Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Upplösningen av Hund i nöd! En TJT fast i gryt Pieps tranciever el. liknande lavinsond sökes

Featured Replies

Publicerat

Finns det någon i forumet som kan låna ut sin lavinsond Piebs dsp eller motsvarande.

En tysk jaktterrier sitter sen igår fast i gryt på Ornö i Stlms skärgård.

Inga PM utan endast svar här öppet eftersom jag bara startar tråden tills de som är involverade kommer tillbaka från ön.

Tacksam för hjälp

Publicerat
  • Författare
Finns det någon i forumet som kan låna ut sin lavinsond Piebs dsp eller motsvarande.

Inga PM utan endast svar här öppet eftersom jag bara startar tråden tills de som är involverade kommer tillbaka från ön.

Tacksam för hjälp

Tråkigt att man skall behöva bumpa en så här tråd.

Publicerat

Har hunden lavinsändare på sig men ni har ingen sökare?

/Petter

Publicerat

Att ingen svara kan ju också bero på att ingen här har någon sådan sond?

Hoppas det löser sig för er!

Publicerat
  • Författare

En lavinsond kräver ingen sändare. Tyvärr var inte dessa utrustade med det.

Publicerat
  • Författare

Tack Max W. Avsaknaden av hjälpande tillrop var väl det som jag reagerade på. Alla som har förlorat en hund i en incident vet varför.

Publicerat
En lavinsond kräver ingen sändare. Tyvärr var inte dessa utrustade med det.

Ok läste lite slarvigt vad du efterfrågade.

Hoppas det löser sig.

/Petter

Publicerat
  • Författare

Tack Petter!

Publicerat

det kanske funkar med en vvs-kamera som ni kan skicka ner?

Publicerat

Tacksam för hjälp

Hej Malla

Har du fått hjälp?

Undrar en fd grythundsägare.

Du kanske vill ha grävhjälp om det är grävbart? :o

(Ibland kan man lokalisera hunden med hjälp av hörseln)

(Örat mot marken)

Mvh

Publicerat
Tack Max W. Avsaknaden av hjälpande tillrop var väl det som jag reagerade på. Alla som har förlorat en hund i en incident vet varför.

Jag vet exakt vad du menar.., :/

Publicerat

Hej

Tänkte tillägga:

Är ni 100% säkra att hunden "sitter fast" rent fysiskt?

Har varit med om att grythunden kommit ut självmant efter c:a 3 dygn när den tröttnat på att skälla och krypa i gångarna.

Ibland kan den förfölja ett grytvilt och obemärkt slinka ut ur grytet ur någon obevakad utgång.

Är ni 100 på att hunden är kvar i grytet?

Ursäkta om ni tycker lite udda frågor, men ibland kommer hunden ut självmant när man minst anar det.

Mvh

Publicerat
  • Författare

Grävhjälp finns i plenty, men tack för erbjudandet. Problemet är att lokalisera var hunden är.

Förhoppningsvis har den vatten därnere.

Det är ju en ö så om den hade kommit upp så brukar det märkas när en TJT är lös ^_^

Grävmaskin är på väg ut för att schakta för att ta bort en del block, men att lokalisera hunden blir svårare

Publicerat

de är hemskt de där när ens bästa vän är i nöd och man har svårt att göra något åt de ^_^ har hört dom som använder sån där ws kamera men har man inte tillgång till sånt så är de ju svårt. Håller tummarna för att allt löser sig !

Publicerat
  • Författare

Ws kamera eftersöks också, men förhoppningsvis har ägaren fått tag på det nu.

Publicerat
Grävhjälp finns i plenty, men tack för erbjudandet. Problemet är att lokalisera var hunden är.

Förhoppningsvis har den vatten därnere.

Det är ju en ö så om den hade kommit upp så brukar det märkas när en TJT är lös ^_^

Grävmaskin är på väg ut för att schakta för att ta bort en del block, men att lokalisera hunden blir svårare

Hej

Om inte hunden sitter fast ren fysiskt, så kan det löna sig att ropa på den så högt och bestämt man bara kan.

Hade en grythund som var fruktansvärt envis och oftast inte ville komma ut så länge det fanns djur att skälla på där nere.

Efter att ha lagt en liten skickmacka jag hade med i grytöppningen, ochg omsöm lockat och skrikigt efter den så kom den ut, så jag kunde fånga den. Den ville inte avbryta självmant.

Mvh

Publicerat
Hej

Om inte hunden sitter fast ren fysiskt, så kan det löna sig att ropa på den så högt och bestämt man bara kan.

