Publicerat Juli 21, 201015 yr Författare Hej, Här finns provregler för anlagstest i hägn, 2st hägn är godkännda: Boda Björkvik, Mamima Jakt - öppet Agusa - öppnar i september enl. uppgift. samt provregler för drivande hundar i grupp 6 CC
Publicerat Juli 21, 201015 yr Björn, Nej det är inte ett jätteproblem, men jag kan tycka att det är oerhört konstigt att man på de andra proven får ha med sig vapen. Jag vill egentligen utreda skillnaden. Vid jaktprov med ställande hund på älg så händer det väldigt ofta att man efter avslutat prov går in och skjuter älgen. Kan vara ett bra sätt att belöna en älghund, eller har jag fel här oxå tycker Ni. Samma sak står i provreglerna för vildsvinsprovet för ställande hundar. Så tycker att man ska kunna få göra även på detta prov. Jag kanske inte heller har behov att gå med vapen vid prov. Vi får se vad framtiden utvisar. Är inte helt hundra, men jag är rätt säker på att du inte får ha vapen med under ett älgprov. Vad du gör efter provets slut är ju en annan sak.
Publicerat Juli 21, 201015 yr Författare carl : nu har jag inte provreglerna framför mig men visst är det väl möjligt att skjuta efter avslutat prov precis som vid älgproven? det är en frÃ¥ga mellan dig och jakträttshavaren, domaren eller skk har knappast med detta att göra. problemet här är att du som ägare till hund eller hundförare inte får bära vapen, vilket gör det ganska svårt då. Det är just detta som jag vill komma åt. Inte springa omkring med laddat vapen som någon idiot i skogen.Det kan ju gått iväg en bit, om jag då ska ta mig tillbaka till urspungsplatsen där jag har mitt vapen kan det ju ta en stund. vad gäller domarna har du helt rätt. det här är smÃ¥ och nya raser sÃ¥ det dräller inte av erfarna domarämnen. därför införde man tvÃ¥domarsystem och rekryterade domare frÃ¥n andra rasgrupper. Här håller jag inte heller med dig. Visst finns det några små raser, posavski gonic, Griffon Nivernais, posavski gonic m.fl. Den största rasen av dessa är ca. 60 st. Dock så finns det idag strax över 400st Slovensky Kopov i sverige. Inte en så liten ras heller. ns: om man tittar pÃ¥ bostadsorterna hos de som hittills gÃ¥tt grisprov sÃ¥ är nog en rätt hög andel frÃ¥n länder eller landsändar där gris inte finns. det är i sig glädjande dÃ¥ det är hunden som ska bedömmas inför avel och provet ska inte pÃ¥verkas av förarens erfarenhet. Om vi nu tittar lite längre än bara på vårt avlånga land. Provverksamthet sker över hela europa. Vi har VM för fågelhundar, WM för tror jag drivande (hare). Vi önskar i vår klubb att kunna ha liknande provverksamhet. Ev. ett VM för drivande vildsvinshundar. I Tyskland, Slovakien och Tjeckien är det ett krav att hundföraren bär vapen. Hur ska vi ställa oss till detta? Älghundar finns ju i stort sett bara i Norden. CC
Publicerat Juli 21, 201015 yr carl : nu har jag inte provreglerna framför mig men visst är det väl möjligt att skjuta efter avslutat prov precis som vid älgproven? det är en frÃ¥ga mellan dig och jakträttshavaren, domaren eller skk har knappast med detta att göra. vad gäller domarna har du helt rätt. det här är smÃ¥ och nya raser sÃ¥ det dräller inte av erfarna domarämnen. därför införde man tvÃ¥domarsystem och rekryterade domare frÃ¥n andra rasgrupper. ns: om man tittar pÃ¥ bostadsorterna hos de som hittills gÃ¥tt grisprov sÃ¥ är nog en rätt hög andel frÃ¥n länder eller landsändar där gris inte finns. det är i sig glädjande dÃ¥ det är hunden som ska bedömmas inför avel och provet ska inte pÃ¥verkas av förarens erfarenhet. Men den springande punkten är väl att skott avlossas efter avslutat prov & på markägarens villkor . //Lasse D.
Publicerat Juli 21, 201015 yr Om vi nu tittar lite längre än bara på vårt avlånga land. Provverksamthet sker över hela europa. Vi har VM för fågelhundar, WM för tror jag drivande (hare). Vi önskar i vår klubb att kunna ha liknande provverksamhet. Ev. ett VM för drivande vildsvinshundar. I Tyskland, Slovakien och Tjeckien är det ett krav att hundföraren bär vapen. Hur ska vi ställa oss till detta? Älghundar finns ju i stort sett bara i Norden. CC Det blir väl lite av att ta seden dit man kommer, eller? Skall du starta på prov i nämnda länder får du se till att du bär vapen, skulle de dock komma till oss får hundförarna klara sig utan. Tittar vi på andra på (som tex Fågelhundar som du nämnde) så är det helt olika reglementen i olika länder, Tyskland har sitt, Englad sitt och Sverige sitt men det fungerar med ett VM iaf. Man får helt enkelt träna på det reglemente som gäller där VM kommer gå avstapeln.
Publicerat Juli 21, 201015 yr Författare Det blir väl lite av att ta seden dit man kommer, eller? Skall du starta på prov i nämnda länder får du se till att du bär vapen, skulle de dock komma till oss får hundförarna klara sig utan.Tittar vi på andra på (som tex Fågelhundar som du nämnde) så är det helt olika reglementen i olika länder, Tyskland har sitt, Englad sitt och Sverige sitt men det fungerar med ett VM iaf. Man får helt enkelt träna på det reglemente som gäller där VM kommer gå avstapeln. Ok, då är jag med på tåget igen.
