Publicerat Juli 15, 201015 yr Gör en del eftersök med mina västlaikor emellanåt och ska här försöka återge nattens eftersök på vildsvin. Blev uppring vid elva igår kväll av några gubbar som satt vid åtlar (bra gubbar ringer alltid dagen innan och frågar om jag kan vara tillgänglig för eventuellt eftersök) Plocka ihop hundar och grejor, kompisen och hundföraren Johan följde också med, går inte ensam i mörker, sen tycker jag det är tryggt att ha en person med vapen i skogen vilken man känner och litar på samt vet att kolla var hunden är innan det smäller. Väl på plats så trodde jag vi kommit till en bar på Jamaica eller liknande, belyst åtel i grönt . Skytten sa sig haft ren bredsida på relativt stor gylta, grisen hade kastat efter skottet och sprungit upp i tät granungskog där han sa sig ha hört den gått i kull och låtit konstigt, så han trodde nog den låg där. Hittade nada på skottplatsen, på med spårlina på Myllys, hittade efter 150 m lite blod avsmetat på en liten trädstam, beslöt mig för släppa han då hela området i stort består av granungskog, sly och dessa ormbunkar. Han spårar nu fritt och jag ser på gps,en att han följer en spårlöpa lugnt, efter kanske en kvart kom upptaget ca 500m bort (fågelvägen). Vi gick sakta vidare i Myllys löpa för att få bekräftat att han var på rätt djur, först 150 m från ståndskallet så hittade vi åter lite mörkt blod. Närmar oss ståndet och hör att det är en irriterad gris, naturligtvis inne bland några glesa unggranar omgärdade av sly och ormbunkar. Helt omöjligt att se något, går runt och försöker komma in för skottläge i säkert en halvtimme innan grisen fått nog och drar iväg med hunden efter sig, blir stopp igen under några minuter men det går vidare för att stanna igen men samma visa igen, iväg efter några minuter. Håller på så här ett flertal gånger vilket gör att vi inte kommer ikapp, slutligen går det över en väg och Myllys hänger på en bit över vägen men jag ser sedan att han vänder tillbaka. Möter en helt slutkörd hund på vägen, han har hållit på i över 20 graders värme och hög luftfuktighet i nästan 2 timmar. På vägen fann vi en bit ben och vi började misstänka benskott. Så hur gör man nu då, blev tanken? Slutkörd säker gammelhund och ett relativt oskrivet kort kvar i bilen vad gäller eftersök, unghunden Kaxi. Beslöt mig för att pröva honom på vinst och förlust (har en kille jag kan ringa och få hjälp av om vi misslyckas). Spårar med honom i koppel för att få en bekräftelse på att vi är rätt, han är milt uttryckt fullständigt överhet. Hittar var grisen passerat en liten grusväg, finner blod i löpan in i skogen. Släpper hunden och han far iväg i ett hundraåttiotempo! Ser på gps,en att han snurrar några gånger och det drar iväg längre och längre bort, ut och längsmed en mindre väg och in i nytt skogsområde, när han är ca 1,5 km bort kommer upptaget, erkänner direkt att jag misstänkte det var fel djur, troligen älg. Vi får skjuts av skyttarna för att komma närmare, stannar några hundra meter ifrån men det har redan övergått i ett långsamt gångstånd. Försöker komma ikapp och in för att se vad det är, är inom 60 m utan att kunna säga vad det är, det går vidare över ytterligare en väg och får lite fart igen men stannar åter upp. Nu ser det ut att stå i mera öppen hagmark, raskar på för att försöka se vad det är men återigen så hinner det upp i nästa skogsparti innan vi ser. Nu börjar det gå långsammare och vi har en förhoppning att hinna runt och ställa oss på en liten vallsnutt vilken det borde passera innan det åter går in i storskogen. Men det går ut där innan vi hinner runt men sen stannar det upp där så vi hinner till slut se att det är RÄTT gris . En som bara använder ett framben och linkar upp i skogen innan vi hinner få skottläge. Halvspringer för att om möjligt hinna komma in innan den går in i nästa ungskog. Men går bet igen. Blir förnyat ståndskall i det tätaste av täta, vi står inom 10 m och