Publicerat Juli 16, 201015 yr Har en lo som har visat intresse för vårat kaninhägn. För några nätter sedan vaknade jag av att kaninerna skrek som bara den, for upp snabbt som 17 och såg lokatten vid hägnet, när jag kom ner på undervåningen sprang den därifrån men stannade precis vid våran gatlykta och sprang sedan bort, när jag sedan kom ut hade den gått tillbaka mot hägnet igen men sprang när jag kom springandes. Inga kaniner hade gått åt som tur var... men, vad 17 kan man göra egentligen om den nu kommer tillbaka och tar sig in i hägnet?? Kommer den igen så försöker jag nog med ett skrämselskott i luften men hjälper inte det så vad 17 gör man då?
Publicerat Juli 16, 201015 yr SJF: Är § 28 tillämpbar på kaniner i "hägn", d.v.s. är det tamboskap? Är t.ex. hjortar i hägn möjliga att freda enligt § 28? Tacksam för svar! MVH Alias
Publicerat Juli 16, 201015 yr SJF: Är § 28 tillämpbar på kaniner i "hägn", d.v.s. är det tamboskap?Är t.ex. hjortar i hägn möjliga att freda enligt § 28? Tacksam för svar! MVH Alias Borde väl inte vara det det är ju trots allt vilt!
Publicerat Juli 17, 201015 yr Det viktigaste i det här läget är väl vad du kan göra för att den inte ska komma tillbaka. Jag tror jag skulle prova med en radio som spelar på nätterna.
Publicerat Juli 17, 201015 yr Jag hade samma problem nästan, hade en utebur till lilltjejens kaniner & en räv som försökte ta sig in hemma på tomten, ringde till polisen & förklarade & dom sa att det e bara att ta bort den & följande morgon va den där igen & nu har kaninerna det lungt o skönt
Publicerat Juli 17, 201015 yr Jag hade samma problem nästan, hade en utebur till lilltjejens kaniner & en räv som försökte ta sig in hemma på tomten, ringde till polisen & förklarade & dom sa att det e bara att ta bort den & följande morgon va den där igen & nu har kaninerna det lungt o skönt Dessvärre är nog inte en räv att likställa med en lo i statens ögon...
Publicerat Juli 17, 201015 yr Hjort i hägn får fredas numera från Lo.... enligt paragraf 28 http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870905.HTM