Publicerat Juli 21, 201015 yr Författare Tänkte bara fråga om någon som har gjort något vildsvinsprov som har märkt att det är skillnad på grisar i oktober mot vad det är i januari, och framförallt i såter som har varit jagade några gånger. Jag har i allafall märkt det. Det är betydligt surare grisar ju senare på säsongen man kommer. Jag har ett fall i vintras när jag var ute med en kompis på hans mark och vi skulle se om vi kunde hitta någon älgkalv. Det blev upptag och det gick rakt mot mig. Sen tystnade det. det var ca. 50 m ifrån mig. Sen kom hunden ut ur skogen på skogsbilvägen. Den blödde rejält från buken. Sprättad av gris, fick avlivas i skogen. Den här marken bär annars inte så mycket gris. Men det hade varit två galtar som tog hunden. Dom fick bita igräset veckan efter. CC
Publicerat Juli 22, 201015 yr Carl: Tittar du i Agrias statistik och æven annan veterinærstatistik ska du se att en majoritet av skadorna intræffar i januari, absolut mest sista veckorna. Så har det varit de senaste 6 åren så det ær nog ingen slump. Generellt kan man sæga att tidigare på sæsongen intræffar skador på vildsvinshundar næstan bara i majs och vass, i januari kommer de lite hær och dær. Något vi sett rætt tydligt nær vi benat ut en del av skadorna ær att førvånansvært många av dem orsakas av suggor...
Publicerat Juli 22, 201015 yr Författare Carl: Tittar du i Agrias statistik och æven annan veterinærstatistik ska du se att en majoritet av skadorna intræffar i januari, absolut mest sista veckorna. Så har det varit de senaste 6 åren så det ær nog ingen slump. Generellt kan man sæga att tidigare på sæsongen intræffar skador på vildsvinshundar næstan bara i majs och vass, i januari kommer de lite hær och dær. Något vi sett rætt tydligt nær vi benat ut en del av skadorna ær att førvånansvært många av dem orsakas av suggor... Ja, det är ju just det som jag menar Daniel, Det skall ju startas jaktprov under hela säsongen. Vi hade ett planerat i slutet av Januari i år, men fick ställas in pga. av hundförbudet. Och vad jag menar med att kunna ha möjligheten att bära vapen med, är att det kan uppstå situationer. Man ska inte skriva in att man inte har möjlighet att få det. Det borde kunna vara något mellan hundförare och domare. Det skall inte vara något som KB bestsämmer bara för att han tycker så. Detta har gjorts utan att höra eller diskutera detta med några förutom VU i JHK. Som in sin tur är CK och KB. CC
Publicerat Juli 25, 201015 yr Det här står att läsa i jaktprovsreglementet; 20:3 Mod – StåndarbeteMax 6 poäng Ett hälsosamt mod är en grundförutsättning för att en hund ska fungera. Hunden ska efter utfall från vildsvin närma sig på nytt. Hunden ska också vid ståndarbete visa att den förmår att få vildsvinet i rörelse. Hund som söker onödigt stöd hos föraren eller som flyr längre än nödvändigt vid ett utfall av vildsvinet ska belastas poängmässigt. Hund som ”övertänder”, till exempel efter att andra hundar anslutit ska belastas med GF i grava fall. Minst 4 poäng krävs för 1:a pris. Om en drivande hund tar upp gris och driver den med skall i 20min, MEN inte utför något "ståndarbete" på drevdjuret, betyder det då att den inte kan/ska bli tilldelad ett 1;a pris? (Den kanske tillochmed blir "nollad" om den inte utför ett "ståndarbetet!??? )
Publicerat Juli 26, 201015 yr Författare Det här står att läsa i jaktprovsreglementet;Om en drivande hund tar upp gris och driver den med skall i 20min, MEN inte utför något "ståndarbete" på drevdjuret, betyder det då att den inte kan/ska bli tilldelad ett 1;a pris? (Den kanske tillochmed blir "nollad" om den inte utför ett "ståndarbetet!??? ) Hej, Om jag inte missminner mig helt så är det så här vad gäller 20:3 i jaktprovet. Man kan bedöma modet hur hunden får loss grisen. Ståndarbete finns det tydligen en del som hävdar att Nivernais har och därför har man kanske skrivit in detta för att man ska kunna bedöma det. Det är ju flera raser som ingår i den här gruppen. Det står ju i provet "Hunden ska också vid ståndarbete visa att den förmår att få vildsvinet i rörelse" Och det är ju som sagt modet som skall bedömas. I allafall för Slovensky Kopov. CC
Publicerat Juli 27, 201015 yr Vad händer om hunden driver annat vilt blir den nollad eller är det ok med högbenta hundar som tex driver rå i 20 min ?
Publicerat Juli 27, 201015 yr Författare Återigen så finns tidigare i tråden länk till jaktprovet. Där står allt. Och i detta fall står detta "Om hunden börjar driva övrigt i såten förekommande klövvilt, ska detta noteras på särskild plats i bedömningsprotokollet. Hundens pris påverkas beroende på om föraren kan avbryta drevet, alternativt hur länge dessa drev pågår. Två sådana drev anses acceptabla innan provet avbryts. Sådant beteende ska noteras i bedömningsprotokollet" CC