ser varken hund eller gris, beslutar att nu måste vi bara in, Johan kommer närmast och i samma veva blir hunden översprungen av grisen men tar sig upp direkt och skäller igen och då får Johan ett halvläge på ett par meters håll vilket han förvaltar väl och får in skottet rätt i huvudet och den faller direkt. Grisen är skjuten strax ovanför första leden räknat från klöven, han gick nästan 5 km fågelvägen och hundarna jobbade i 4 timmar innan vi avslutade. Är efter omständigheterna, bla med dessa olidliga temperaturer, riktigt nöjd över hundarna och framförallt att Kaxi inte tog upp något annat vilt, fast han for runt som han gjorde. Kanske blir en användbar eftersöks hund av honom också? Grisen var en galt på ca 65 kg levandevikt. Idag är det lite tungt att jobba, blev hela en timmes sömn, men det är det värt. / Ekebo
Publicerat Juli 15, 201015 yr Trevlig story, kul att det ordnade sig och framförallt kul att unghunden gjorde så bra ifrån sig
Publicerat Juli 15, 201015 yr Författare Jäkla jobb av hundarna Gick Myllys lös med munkorg? Lös utan korg, men jag tror denna var för stor, pigg och argsint för att han skulle hålla den, hörde han prova lite i början. Jag e tacksam för det, då det lätt blir skador om de försöker med lite större grisar. / ekebo
Publicerat Juli 15, 201015 yr Grattis! Synd på dålig träff men låter som ett hundarbete man kan vara nöjd med! Starka djur som orkar hålla på i denna värme! mvh
Publicerat Juli 15, 201015 yr Bra jobbat! Det är alltid en befrielse när man lyckas efter ett så pass långt förföljande. Idag får väl hundarna Slush Puppy hela dagen:-) Ska ut i säden i natt med några, så risken finns att det blir hundsläpp... Mvh //Jonas Dahl
Publicerat Juli 15, 201015 yr Tack för att du delade med dig av berättelsen. Härligt jobbat av er alla.
Publicerat Juli 15, 201015 yr Tack för en fin eftersöksberättelse. (hoppas att fler börjar skriva om sina eftersök) Får grattulera till fina hundarbeten. Ska bli kul att följa Kaxi´s höst. Kan nog bli bra det där.
Publicerat Juli 15, 201015 yr Riktigt spännande läsning, och förbannat bra jobbat av er och hundarna!. Grattis för en lyckad natt.
Publicerat Juli 15, 201015 yr Hatten av! Grymt jobbigt väder för alla inblandade, spetsar är inte gjorda för hårt arbete i sådan värme men man har ju inget val. Starkt jobbat av jyckarna, framför allt jr.
Publicerat Juli 15, 201015 yr He-he, du behöver ju inga spökskrivare, trevlig berättelse Ekebo. Speciellt kul när unga hundar blommar ut.
Publicerat Juli 15, 201015 yr Grattis! Låter som att både hundar och hundförare ska ha en eloge, fyra timmar i värmen sliter på både hundar och människor. Får låta hatten skiljas från flinten till er ära. MVH Alias
Publicerat Juli 15, 201015 yr bra jobbat grattis till grisen. kul att läsa att unghunden visade framfötterna
Publicerat Juli 16, 201015 yr Författare Tack för er uppskattning. Hade väldigt sega hundar igår som helst låg inomhus en bit från AC aggregatet, men i morse var de på hugget igen så nu är de redo igen. Det är väl husse som fortfarande är lite seg i benen. / ekebo
Publicerat Juli 16, 201015 yr Tack för er uppskattning. Hade väldigt sega hundar igår som helst låg inomhus en bit från AC aggregatet, men i morse var de på hugget igen så nu är de redo igen. Det är väl husse som fortfarande är lite seg i benen. / ekebo Brukar vara så, hundarna gör jobbet och husse blir trött.
Publicerat Juli 16, 201015 yr Lös utan korg, men jag tror denna var för stor, pigg och argsint för att han skulle hålla den, hörde han prova lite i början. Jag e tacksam för det, då det lätt blir skador om de försöker med lite större grisar./ ekebo Myllys är en klok hund Möjligen kan jag sträcka mig till klok husse också
Publicerat Juli 16, 201015 yr Författare Myllys är en klok hund Möjligen kan jag sträcka mig till klok husse också Vi håller oss till hundarna med tyckandet ............... annars spårar vi snart ur / ekebo