o fixa fram jag tycker även 22lr smäller för mkt = jag vill ha dämpare på dessa oxå, dock lite strul o få det för min egen del men men 243 har jag faktiskt aldrig bekantat mig med öht, kanske skulle vara något måntro? dom hetaste kandidaterna som de känns nu är 243 o 22-250 då jag gillar fart, men jag tycker vissa är lite dömande om bössbyten här va den dagen jag får in tillräckligt med pengar för o kunna byta pipa var 6:e månad eller mindre ja då ska jag ha en 22-243AI! men endast för de är sååååå kaxigt just ja, 243 i ruger 1:or? är det något o ha för er kännare? brukar dom skjuta bra? jag kan nämligen få en sådan för 3000-3500kr, eller inte en utan några stycken o välja på så btw bara för ni lura ifrån mig denna smarta tanke o ha 1 bössa till allt ( som iaf hade skitit sig big time ) så kommer ni stå värdar för en MASSA frågor om laddningar o sånt
Publicerat Juli 6, 201015 yr den dagen jag får in tillräckligt med pengar för o kunna byta pipa var 6:e månad eller mindre ja då ska jag ha en 22-243AI! men endast för de är sååååå kaxigt Se där du var ju riktigt förståndig du med Lovar det är en effektfull kaliber på varmints Skjutit 4 rävar och en skata med den hittills. Kroppen försvann på skatan huvud, vingar o fötterna var kvar resten var borta. Laddar min till 1250 m/s med 40 gr Sierra men det ska nog gå att pressa lite mer
Publicerat Juli 6, 201015 yr Sådär ja kalla mig gärna den upplysta...eller förkunnaren Angående .243 kontra 224-fjollorna så är valet enkelt 243-all the way Hell Mike! Undrar hur länge 243 all the way håller? Rimgligen borde du snöa in på någon av vildkatterna i 6 mm snart jag tycker även 22lr smäller för mkt = jag vill ha dämpare på dessa oxå, dock lite strul o få det för min egen del men men 243 har jag faktiskt aldrig bekantat mig med öht, kanske skulle vara något måntro? dom hetaste kandidaterna som de känns nu är 243 o 22-250 då jag gillar fart, men jag tycker vissa är lite dömande om bössbyten här va Tror det kan vara läge att ta sig en funderare på detta med pipätare.. Hur många är det som upplevt att man skjutit ut en pipa? Och kanske framför allt, praktiska konsekvenser av det? Går träffbilden från en klisterlapp till en fem-krona? So what? Jaktligt så spelar det ingen som helst roll.. jag tror faktiskt att pipätarpratet är milt överdrivet. Förnekar inte att vissa kalibrar skjuter ut pipor men jag tror man överdriver konsekvenserna av det. Min gamla Sako Forester .243 LÄR ha varit utskjuten men bössans sista ägare hade inga problem att pligga ett antal bockar med den trots det. Så var inte rädd att testa en pipätare, tror du ska ha en sån för din jakt. Så länge du inte tävlar i bänkskytte så spelar det mindre roll. Mvh!
Publicerat Juli 6, 201015 yr Går träffbilden från en klisterlapp till en fem-krona? So what? Mvh! Den femkronan är bra mycket större på säg 250 m. Ska du skjuta en räv eller säg Orre på det hållet så är i bästa fall bom annars en skadskjutning. Håller man sig inom kortare håll funkar det givetvis. Personligen skulle jag aldrig jaga med en bössa som skjuter så illa, inte ens älg. Vill veta att jag kan lita på bössan och blir det bom/skadeskjutning så är det mitt fel, inte vapnet.
