Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inga slugs till rådjursjakt...tydligen.

Skulle du vilja använda slugs till rådjur? 76 röster

1. 1.

• Absolut alltid!
      13%
      11
    • Vid ensamjakt.
      7%
      6
    • Ibland.
      45%
      36
    • Aldrig i livet!
      33%
      27
    • Vad är en slug?
      0%
      0

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

För min del spelar beslutet ingen som helst roll eftersom jag aldrig skulle jaga med slug. Jag ser ingen mening med att byta ut studsaren mot nåt som är sämre. För hur man än vrider och vänder på det så är en slugbössa inget annat än en dålig studsare.

Publicerat

Byta ut hagelbössan dårå?

Publicerat

Jaja, men om du ändå ska byta varför välja slug framför studsare....

Men man kan ju alltid byta till en sko istället, funkar ju på pibulls vad jag kan förstå, och räckvidden är ju bara marginellt kortare än en slugbössa ;D ;D

Publicerat
Men man kan ju alltid byta till en sko istället, funkar ju på pitbulls vad jag kan förstå, och räckvidden är ju bara marginellt kortare än en slugbössa ;D ;D

:D :D :D :D :D

Publicerat

Hur blir köttförstöringen när man skjutit med slug?

Vid skott i eller strax bakom bogen med kl 1 vapen på rådjur upplever jag att köttförstöringen blir väldigt stor oftast får båda bogarna och slaksidorna slängas bort direkt, hur blir det då med slugskott på dovkalv och mufflon som är likvärdiga i storlek, måste ju gå att se igenom skotthålet om man skjuter på nära håll... ;)

• 2 weeks later...
Publicerat
Hur blir köttförstöringen när man skjutit med slug?

Vid skott i eller strax bakom bogen med kl 1 vapen på rådjur upplever jag att köttförstöringen blir väldigt stor oftast får båda bogarna och slaksidorna slängas bort direkt, hur blir det då med slugskott på dovkalv och mufflon som är likvärdiga i storlek, måste ju gå att se igenom skotthålet om man skjuter på nära håll... ;)

Slug är ett elände, min erfarenhet är att dom har en benägenhet att fara runt inne i djuret efter träff.

Jag har tagit ur grisar där sluggen gått in i bogen och ut uppe i ryggen :o.....inge kul att ta reda på >:(

Jag anser att kan du träffa bogen med en slug kan du också träffa med en klass 1 kula.....använd då klass1 kulan, då har du dessutom längre räckvidd.

Vildhog

Publicerat
  • Författare
Slug är ett elände, min erfarenhet är att dom har en benägenhet att fara runt inne i djuret efter träff.

Jag har tagit ur grisar där sluggen gått in i bogen och ut uppe i ryggen :o.....inge kul att ta reda på >:(

Jag anser att kan du träffa bogen med en slug kan du också träffa med en klass 1 kula.....använd då klass1 kulan, då har du dessutom längre räckvidd.

Vildhog

Det är möjligt att en slug uppför sig så i grisar det har jag ingen erfarenhet av,men i rådjur så håller den garanterat projektilbanan rakt i djuret.

Kaliberstort in och utgångshål med mindre urblödningar mellan hinnor och muskelgrupper än vad motsvarande klass1 och 2 kulor ger,sannolikt beroende på flyktsträckor nära 0m och halva projektilhastigheten gentemot klass1 och 2.

Sannolikt är effekten likvärdig på hjort och mufflon.

/Micke

• 11 months later...
Publicerat
Rätt säker på att kombinationen Hagel-råddjur är ett minne blott om 10 år. på de flesta ställen i Europa är det redan förbjudet. Men å andra sidan tror jag och hoppas att under samma tids period att slug blir tillåtet i brytvapen försedda med optiska riktmedel, även till rådjur. Slug är så nära hagel du kan komma sett ur säkerhets aspekten.

Hittade en tråd där vi kan utveckla det här med slugs och rådjursjakt utan att förstör den andra tråden!

Mycket intressant tanke, börjar också bli mer skeptisk till det här med att jaga rådjur med hagel. Har bara under detta året haft tre eftersök där skytten trott det var bom, men när jag släppt på Wachteln har han fått stopp på rådjuret inom en kilometer (bra med en skarpsprungen hund)! Slugs kan ju vara ett bra alternativ om det vore lagligt, sen att det kan duga till gris gör ju inte saken sämre. 

MVH

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag föredrar att leta slugskammat rådjur framför hagelträffat alla dagar i veckan.. Väck med hagel på rådjur isf och tillåt slug.

Mvh!

Publicerat

Jag anser att både hagel och slug på rådjur går bort.

Publicerat

Hagel fungerar yperligt på rådjur OM man bara skjuter inom rimliga avstånd. Det som kanske bör införas då inom jaktlagen är att man övar skytte med avståndsbedömning och inte bara på löpande älgen. Vidare tycker jag att man kan tillåta slugs även på rådjur.

//Roggman66

• 13 years later...
Publicerat

Ja! Mycket bra! 

Publicerat
40 minutes ago, Ulle said:

Ja! Mycket bra! 

Jaha, 13 år gammal tråd. Arkeolog?