Publicerat Juli 8, 201015 yr Ska ha jägarträff med nå't gott grillat om 14 dagar men jag är lite trött på pommes, råstekt, gratäng och potatissallad... Tips på spännande potatistillbehör som inte är "average" mottages tacksamt!
Publicerat Juli 8, 201015 yr Ska ha jägarträff med nå't gott grillat om 14 dagar men jag är lite trött på pommes, råstekt, gratäng och potatissallad... Tips på spännande potatistillbehör som inte är "average" mottages tacksamt! Klyfta potatis, skär stavar av morot och palsternacka, koka i ca 5-7min och häll av vattnet, och låt allt ånga, skaka runt durkslaget då och då så att det blir en ruggig yta på allt. Blanda de ångade rotfrukterna i en långpanna edyl, med strimlad lök, purjo och några klyftor vitlök som du skalat och bara krossat lite, olivolja ringlar du över det hela, några klickar smör, salt och nymalen svartpeppar, lite timjan och några skvättar med balsamvinäger passar fint. In i ungen med det hela på 175grader, rör om då och då, blir väl klart på ca 15-20min, prova med en sticka. Smaskens...
Publicerat Juli 8, 201015 yr En potatissallad med färsk potatis, spenat och get ost var nog nåt mer kan återkomma i morgon med recept om det är intressant... Finns mkt man kan göra typ råstekt med skalet kvar och i klyftor och med grillkrydda på eller råstekt i tunna skivor med tunna morotsstavar till och persilade (persilja och vitlök) krydda och mkt salt ... Nåt mer som är toppen är ju hasselbackspotatis Finns säkert mkt mer... brukar även göra en sallad med olika sortersmeloner till grillat det är också kanon
Publicerat Juli 8, 201015 yr Baka the bakpotatis. Dela på mitten och skrapa ur potatisen. Var rädd om skalen. Mosa ihop potatis, chevré, lite grädde om du vill och krydda efter behag. Jag brukar nöja mig med salt, peppar och färsk timjan. Fyll de tomma skalhalvorna med moset och gratinera tills trevflig färg. Är nog inte helt fel att sprida lite ost på toppen innan du gratinerar. Nån flinga parmesan kanske. Superduperdubbelgott! //F
Publicerat Juli 8, 201015 yr Baka the bakpotatis. Dela på mitten och skrapa ur potatisen. Var rädd om skalen.Mosa ihop potatis, chevré, lite grädde om du vill och krydda efter behag. Jag brukar nöja mig med salt, peppar och färsk timjan. Fyll de tomma skalhalvorna med moset och gratinera tills trevflig färg. Är nog inte helt fel att sprida lite ost på toppen innan du gratinerar. Nån flinga parmesan kanske. Superduperdubbelgott! //F Det där lät gott och måste provas här i allafall
Publicerat Juli 9, 201015 yr Borsta färskpotatis. Blanda potatis med olja, rosmarin, pressad vitlök (ganska mycket), salt och peppar i en form. Ungsrosta i 225 grader. Ca 30 minuter för små potatisar, 45 för stora. Ta ut potatisen ur ugnen och smula över fetaost. Lägg på delade små-tomater och lite ruccola medans det ännu är varmt.
Publicerat Juli 9, 201015 yr Författare Tack för många goda tips, är ingen vän av chevre men bakpotatistipset lät ju väldans gott och måste i vart fall provas. Hasselback är ju kanon men känns lite svårt på färskpärer. Ugnsbakade färskingar med vitlök... Mmmm! Fortsätter att spana av tråden och hoppas på det ultimata potatisreceptet. Tack igen!
Publicerat Juli 9, 201015 yr Bakade potatishalvor: Ta normala potatisar i hyfsat samma storlek och tvätta dem. Dela dem i halvor på längden och lägg med snittytan upp i en långpanna eller liknande. Pensla snittytorna med smör eller olja och krydda med salt, peppar och andra valfria kryddor, ex timjan, rosmarin, vitlökssalt, kummin etc. Baka i ugn i 225 grader i 30 minuter.
Publicerat Juli 9, 201015 yr Klyfta potatis, skär stavar av morot och palsternacka, koka i ca 5-7min och häll av vattnet, och låt allt ånga, skaka runt durkslaget då och då så att det blir en ruggig yta på allt.Blanda de ångade rotfrukterna i en långpanna edyl, med strimlad lök, purjo och några klyftor vitlök som du skalat och bara krossat lite, olivolja ringlar du över det hela, några klickar smör, salt och nymalen svartpeppar, lite timjan och några skvättar med balsamvinäger passar fint. In i ungen med det hela på 175grader, rör om då och då, blir väl klart på ca 15-20min, prova med en sticka. Smaskens... Den här tråden åkte direkt in bland bevakningarna så man inte tappar bort den. Mitt tips skulle ha varit det samma som Alfies, jag får intyga att det smakar riktigt bra istället. Kan fylla på med att även kålrot blir kanongott om man gör på det sättet.
Publicerat Juli 9, 201015 yr Jag kan föreslå en färskpotatissallad med; ca 1,5 kg Färskpotatis 4 Salladslökar, en bit purjolök eller 2 medelstora rödlökar 300 g Fetaost 2 dl oliver (gärna kalmata) 150 g Gröna ärtor eller socke ärtor Salt, peppar, hackad persilja Och en liten dressing till det; 4 msk Olivolja 4 msk Hett tvatten 2 msk Dijonnaise (dijonmajonäs) 2 msk Vinäger
Publicerat Juli 11, 201015 yr Koka färskpotatisar, gärna modell större, nästan klara. Lägg dem i en form med lite olivolja. Tryck till dem med en gaffel eller nåt så att de spricker lite. Ringla på mer olivolja. Kör i ugnen gärna med lite extra övervärme/grill så att de blir lätt rostade på toppen. De sista minuterna strör du över lite flingsalt och hackade färska örter, salvia eller nåt. Jätteenkelt och smarrigt till 1000
Publicerat Juli 12, 201015 yr Författare Tack för många fina uppslag... Just nu lutar jag åt Markus recept! Enkelt och helt utan krångel som det verkar!
Publicerat Juli 22, 201015 yr Koka färskpotatis, när den svalnat lite och är "ljummen", blanda i strimlade soltorkade tomater som legat i olivolja samt ganska mycket hackad basilika. Lite olivolja, salt, peppar och om man vill, en gnutta vitlök. Enkelt och gott!
Publicerat Juli 22, 201015 yr Jag har en variant som jag provade idag för första gången. Tyckte att det blev gott och dessutom är det väldigt enkelt. Lägg kokt potatis i en ugnsform. Salta. Häll i Fetaost och rivna Basilikablad. Blanda och mosa lite. Ringla honung över och in i ugnen på 175 grader tills man fått lite färg.
Publicerat Juli 22, 201015 yr Vanlig hederlig bakpotatis. Stora bakpotatis, 3-4hg st. Pricka dom djupt med en gaffel. Kör varje potatis i micron 750w 7-8min. Under tiden har ugnen gått upp till 225 grader. In med pärorna strax över mitten på ugnen ca 40minuter, tills dom blir mörka och hårda i skalet. När dom är klara så krysar man potatisen med en kniv öppnar upp den lite och trycker ner en skiva smör och strör över lite flingsalt. Smöret blir såsen. Vil man kan man pensla med lite olja och strö över lite rosmarine innan man sätter in dom i ugnen.