Publicerat Juli 6, 201015 yr RW,jag har skjutit en del med 100 grains BT i 6.5x55 i drygt 950 m/s. Ett gäng rådjur några rävar och lite annat småknytt har tagits av daga och i samtliga fall har det blivit ordentliga genomskott. Jag testade den även i blött tidningspapper och efter ett snabbt letande hittade jag följande kulor som jag då plockade ur tidningsbuntarna, restvikten var i snitt 45% vilket också syntes på rådjuren där skottskadorna inte alls var så farliga som jag hade befarat.Även om kulorna liggat på hyllan i drygt 20 år nu så får ni kanske ändå en bild av vad man kan förvänta sig av dessa kulor Henrik De va som fan! Att BT håller ihop så pass bra. Då får jag kanske revidera uppfattningen till att 100gn BT är en utomordentlig rådjurs kula som håller ihop hyffsat. Jag har i o f s svårt att tänka mig att kulresterna som går igenom kan vara farliga i många meter efter träffen så jag tror att det kommer att funka som tänkt är ändå fast jag hade hoppats på ett större sönderfall av kulan. Jag får väl se om jag inte kan hissa hastigheten lite till så jag uppnår mitt mål....
Publicerat Juli 6, 201015 yr Den femkronan är bra mycket större på säg 250 m. Ska du skjuta en räv eller säg Orre på det hållet så är i bästa fall bom annars en skadskjutning. Håller man sig inom kortare håll funkar det givetvis. Personligen skulle jag aldrig jaga med en bössa som skjuter så illa, inte ens älg. Vill veta att jag kan lita på bössan och blir det bom/skadeskjutning så är det mitt fel, inte vapnet. Nu är vi inne på hårklyverier men skammar du en älg på 250 m med en bössa som skjuter fem-krona på hundra så ligger nog förklaringen snarare bakom kolven än i pipan Men jag köper tanken om orre/räv på 250 meter, där kan det bli vingel. Hur många har skjutit slut på pipor, hand upp? Jag tror nämligen att flertalet av dem som förfäktar riskerna med utskjutning läst sig till det och saknar praktisk erfarenhet. Tror vidare att ganska få faktiskt skjuter ut sina pipor men undantag finns helt klart... ska faktiskt luska lite med en kompis som har en Sako 75a HS 22-250.. han har skjutit MYCKET med den och har inte klagat. Vet dock inte hur mycket.. Det är inte på något sätt så att jag förnekar att fenomenet förekommer men jag tror att riskerna halas fram och tillmäts lite för stor betydelse. Som hyfsat normal skytt/jägare/handladdare så skaffar man bössan, laborerar fram laddningar och säg att man är i mål efter 150 plugg eller något beroende på ambitioner.. Rätt mycket pipa kvar att jaga med och 1350 jaktskott, hur lång tid kan det tänkas ta? Säg 1000 jaktskott så har man x-antal kontrollskjutningar/inskjutningar.. Mvh!
Publicerat Juli 6, 201015 yr sidelock, den dagen du hittar ett bra hjärtgym åt mig så ska jag gott o väl köpa ett kort där! magnum låter ju roligt men samtidigt är de ju det att jag får låna klass 1:or ja när jag behöver utav snälla bekanta, o jag jagar 97%av tiden rådjur o neråt, nu kommer det kanske bli en del vildsvin men har 2st bössor som de sitter zeiss värstingkikare på som jag kan låna om jag vill, samt snart en 6,5:a som jag nästan borde ha licens på med ett trijicon 2,5-10x56 så klass 1 är inge problem o fixa fram jag tycker även 22lr smäller för mkt = jag vill ha dämpare på dessa oxå, dock lite strul o få det för min egen del men men 243 har jag faktiskt aldrig bekantat mig med öht, kanske skulle vara något måntro? dom hetaste kandidaterna som de känns nu är 243 o 22-250 då jag gillar fart, men jag tycker vissa är lite dömande om bössbyten här va :D den dagen jag får in tillräckligt med pengar för o kunna byta pipa var 6:e månad eller mindre ja då ska jag ha en 22-243AI! men endast för de är sååååå kaxigt just ja, 243 i ruger 1:or? är det något o ha för er kännare? brukar dom skjuta bra? jag kan nämligen få en sådan för 3000-3500kr, eller inte en utan några stycken o välja på så btw bara för ni lura ifrån mig denna smarta tanke o ha 1 bössa till allt ( som iaf hade skitit sig big time ) så kommer ni stå värdar för en MASSA frågor om laddningar o sånt