Hade en grythund som var fruktansvärt envis och oftast inte ville komma ut så länge det fanns djur att skälla på där nere.

Efter att ha lagt en liten skickmacka jag hade med i grytöppningen, ochg omsöm lockat och skrikigt efter den så kom den ut, så jag kunde fånga den. Den ville inte avbryta självmant.

Mvh

ja tyvär har man ju hört om väldigt tjuriga tjt som skäller tills dom är helt utmattade.

Publicerat

usch så trist, hoppas verkligen det löser sig. vi är på ornö ett par dagar om året och jagar hos bekanta, vilken del är det hunden sitter fast på?norr eller söder om bilfärjehamnen?

Publicerat
ja tyvär har man ju hört om väldigt tjuriga tjt som skäller tills dom är helt utmattade.

Var med om en hanhund som "suttit fast" i 2 dygn.

Enda sättet att få ut den var att låta min löptik pissa på en tidning som vi strimlade och lade i grytöppningarna.

..... när vi gått därifrån kom hunden ut, lerig men välbehållen.

Om det är en hanhund, kan vara värt att prova.

Om nu inte grytet rasat ihop? (Sandgryt)

Men det verkar vara ett klippgryt, förhoppningsvis inte sprängsten.

En undran: försvann hunden på grytjakt eller slank den bara ner?

Mvh

Publicerat
usch så trist, hoppas verkligen det löser sig. vi är på ornö ett par dagar om året och jagar hos bekanta, vilken del är det hunden sitter fast på?norr eller söder om bilfärjehamnen?

Hej

Ja. vi är nog många här som hoppas att det blir ett lyckligt slut.

I 99 fall av 100 blir det ju det.

Ibland kan den ivriga hunden bara ligga och samla sig efter att ha gjort slut på all energi i sin jaktiver.

Att lokalisera all in/utgångar i grytet, och lyssna i dem i tur och ordning kan vara bra för att bilda sig en uppfattning

om vad som försiggår därnere. Kanske man hör dunkningar eller att hunden börjar skälla?

Om man hör skall, kan man göra en "krysspejl" från tre håll och sedan göra ett nerslag i grytgången.

Ofta är det inte djupare än c:a 1 meter. Har man tur så visar sig hunden där så småningom om man grävt sig ner till grytgången.

- vad man undrar över, är ju om det är ett grävbart gryt i jord/sten bland rötter i skog?

och sedan om hunden var testad för grytjakt?

Good luck.

Mvh

Publicerat
  • Författare
Hej

Ja. vi är nog många här som hoppas att det blir ett lyckligt slut.

I 99 fall av 100 blir det ju det.

Ibland kan den ivriga hunden bara ligga och samla sig efter att ha gjort slut på all energi i sin jaktiver.

Att lokalisera all in/utgångar i grytet, och lyssna i dem i tur och ordning kan vara bra för att bilda sig en uppfattning

om vad som försiggår därnere. Kanske man hör dunkningar eller att hunden börjar skälla?

Om man hör skall, kan man göra en "krysspejl" från tre håll och sedan göra ett nerslag i grytgången.

Ofta är det inte djupare än c:a 1 meter. Har man tur så visar sig hunden där så småningom om man grävt sig ner till grytgången.

- vad man undrar över, är ju om det är ett grävbart gryt i jord/sten bland rötter i skog?

och sedan om hunden var testad för grytjakt?

Good luck.

Mvh

Så till slutet av historien

Efter att grävmaskinen hållit på en stund så tittar Terriern upp.

Viftar lite på svansen och vill ner igen EFTER 44 TIMMAR!!

Ni jägare som inte vill bli gråhåriga i förtid, spara lite pengar eller inte vill spendera dagar hos veterinären istället för i skogen.

Skaffa er inte Tysk Jaktterrier!

Nåväl.. Slutet gott allting gott :D

Publicerat

Fan så skönt att det gick bra alltihop :D

Publicerat

Fn-Micke det var inte illa,

hade lite proxy-ångest igår över att jag inget hade att bistå med utöver omtanke för hund och ägare,

nu blir jag glad.

Kul med TJT- det är allt bra dyra hundar i drift förefaller det som, bira o tårta samt vet kostnader.

/Christian

Publicerat

Skönt det gick bra!

Hörde om en bekants TJT som smet, med koppel och allt och jagade efter typ 20 sek. Försvann och kom tillbaka efter 4-5 dygn. Men då hade han blivit alldels för tuggad av grävling så han tyvärr fick avlivas.. :D

Publicerat
  • Författare

Ja. Mitt hopp hade nästan gått ut, men man vet ju aldrig med dom små liven :D