Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Seller & Belliott (tror det stavas så?)

Featured Replies

Publicerat

S&B hur är denna ammo. Är det någon som har erfarenhet av denna? Jag funderar på helmantel till min 243:a

Publicerat

Deras övnings skott (FMJ) har fått en del kritik.

Men jaktammon verkar va mkt bättre, kör själv med dem i 8*57.

Publicerat

Den funkar bra till min 22 hornet, har prövat annan ammo till den men då gick det sämre. Så S&B funkar perfekt till min bössa.

Publicerat

Övnings ammon är väldigt ojämn men i vissa bössor går den kanon och så har vissa bössor problem med den då det kärvar då tom hylsan ska ut (tikka) funkade ej med... Vid övning använde jag den i fjol men i år fick jag inte tag på den hos någon lokal vapen handlare men vid jakt får det bli norma B)

Publicerat

jag gillar inte s&b övningsammo alls har sett mycket trassel med dom patronerna.

Publicerat

Det är inte för inget de kallas för Selleri & Bacon B)

Jag har aldrig kommit överrens med S&B ammo i mina bössor men det finns det å andra sidan folk som har gjort.

De har haft lite strul med hylsor som har varit utanför toleransområdena förut vad jag har hört.

Prova en ask och se hur de fungerar, sedan kan du själv bestämma om du tycker att de funkar i just din bössa.

Publicerat

jag gillar dem inte, fastnar ibland så man inte kan repetera i min tikka 6,5a. man får fan banka loss slutstycket. det är hylsorna som är dåliga i kvaliteten, det mrks när man laddar själv och får längdsvarva dem som en idiot.

Publicerat

Jag tycker inte om S&B därför att på skjutbanan här hemma så körde dom de i låna bössan och tomhylsan kilade fast varje j*vla skott. Men i år bytte dom till norma och de funkar fin fint

Publicerat

I min 7x57R funkar de med hyffsad precision. MEN de är bra mycket känsligare för temperaturväxlingar än Norma och hemladdat.

Publicerat

Själv använder jag bara S&B till toppfågel och träning. Skjuter tätare i min bössa jmf med Norma.

Har för min egen del inte haft några som helst problem.

Som sagt, köp en låta och testa. Det är ju kul när det smäller!

/L

Publicerat

Jag kör med S&B övningsammo i min 30.06:a på älgbanan. Den sprider lite mer än Normas jaktmatch, men på älgbanan duger den bra. Lite tendens till att slutstycket kärvar lite då och då vid repetering, men inget farligt!

Publicerat

Har skjutit halv ask i min nuvarande bössa, en Remington 700 30.06, och det kärvar att repetera och spridningen är jag inte nöjd med.

Hade en Mauser M98 straight Pull förut som jag prövade S&B i. Det gick inte bra och utdragssprinten gick itu.

Publicerat

Ahhh det är nog därför min CG kärvar när man ska öppna slutstycket. Hade inte en tanke på att det kunde bero på ammon ;)

med norman jag hade först så funkade det men inte sen när jag bytte till s&b, jag som trodde det berodde på skit i loppet ;)

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar. Jag får nog prova och se.

Publicerat
Ahhh det är nog därför min CG kärvar när man ska öppna slutstycket. Hade inte en tanke på att det kunde bero på ammon :lol:

med norman jag hade först så funkade det men inte sen när jag bytte till s&b, jag som trodde det berodde på skit i loppet :rolleyes:

Om bulten är trög att öppna när du skjutit ett skott så bör du ta dig en funderare på vad som är fel. Om man exempelvis handladdar så slutar man skjuta om detta händer. Det är i allmänhet ett tecken på för högt tryck i patronen/laddningen (men kan även bero på andra faktorer). Om det sker med fabriksladdat (tydligen inte ovanligt med S&B övningsammo) så är det extra allvarligt. Fabriksammo SKA ha nödvändiga marginaler för att man ska slippa sånt här.

Publicerat

ok man får slita (rycka) ganska hårt när man fäller upp armen på slutstycket för att det ska gå att dra bak det sedan. är det samma problem som ni andra också har? :rolleyes: ska dra till banan och testa lite om det funkar med norman eller om det är lika med den nu!

Publicerat
ok man får slita (rycka) ganska hårt när man fäller upp armen på slutstycket för att det ska gå att dra bak det sedan. är det samma problem som ni andra också har? :wub: ska dra till banan och testa lite om det funkar med norman eller om det är lika med den nu!

Exakt de problem jag har med S&B i min 308a.

En snubbe på skjutbanan tipsade om att lite vapenolja i magasinet eller på hylsan kunde hjälpa.

I samband med inskjutning av ny ammo testade jag detta med 2 skott med S&B, repetering funkade då fint. Tror dock jag undviker S&Bs övningsammo i den mån det är möjligt.

Publicerat
En snubbe på skjutbanan tipsade om att lite vapenolja i magasinet eller på hylsan kunde hjälpa.

What??? :blink:

Du ska absolut inte ha nån olja vare sig på patroner eller i patronläget. Om inte tomhylsan kommer ut snällt och fint så är det nåt som är fel. Vet inte vilken gång i ordningen jag läser om folk som har höga tryck med sin S&B-övningsammo. Jag kommer aldrig skjuta en enda S&B-patron i något av mina vapen <_<

Publicerat
What??? :wub:

Du ska absolut inte ha nån olja vare sig på patroner eller i patronläget. Om inte tomhylsan kommer ut snällt och fint så är det nåt som är fel. Vet inte vilken gång i ordningen jag läser om folk som har höga tryck med sin S&B-övningsammo. Jag kommer aldrig skjuta en enda S&B-patron i något av mina vapen <_<

Jag har arkiverat S&B-asken och återgått till Remingtons övningsammo.

Högt tryck är ju den rimliga förklaringen. Men om så är fallet, och även om det är fel att göra så, hur/varför hjälper det att smörja in hylsorna med lite vapenolja (sprayade olja på en rengörningslapp och smörjde in hylsan) ?

Publicerat

pistol ammo = OK

Slug = OK om inte bästa jag nånsin skjutit

hagel ammo= rena skiten

gevär FMJ = never again!

Publicerat
hur/varför hjälper det att smörja in hylsorna med lite vapenolja (sprayade olja på en rengörningslapp och smörjde in hylsan) ?

mindre friktion.

Publicerat
mindre friktion.

Med andra ord en extrem nödlösning för att kunna skjuta kass ammunition!

Vet inte hur många gånger jag har sett folk stå och spraya olja på 7.62 kronammo på skjutbanorna för att bössan överhuvudtaget skall kunna repetera dessa gamla ärgiga patronerna... <_<

Kärvar en patrontyp är den av undermålig kvalitet eller helt enkelt inte gjord flr det vapnet.

Publicerat
Kärvar en patrontyp är den av undermålig kvalitet eller helt enkelt inte gjord flr det vapnet.

Att kvaliten på patronen lämnar en del att önska råder det nog inget tvivel om.

Men det torde väl finnas andra "parametrar" än högt tryck som kan få en repetering att kärva, eller ?

typ hylsmått osv ?

Publicerat

Shotgun & bullet är väl ett annat ord för s&b ammo? <_<

Publicerat
Att kvaliten på patronen lämnar en del att önska råder det nog inget tvivel om.

Men det torde väl finnas andra "parametrar" än högt tryck som kan få en repetering att kärva, eller ?

typ hylsmått osv ?

Exakt, därav min kommentar om undermålig ammunition.

Lite surt om hylsorna är någon tiondel för tjocka :)

Samma sak med kronans ammo. Lite tjockare gods i hylsorna vill jag minnas.

Har aldrig haft ett enda problem med en hylsa från Norma och även om det kostar någon krona extra så vet man att det funkar.